AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #1 Skrevet 6. oktober 2019 (endret) Noen med erfaring? Har tidligere tatt valium når det er nødvendig. Men blir så utrolig sløv/svimmel av de - så behandler har sagt jeg kan forsøke Sobril i stede. Noen som har brukt Sobril? Hvor lang tid før virkning? Hvordan virkning får dere? Erfaring med Sobril vs Valium? Merker at jeg får litt hodepine etter å ha tatt Sobril, noen som har opplevd lignende? Anonymkode: 9bef7...447 Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisin. Perelandra, mod. Endret 7. oktober 2019 av Perelandra
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #2 Skrevet 6. oktober 2019 Det er en svært kortsiktig løsning vil jeg si, bedre å forsøke andre medisiner. Jeg hadde god effekt av seroquel når angsten var som verst... brukte de i 1,5 år og det var i samråd med psykiater. Anonymkode: d8eee...102 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #3 Skrevet 6. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en svært kortsiktig løsning vil jeg si, bedre å forsøke andre medisiner. Jeg hadde god effekt av seroquel når angsten var som verst... brukte de i 1,5 år og det var i samråd med psykiater. Anonymkode: d8eee...102 Ja det er ingen langsiktig løsning selvfølgelig! Bare litt nå i en akuttfase, for å få LITT pause i blant.. Anonymkode: 9bef7...447 1
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #4 Skrevet 6. oktober 2019 anbefaler deg å holde deg langt unna de medisinene! For det tar ikke lange tiden før du blir avhengig.. så når du slutter så kommer angsten enda sterkere tilbake også sitter du fast i en avhengighet. Ikke verdt det! Det er nesten ingen som har så høy angst at de ikke klarer seg uten til daglig. Anonymkode: 79e13...1d7 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #5 Skrevet 6. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: anbefaler deg å holde deg langt unna de medisinene! For det tar ikke lange tiden før du blir avhengig.. så når du slutter så kommer angsten enda sterkere tilbake også sitter du fast i en avhengighet. Ikke verdt det! Det er nesten ingen som har så høy angst at de ikke klarer seg uten til daglig. Anonymkode: 79e13...1d7 Jeg er i utgangspunktet ekstremt skeptisk til medisiner, og i alle fall medisiner som valium, Sobril osv nettopp pga. faren for avhengighet. Og jeg er forsåvidt enig i at det går an å klare seg uten. Men når man har gått i 3 mnd i strekk med konstant angst, lite søvn, lite mat og mye muskelspenninger så trenger kroppen en liten pause kjenner jeg, og takker derfor ja til å forsøke de en uke. Anonymkode: 9bef7...447 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #6 Skrevet 6. oktober 2019 (endret) Viktig å holde seg på sporadisk bruk på disse medisinene. Både for at de skal være effektiv og for å unngå tilvenning og økt angst. Jeg blir ruset av sobril uansett dose. Jeg foretrekker derfor diazapam preaprater. Sobril gjør meg bare mer stressa opp. Men om du tåler Sobrik så er det det beste valget av to onder. Valium er lettere å bli avhenigig av enn Sobril, pga lengdre forkortningstid enn Sobril. Anonymkode: dec14...18d Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. Endret 7. oktober 2019 av Perelandra
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #7 Skrevet 6. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: anbefaler deg å holde deg langt unna de medisinene! For det tar ikke lange tiden før du blir avhengig.. så når du slutter så kommer angsten enda sterkere tilbake også sitter du fast i en avhengighet. Ikke verdt det! Det er nesten ingen som har så høy angst at de ikke klarer seg uten til daglig. Anonymkode: 79e13...1d7 Nå er ingen mennesker like. Anonymkode: f893f...da4 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #8 Skrevet 6. oktober 2019 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen med erfaring? Har tidligere tatt valium når det er nødvendig. Men blir så utrolig sløv/svimmel av de - så behandler har sagt jeg kan forsøke Sobril i stede. Noen som har brukt Sobril? Hvor lang tid før virkning? Hvordan virkning får dere? Erfaring med Sobril vs Valium? Merker at jeg får litt hodepine etter å ha tatt Sobril, noen som har opplevd lignende? Anonymkode: 9bef7...447 Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisin. Perelandra, mod. Jeg fikk utskrevet Rivotril en gang av en psykiater fordi jeg hadde veldig alvorlig insomni. Det hjalp i starten, men jeg merket ikke at jeg ble "avhengig" over tid. Når jeg sier "avhengig", så mener jeg at jeg aldri hadde (eller har hatt) noe "sug" eller ønske om å ta disse, men at kroppen min rett og slett ble tilvendt. Å slutte med benzodiazepiner er heeelt fryktelig, man får kramper, muskelsmerter og en haug med sinnsyke symptomer. Jeg ble virkelig tatt på senga da jeg måtte slutte for å beholde førerkortet, og det er bare å se vidoer på YouTube av voksne mennesker som gråter og er fra seg. Jeg er ikke den som vanligvis retter noen pekefinger heller, men jeg vil advare deg mot disse medisinene. Sobril er riktig nok det mildeste, men det tar ikke lang tid før du har omtrent null virkning og kun sitter med et problem. Om du skulle gå for dem, så IKKE ta det ofte. Om du tar mye og er ruset en gang i måneden betyr ikke så mye, men med en gang du har daglig bruk får du raskt problemer... Anonymkode: ffb0c...503 Endret 7. oktober 2019 av Perelandra 1
Missbehave Skrevet 6. oktober 2019 #9 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg bruker Sobril, men ikke ofte. Jeg blir ikke trøtt og døsig av den, men avslappet. Får puste normalt, musklene slapper av og hjertet roer seg. Tar ca en halvtime før jeg kjenner effekt. Hodepine får jeg på grunn av anspente muskler and hyperventilering, men merker det ikke før etter kroppen får roet seg ned.
