Gå til innhold

Avslutte hos psykolog

Fremhevede innlegg

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tar private psykologer med driftstilskudd mot pasienter som tar kontakt selv?

Anonymkode: 52b37...e44

Ja? Det er vanligst at folk tar kontakt selv. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, duplexx skrev:

Ja? Det er vanligst at folk tar kontakt selv. 

Private psykologer med driftstilskudd krever henvisning fra fastlegen!

Anonymkode: 5eb94...dbb

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Private psykologer med driftstilskudd krever henvisning fra fastlegen!

Anonymkode: 5eb94...dbb

ro deg ned? Klart man må ha henvisning. Men man kan fint ringe selv, og be om å få komme på venteliste om det er aktuelt. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da får man hjelp til å få inn rutiner i dagen. Søvn, måltider, noe aktivitet. Man vurderer om medisineringen er riktig og man vurderer om diagnosen er riktig. Miljøterapi hjelper masse i en slik fase, har vært der selv!

Anonymkode: e34ae...66b

Noen blir derimot sliten av å møte opp på alle 4 daglige måltidene og forskjellige aktiviteter, så det er en befrielse å komme seg hjem og være hjemme alene!

Anonymkode: c17c4...2be

Skrevet

Kjempetrist om din venninne mister tilbudet før hun har fått nok hjelp til å bli bedre.. Dette kan jo tyde på at psykologen ikke har kapaitet til å gi henne den hjelpen hun trenger enten med tidsforløp, (ofte mange i kø) og så tett oppfølging som hun trenger. For noen trenger å gå mye oftere enn en time annen hver uke..  Hvis man er veldig dårlig vil jeg tro det kan være veldig vansklig å sitte å gjøre enkelte lekser alene, og det handler sjelden om vilje -men om evne pga tilstanden.  For de fleste vil jo bli friske og gjølre det de klarer. Jeg vet det finnes psykologer og steder som er spesialisert på traumer. For det er slik at ikke alle psykologer har lik kompetanse, og selv mener jeg at man sjelden kan legge skylden på pasienten. Noen trenger rett og slett tettere oppfølging og lenger tid og noen gjerne spesialister. Jeg håper din vennines psykolog tipser din venninne om hvor hun kan få hjelp videre og ikke avslutter før hun har ett alternativ.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det funker jo seriøst dårlig ettersom det ikke er noe apparat som stabler folk på beina såpass at de klarer hjelpe seg selv. Det man gjør er jo å overlate syke mennesker som er fanget opp fordi de naturlig nok er dårlig: til ingenting som helst. Skjønner ærligtalt ikke hvorfor vi har psykiatri: de er jo bare interessert i å behandle (nesten) friske folk. Det som kommer til å skje er vel at venninna til ts blir så dårlig at hun må legges inn i neste omgang, fordi det var så viktig å bli kvitt henne.

Anonymkode: 67c74...336

Dette blir jo bare synsing fra din side, du vet jo ingenting om hva som er årsaken til at psykologen skriver henne ut - det gjør heller ikke jeg, men jeg vet såpass at man må være mottakelig for behandling for å FÅ behandling. 

En liten digresjon, (ikke ment som en generalisering) men det finnes flust av dem som har opplevd svært vanskelige ting og som bærer det rundt som en identitet man viser til familie, venner, helseinstitusjoner og folk repeterer, repeterer og repeterer: "Å så synd det er på deg som har opplevd alt dette". Å ha denne identiteten betyr at man får oppmerksomhet, trøst og en form for status - det KAN også bety at man verner om denne identiteten fremfor å ta jobben med å komme seg ut. 

Å ta jobben med å komme ut handler blant annet om å slutte å se på seg selv som offer. Man var et offer da man ble utsatt for disse forferdelige tingene, men senere så er det å forbli et offer faktisk et valg. 

