Gå til innhold

Kan banken si opp lånet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på boliglånet. Det er aldri misligholdt og betales hver mnd som avtalt (trekkes ut av regningskonto). Men -har et realt luksusfellenproblem. Ønsker å ta det opp med økonomisk rådgiver i banken. Vi har 85% lån av boligens verdi, så ikke aktuelt å be om refinansiering dessverre.. Men om jeg forteller banken at jeg har en uoverkommelig kortsiktig gjeld og at jeg på sikt ikke vil klare å håndtere all gjeld uten noen gode råd/grep -kan da banken bare si opp boliglånet?? Når de får se min ekstragjeld? De hadde jo aldri lånt meg penger til bolig med dagens tall/gjeld -så sånn sett er jeg jo ikke lenger kredittverdig til å ha det boliglånet jeg har pr idag.. 

Vil virkelig forklare min rådgiver alt -legge kortene på bordet -få råd og veiledning. Men frykter jo at konsekvensen blir at de sier opp boliglånet -er det faktisk mulig?

Anonymkode: fabe5...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sier ikke opp lånet der og da nei, men på sikt vil du jo miste lånet og huset om du ikke får betalt boliglånet. Så det må prioriteres! Samt at du ikke får lønnstrekk. 

Men kanskje banken kan gi deg avdragsfrihet en stund slik at du kan betale annen gjeld med avdragene? Har du mulighet til å ta en liten ekstrajobb og få inn litt ekstra?

Tror nok det absolutt kan løse seg om du er åpen med banken og viser vilje til å stå på for å komme deg ut av dette. 

Anonymkode: 1d85c...919

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er 2 år gammel, men les den likevel: https://www.gjeldsboken.no/wp-content/uploads/Hefte-6-Oppsigelse-av-banklån.pdf

Hvor stor er luksusfellen-lånet ditt? Og hva kan du selge for å redusere lånebeløpet?

Hvordan ser budsjettet ditt ut? - altså hvor mye får du inn og hvor går pengene? 

Anonymkode: badda...443

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags gjeld/lån har du utenom boliglånet? 

Om du har annen gjeld som er tatt opp med pant/sikkerhet i bolig kan de kreve tvangssalg og boliglånet må innfris. Om det ikke er tilfelle er boligen (og boliglånet) trygt så lenge du ikke misligholder lånet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken vil nok ikke si opp lånet pga høy forbruksgjeld. Men du skal ikke se bort ifra at de som har gitt deg forbrukslån vil kreve pant i fast eiendom når du engang i fremtiden ikke klarer å betjene det. Og da vil huset havne på tvangssalg. Da får banken din pengene sine, kreditorer får mye av pengene sine, og du vil antagelig sitte igjen med restgjeld. 

Så det kan nok være lurt å gå til banken og høre hva de kan gjøre. Mulig du kan få lånt opp til 100% dersom f.eks foreldre kan stille som kausjonister så du får innfridd all forbruksgjeld. 

Eneste du da må passe deg for er at banken da vil gå på foreldra dine dersom du gjør noe dumt i tiden etterpå... Det igjen kan skape dårlig julestemning og lite med julegaver

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kredittkort og forbrukslån til 600 000.. Betaler nesten 15 000 bare der + 24 000 til boliglånet. Aldri hatt inkasso/mislighold. Jobber 3 jobber og forsøker både å selge unna ting og leie ut bilen min (som ikke kan selges da jeg må ha den for å komme meg til/fra 3 jobber -den er uansett 10 år gammel og lite verdt). Til nå klart å betale alt av regninger, men ser at dette ikke går i det lange løp -jeg er helt i kjeller'n av fortvilelse.. (og den kortsiktige gjelden er pga etterbetalingskrav etter en skadesak, skattesmell på nesten 100 000 , måtte kjøpe meg bruktbil og varmtvannstanken måtte kjøpes inn ny, da den andre som var 30 år røyk , skyhøye strømutgifter gjennom vinteren osv osv-har bare vært 2 år med mange utgifter kombinert med mange dårlige økonomiske valg.. Ingen desigenrvesker eller ferier, bare vært jævlig dum og uheldig..

Kortsiktig gjeld er uten sikkerhet..

 

Er bare redd banken vil ta fra meg boligen min (om de får vite om ekstragjelden på nesten 700 000..) -har som sagt aldri misligholdt en eneste innbetaling. Derfor vil heller ikke kreditorene gå med på annen betalingsavtale, siden jeg har vært og er en pliktoppfyllende betaler... Ironisk nok..

