AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #81 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 3.10.2019 den 20.30): Hvorfor er det så sosialt uakseptabelt å ikke like hunder? Hvis man nevner at man ikke liker hunder, blir man jo sett på som en sosiopat uten emosjonelle evner. Hva tror dere er grunnen til dette? Tenker dere dette om mennesker som ikke liker hunder? Personlig er jeg ikke så glad i hunder. Ikke at jeg hater dem, men jeg ville aldri bodd sammen med en selv. Jeg kan godt synes en hund er søt, men helst på avstand. Dette gjelder jo ikke alle hunder, men min erfaring er at mange av de er veldig oppmerksomhetssyke og masete. De bjeffer i tide og utide, de tigger, røyter og lukter vondt, tygger i stykker eiendeler, tvinger deg til å gå på tur enten du vil eller ei... Så hva er greia med denne store, allmenne fascinasjonen for hunder? Er det den betingelsesløse kjærligheten? Man kan jo få et like sterkt bånd med et hvilket som helst annet dyr, men der må man kanskje fortjene det litt mer sammenlignet med en hund som vil elske deg nesten uansett hva... Anonymkode: 26c25...a4c Du trenger ikke like dyr eller hunder,MEN du behandler ALLE dyr fint! Anonymkode: acb74...e82 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #82 Del Skrevet 16. juli 2024 Jeg opplever at det er sosial akseptert generelt, men samtidig at det er vanlig å ha sterke meninger om hund. Så det finnes en del som absolutt ikke aksepterer det, og dem merker man seg jo, for de er ikke koselige å støte på hvis åpent sier at man ikke liker/er redd/skeptisk til hund. Jeg har møtt flere hundeeiere som mener at alle må like hund, ellers er det noe galt med dem. Og jeg har møtt folk som ikke liker hund som sier at hunder er ekle og uhygieniske, og videre enten direkte eller indirekte at det er eierne også. Når disse ytterpunktene møtes, så blir det jo dårlig stemning. Det ser en i tråden også. Jeg har vokst opp med hund, har hund og er følgelig glad i hunder. Katter også. Jeg liker dyr generelt. Og det er ganske mange rundt meg som ikke liker hunder. Hunde-mislikerne i min omgangskrets er veldig greie da. De snakker ikke dritt om hunden min til meg. Og jeg tar ikke med hunden til dem med mindre de spesifikt skulle si at det var greit. Som hundeeier klarer jeg ikke la være å si at det er mange som ikke liker hund som liker akkurat min hund. Den er veldig rolig, hører på meg og lukter ikke med mindre den er våt, men ikke sånn typisk våt hund. Men det sier vi jo alle, så jeg skjønner at det er vanskelig å tro på oss 😅 Anonymkode: c1ffd...035 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #83 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Tenker at det er helt greit å ikke like hund, vi er forskjellige. Det som er litt underlig er at alle de som jeg kjenner/vet om som ikke liker hund er svært usympatiske mennesker. Det er de som er villig til å tråkke på andre for å komme seg frem i livet, svarer nedlatende og er hånlige og frekke mot andre. Og så er det litt merkelig at de alltid må fortelle hvor ekle, skitne og fæle de synest at hunder er når de møter/ser en, hva er greien med det? Anonymkode: 5c5b5...117 Var nettopp en hundeelsker i tråden her som sa at katter er meningsløse rasshøl. Er helt ok å mene det altså, men det var vel heller ikke så veldig sympatisk hvis man nu skulle ilegge folk egenskaper basert på hvilke dyr de liker og ikke. Anonymkode: ee094...20a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 16. juli 2024 #84 Del Skrevet 16. juli 2024 Jeg er ikke et utpreget hundemenneske. Men jeg aksepterer hunder som en del av samfunnet. Grunnen: vi mennesker har et spesielt ansvar for hunder, iom at det er en art skapt av oss. Det begynte med domestiserte ulver. Ulvene begynte å følge etter menneskene. De oppdaget at disse små, nakne apene greide å nedlegge store dyr, mammut og slikt som de bare selv kunne drømme om. De spiste restene når vi hadde dratt videre. Men ulvene hadde en egenskap vi ikke har i samme grad. De er rå på å FINNE vilt. Etter hvert ble ulvene modigere. De fant ut at de