Så når du sier at hun ikke klarer å gjøre leksene så tenker jeg: Hvordan vet du at det ikke er et valg hun tar, fordi det er for ubehagelig? Hun ønsker ikke å stå i ubehag selv om hun vet at det er hva som skal til for å bli frisk. Hun vil heller sitte å snakke om hvor vanskelig ting er. Det går en periode, men aldri over tid. En god psykolog vil alltid utfordre ens ubehag og da tilpasset hva han/henne mener er forsvarlig mtp hvor langt man har kommet. Alltid. 

Sier man nei er man rett og slett ikke mottakelig for behandling og da bør noen andre med høyere motivasjon få sjansen. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke alltid man får pratet ut om ting i fortida selv om man er topp motivert fordi psykologene ikke vil høre om ting i fortida som ikke kan bevises.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid man får pratet ut om ting i fortida selv om man er topp motivert fordi psykologene ikke vil høre om ting i fortida som ikke kan bevises.

Bevises? Det er jo ikke et politiavhør 😅 ingenting kan «bevises» i utgangspunktet. Psykologer har ulike måter å jobbe på. Og de vurderer hva som er hensiktsmessig for den enkelte pasient. Psykologer er der for å hjelpe pasienten i å komme videre. 

Anonymkode: 2fae3...194

• 1 år senere...
Skrevet

Liten oppdatering. 
venninnen min avsluttet behandlingen i fjor, og ble dårligere. Hun står nå helt utenfor arbeid, og kom seg ikke tilbake igjen. Søker nå om ufør. Hun synes det var dumt å avslutte behandlingen før hun var klar for det, men slik er det i dette helse Norge. Nå får heller skattepengene våre dekke hennes uføretrygd, når psykisk helse skulle spare inn på droppe henne for tidlig 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Liten oppdatering. 
venninnen min avsluttet behandlingen i fjor, og ble dårligere. Hun står nå helt utenfor arbeid, og kom seg ikke tilbake igjen. Søker nå om ufør. Hun synes det var dumt å avslutte behandlingen før hun var klar for det, men slik er det i dette helse Norge. Nå får heller skattepengene våre dekke hennes uføretrygd, når psykisk helse skulle spare inn på droppe henne for tidlig 

Man får jo ikke uføretrygd før de kan dokumentere at all behandling er prøvd, så kanskje du ikke vet hele historien til venninnen din. Man må gjennom utrolig mye før man får innvilget uføretrygd, og alt skal dokumenteres, gjerne av flere spesialister. Du har hørt hennes side, men kanskje hadde hun blitt ufør uansett. Støtt heller opp om positive ting med din venninne og ikke la henne være bitter over dette enda. 

Anonymkode: 2d0d8...620

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Liten oppdatering. 

Hvorfor kan hun ikke gå til en annen behandler?

Anonymkode: 6b746...ce5

Skrevet
Sunnys skrev (På 2.10.2019 den 3.20):

Spør av nyskjerrighet. Om en ikke klarer å såvidt dusje og bare sover. Og du snakker om innleggelse.. hva kan et sykehus gjøre for å bedre det? Hva kan pleieren gjøre om man er så dårlig? Hvis det å samtale ikke er alternativ? 

Jeg har hatt masse hjelp av slike innleggelser. Hadde det fast hver 5. uke på dps i mange år. Man får hjelp til å få rutiner i dagene sine, man får hjelp og støtte akkurat når man trenger det uansett når på døgnet, man får kommet ut av isolering (spiser med andre, felles turer, sosiale aktiviteter), man får reintrodusert sine gode mestringsstrategier, man kommer vekk fra hjemmet og de problemene man har der/pause. 

Jeg har fått god og langvarig hjelp på dps, selv om jeg hadde svært lite framgang de første årene. Men jeg møtte alltid opp til timene, bidro så godt jeg kunne, gjorde alt jeg ble rådet til, jeg hadde hatt et stort funksjonsfall (er høyt utdannet, gift og har barn). Jeg var også såpass syk at det hadde vært uforsvarlig å skrive meg ut. Samtidig har jeg hørt om andre som mister plassen grunnet lite framgang. Men da er det ofte de ikke kommer på timene, de hadde kanskje ikke noe jobb i utgangspunktet (slik at det er ikke noe høyere funksjon å jobbe mot), ingen barn, mye det samme som går igjen på timene osv.