Anonymkode: fabe5...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med 39k/mnd bare i renter og avdrag vil jo si at du har nærmere millionen i inntekt. Og med 24k/mnd til bolig har du et boliglån på over 6mill... 

Etterbetalingskrav ifm skadesak? Har du kjørt bil uten forsikring? 

Skattesmell på100k? Glemte du å betale skatt et kvartal? Har du glemt å føre noen fradrag siste 3 årene? Husk at du kan endre skattemeldingen inntil 3 år tilbake i tid. Så om du har glemt noen fradrag kan du alltids gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, newman01 skrev:

Banken vil nok ikke si opp lånet pga høy forbruksgjeld. Men du skal ikke se bort ifra at de som har gitt deg forbrukslån vil kreve pant i fast eiendom når du engang i fremtiden ikke klarer å betjene det. Og da vil huset havne på tvangssalg. Da får banken din pengene sine, kreditorer får mye av pengene sine, og du vil antagelig sitte igjen med restgjeld. 

Så det kan nok være lurt å gå til banken og høre hva de kan gjøre. Mulig du kan få lånt opp til 100% dersom f.eks foreldre kan stille som kausjonister så du får innfridd all forbruksgjeld. 

Eneste du da må passe deg for er at banken da vil gå på foreldra dine dersom du gjør noe dumt i tiden etterpå... Det igjen kan skape dårlig julestemning og lite med julegaver

De som har gitt forbrukslån kan ikke bare plutselig kreve pant i eiendom. De har gitt et usikret lån og tar seg godt betalt for den risikoen i form av renter. Tvangssalg kan kun gjøres når det kreditor har pant i objektet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, newman01 skrev:

Med 39k/mnd bare i renter og avdrag vil jo si at du har nærmere millionen i inntekt. Og med 24k/mnd til bolig har du et boliglån på over 6mill... 

Etterbetalingskrav ifm skadesak? Har du kjørt bil uten forsikring? 

Skattesmell på100k? Glemte du å betale skatt et kvartal? Har du glemt å føre noen fradrag siste 3 årene? Husk at du kan endre skattemeldingen inntil 3 år tilbake i tid. Så om du har glemt noen fradrag kan du alltids gjøre det. 

Enig med dette. Du må jo selge boligen, hvis den er verdt mer enn 6 millioner? Der kan du LETT frigjøre 600 000 kr?

Jeg forstår heller ikke skattesmell på 100 000 kr. HVORDAN kan dette skje?

Anonymkode: 4fa23...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok -skjønner at jeg må prøve å forklare litt bedre -selv om jeg egentlig har fått svar på spørsmålet mitt:

Skadesak; jeg skadet meg på jobb -men det ble sådd tvil om skaden kun var relatert til selve skaden. I perioden etter sykemelding fikk jeg utbetalt forsikringspenger/delvis uførepensjon som senere ble krevd tilbakebetalt da eksperter tilbakeviste skaden som yrkesskade. Jeg hadde ikke økonomi eller overskudd til å anke/kjempe videre. derav et krav som måtte tilbakebetales da det ble ansett som feil/urettmessig utbetalt.

Skattesmell; førte opp for lav inntekt (er selvstendig) og første året hadde jeg ingen peiling på dette.. Derav den store skattesmellen..

Bolig; Vår bolig er ikke verdt 6 millioner -langt i fra- Vi har nedbetaling på 15 år, + at renten for den delen av lånet som er mer enn 60% av boligens verdi er høyere. 

Og nei -jeg tjener virkelig ikke en million!!! I fjor tjente jeg ca 600 000 -blir det samme i år -kanskje 20-30 000 mer. 

Vet at vi kan "spare" litt på lengre nedbetalingstid på boliglånet -men det vil uansett ikke redde økonomien alene.

vet noen om banker unntaksvis låner 100% av boligens verdi uten kausjonister? Om man kan vise til sikker inntekt, betalingsevne og vilje? Mine foreldre er dessverre gått bort, har ingen søsken..

 

Anonymkode: fabe5...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok -skjønner at jeg må prøve å forklare litt bedre -selv om jeg egentlig har fått svar på spørsmålet mitt:

Skadesak; jeg skadet meg på jobb -men det ble sådd tvil om skaden kun var relatert til selve skaden. I perioden etter sykemelding fikk jeg utbetalt forsikringspenger/delvis uførepensjon som senere ble krevd tilbakebetalt da eksperter tilbakeviste skaden som yrkesskade. Jeg hadde ikke økonomi eller overskudd til å anke/kjempe videre. derav et krav som måtte tilbakebetales da det ble ansett som feil/urettmessig utbetalt.

Skattesmell; førte opp for lav inntekt (er selvstendig) og første året hadde jeg ingen peiling på dette.. Derav den store skattesmellen..

Bolig; Vår bolig er ikke verdt 6 millioner -langt i fra- Vi har nedbetaling på 15 år, + at renten for den delen av lånet som er mer enn 60% av boligens verdi er høyere. 

Og nei -jeg tjener virkelig ikke en million!!! I fjor tjente jeg ca 600 000 -blir det samme i år -kanskje 20-30 000 mer. 

Vet at vi kan "spare" litt på lengre nedbetalingstid på boliglånet -men det vil uansett ikke redde økonomien alene.

vet noen om banker unntaksvis låner 100% av boligens verdi uten kausjonister? Om man kan vise til sikker inntekt, betalingsevne og vilje? Mine foreldre er dessverre gått bort, har ingen søsken..

 

Anonymkode: fabe5...dbf

Du skriver "vi" og "vår", og opplyser at du tjener litt over 600.000. 

Da er det en annen voksen i husstanden også? Hvor mye tjener han/hun? 

Anonymkode: 2e4cc...a73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med banken om å få lenger nedbetaling på boliglånet f eks til 20 år. Kan hende banken kan gi deg noen gode råd på hvordan du kan gjøre dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver "vi" og "vår", og opplyser at du tjener litt over 600.000. 

Da er det en annen voksen i husstanden også? Hvor mye tjener han/hun? 

Anonymkode: 2e4cc...a73

Uff -dum måte å uttale seg på. Er alene med 2 ungdommer. (begge i skolealder, så kan ikke bidra med ekstra inntekt..)

Anonymkode: fabe5...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil virkelig forklare min rådgiver alt -legge kortene på bordet -få råd og veiledning. Men frykter jo at konsekvensen blir at de sier opp boliglånet -er det faktisk mulig?

Nei, de kan ikke si opp boliglån om du ikke misligholder lånet. Jeg anbefaler deg tre ting, som du bør gjøre snarest:

- Snakk med økonomisk rådgiver. Alle kommuner skal ha dette, det er gratis og de har taushetsplikt. Det kan være ventetid, så ingen tid å miste. 
- Snakk med rådgiveren din i banken. 
- Undersøk mulighet for støtte/hjelp i husbanken. 

Har du mulighet for å leie ut rom eller garasje? 

Anonymkode: f40c1...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har nedbetalingstid på huslånet på 15 år, må det være mulig å forlenge dette med 10-15 år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om lengre nedbetalingstid på huset. Spør om midlertidig avdragsfrihet. Snakk med bankrådgiver om all gjeld og spill med fullstendig åpne kort. Hvis du er heldig kan de gå med på å gi et lite lån som kan hjelpe deg med å bli kvitt dyrere renter på ekstagjelden. 

Anonymkode: 9aa8e...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forresten - bor du sentralt? Hvor mange soverom har du? Kan du leie ut et soverom? Barna kan eventuelt dele. For en periode på f.eks 1 år vil det kunne gi enorme inntekter. 

Anonymkode: 9aa8e...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok -skjønner at jeg må prøve å forklare litt bedre -selv om jeg egentlig har fått svar på spørsmålet mitt:

Skadesak; jeg skadet meg på jobb -men det ble sådd tvil om skaden kun var relatert til selve skaden. I perioden etter sykemelding fikk jeg utbetalt forsikringspenger/delvis uførepensjon som senere ble krevd tilbakebetalt da eksperter tilbakeviste skaden som yrkesskade. Jeg hadde ikke økonomi eller overskudd til å anke/kjempe videre. derav et krav som måtte tilbakebetales da det ble ansett som feil/urettmessig utbetalt.

Skattesmell; førte opp for lav inntekt (er selvstendig) og første året hadde jeg ingen peiling på dette.. Derav den store skattesmellen..

Bolig; Vår bolig er ikke verdt 6 millioner -langt i fra- Vi har nedbetaling på 15 år, + at renten for den delen av lånet som er mer enn 60% av boligens verdi er høyere. 

Og nei -jeg tjener virkelig ikke en million!!! I fjor tjente jeg ca 600 000 -blir det samme i år -kanskje 20-30 000 mer. 

Vet at vi kan "spare" litt på lengre nedbetalingstid på boliglånet -men det vil uansett ikke redde økonomien alene.

vet noen om banker unntaksvis låner 100% av boligens verdi uten kausjonister? Om man kan vise til sikker inntekt, betalingsevne og vilje? Mine foreldre er dessverre gått bort, har ingen søsken..

Anonymkode: fabe5...dbf

Først vil jeg rose deg for å greie å holde det gående med nesten 30 000 i utgifter bare på forbrukslån og boliglån. Må være en utrolig stressende situasjon. Ser du har vært max uheldig og som du sier og så iblandet noen dårlige valg. 

Selv om det å forlenge nedbetalingstiden bare er en liten ting vil det hjelpe mye. 24 000 å betale på et boliglån i mnd er jo fullstendig hinsides. Hvor høyt boliglån har du egentlig?

Hiv deg rundt og søk om avdragsfritt boliglån en periode + forleng nedbetalingstiden til max. Sett av en helg helg til å gå igjennom alt av forsikringer, strømavtaler og ikke minst, før du ringer banken om avdrag, se om du finner en bank med lavere rente.

Sett opp budsjett, er det noe du kan stryke (netflix, spotify, et litt for høyt mobilabonnement- dette er små summer men du trenger alt du kan få til overs nå). Bruk Finn for alt det er verdt, her har jeg funnet alt fra omtrent ubrukte ski til mobil (med garant) for en ekstrem lav pris. 

Se om far kan ha ungene en tid, både for å få ned matkostnader men og for at du kan få jobbe mer. Fortell også barna at dere har dårlig råd nå og at dere ikke kan drive med aktivitetene dere gjorde før. Før opp det barna trenger av klær o.l og gi listen til besteforeldre så de kan få dette til jul. Eller ønsk dere gjerne gavekort.  

 

Anonymkode: e27e5...11d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Først vil jeg rose deg for å greie å holde det gående med nesten 30 000 i utgifter bare på forbrukslån og boliglån. Må være en utrolig stressende situasjon. Ser du har vært max uheldig og som du sier og så iblandet noen dårlige valg. 

Selv om det å forlenge nedbetalingstiden bare er en liten ting vil det hjelpe mye. 24 000 å betale på et boliglån i mnd er jo fullstendig hinsides. Hvor høyt boliglån har du egentlig?

 Hiv deg rundt og søk om avdragsfritt boliglån en periode + forleng nedbetalingstiden til max. Sett av en helg helg til å gå igjennom alt av forsikringer, strømavtaler og ikke minst, før du ringer banken om avdrag, se om du finner en bank med lavere rente.

Sett opp budsjett, er det noe du kan stryke (netflix, spotify, et litt for høyt mobilabonnement- dette er små summer men du trenger alt du kan få til overs nå). Bruk Finn for alt det er verdt, her har jeg funnet alt fra omtrent ubrukte ski til mobil (med garant) for en ekstrem lav pris. 

Se om far kan ha ungene en tid, både for å få ned matkostnader men og for at du kan få jobbe mer. Fortell også barna at dere har dårlig råd nå og at dere ikke kan drive med aktivitetene dere gjorde før. Før opp det barna trenger av klær o.l og gi listen til besteforeldre så de kan få dette til jul. Eller ønsk dere gjerne gavekort.  

 

Anonymkode: e27e5...11d

Støtter alt dette! 

Anonymkode: 9aa8e...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.10.2019 den 14.02, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker på boliglånet. Det er aldri misligholdt og betales hver mnd som avtalt (trekkes ut av regningskonto). Men -har et realt luksusfellenproblem. Ønsker å ta det opp med økonomisk rådgiver i banken. Vi har 85% lån av boligens verdi, så ikke aktuelt å be om refinansiering dessverre.. Men om jeg forteller banken at jeg har en uoverkommelig kortsiktig gjeld og at jeg på sikt ikke vil klare å håndtere all gjeld uten noen gode råd/grep -kan da banken bare si opp boliglånet?? Når de får se min ekstragjeld? De hadde jo aldri lånt meg penger til bolig med dagens tall/gjeld -så sånn sett er jeg jo ikke lenger kredittverdig til å ha det boliglånet jeg har pr idag.. 

Vil virkelig forklare min rådgiver alt -legge kortene på bordet -få råd og veiledning. Men frykter jo at konsekvensen blir at de sier opp boliglånet -er det faktisk mulig?

Anonymkode: fabe5...dbf

Ja, en bank kan si opp ett lån når lånet er gitt på feile opplysninger og på feilt grunnlag. Det kalles svindel. 

Men hva banken vil gjøre i ditt tilfelle, ja, det kan bare banken svare på. Husk og at det er langt mer voksent, fornuftig å ta opps aken med banken før du havner i gjeldsklemma og får betalingsproblemer. Da kan hjelpen du trenger komme for sent.

Anonymkode: 31392...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...