Gå til innhold

Småbarnsforeldre, hvor slitne er dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Vi har to barn på 4 og 8 år, og både mannen og jeg føler oss jevnt over veldig slitne. Jeg kan regelrett føle meg totalt tappet for energi når kvelden kommer. Synes dette til tider er ubehagelig og frustrerende, skulle så gjerne hatt mer energi og orket mer i hverdagen, spesielt til å gjøre mer lystbetonte ting for meg selv eller oss som par. Men når arbeidsdagen er over, barna er lagt og husarbeidet er gjort, ja da føles kroppen (og hodet) helt kjørt. Føler det fysisk på kroppen at det virkelig er slutt på kreftene. 

Vi jobber vanlige 8-16 jobber, har ingen verv eller spesielle ekstra oppgaver i hverdagen. Har god struktur og kontroll på hverdagen. Vanlig sunt kosthold, trener dog sjelden. Føler vi lever et helt vanlig A4 liv, verken mer eller mindre. Er det virkelig normalt å føle seg så tappet for energi, og aldri komme seg ovenpå igjen? Vi opplever at det har vært slik siden barn nummer 2 ble født for fire år siden. Vi har forøvrig begge vært til legesjekk og fått bekreftet at den fysiske helsen er god og at vi ikke har vitamin mangler e.l. Kan virkelig ikke huske sist at vi følte oss ordentlig uthvilte. 

Tar gjerne imot innspill/tips om hvordan komme ovenpå igjen og andre sine erfaringer rundt dette med småbarn og energi/overskudd. 

TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Tran og multivitamin. Spis næringsrik mat, mosjon hver dag, få nok søvn.

Anonymkode: 3dafc...305

• Liker 2
Skrevet

Har ett barn på 5 og ett på 2,5.. har helt ærlig aldri vert så sliten i hele mitt liv. Men vi er i en veldig stressende periode både privat og med jobb så det spiller nok veldig inn. 

Anonymkode: 78af2...c15

• Liker 3
Skrevet

Med så store barn synes jeg det er underlig at du er så sliten. Sover dere nok? Har dere unødvendig høye forventninger til husarbeid? Gir dere barna ansvar for ting de er store nok til å klare selv? Er dere sånne foreldre som føler dere må følge ungene på hver eneste en av de tusen aktivitetene de har? Prioriterer dere å ha sex?

Anonymkode: d0837...83a

• Liker 12
Skrevet

Hvor gamle er dere? Våre barn er 3 og 5, vi er 40 og 50. Og når kvelden kommer er var vi helt kjørt. Løsningen for oss har blitt å jobbe redusert. Nå jobber vi 75% begge to og har mye mer energi til å gjøre hyggelige ting med barna. Anbefales!

• Liker 11
Skrevet

Nei det er ikke rart. Legg in nok tid til søvn og hvile. Bruk det dere har av nettverk til å få noen timer alene, og godta at sosialt liv og selvrealisering må vente noen år. Omega3 og godt vitaminfundament skader aldri.

• Liker 1
Skrevet

Jævlig slitne! Vi har 3 barn, på 0, 4 og 6 år. Og jeg har vondt i kroppen hver eneste kveld fordi jeg er så sliten. Mannen er like sliten, og han sover hele natten, mens jeg ikke har sovet mer enn kanskje 10 hele netter på 6 år. Har også sjekket alt av verdier (ikke han da), og går på alle mulige vitaminer. Uten at jeg er under referanseverdiene på noe som helst. Har til og med fått sprøyta inn b-12 for å se om det kunne hjelpe.

Følte det begynte å hjelpe litt da mellomste bikka 3. Men så begynte jeg å bli så sjukt sliten igjen plutselig.. Så var jeg f*** meg gravid. 

Anonymkode: fcf30...5d5

• Liker 6
Skrevet

Husker jeg var helt utkjørt og utbrent fysisk og psykisk da barna var mellom 0-5 år. I dag er de henholdsvis 4 og 6,5 år og hverdagen er noen få hakk enklere. I den verste perioden ble jeg (mor) sukkernarkoman og kaffeholiker. 

Anonymkode: b12d5...1b2

• Liker 7
Skrevet

Jeg er alene med en på straks 1 år og kjenner meg ikke noe spesielt sliten. Barnet er høyt og lavt hele dagen og vi er på trilleturer hver dag, samt at jeg flere dager i uken får presset inn en treningstime på sats mens poden er på minisats. For meg har det funket å sove mens barnet sover, og gjør det jeg kan av husarbeid uten å stresse noe særlig, derav mer energi.

• Liker 1
Skrevet

Må dere jobbe 100% begge to? Hva med vaskehjelp? 

Jeg har tre barn på 3, 6 og 9. Jeg syns ikke det er så slitsomt nå. Det var verre før, men valgte å gå ned i stilling. Har en fridag i uka, og det er gull!! Får hentet meg litt inn, får gjort det verste husarbeidet og gjort klart ting til de neste dagene. Her syns jeg det og hadde hjulpet med vaskehjelp, men da måtte jeg gått opp i stilling igjen. 

