Megan Skrevet 4. september 2002 #1 Del Skrevet 4. september 2002 Kan ikke fatte at det snart er et år siden 11. september (mener selvsagt terrorangrepet, ikke selve datoen... :-? ) Virker som bare kort tid siden jeg sto på en fortauskant og fikk høre om angrepet, mens livet gikk sin vante gang her og flere tusener ble berørt i en by langt langt borte. Må også sies at jeg absolutt ikke støtter angrepene på Afghanistan- i beste USA moral. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 4. september 2002 #2 Del Skrevet 4. september 2002 Jeg er av den mening at man derimot må responedere hardt på slike terrorangrep. Det som har hendt kan man ikke finne seg i. Klarer ikke helt å forstå dem som mener at man ikke skulle ha tydd til våpen for å forsvare sitt land. Skal man bare sitte å titte på at slikt skjer. Til Megan; hvordan mener du man skal respondere på slike terrorangrep? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 4. september 2002 #3 Del Skrevet 4. september 2002 Forsvare sitt land... er det det Bush gjør?? Tror du Bin Laden får større respekt for USA etter at storerbror bombet hans land sønder og sammen?? Neppe. Litt søkt, er det, at vi skal bruke flerfoldige milliarder på å knuse et land, for så å bruke flerfoldige milliarder på å bygge det opp igjen. Jeg forstår på sett og vis begge sider av saken. Men støtter ingen av partene... det er faktisk USA jeg har minst respekt for. Kan hende, vettu care, at det var det som måtte til for at det skulle skje noe i Afghanistan. Vesten har ikke stor respekt der nede, og vet du hva?? Det er jammen ikke rart. Det måtte skje noe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest maia x Skrevet 4. september 2002 #4 Del Skrevet 4. september 2002 Synes det er heltpå trynet at hele landet ble /blir straffet for det bin og gjengen gjor!Mener selvsagt at de skyldige ikke kan straffes hardt nok,men det bør være de skyldige som blir straffet!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 4. september 2002 #5 Del Skrevet 4. september 2002 Nettopp, maia, for afghanere flest støtter ikke Bin Laden. Fant en artikkel om akkurat dette, og siterer: "Det er ikke hensynet til demokrati og menneskerettigheter som legger hovedføringene for USAs politikk i Midtøsten, men snarere behovet for beskyttelse av amerikanske interesser gjennom støtte til lojale regimer. Om USA skulle lykkes i å få de fleste regimene i regionen med i sin nye verdensomspennende allianse mot terrorisme, så fremstår det som et stort paradoks at disse regimene i liten grad representerer egen befolkning. Dette burde være et tankekors for alle som bekjenner seg til menneskerettighetene og demokratiske verdier. Ethvert forsøk på å få bukt med terrorismen bør ha som utgangspunkt at det som skjer i Midtøsten først og fremst må komme dem som bor der til gode. Dette innebærer at USA må legge om sin midtøstenpolitikk." Kunne ikke vært mer enig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Skrevet 5. september 2002 #6 Del Skrevet 5. september 2002 Er litt enig med Care her.Al-quaida er verdensomspennende,vi vet aldri hvor og når de slår til igjen,med eller uten bin Laden.Man kan godt stille spørsmål ved USAs utenrikspolitikk,men jeg forstår godt at de er paranoide for tida. Det som skjedde 11 sept i fjor er ett av de mest ondskapsfulle angrep på uskyldige sivile som verden har sett.Det virker nesten som om mange glemmer det i sin iver etter å kritisere Bush og "haukene" hans. Men det bekymrer meg meget at de nå nærmest er begynt å skvise Colin Powell ut over sidelinja,for han er en vettug mann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 5. september 2002 #7 Del Skrevet 5. september 2002 Hva skal man gjøre da ? Vende det andre kinnet til ? Det blir alltid mange uskyldige som blir rammet eller drept av krig. Sånn vil det alltid være. Men skal man da bare late som ingenting ? Man må jo gjøre noe ? Jeg sier ikke at angrep med klasebomber er et godt alternativ. Helt på trynet faktisk. Men, hadde det vært en lettere og mindre belastende løsning slik at bare de skyldige hadde blitt rammet, hadde nok selv USA brukt denne. Ingen LIKER vel å drepe folk egentlig ? (bortsett fra bin Laden kanskje ?). Alt i alt skulle jeg ønske det ikke var noe krig i verden. Men det er dessverre faktum. Det er forjævlig å tenke på, men dette slutter ikke av seg selv, selv om man unngår å ta igjen. Sorry, men samtaler med skurkene er dessverre ikke virksomt. Sånne jævler kan man ikke kommunisere verbalt med. Håper bin Laden og "gjengen" og alle hans tilhørere går ad dundas snart. Verden har lidd nok....