Gå til innhold

Det staves Torsdag men vi sier Tårsdag, hvorfor?

Wagner

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg (tromsøværing) sier torsdag. Tårsdag er DIN dialekt.

Og hva slags stormannsgal unge prøver du å skape med å påstå at en dag i uka er dedikert til ham og en gud :ler: 

Anonymkode: 8be27...50b

Som navnet tilsier så er det bokstavelig talt Tor sin dag og i før-kristen tid var dagen også en helgedag som var knyttet opp mot helligdom til ære for den norrøne guden, så mitt budskap til gutten holder faglig stand 😋

Men som sagt var forvirringen stor i forhold til bruken av Å og O, jeg har nemlig aldri hørt noen si Torsdag med O. 

Selv innleder av Torsdagsklubben og Silje Stang sier Tårsdagsklubben i starten av videoen :

Endret av Wagner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 hours ago, Wagner said:

Som navnet tilsier så er det bokstavelig talt Tor sin dag og i før-kristen tid var dagen også en helgedag som var knyttet opp mot helligdom til ære for den norrøne guden, så mitt budskap til gutten holder faglig stand 😋

Men som sagt var forvirringen stor i forhold til bruken av Å og O, jeg har nemlig aldri hørt noen si Torsdag med O. 

Selv innleder av Torsdagsklubben og Silje Stang sier Tårsdagsklubben i starten av videoen :

Ja, jeg har også lært at dagen er oppkalt etter tordenguden, men det var denne setningen som fikk meg til å le «det er en dag som er dedikert i ære til guden Tor og deg". Dagen er jo ikke dedikert i ære til til alle små Torer.

Men det var sagt med glimt i øyet altså, ikke ment for å fornærme.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har også lært at dagen er oppkalt etter tordenguden, men det var denne setningen som fikk meg til å le «det er en dag som er dedikert i ære til guden Tor og deg". Dagen er jo ikke dedikert i ære til til alle små Torer.

Men det var sagt med glimt i øyet altså, ikke ment for å fornærme.

Nei det har du helt rett i, men ville få gutten til å føle seg litt spesiell :fnise: Litt stormannsgal skal de få lov til å være i den alderen 😅 Jeg tok det også med et glimt i øyet 😉 Absolutt ikke fornærmet, syntes innlegget ditt var rasende festlig!

Ha en videre fantastisk dag, med de triveligste mandagshilsener fra Herr Wagner 🧐 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Wagner skrev:

Det heter Torsdag men vi sier Tårsdag, hvorfor?

Jeg havnet i en lingvistisk debatt med et familiemedlem, en skarp 5 åring som vippet meg av pinnen og jeg ble svar skyldig så kanskje noen her kan hjelpe til med problemstillingen som ble utvist. 

"Navnet ditt er så fint! Visste du at du er oppkalt etter en norrøn gud ved navn Tor med Hammeren?" sier jeg til en gutt ved navn 'Tor'

"Ja mamma tok meg med på et teaterstykke om Tor og Odin" svarte han.

Jeg kvitterte så med "Det var kjempe gøy kan jeg tenke meg! Du har også en egen dag i uka , Tor's dag er din dag, det er en dag som er dedikert i ære til guden Tor og deg"

Han spurte så "Om det er min dag hvorfor sier vi Tårsdag?"

Og med det satt jeg der som et spørsmålstegn, mange mennesker pleier vitse om at jeg er et levende leksikon men her strakk ikke kunnskapsnivået mitt til. Vippet av pinnen av en bitteliten men veldig smart og observant gutt :fnise:

Kan det være Østfolddialekten som gjør at vi uttaler Torsdag med en å-lyd og ikke en o-lyd, eller er det andre forklaringer?

standard_M_rten_Eskil_Winge_-_Tor_s_Figh

Bokstaven o er jo litt sånn. Av og til uttales den som O. Andre ganger som Å. Si f. Eks. En som heter Tom. Man uttaler det jo Tåm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier tåg om tog, fårkle om forkle, tårsdag om torsdag, kåm om kom, såm om som, Tåm og Tåmmy om Tommy og Tom. Rånny også.  Tårg/torg, tårsk/torsk, spårt om sport.. Det er slik o-en uttales på en del dialekter. 

Jeg ville aldri sagt sål om sol, eller tården om torden, så det er ikke konsekvent.

Anonymkode: d01f8...5da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier tåg om tog, fårkle om forkle, tårsdag om torsdag, kåm om kom, såm om som, Tåm og Tåmmy om Tommy og Tom. Rånny også.  Tårg/torg, tårsk/torsk, spårt om sport.. Det er slik o-en uttales på en del dialekter. 

Jeg ville aldri sagt sål om sol, eller tården om torden, så det er ikke konsekvent.

Anonymkode: d01f8...5da

Ingen sier forkle eller kom med o, heller ikke Tom, Tommy eller Ronny med o, ei heller torsk eller torg. Det er ikke en dialekt-greie. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

På Sørlandet sier vi Tårsdag.

Anonymkode: 47575...309

Er fra Kristiansand og vi sier tårsdag :)

Anonymkode: 8ca00...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
17 minutter siden, SupaWoman skrev:

Ingen sier forkle eller kom med o, heller ikke Tom, Tommy eller Ronny med o, ei heller torsk eller torg. Det er ikke en dialekt-greie. 

Da kan du ikke ha hørt mange norske dialekter ;) 

Hvorvidt man uttaler o som o eller å kommer an på lengden av lyden. Kort å-lyd skrives som oftest med o. Man kan lese mer om det her: https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/nar-uttales-o-som/. Det er en vedheng fra gammelnorsk (o med akutt aksent, ó), men det er ikke alle dialekter som fortsatt har det, er nok mest på Østlandet, tror jeg.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier med o, med ganske stum r, omtrent toshdag,  nordland. På bokmål uttales torsdag tårsdag. Men morsomt når unger legger merke til slikt, ofte legger de merke til ting som er blitt så normale for oss at vi ikke tenker noe over det. viktig for utvikling av skriftspråk.

Anonymkode: 3b51c...c29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier torsdag med o her jeg bor i hvert fall. 

Ellers blir det jo litt feil å fortelle en femåring at dette er hans dag og til ære for ham, bare fordi han tilfeldigvis deler navnet med tordenguden Tor. Kan jo sette griller i en stakkars femåring det der, hehe. 

Anonymkode: e86e8...3db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra Nordland og vi sier torsdag.

Og TS: Husk at dagen er tilegnet guden Tor, og når du kaller opp et barn etter en gud påkaller du gudens gunst for ditt barn, som da blir tilegnet den guden.

Anonymkode: c7aa0...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang å- lyd skrives gjerne med o. Det har man i ord som "også", "fordel" osv. 

Men akkurat "tåårsda(g)" kontra "tochdag" for torsdag er vel mer et resultat av dialekt, og i førstnevnte at man synes det høres penere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...