Anonymkode: 40174...e6e

• Liker 3
Skrevet

Husk trening og nok søvn! Det er det kjedelige, men beste tipset. Og prøv å ha sex jevnlig, men ikke vent helt til deres egen leggetid. 

Vi har tre barn mellom 6 og 0. For oss har trening og søvn gjort hele forskjellen.

Anonymkode: cd5bc...8ea

Skrevet

Dere burde jo ikke være så slitne når barna er såpass store! Har du sjekket jernnivå et ditt? 

Skrevet

For vår del gir trening overskuddet til å takle resten av hverdagen. Vi trener begge fem ganger i uken, 30 min hver gang. Kan også ta treningen som løpetur ved siden av syklende barn. Gjør underverker. Får ikke overskudd av å ligge på sofaen. 

Anonymkode: 953fe...31f

Skrevet

Begge går ned til 80 % stilling. Se om det hjelper. Dvs. Enten 6 timers dager= god tid til frokost og mindre rush. Eller 4 dagers uke= fri fredag, kan brukes til å slappe av, trene, cafe med ektefelle, få unnagjort shopping, husarbeid etc. 

Alle har ikke like mye energi. Noen trenger mer tid til å lade batteriene. Hvis dere setter opp et budsjett så har dere sikkert råd til å jobbe 80 % en peridode mens barna er små.

• Liker 2
Skrevet

Hvis barna sover godt om natta, ingen er spesielt mye syke, dere har et sunt kosthold og klarer å legge dere til en fornuftig tid, syns jeg kanskje det er litt rart at dere er så slitne..? Altså, hvis det ikke er noe som tapper dere veldig for krefter, da som veldig mye stress på jobb, problemer i parforholdet, at dere har veldig høye krav til husarbeid med mye vasking og fiksing hver dag, slik at dere aldri får slappet av. Hvis det ikke er noe av det, ville jeg tenkt på det som handler om fysisk aktivitet.

Jeg har barn på 17 mnd, 5 og 7 år, og kjenner jeg er litt sliten, men det er ene og alene fordi minstemann alltid er våken en rekke ganger hver natt. Men jeg merker at jeg er flinkere til å tenke på hva jeg spiser og jeg er mer fysisk aktiv nå enn da vi hadde en lang søvnløs periode med barn nr to, og det tror jeg har en del å si. Jeg er nøye med å spise nok og mat som holder meg mett lenge, og jeg sykler til og fra jobb i tillegg til å trene tre ganger i uka. Og jeg tar kosttilskudd, da jeg særlig om vinteren har lett for å få lite d-viatmin (gjelder mange nordmenn). Pluss prøver å ikke legge meg alt for sent. Og holder ikke på med husarbeid eller lignende aktiviteter hele kvelden, men bruker tid på avslapning/avslappende aktiviteter hver kveld.

• Liker 5
Skrevet

Våre er straks 3 og 5,5. Er ikke slitne i det hele tatt. Har ikke mye fritidsaktiviteter, huset ser helt OK ut, har robotstøvsuger, barna sover hele natta, vi trener et par ganger i uka, har rolige helger, og nå har vi tenkt å ødelegge alt med å få nr tre :fnise:  Har ikke fysisk slitsomme jobber, og jeg begynner kl 7 for å kunne hente rundt halv fire. Mannen jobber til fem, og får dermed levert i barnehagen hver dag. 

Anonymkode: eae55...b3e

• Liker 1
Skrevet

Vi har ett barn på 2 år og ett på vei. Kan ikke si vi er spesielt slitne. Jeg jobber 80%, har vaskehjelp og robotstøvsuger. Det hjelper sikkert. 

Anonymkode: 16861...cda

• Liker 3
Skrevet

Har barn på 1 og 3. Går konstant og er sliten på ca 7 på en skala 1-10.

Anonymkode: 20b35...ee6

• Liker 2
Skrevet

Dritsliten. Lever på viten at det blir bedre. Vi har to små. 2 år og 4 mnd. Ingen av de sover natta gjennom. Minste våkner hver 1,5 time for mat eller byssing. Begge står opp før 05.00 uansett hva vi forsøker for å endre morgentiden 🙈 Jeg er hjemme i permisjon nå, men skal tilbake i 100% jobb på nyåret. Mannen jobber også fulltid. Jeg syns dog hverdagen er mindre tung når jeg er på jobb. Lange dager hjemme med baby som kun dupper på meg, og kun sover 20 min av gangen. 

Anonymkode: 5e0dd...089

Skrevet

Anbefaler å prioritere å være i god fysisk form + meditasjon hver dag for mental/emosjonell avspenning. Etter at jeg begynte med dette, så ble det langsomt bedre over noen måneder og nå finnes jeg ikke sliten eller stresset. Hvis dere kan få til å jobbe litt redusert og senke standarden for husarbeid hjelper det også. 

Anonymkode: f88fd...e47

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...