Gå til innhold

Takler ikke hunder.

Fremhevede innlegg

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg respekter folk som ikke liker hunder opp til et vist punkt.

Går ofte med løs hund og den er ikke interessert i oppmerksomhet eller å hilse på fremmede mennesker. Hvis det er en small vei så roper jeg in hunden å går ut til siden.

Har opplevd å treffe hysteriske personer som kjefter på meg å sier hunden kan hoppe opp i barnevogn å drepe barnet deres, dette når min hund har vært under kontroll og oppført seg eksemplarisk. Når folk spør på en høflig måte så kan jeg ta hunden i bånd til vi har passert, hvis noen kjefter uten grunn gir jeg ***** å vi går bare videre å ignorerer personen.

Bånd er en falsk trygghet å personlig syns jeg det er viktig å lære hunden hvordan den skal oppføre seg når den er løs. 

Anonymkode: 3856f...0e2

Så du er også en av de som velger selv hvilke lover å regler du følger. Fascinerende. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 timer siden, Trøndere1 skrev:

Har dere som er hundeeiere forståelse for at noen ikke ønsker hverken å hilse eller bli oppsøkt av hundene deres. Reflekterer dere over at andre mennesker ikke ønsker hunder som hopper opp og skitner til klær å sirkler rundt og bjeffer. Jeg opplever at det er blitt et lite krav i samfunnet at alle skal like og respektere alle former for hundehold. 

Det har jeg full forståelse for. Utendørs gjelder Hundeloven §4 : Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. 

Mange hundeeiere som ikke er klar over loven,eller gir blaffen i den, desverre. Jeg følger loven. Selv om jeg har hund selv, kan jeg ikke fordra fremmede hunder som oppsøker min hund. Er jeg alene uten hund,er det av og til ok,men vil bli spurt først.

Hjemme er min hund et familiemedlem,de som ikke tåler og respekterer at jeg har hund,kan gå på besøk til noen andre. 

• Liker 4
Skrevet

Lurer på hvor dere møter på alle disse hilseglade hundene, jeg. Jeg har lyst til å hilse på alle hunder jeg ser, men de fleste er bare overlegne.

Noen forslag om hvor jeg bør begynne å gå tur?

Anonymkode: 4d181...bf2

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, Chantielle skrev:

Det har jeg full forståelse for. Utendørs gjelder Hundeloven §4 : Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. 

Mange hundeeiere som ikke er klar over loven,eller gir blaffen i den, desverre. Jeg følger loven. Selv om jeg har hund selv, kan jeg ikke fordra fremmede hunder som oppsøker min hund. Er jeg alene uten hund,er det av og til ok,men vil bli spurt først.

Hjemme er min hund et familiemedlem,de som ikke tåler og respekterer at jeg har hund,kan gå på besøk til noen andre. 

Du er da en hundeeier som tar ansvar. Slike liker vi som ikke har hund selv og kansje ikke liker hunder. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg som hundeeier gjør mitt for at hunden ikke er til sjenanse. Han er ikke løs og går her og der, der det er folk. Han får heller ikke hilse på alle og enhver. Er vi på feks turstier med mye folk så har han kort bånd. Og må gå pent. (Vi trener mye på å gå fot og pent, passeringer osv) han er enda unghund, så her trenes det mye. 

Men.. Det går begge veier. Folk trenger ikke alltid å komme bort for å hilse eller gire opp hunden. Prøver å lære hunden (og folk) at de må hilse lavt nede, sånn at han ikke hopper, men mange vil jo at han skal hoppe.. Det er jo Sååå kos.. 🤯 

Og man må tåle at det går hunder forbi på stier osv. Hvertfall når eierene har kontroll, har de i bånd osv. Opplevde for ett par dager siden å gå forbi en dame og en unge. Der hun ba meg om å gå vekk for ungen var redd for hund. Jeg gikk forbi de på stien. Hadde ikke tenkt å stoppe. Hadde han inntil meg. Ble kjftet på for jeg gikk på stien med han. 

Anonymkode: 24f9e...117

Skrevet

Selvsagt. Jeg slipper aldri hunden min bort til folk som ikke selv går tur med en hund. Har egentlig aldri opplevd at andre hundeeiere gjør det heller

Anonymkode: 2d58f...205

Skrevet
På 6.10.2019 den 19.42, Trøndere1 skrev:

Det går jo bra med slike ansvarlige hundeeiere som deg, men det finnes jo de som lar hunder gå løse uten bånd. 

Er det et problem at folk har hundene sine løse altså? Mine går løse hver dag, men mine driter langt faen i mennesker også. 

LIKEVEL har jeg fått kommentar "jeg synes det er ubehagelig at du har så store hunder løse" i skogen, og da ber jeg dem om å kysse meg i rævva for jeg følger loven til punkt og prikke, og mine hunder er ikke til sjenanse. At folk skjelver bare av å se en løs hund er ikke mitt problem.

Anonymkode: 90197...87d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...