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mistyen Skrevet 5. september 2002 #8 Del Skrevet 5. september 2002 rett etter terrorangrepet 11.september, kunne man ikke komme igjennom sikkerhetskontrollen på en flyplass med en neglfil i håndvesken. Men hva nå? Nå kan man ta med seg farlige våpen inn på flyet uten at det oppdages. Hva sier dette om sikkerheten??? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=8393744 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 5. september 2002 #9 Del Skrevet 5. september 2002 Alle veit at skal man ha et stikkvåpen så bare knuser man vodkaflasken man kjøpte på tax-free..... W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Megan Skrevet 5. september 2002 Forfatter #10 Del Skrevet 5. september 2002 Synes det er heltpå trynet at hele landet ble /blir straffet for det bin og gjengen gjor!Mener selvsagt at de skyldige ikke kan straffes hardt nok,men det bør være de skyldige som blir straffet!!! Dette er akkurat hva jeg mener også. Gj.snitts.afghanerne har slitt nok som det med krig, sult osv. Bombing vil bare gjøre at hatet mot vesten blomstrer opp. Synes det er vanskelig å si hva man burde ha gjort, men tror Bush burde satset mer på dialog mellom partene- synes beslutnignen om å bombe kom for raskt. Men der ser man jo igjen hvordan USA leker verdenspoliti. Men som sagt- de skyldige må taes!! Synes bare det er for vidt når man dreper flere hundre sivile, for så å si at hovedmålet deres MULIGENS ble truffet! :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 5. september 2002 #11 Del Skrevet 5. september 2002 Det triste er at USA griper inn og er verdenspoliti og hele vestens pappa kun når det tjener til deres egne interesser... når det er dem selv som må forsake noe eller begrense noe, er det ikke snakk om. Da melder USA seg ut av verdessamfunnet. Verdenspoliti meg i rompa... for en vits! Derfor synes jeg kanskje de skulle sluppet bombene over seg selv. Da ville store deler av problemet vært borte... Ha en vidunderlig aften! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 5. september 2002 #12 Del Skrevet 5. september 2002 Det som skjedde 11.september for snart et år siden var forferdelig. Og følgende av angrepene vil sitt i lenge - for Vesten - og særlig USA - har blitt skremt ut av tro om at de var usårbare. Men - det er mange angrep på sivile som har vært like ille eller verre - som få eller ingen har brydd seg om, for de har ikke skjedd på trappa vår. USA's og VÅR reaksjon - for vi er så med på dette som det går an - kalles noe annet enn terror, men det er vel like mye et terrorangrep å bombe et land sønder og sammen, og dreper mange flere sivile enn de som omkom i USA, - fordi man TROR man får has på noen terrorister på den måten? Og forøvrig blåser i menneskerettigeter og putter folk i konsentrasjosleir på mistanke - uten dom, og oppretter domstoler uten innsyn eller appellmulighet. Det er flere "terrorister" her..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BK Skrevet 5. september 2002 #13 Del Skrevet 5. september 2002 USA har seg selv å takke for det som hendte den 11 i fjor. Selvfølgelig var det en grusom hendelse med masse uskyldige drepte. Men grunnen til at folk gjør det er at de er lei av at USA skal diktere alt mulig. Det er jeg enig i. Se bare vordan USA truer Norge og andre land fordi vi ikke vil gi deres soldater imunitet mot å stilles for krigsforbryterdomstolen. Den dagen USA skjønner at de må samarbeide med resten av verden ikke bare diktere den vil også folk verden over lettere respektere USA. I dag se det mange som ser på USA nettop som satan fordi Busch ikke respetere andres syn men overkjører verden. Tenk selv hvis det var en i klassen en venn eller en på jobben som bestemte alt og overhode ikke hørte på dere andre. Hvordan ville dere selv reagere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wisk Skrevet 5. september 2002 #14 Del Skrevet 5. september 2002 Jeg er av den mening at man derimot må responedere hardt på slike terrorangrep. Det som har hendt kan man ikke finne seg i. Klarer ikke helt å forstå dem som mener at man ikke skulle ha tydd til våpen for å forsvare sitt land. Skal man bare sitte å titte på at slikt skjer. Til Megan; hvordan mener du man skal respondere på slike terrorangrep? det har kanskje noe å gjøre med at USA selv ba om det. Jeg var ikke det misnte overrasket at et terrorangrep ville ramme usa i nær fremtid vil også si at jeg ikke har all verdens sumpati med usa. mindre og mindre i grunnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms.sofie Skrevet 6. september 2002 #15 Del Skrevet 6. september 2002 USA har seg selv å takke for det som hendte den 11 i fjor. Selvfølgelig var det en grusom hendelse med masse uskyldige drepte. Men grunnen til at folk gjør det er