kunne begynne å LEDE menneskene dit viltet var. Et titusenårig kompaniskap var begynt. Ulveunger ble adoptert av menneskene, og ulver begynte for alvor å gjøre gjengjeld ved fex å hjelpe mennesker å holde vakt over boplasser og si fra om fare. Hunden ble født etterhvert som vi begynte å avle på de «snilleste» individene. Vi har 100% ikke vært der vi er nå uten hjelp av vårt eldste husdyr, som har brukt 10000 år på å finslipe kunsten: hvordan manipulere mennesker til å gi oss mat. Intet annet dyr leser oss slik som hunder. De er sosiale. Ulver lever i villmarken i familiegrupper som oss. Og hunder elsker oss. Hjerneskanning viser at når en hund ser eieren sin, lyser de områdene i hjernen opp som har med kjærlighet å gjøre. Samme områder som lyser opp når et menneske fex ser noen de elsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #85 Del Skrevet 16. juli 2024 Jeg er av de som har sendt brev til kommunen om skilting "Hunder forbudt" på offentlig badeplass/park. Ble sak i en lokal avis. Nedstemt. Men i kommentarfeltet var 75% enig med meg. Prøver igjen neste år. Anonymkode: 3f0df...cbb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #86 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 5.10.2019 den 10.09): Alltid lurt på det samme. Har i voksenlivet funnet ut at det er emosjonelt svake folk som elsker hunder, og denne svakheten synes på flere områder. Anonymkode: 959c4...455 Kan hende dette er sant, jeg liker sjelden typen folk som ikke liker hunder, det er jo ikke fordi de ikke liker hunder, men det er endel egenskaper som går hånd i hånd med det. Mulig det er det som er emosjonelt sterke mennesker jeg ikke liker da for jeg er people pleaser og da blir det veldig slitsomt å omgås for mange som ikke er det for da ender man opp utnyttet og sliten.... Anonymkode: 2a263...3b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 16. juli 2024 #87 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er av de som har sendt brev til kommunen om skilting "Hunder forbudt" på offentlig badeplass/park. Ble sak i en lokal avis. Nedstemt. Men i kommentarfeltet var 75% enig med meg. Prøver igjen neste år. Anonymkode: 3f0df...cbb Dette syns jeg er veldig dårlig gjort. Hence det jeg har skrevet lenger oppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #88 Del Skrevet 16. juli 2024 For min del så sier det noe grunnleggende om deg som person om du ikke liker hunder. Hunder er stort sett det eneste vesenet på planeten som vil elske deg ubetinget. De vil til og med elske deg selv om du slår den eller behandler den dårlig. Så lojale er de. De er mer uskyldige enn barn er. Barn kan faktisk være ondskapsfulle. Det kan ikke hunder. De hundene som skader mennesker er opplært til det. Ingen hunder blir mannevonde av seg selv. Om man kan mislike et vesen som har en slik type natur i seg, så mangler man en grunnleggende empati. Det er helt greit at man ikke vil ha en hoppende, skitten bikkje oppetter seg når man står i finstasen. Men jeg synes det er ganske usjarmerende og prippent å ikke kunne hilse på en normalt høflig hund som er glad for å se deg. Det eneste de vil er å oppleve kjærligheten de selv viser deg, så er de fornøyd. Hvorfor er det så forferdelig for noen? Nei, stoler ikke på mennesker som misliker hunder. Anonymkode: 9b93c...3f5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #89 Del Skrevet 16. juli 2024 Jeg liker ikke hunder. Men det er fordi da jeg var baby ble jeg skremt av en hund og var redd hunder siden. Ble helt stiv av skrekk. Foreldrene mine har fortalt at folk gikk bort til meg med hunden og sa "den er ikke farlig assååå" når jeg var livredd. Jeg er ikke redd hunder lenger nå, men er veldig lite vant. Kan ikke lese signalene deres, er usikker, og de store og veldig viltre syns jeg er litt skumle. Folk lar hundene sine bare gå bort til meg uten å spørre om det er greit, og lar dem løpe rundt uten bånd så de hopper på meg. Så blir folk overrasket når jeg ikke er interessert og begynner å forklare at den bare vil leke og at jeg bør gjøre sånn og sånn... ja men jeg er ikke interessert. Har et vennepar med hund, og når de er på besøk løper hunden overalt. Vi må passe på som om det var en ettåring. Det er litt slitsomt. Jeg kan klappe hunden litt hvis den kommer bort til meg, men ellers er jeg ikke så interessert. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og syns det er ubehagelig om den hopper på meg. Men likevel slipper de bare hunden løs og forventer at jeg skal ordne alt selv. Husker en gang jeg var på besøk også, så ble venninnen min irritert fordi jeg åpna døra når vi kom og hunden holdt på å gå ut. Venninnen min var nemlig opptatt med begge hendene sine og kunne ikke passe hunden. Jeg mener at om man venter besøk, så får man passe på at hunden er i bånd eller sitter og venter når folk åpner døra. Ev si fra at vi får vente utenfor til det er klart. Jeg kan ikke ta ansvar for den bare fordi det er jeg som åpner døra. Anonymkode: 0923c...1d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #90 Del Skrevet 16. juli 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: For min del så sier det noe grunnleggende om deg som person om du ikke liker hunder. Hunder er stort sett det eneste vesenet på planeten som vil elske deg ubetinget. De vil til og med elske deg selv om du slår den eller behandler den dårlig. Så lojale er de. De er mer uskyldige enn barn er. Barn kan faktisk være ondskapsfulle. Det kan ikke hunder. De hundene som skader mennesker er opplært til det. Ingen hunder blir mannevonde av seg selv. Om man kan mislike et vesen som har en slik type natur i seg, så mangler man en grunnleggende empati. Det er helt greit at man ikke vil ha en hoppende, skitten bikkje oppetter seg når man står i finstasen. Men jeg synes det er ganske usjarmerende og prippent å ikke kunne hilse på en normalt høflig hund som er glad for å se deg. Det eneste de vil er å oppleve kjærligheten de selv viser deg, så er de fornøyd. Hvorfor er det så forferdelig for noen? Nei, stoler ikke på mennesker som misliker hunder. Anonymkode: 9b93c...3f5 For min del fikk jeg et traume da en hund skremte meg som liten. Synd at det gjør meg til en dårlig person, og ikke hundeierne som lot en stor og aggressiv hund gå rundt fritt der det oppholt seg et lite barn. Jeg måtte gjennom eksponeringsterapi for å bli kvitt den verste frykten. Jeg fikk møte en terapihund noen ganger som 10-åring. Men frykten har aldri forsvunnet helt. Jeg er fremdeles litt småskeptisk og "kan" ikke hund. Blir det mye bjeffing og (det jeg tolker som) aggressiv oppførsel fra en hund så stikker jeg langt vekk. Anonymkode: 0923c...1d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #91 Del Skrevet 16. juli 2024 Jeg liker hunder, men har full forståelse for at ikke alle gjør det. Ser hvor de kommer fra. Ikke vært borti noen som dømmer folk som ikke liker hunder. Jeg kan derimot ikke fordra katter. Æsj! Anonymkode: 77112...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #92 Del Skrevet 16. juli 2024 Jeg misliker også hunder. Eller hundeeiere er mer riktig å si. Hunder er fine på avstand, men jeg vil ikke klappe eller høre på gneldring. Respekter det. Anonymkode: 22a60...fa7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #93 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For min del fikk jeg et traume da en hund skremte meg som liten. Synd at det gjør meg til en dårlig person, og ikke hundeierne som lot en stor og aggressiv hund gå rundt fritt der det oppholt seg et lite barn. Jeg måtte gjennom eksponeringsterapi for å bli kvitt den verste frykten. Jeg fikk møte en terapihund noen ganger som 10-åring. Men frykten har aldri forsvunnet helt. Jeg er fremdeles litt småskeptisk og "kan" ikke hund. Blir det mye bjeffing og (det jeg tolker som) aggressiv oppførsel fra en hund så stikker jeg langt vekk. Anonymkode: 0923c...1d5 Har også dårlig erfaring med hunder. Har blitt bitt til blods, hoppet på, tisset på. Så jeg synes også det er synd at hundeeierne her inne ilegger OSS dårlige egenskaper, mangel på empati osv. Hadde bare folk klart å oppdra hundene sine til å ikke oppføre seg som utilregnelige sprettballer, hadde