Elefantenirommet Skrevet 6. oktober 2019 #10 Skrevet 6. oktober 2019 Sobril fungerte veldig bra for meg i en periode jeg gikk gjennom en krise. 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #11 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg fikk sobril i en krisesituasjon, brukte dem et par ganger men merket lite eller ingen effekt. Anonymkode: d4b88...fcb 3
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #12 Skrevet 6. oktober 2019 Jeg har gått på sobril mot panikkangst i flere år. Tror vel det er sju år siden jeg fikk første resepten nå. Totalt har jeg brukt i snitt 10 tabletter i året. Har hentet ut en 25 pk hvert 2.-3. år. Siste året har jeg ikke tatt noen, uten problem. Er man bevisst bruken, og innehar selvkontroll til å vurdere om det faktisk er nødvendig, så er det en veldig fin medisin. Men det avhenger av en kompetent lege som kan følge med, og at du selv tar ansvar for å ikke utsette deg for risikoen ved avhengighet. Jeg har hatt en regel om aldri mer enn en tablett per uke, uansett om jeg har vært skitdårlig. Anonymkode: e6784...275 2
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2019 #13 Skrevet 6. oktober 2019 Sobril er overdrevet, merker ingenting. Anonymkode: a44ec...d2b 2
Perelandra Skrevet 7. oktober 2019 #14 Skrevet 7. oktober 2019 Tråden er ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner, medisintips og innlegg av signert helsepersonell. Vi minner om retningslinjene for Kropp og helse. Innlegg om egne erfaringer med medisiner er tillatt, men ikke tips om medisiner, diskusjon rundt dosering eller å gi råd i kraft av å være helsepersonell. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #15 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) På 6.10.2019 den 19.17, AnonymBruker skrev: anbefaler deg å holde deg langt unna de medisinene! For det tar ikke lange tiden før du blir avhengig.. så når du slutter så kommer angsten enda sterkere tilbake også sitter du fast i en avhengighet. Ikke verdt det! Det er nesten ingen som har så høy angst at de ikke klarer seg uten til daglig. Anonymkode: 79e13...1d7 Vet du, det er ikke sant. Jeg er i en akutt krise med ekstrem generalisert angst. Er neste i et sammenhengende angstanfall. Hvor jeg brekker meg/kaster opp og gråter. Klarer ikke å spise. Får oppfølging av behandler. Har holdt på i 3-4 uker. Er selvfølgelig livredd for å bli avhengig. Hvordan tenker du at jeg skal klare meg? Anonymkode: 6b60d...d72 Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. Endret 7. oktober 2019 av Perelandra 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #16 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) Jeg tror det er individuelle variasjoner når det kommer til avhengighet av Sobril. Har aldri hatt problemer med å slutte, men tar det gradvis. Sobril letter noe av angsten, men kan ikke endre virkeligheten om det er der problemet ligger. Anonymkode: 2bd0c...856 Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. Endret 7. oktober 2019 av Perelandra 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #17 Skrevet 7. oktober 2019 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er individuelle variasjoner når det kommer til avhengighet av Sobril. Har aldri hatt problemer med å slutte, men tar det gradvis. Sobril letter noe av angsten, men kan ikke endre virkeligheten om det er der problemet ligger. Anonymkode: 2bd0c...856 Ryddet for diskusjon rundt dosering av medisiner. Perelandra, mod. Det tenker jeg også. Men å være så full av angst at du bare sitter og gråter hjelper ikke. Jeg er i en helt akutt krise med to store livsutfordringer samtidig. Går til psykiater. Anonymkode: 6b60d...d72 Endret 7. oktober 2019 av Perelandra 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #18 Skrevet 7. oktober 2019 Bruker Sobril når jeg skal inn i stressende og angstfylte opplevelser. Anspente og pressende møter, taler, MR, tannlege, eksamen osv. Rett og slett for å unngå panikk, angst og stress. Slik at jeg kan være "normal" under slike omstendigheter, tenke klart, si det jeg mener og være slik jeg vil. Og ikke minst få puste! Tar én tablett 2-4 ganger i året. Det har vært min redning, hvis ikke hadde jeg ikke klart å stå i slike ting. Doserer jeg dosen for høy, blir jeg sløv og trett. Derfor gjør jeg ikke det, og ligger på en lav dose slik at jeg unngår angstanfallene, men likevel kjenner at jeg lever. Jeg blir rett og slett normal i en presset situasjon! Og det føles godt! Kunne aldri funnet på å startet fast på disse! Anonymkode: b7181...f23 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #19 Skrevet 7. oktober 2019 Jeg må forresten ta den 2 timer i forveien før at jeg får den effekten jeg vil ha. Effekten av Sobril er størst etter 2-4 timer, altså dermed nytter det ikke for veldig mange å ta en tablett en halvtime før dem skal ut på noe. Noe dem gjør, og dermed får følelsen av at den ikke fungerer. Effekten kommer da ikke før at du er kommet hjem igjen! Anonymkode: b7181...f23 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2019 #20 Skrevet 7. oktober 2019 Fikk Sobril mot sterk angst. Kjente ingenting. Gadd ikke be om ny resept. Anonymkode: 20b8d...e3f 2
Fremhevede innlegg