Gå til innhold

Kan banken si opp lånet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom du i dag betaler nesten 40 000 kr i måneden på gjeld, med en årsinntekt på bare drøye 600 000, høres det for meg ut som om du nok en gang går i samme fella med å betale for lite skatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/2/2019 at 2:02 PM, AnonymBruker said:

Jeg tenker på boliglånet. Det er aldri misligholdt og betales hver mnd som avtalt (trekkes ut av regningskonto). Men -har et realt luksusfellenproblem. Ønsker å ta det opp med økonomisk rådgiver i banken. Vi har 85% lån av boligens verdi, så ikke aktuelt å be om refinansiering dessverre.. Men om jeg forteller banken at jeg har en uoverkommelig kortsiktig gjeld og at jeg på sikt ikke vil klare å håndtere all gjeld uten noen gode råd/grep -kan da banken bare si opp boliglånet?? Når de får se min ekstragjeld? De hadde jo aldri lånt meg penger til bolig med dagens tall/gjeld -så sånn sett er jeg jo ikke lenger kredittverdig til å ha det boliglånet jeg har pr idag.. 

Vil virkelig forklare min rådgiver alt -legge kortene på bordet -få råd og veiledning. Men frykter jo at konsekvensen blir at de sier opp boliglånet -er det faktisk mulig?

Anonymkode: fabe5...dbf

Hvilken rente er det på de usikrede lånene dine?  Også ber du banken om lenger nedbetalingstid.

Søk startlån i kommunen. Kanskje du kan få hele lånet med pant i boligen, og med lenger nedbetalingstid.

Anonymkode: da6b4...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, en bank kan si opp ett lån når lånet er gitt på feile opplysninger og på feilt grunnlag. Det kalles svindel. 

Men hva banken vil gjøre i ditt tilfelle, ja, det kan bare banken svare på. Husk og at det er langt mer voksent, fornuftig å ta opps aken med banken før du havner i gjeldsklemma og får betalingsproblemer. Da kan hjelpen du trenger komme for sent.

Anonymkode: 31392...4a9

Men er lånet gitt på feil grunnlag? Forsto det som at problemene har kommet i ettertid? 

Anonymkode: 1d85c...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dytt

Anonymkode: 1991c...d75

Whyyyyy???? Tråden er 5 år gammel...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2019 den 15.12):

Har kredittkort og forbrukslån til 600 000.. Betaler nesten 15 000 bare der + 24 000 til boliglånet. Aldri hatt inkasso/mislighold. Jobber 3 jobber og forsøker både å selge unna ting og leie ut bilen min (som ikke kan selges da jeg må ha den for å komme meg til/fra 3 jobber -den er uansett 10 år gammel og lite verdt). Til nå klart å betale alt av regninger, men ser at dette ikke går i det lange løp -jeg er helt i kjeller'n av fortvilelse.. (og den kortsiktige gjelden er pga etterbetalingskrav etter en skadesak, skattesmell på nesten 100 000 , måtte kjøpe meg bruktbil og varmtvannstanken måtte kjøpes inn ny, da den andre som var 30 år røyk , skyhøye strømutgifter gjennom vinteren osv osv-har bare vært 2 år med mange utgifter kombinert med mange dårlige økonomiske valg.. Ingen desigenrvesker eller ferier, bare vært jævlig dum og uheldig..

Kortsiktig gjeld er uten sikkerhet..

 

Er bare redd banken vil ta fra meg boligen min (om de får vite om ekstragjelden på nesten 700 000..) -har som sagt aldri misligholdt en eneste innbetaling. Derfor vil heller ikke kreditorene gå med på annen betalingsavtale, siden jeg har vært og er en pliktoppfyllende betaler... Ironisk nok..

Anonymkode: fabe5...dbf

Hvis du må ta opp dyre lån for å klare idiotiske utgifter som dette så bor du langt over evne i utgangspunktet og du burde selge.

 

Men nei, at du rævkjører økonomien din etter lånet er innvilget kommer ikke til å bety at de trekker boliglånet. Du kan helt fint ta kontakt for rådgivning, men jeg skjønner ikke helt hva du mener en rådgiver skal hjelpe deg med. Avdragsfrihet i en periode, muligens, men ellers må du jo slutte å bruke penger og prioritere å betale.

Anonymkode: e4099...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gikk dette da?

Anonymkode: f5400...10d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...