at de er lei av at USA skal diktere alt mulig. Det er jeg enig i. Se bare vordan USA truer Norge og andre land fordi vi ikke vil gi deres soldater imunitet mot å stilles for krigsforbryterdomstolen. Den dagen USA skjønner at de må samarbeide med resten av verden ikke bare diktere den vil også folk verden over lettere respektere USA. I dag se det mange som ser på USA nettop som satan fordi Busch ikke respetere andres syn men overkjører verden. Tenk selv hvis det var en i klassen en venn eller en på jobben som bestemte alt og overhode ikke hørte på dere andre. Hvordan ville dere selv reagere? utrolig bra bk!!!! dn likte jeg ALL APPLAUS TIL DEG!!! :stortsmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2002 #16 Del Skrevet 6. september 2002 Jeg forstaar ikke helt hvordan saa mange nordmenn kan sitte aa kritisere alt som USA gjor. Jeg mener langt i fra at alle beslutningene amerikanerne tar er riktige, men hva i all verden gjor Norge? Det er enkelt aa sitte langt oppi nord aa kritisere det alle andre gjor, men hva med aa komme med noen bedre losninger selv??? Hva om det hadde vaert i Oslo at fire fly hadde styrta og drept flere tusen mennesker, kanskje nordmenn ville faatt en annen holdning da. Hilsen nordmann som har bodd i USA i 7 aar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melian Skrevet 6. september 2002 #17 Del Skrevet 6. september 2002 USA har seg selv å takke for det som hendte den 11 i fjor. ........... Tenk selv hvis det var en i klassen en venn eller en på jobben som bestemte alt og overhode ikke hørte på dere andre. Hvordan ville dere selv reagere? Synes du at de kan takke seg selv? *grøss* Vel, jeg er uenig i masse det USA gjør, men å si noe slikt blir ganske nært for meg å si at de fortjente dette. Vel, jeg hadde nok blitt sint, men hadde ikke gått rundt og drept de andre i klassen for det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BK Skrevet 6. september 2002 #18 Del Skrevet 6. september 2002 Jeg må presisere et par ting jeg likte overhode ikke det som skjedde den 11 det var en forferdelig hendelse. Men jeg sier også at jeg skjønner at det er folk som blir så rasende på USA at de kan finne på denslags. Se f.eks nå Busch vil diktere til krig mot Irak han vil at sine soldater ikke skal kunne stilles for krigsrett. USA er et av verdens verste land hva forrurensing gjelder men de gjør alt for å saboteremiljøvern. Les Johannesburg, Kyoto og Rio. Tilbake til krigføring USA bryr seg kun om olje de driter i hvordan mennesker har det. For drøyt 10 år siden hadde vi Gulfkrigen i Quvait USA grep inn på grunn av oljen. Like etterpå ble det en flyktningekatastrofe med Kurdere i Nord Irak mrd titusenvis på flukt i vinterkalde fjell USA med Busch senior som president gadd ikke gjøre noen ting for å hjelpe dem. Se i Afghanistan før USA gikk til krig lovte de milioner i hjelp til folket de gir ingen ting det eneste de gir er bomber som de påstår de slipper ved feil. Jeg synes det ikke er rart at folk er rasende på USA. Hvis ikke USA endrer holdning nå er jeg redd tilsvarende ting kan skje igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Skrevet 7. september 2002 #19 Del Skrevet 7. september 2002 De som presterer å si at USA har seg selv å takke for det som skjedde 11 sept. har et kaldt menneskesyn må jeg si. For det handler faktisk ikke først og fremst om hva USA foretar seg på det utenrikspolitiske plan. Dette var mennesker som du og jeg,som sto opp om morgenen,kjørte ungene på skolen eller i barnehagen og gikk på jobb. Også doser noen et jumbojetfly inn i bygningen de jobber i ,og knuser livet deres og livet til alle som var glade i dem.Få litt perpektiv på ting,vær så snill. At Afghanistans folk har lidd i 24 år kan de takke Sovjet og sine fanatiske ledere for,bare for å svinge "de har seg selv å takke"-pendelen den andre veien. Det høres like ille ut slik,ikke sant?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kid-a Skrevet 7. september 2002 #20 Del Skrevet 7. september 2002 Men kjære Ann, da... Vi har jo ikke sagt noe annet, har vi vel? Selvfølgelig er det en tragedie at sivile menneskeliv går tapt... Men tenk deg at du bor i Afghanistan, da. Du har fire barn og en mann. Du går og er konstant redd for at noen skal slippe en bombe over byen dere lever i. Der er ingen mulighet for å komme unna, for folk ville stoppe deg før du kom ut av byen. Det er vanskelig å få tak i nok mat til barna og deg. Alt dette fordi en gubbe du overhodet ikke støtter på noe vis bombet to tårn og drepte tretusen sivile liv i et land langt borte for et år siden. Ser du ikke skjevhetene, vennen?? Svært få afghanere støtter bin laden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå