Gå til innhold

hvor mye skal en gi til bryllup?


Shantaram

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Kritt skrev:

Tror du de som ønsker seg krystallglass, sølvtøy eller Royal Copenhagen porselen virkelig trenger det? Jeg ser ikke helt forskjellen. Men enten det dreier seg om sølvtøy eller cash, synes jeg det er en uting å skrive det i invitasjonen. Synes man heller kan ha en ønskeliste klar i bakhånd for formidling til de som ber om den. 

Det jeg reagerer på er denne skal ha i pose og sekk tankegangen, derfor jeg synes folk som mye godt kommer med den der "har alt vi trenger, men vipps oss noen tusninger i anledning bryllupet vårt", bør få høre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 10.10.2019 den 12.07, Kritt skrev:

En gammel tommelfingerregel var at man skulle gi minst så mye som en kuvert i selskapet koster. Om man har en flereretters middag med vin i et selskapslokale, kommer prisen fort opp i over 1000 kroner pr. person. Dermed burde man som par gi minst 2000 som par. Men jeg tenker likevel at dette er i overkant av hva som forventes. 

Må bare kommentere denne for det er bortimot den dummeste tommelfingerregelen jeg hører om 🙈 Et eksempel; jeg er fattig student, men er heldig å være venn med ei som gifter seg rik/har en bra formue/bruker hele årslønna på bryllupet, eller whatever. Og attpåtil er jeg så heldig at jeg blir bedt i hennes bryllup, i et herskapshus/hotell med en kuvertpris på oppimot ett par tusen kroner. Skal jeg da gi gave på over 2.000 kr?? For meg blir dette helt feil. Hvis de ønsker å feire bryllupet sitt på den måten og har råd til det/velger å ta opp lån/bruke hele årslønna på det, så er jo det deres valg. Skal jeg da straffes for det? For hvis jeg som fattig student måtte ha gitt gave etter kuvertprisen, så hadde jeg måtte velge å bli hjemme i stedet for å være der for venninna mi på hennes store dag.

En annen ting, hvordan i all verden kan man vite kuvertprisen de forskjellige stedene? 

Anonymkode: f5bae...e6c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare kommentere denne for det er bortimot den dummeste tommelfingerregelen jeg hører om 🙈 Et eksempel; jeg er fattig student, men er heldig å være venn med ei som gifter seg rik/har en bra formue/bruker hele årslønna på bryllupet, eller whatever. Og attpåtil er jeg så heldig at jeg blir bedt i hennes bryllup, i et herskapshus/hotell med en kuvertpris på oppimot ett par tusen kroner. Skal jeg da gi gave på over 2.000 kr?? For meg blir dette helt feil. Hvis de ønsker å feire bryllupet sitt på den måten og har råd til det/velger å ta opp lån/bruke hele årslønna på det, så er jo det deres valg. Skal jeg da straffes for det? For hvis jeg som fattig student måtte ha gitt gave etter kuvertprisen, så hadde jeg måtte velge å bli hjemme i stedet for å være der for venninna mi på hennes store dag.

En annen ting, hvordan i all verden kan man vite kuvertprisen de forskjellige stedene? 

Anonymkode: f5bae...e6c

Som sagt var dette en gammel tommelfingerregel og ikke noe jeg jeg har gulpet opp og nødvendigvis synes er rett. Og som med  tommelfingerregler flest er det snakk om cirka-beløp, det er ingen eksakt vitenskap. Så også med kuvertpris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.10.2019 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Må bare kommentere denne for det er bortimot den dummeste tommelfingerregelen jeg hører om 🙈 Et eksempel; jeg er fattig student, men er heldig å være venn med ei som gifter seg rik/har en bra formue/bruker hele årslønna på bryllupet, eller whatever. Og attpåtil er jeg så heldig at jeg blir bedt i hennes bryllup, i et herskapshus/hotell med en kuvertpris på oppimot ett par tusen kroner. Skal jeg da gi gave på over 2.000 kr?? For meg blir dette helt feil. Hvis de ønsker å feire bryllupet sitt på den måten og har råd til det/velger å ta opp lån/bruke hele årslønna på det, så er jo det deres valg. Skal jeg da straffes for det? For hvis jeg som fattig student måtte ha gitt gave etter kuvertprisen, så hadde jeg måtte velge å bli hjemme i stedet for å være der for venninna mi på hennes store dag.

En annen ting, hvordan i all verden kan man vite kuvertprisen de forskjellige stedene? 

Anonymkode: f5bae...e6c

Siden du er fattig student så gir du etter evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal iallfall ikke gi mer enn man har råd til. Du synes 500 er mye, men jeg ville gitt 300. Om 2000 er en helt grei sum for deg, så kan du gi det. 

Anonymkode: 472a9...dee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...