nok langt flere hatt gode erfaringer. Hunden er kanskje eierens beste venn, men det er ikke selvsagt at andre rundt er trygge. Selv om han er sååå snill. Det sier vel alle om sin egen hund, og blir overrasket når hunden hopper eller biter. Så det er kanskje arrogansen til hundeeierne jeg misliker mest av alt rundt det med hunder. Anonymkode: ee094...20a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disco Skrevet 16. juli 2024 #94 Del Skrevet 16. juli 2024 Jeg syns de fleste dyr har sin sjarm og er glad i dyr generelt, både husdyr og ville. Men hvis jeg selv skal ha dyr i hus så foretrekker jeg katt, det har jeg vokst opp med og trives best med. Mest fordi de er veldig selvstendige og ikke opptatt av å please eier. Jeg har også levd med hund i huset, og det syns jeg var slitsomt. Det å påstå at alle som ikke er glad i hund innehar spesielt dårlige egenskaper ellers er jo helt på trynet! Samme gjelder selvfølgelig de som ikke er glad i katt. Jeg syns sånne debatter som dette ofte får frem det verste i folk, hvorfor er det så vanskelig å akseptere at andre ikke liker det samme som en selv? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #95 Del Skrevet 16. juli 2024 Det er det samme som når jeg sier at jeg ikke liker barn. Anonymkode: 29142...103 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #96 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 3.10.2019 den 20.30): Hvorfor er det så sosialt uakseptabelt å ikke like hunder? Hvis man nevner at man ikke liker hunder, blir man jo sett på som en sosiopat uten emosjonelle evner. Hva tror dere er grunnen til dette? Tenker dere dette om mennesker som ikke liker hunder? Personlig er jeg ikke så glad i hunder. Ikke at jeg hater dem, men jeg ville aldri bodd sammen med en selv. Jeg kan godt synes en hund er søt, men helst på avstand. Dette gjelder jo ikke alle hunder, men min erfaring er at mange av de er veldig oppmerksomhetssyke og masete. De bjeffer i tide og utide, de tigger, røyter og lukter vondt, tygger i stykker eiendeler, tvinger deg til å gå på tur enten du vil eller ei... Så hva er greia med denne store, allmenne fascinasjonen for hunder? Er det den betingelsesløse kjærligheten? Man kan jo få et like sterkt bånd med et hvilket som helst annet dyr, men der må man kanskje fortjene det litt mer sammenlignet med en hund som vil elske deg nesten uansett hva... Anonymkode: 26c25...a4c Liker du ikke hunder så kan du bare dra på deg litt hundeallergi. Det gjør jeg ofte Anonymkode: 9edcc...8d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #97 Del Skrevet 16. juli 2024 Har hatt hund i 15 år selv. Den elsket jeg overalt på jord, men jeg har mislikt og misliker andres hunder. Har alltid gjort det. Stoler ikke på de, bryr meg ikke om de, synes mange hunder ikke er fine osv. Katter hater jeg. Skjønner ikke fascinasjonen for katter. Anonymkode: 46919...e90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #98 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er det samme som når jeg sier at jeg ikke liker barn. Anonymkode: 29142...103 Liker kun mitt eget barn, alle andre barn bryr jeg meg ikke om. Så at andre ikke liker barn, er helt i orden. Men gud forby at man sier noe til mammapolitiet. Anonymkode: ee094...20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #99 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Katter hater jeg. Skjønner ikke fascinasjonen for katter. Anonymkode: 46919...e90 Jeg elsker katter, men er nok for spesielt interesserte 😅 Anonymkode: ee094...20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2024 #100 Del Skrevet 16. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var nettopp en hundeelsker i tråden her som sa at katter er meningsløse rasshøl. Er helt ok å mene det altså, men det var vel heller ikke så veldig sympatisk hvis man nu skulle ilegge folk egenskaper basert på hvilke dyr de liker og ikke. Anonymkode: ee094...20a Det gjorde jeg ikke heller, jeg skrev bare hva jeg opplever med de som jeg kjenner/har møtt. Anonymkode: 5c5b5...117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå