Gå til innhold

hvor mye skal en gi til bryllup?


Shantaram

Anbefalte innlegg

Så, en av mine beste kamerater skal gifte seg. Han har skrevet i innbydelsen at de ikke ønsker gaver, men heller penger da de har det de trenger fra før(og siden bryllup ikke er billig støtter jeg han der :P ) Men hvor mye skal en gi da? 500 blir for lite mener jeg, men 1000? 2000? 
Hva er det som er forventet ? Spør da dette er nytt for meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gi etter evne (med mindre evnen din tilsier at du kan gi 50.000 vel og merke). Tenker at dersom du har råd så er 1000-1500 helt innafor, men sånn må du jo kjenne på selv :) 

Anonymkode: 4baca...2c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gav nylig 1000 til en nær kompis som giftet seg. Hadde jeg hatt god råd ville jeg gitt kanskje enda litt til, men 1000 kr er en svær gave for min økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000kr er mer enn nok om man vil være raus. 

Anonymkode: b3a5f...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 000 kr hvis det er kun deg, 2 000 kr hvis dere er et par. Med mindre dere har dårlig råd.

Anonymkode: 49afe...688

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1 000 kr hvis det er kun deg, 2 000 kr hvis dere er et par. Med mindre dere har dårlig råd.

Anonymkode: 49afe...688

Vi skal snart i bryllup, og samboer og jeg gir gave til 1000 kroner. Sammen. 

Vi har ikke «dårlig råd» men må i tillegg betale for reise til og fra bryllupet (andre siden av landet), samt overnatting to netter. (Og da har jeg ikke regnet med oppgradering i garderoben som var nødvendig). Skulle vi gitt 2000 i gave, i tillegg til reise, overnatting og andre kostnader hadde faktisk bryllupet blitt så dyrt at vi hadde vurdert å droppe hele affæren altså.

Vi har som sagt ikke dårlig råd, men med stor omgangskrets blir det jo gjerne noen bryllup, barnedåper og bursdagsfesten i løpet av et år. Hvis vi skal ut med 5000+ hver gang, så blir det rimelig trangt etterhvert...

Anonymkode: 89026...2d9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, O.G. skrev:

Brudeparet krever kollekt altså....

De krever ikke, men de har vel uttrykt et ønske. Hva er vits med å få masse ræl, når de ikke trenger det? Vil man gjerne gi noe annet fint og litt annerledes enn huslige ting, er det sikkert velkomment det og. Folk flest klager ikke på gaver de får, enten deg er cash eller ting. 

Fatter ikke hva som er så krise med pengeønske, det er HELT normalt å legge ut lister på tilbords, kitchn osv, og det er da like store, reelle verdier, om man skal regne på hva man faktisk gir. 

Men veit vi to aldri blir enige om akkurat det der, vi var diskutert det før. Legger ut som trøst for andre som evt leser😂

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.10.2019 den 23.36, Shantaram skrev:

Så, en av mine beste kamerater skal gifte seg. Han har skrevet i innbydelsen at de ikke ønsker gaver, men heller penger da de har det de trenger fra før(og siden bryllup ikke er billig støtter jeg han der :P ) Men hvor mye skal en gi da? 500 blir for lite mener jeg, men 1000? 2000? 
Hva er det som er forventet ? Spør da dette er nytt for meg. 

En gammel tommelfingerregel var at man skulle gi minst så mye som en kuvert i selskapet koster. Om man har en flereretters middag med vin i et selskapslokale, kommer prisen fort opp i over 1000 kroner pr. person. Dermed burde man som par gi minst 2000 som par. Men jeg tenker likevel at dette er i overkant av hva som forventes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anim92 skrev:

De krever ikke, men de har vel uttrykt et ønske. Hva er vits med å få masse ræl, når de ikke trenger det? Vil man gjerne gi noe annet fint og litt annerledes enn huslige ting, er det sikkert velkomment det og. Folk flest klager ikke på gaver de får, enten deg er cash eller ting. 

Fatter ikke hva som er så krise med pengeønske, det er HELT normalt å legge ut lister på tilbords, kitchn osv, og det er da like store, reelle verdier, om man skal regne på hva man faktisk gir. 

Men veit vi to aldri blir enige om akkurat det der, vi var diskutert det før. Legger ut som trøst for andre som evt leser😂

Hvis man har alt man trenger så tigger man ikke penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som har ønsket seg penger i bryllupsgave og da har det vært til spesielle formål. Det ene paret ønsket seg penger til bryllupsreisen og de andre til husbygging. Da er det konkrete ting pengene er til og da syntes jeg at det er like greit å gi som om man gir en gave. 

 

Anonymkode: b3a5f...6fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Hvis man har alt man trenger så tigger man ikke penger.

Kan godt hende man gjerne vil kjøpe seg leilighet, pusse opp kjøkken eller spare til en større opplevelse, reise etc.

Om man ikke kan unne noen som er såpass nære at man blir bedt i bryllup det, er man jammen smålig!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anim92 skrev:

Kan godt hende man gjerne vil kjøpe seg leilighet, pusse opp kjøkken eller spare til en større opplevelse, reise etc.

Om man ikke kan unne noen som er såpass nære at man blir bedt i bryllup det, er man jammen smålig!

Og da skal man mase på gjestene om penger istedenfor å gi fanden i å holde bryllup og heller bruke pengene på større sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: spørsmålet er ikke om jeg skal gi. Det skal jeg selvsagt, var bare usikker på etiketten bak dette da jeg ikke har blitt bedt i andre bryllup enn familie før når jeg var mye yngre og slikt som gaver ikke ble registrert på radaren. Det blir bare meg da jeg mest sannsynlig ikke vil ha følge. Men takk for rådene. Da har jeg sånn ca ide på hvor mye jeg kan gi. :) 
De er forøvrig flotte mennesker begge to og ville aldri krevd. Jeg vil gi. :) 

Endret av Shantaram
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, O.G. skrev:

Og da skal man mase på gjestene om penger istedenfor å gi fanden i å holde bryllup og heller bruke pengene på større sted?

Jeg gir opp. Det burde være revnende likegyldig om du bruker 800 på en vase eller om du gir i cash

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Anim92 skrev:

Jeg gir opp. Det burde være revnende likegyldig om du bruker 800 på en vase eller om du gir i cash

Så hvorfor lar du henne avspore/ødelegge tråden?

Men jo mer innlegg jo mer titt og mer svar, så jeg ser den.

Anonymkode: 4718a...bcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor lar du henne avspore/ødelegge tråden?

Men jo mer innlegg jo mer titt og mer svar, så jeg ser den.

Anonymkode: 4718a...bcf

Titt? Hva mener du?

Jeg irriterer meg kanskje vel mye over den holdningen der, så beklager, blir revet med😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anim92 skrev:

Jeg gir opp. Det burde være revnende likegyldig om du bruker 800 på en vase eller om du gir i cash

Poenget er at hvis man har alt man trenger, så ber man ikke om penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, O.G. skrev:

Poenget er at hvis man har alt man trenger, så ber man ikke om penger. 

Tror du de som ønsker seg krystallglass, sølvtøy eller Royal Copenhagen porselen virkelig trenger det? Jeg ser ikke helt forskjellen. Men enten det dreier seg om sølvtøy eller cash, synes jeg det er en uting å skrive det i invitasjonen. Synes man heller kan ha en ønskeliste klar i bakhånd for formidling til de som ber om den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...