Vil bare nevne det, at mange får gå på dps lenge, men de må såklart prioritere.

Anonymkode: e34ae...66b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Man får jo ikke uføretrygd før de kan dokumentere at all behandling er prøvd, så kanskje du ikke vet hele historien til venninnen din. Man må gjennom utrolig mye før man får innvilget uføretrygd, og alt skal dokumenteres, gjerne av flere spesialister. Du har hørt hennes side, men kanskje hadde hun blitt ufør uansett. Støtt heller opp om positive ting med din venninne og ikke la henne være bitter over dette enda. 

Jo jeg vet hele historien hennes. Hun var 50% utfør, og jobbet 50% da hun gikk til psykolog. Psykologen avsluttet behandlingen. Venninnen min kom seg aldri, da hun ikke var ferdig behandlet. 
hun er ikke bitter pga dette, hun ser på det hele som en stor lettelse at hun nå får 100% ufør. Og er glad for det. Hun har prøvd behandling hos psykolog, så tiltaket er utprøvd. 
Jeg tror hun hadde klart jobben om hun fikk nok behandling. Hun er oppegående og flink. Men nav og psykolog opplegget har bare dratt henne helt ned. Nå gleder hun seg til å få innvilget de neste 50% så slipper hun å forholde seg til nav for resten av livet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jo jeg vet hele historien hennes. Hun var 50% utfør, og jobbet 50% da hun gikk til psykolog. Psykologen avsluttet behandlingen. Venninnen min kom seg aldri, da hun ikke var ferdig behandlet. 
hun er ikke bitter pga dette, hun ser på det hele som en stor lettelse at hun nå får 100% ufør. Og er glad for det. Hun har prøvd behandling hos psykolog, så tiltaket er utprøvd. 
Jeg tror hun hadde klart jobben om hun fikk nok behandling. Hun er oppegående og flink. Men nav og psykolog opplegget har bare dratt henne helt ned. Nå gleder hun seg til å få innvilget de neste 50% så slipper hun å forholde seg til nav for resten av livet. 

Det her er jo bare synsing, man kan være oppegående og flink selv om man ikke har arbeidsevne. Flott at venninnen din endelig kan senke skuldrene og jeg håper hun blir bedre av å slippe styret med jobb. Din synsing er ikke nødvendigvis realiteten, og ikke alle blir 100% friske selv med behandling. Psykolog kan gi deg verktøy og støtte i en periode, men om man ikke er klar for å gjøre mesteparten av jobben selv så er det ikke mer de får gjort. Selv om du tror du vet hele hennes historie så forstår du ikke nødvendigvis alvorlighetsgraden av hennes sykdom og hva hun evt kunne klart senere, ufør er heller ikke en dødsdom og man har lov til å ut i jobb igjen om man blir friskere etter lang tid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor kan hun ikke gå til en annen behandler?

Anonymkode: 6b746...ce5

Fordi hun er syk.. og klarer ikke mer.. fått nok av «psykolog verden» og vil bare ha fred og ro.. 

hennes forrige psykolog tok livet sitt, så hun tror psykologer generelt har større problemer enn henne. Hun har ikke tro på de, og etter siste psykolog ble hun avvist før hun var klar. Det var dråpen over. Hun orker ikke mer. 
med ufør så betales det av våre skattepenger. Da er det vel billigere for staten å gi henne det tilbudet hun hadde som faktisk hjalp.. men nå er løpet kjørt. Hun er bare et menneske, og nr hun er så syk som hun er er det begrenset hva hun tåler av «systemet» også. Trist men realiteten og konsekvensene av et dårlig system 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...