MartineG Skrevet 7. oktober 2019 #1 Del Skrevet 7. oktober 2019 Hei damer! Må bare spørre for jeg lurer veldig. Her om dagen var jeg nesten i en ulykke, bare 1 måned etter jeg fikk førerkortet. Jeg hadde en bil foran meg og vi skulle inn i en rundkjøring. Til venstre i rundkjøringen står det mot Oslo og jeg skulle mot Kristiansand som var rett frem. Damen foran meg legger seg i venstre felt så da går jeg ut ifra om at hun skal mot Oslo og jeg i høyre og vi kjører begge inn i rundkjøringen samtidig. Når jeg skal ut holder damen på å kræsje inn i meg fordi hun plutselig skulle rett frem og tuter på meg selv om jeg vet jeg har kjørt korrekt. Det jeg lurer på da er om uhellet var ute og hun hadde kjørt inn i meg, vil jeg få konsekvenser når jeg har prøvetid på førerkortet? Og om bilen min skulle bli ukjørbar etter en smell, har jeg krav på leiebil eller noe i den duren? Takk for alle svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #2 Del Skrevet 7. oktober 2019 Det hadde vært hennes feil, hun skal skifte fil så hun har vikeplikt, men at hun lå i feil fil til å begynne med, det er lov. Det hadde ikke gått utover deg mtp prikker. Anonymkode: 1e415...35b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SpringYard Skrevet 7. oktober 2019 #3 Del Skrevet 7. oktober 2019 Det hadde vært hennes feil, du hadde ikke fått noen prikker av dette. om du får leiebil eller ei, Bestemmes av hvilken forsikring du har. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tranedatter Skrevet 7. oktober 2019 #4 Del Skrevet 7. oktober 2019 Om bilen lå forran deg, hvordan kan hun kræsje i deg? Svingte hun tilbake fra første avfart og tilbake i rundkjøringen? I så fall hennes feil. Og da tror jeg ikke du får prikker nei. Den bilen som ligger bakerst har skylda, derfor viktig med avstand. At hun tuter kan ha like mye med at hun ble forskrekket. Det med leiebil kommer an på din forsikring. Noen har leiebil i reparasjonstiden inkludert Om det er andres feil at det skjer en ulykke, så er jeg usikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 7. oktober 2019 #5 Del Skrevet 7. oktober 2019 Ikke din feil når du har ligget i rett felt. Da den andre sjåføren har full skyld i ulykken vil du ha krav på leiebil inntil din egen bil er klar, dekket av motpartens forsikringsselskap, uansett hva de måtte prøve seg på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WCKD Skrevet 7. oktober 2019 #6 Del Skrevet 7. oktober 2019 30 minutter siden, tranedatter skrev: Om bilen lå forran deg, hvordan kan hun kræsje i deg? Svingte hun tilbake fra første avfart og tilbake i rundkjøringen? I så fall hennes feil. Og da tror jeg ikke du får prikker nei. Den bilen som ligger bakerst har skylda, derfor viktig med avstand. Det er jo åpenbart hva som har skjedd. TS har ligget bak, men siden rundkjøringen har to felt har han kommet opp på siden fordi han skal rett frem. Den andre sjåføren har da vikeplikt, fordi den skifter felt. Man har forøvrig vikeplikt selv om man ligger foran noen på flerfelts vei. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tranedatter Skrevet 7. oktober 2019 #7 Del Skrevet 7. oktober 2019 1 minutt siden, WCKD skrev: Det er jo åpenbart hva som har skjedd. TS har ligget bak, men siden rundkjøringen har to felt har han kommet opp på siden fordi han skal rett frem. Den andre sjåføren har da vikeplikt, fordi den skifter felt. Man har forøvrig vikeplikt selv om man ligger foran noen på flerfelts vei. Ah seff! Ved filbytte har man alltid vikeplikt ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #8 Del Skrevet 16. oktober 2019 @WCKD eller noen andre, kan dere forklare meg også da. Rundkjøring, og tunnel ut av Sandvika, der er det også to felt, Oslo og Drammen, og man må skifte felt. Jeg har gitt signal til venstre at jeg skal skifte felt, jeg har sjekket bakspeil og ser at bilen bak meg blinker også til venstre, så skal også skifte felt. Jeg antar at han ser meg, men i det jeg skal svinge, så sjekker jeg blindsone - og der er den bilen! Jeg bremser og stopper, blir midt i rundtkjøring og i tunnelen. Bilen bak stopper også. Jeg kjører igjen. Hva har jeg gjort feil og hva skulle jeg gjort? Samboeren min mener at det er livsfarlig å bremse sånt og at jeg skulle bare kjørt. Jeg føler jo ikke for å kjøre inn i en annen bil. Anonymkode: 253bb...1d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #9 Del Skrevet 16. oktober 2019 Burde være unødvendig å stoppe helt. Anonymkode: af37c...882 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå