AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #21 Skrevet 1. oktober 2019 Alle som har svart her spiser jo «brød» bare i en annen form... Anonymkode: 2fc7a...837 17
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #22 Skrevet 1. oktober 2019 23 minutter siden, AnonymBruker said: Grunnen til at jeg unngår brød er at jeg sliter med kronisk oppblåsthet og har gjort det i 2 år nå. Så ille at det ødelegger søvnen min, og utredning har så langt ikke gitt svar. Derfor unngår jeg så godt det går mat som virker å forverre. Mange med IBS og lignende tilstander tåler spelt bedre enn f.eks hvete, rug, bygg, det handler om FODMAPS, ikke gluten. Gjær gjør meg og oppblåst. Elsker forøvrig alt av gjærbakst så er vanskelig å holde seg unna, så hender jeg spiser det, og betaler dyrt for det etterpå Anonymkode: 7b23a...63c Samme her. jeg spiser en del flytende mat (suppe med godt kokte ingridienser som er lette å fordøye for eksempel). Spiser jeg bare fast føde hele tiden er jeg oppblåst hele tiden. Flytende føde er det eneste jeg har funnet som funker. Så veksler mellom fast og flytende alt etter hvor oppblåst jeg er. Veldig oppblåst = suppe. Lite oppblåst = fast føde Anonymkode: 6c40a...aab
youcancallmejune Skrevet 1. oktober 2019 #23 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg dropper frokost og faster fram til lunsj. Til lunsj spiser jeg en salat eller et par kokte egg pluss litt frukt. Så spiser jeg middag og den har jeg aldri brød til, og kveldsmaten pleier å være yoghurt, kesam, cottage cheese, ristede kikerter eller grønnsaker med dip. En sjelden gang spiser jeg havregrynsgrøt, men det er det næreste jeg kommer brød. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #24 Skrevet 1. oktober 2019 Loff, rundstykker, baguetter og knekkebrød 👍 Ellers så går det i pastasalat eller yoghurt om jeg vil ha noe annet enn "brødmat" (brødmat for meg er det over). Jeg har aldri taklet brød, verken som barn eller voksen. Kan ikke forklare det, men jeg har en mental sperre som gjør at jeg tygger på brødet alt for lenge, helt til det blir så ekkel konsistens at jeg brekker meg og kaster opp. Jeg får ikke til å svelge brød, samme hva som er på. Bare det å lukte på brød gjør nå at jeg brekker meg, fordi jeg har dårlig erfaring med brødmat fra barndommen av (tvang og oppkast). Har unngått brød i snart 20 år og har bare godtatt at brød vil aldri være en del av mitt liv. Det er konsistensen, smaken, lukta og følelsen av brød jeg ikke takler, frøene i selve brødet er helt for jævlig. Jeg tåler de svarte frøene på loff, men ikke om det er noe i selve brødet. Altså jo grovere, jo verre er det. Folk tenker kanskje ikke over det, men kneipbrød har slike frø de også. Små flak med noe inni seg. Det må ikke være super grovt for å være et problem. Har en form for "spiseforstyrrelse", men husker ikke ordet for det. Det er den hvor man ikke tåler visse mattyper grunnet konsistens og slikt. Anonymkode: b691f...677
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #25 Skrevet 1. oktober 2019 Varmmat eller salat. En sjelden gang tar jeg et knekkebrød eller to ved siden av suppe. Anonymkode: 3dd29...2f5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #26 Skrevet 1. oktober 2019 Spiser ikke brød, og erstatter ikke dette med speltbrød eller knekkebrød heller som resten gjør.. 😜 Jeg spiser stekt eller kokt egg, med kyllingpålegg og salat. Nesten hver dag. Eller omelett. Av og til steker jeg meg en kyllingfilet til frokost, lunsj eller kvelds med noe godt til. Lager meg smoothie med mye frukt, grønt og bær oppi også. Enten samtidig eller til lunsj. I nød har jeg laget meg en proteinsmoothie. Jeg kan også hoppe over måltid som frokost, lunsj eller kveld, og heller unne meg en bedre middag. En sjelden gang spiser jeg havregrynsgrøt. Anser det ikke som brød, havre er vell tolerert hos meg, og fungerer godt. Vet man kan lage knekkebrød på frø og kjerner, men det har jeg ikke hatt behov for. Anonymkode: 00f8f...f71 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #27 Skrevet 1. oktober 2019 ☝️ Har også laget meg mye buljong, og spiser en del frukt. Veldig ofte er en banan og en kopp kaffe vært en god nok frokost for meg. Anonymkode: 00f8f...f71
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #28 Skrevet 1. oktober 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle som har svart her spiser jo «brød» bare i en annen form... Anonymkode: 2fc7a...837 Virkelig? Snakk om å lese det man vil lese 😂 Jeg klipper og limer inn fra denne tråden (kun fra det som ble skrevet før du svarte): havregrøt Omelett middagsrester omelett middagsretter egg og bacon avokado Omelett middagsrester salat pannekaker (av sorghum eller bokhvete) grønnsaker, salater etc Havregrøt salat og kikerter med krydder wraps med grønnsaker vårrull middagsrester wok med nøtter nøtter hjemmelagede bønneburgere middagsrester egg havregryn/melk Havrefras med gresk yoghurt Cottage cheese og kesam varm mat salat Anonymkode: 3dd29...2f5 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #29 Skrevet 1. oktober 2019 Havregrøt eller smoothie. Anonymkode: 3c92c...520
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #30 Skrevet 1. oktober 2019 Frokost er som eksempler en proteinshake/smoothie, litt frukt, yoghurt med granola, havregrøt, chiapudding. Lunsj er ofte fra salatbar på jobb, varmmat, restemat fra middag, dampede grønnsaker med litt kylling, hummus med brokkoli, suppe, omelett, quinoa med grønnsaker, squashnduler, og mye annet. Ingen grunn, egentlig. Aldri vært opptatt av helse/kosthold i stor grad, eller slitt med intoleranser. Synes bare brødmat generelt er intetsigende når det er så utrolig mye annet godt man kan spise. Anonymkode: 589c4...a24
Ichiko Skrevet 1. oktober 2019 #31 Skrevet 1. oktober 2019 Kommer an på hvor sulten jeg er. Spiser oftest middagsrester, som er noe grønnsaker, fisk/kylling og litt ris eller risnudler. Lager gjerne misosuppe med tofu, vårløk og wakame.tang. Kanskje litt frukt som "dessert". Andre ganger blir det bare riskjeks med ett eller annet pålegg - gjerne middagsrester - samt nøtter eller mandler, frukt. Men det kan også være i blant at det bare blir kaffe og et halvt eple til frokost, og så spiser jeg et måltid først rundt lunsjtider. Resten av dagen er det mye samme salgs mat, eneste brødliknende jeg spiser er riskjeks.
Hollie Skrevet 1. oktober 2019 #32 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg spiser aldri brød. Ikke spist det siden typ ungdomsskolen. Til frokost/ lunsj spiser jeg chiapudding, smoothies, omelett/speilegg/kokt egg, salat, sunne pannekaker, middagsrester, osv
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #33 Skrevet 1. oktober 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at jeg unngår brød er at jeg sliter med kronisk oppblåsthet og har gjort det i 2 år nå. Så ille at det ødelegger søvnen min, og utredning har så langt ikke gitt svar. Derfor unngår jeg så godt det går mat som virker å forverre. Mange med IBS og lignende tilstander tåler spelt bedre enn f.eks hvete, rug, bygg, det handler om FODMAPS, ikke gluten. Gjær gjør meg og oppblåst. Elsker forøvrig alt av gjærbakst så er vanskelig å holde seg unna, så hender jeg spiser det, og betaler dyrt for det etterpå Anonymkode: 7b23a...63c Forsøk deg på surdeig. Nyere forskning tyder på at spelt vs hvete er av mindre betydning når det kommer til ibs - det er hevetiden og bakteriekulturen som omdanner tung fordøyelig hvete til greit fordøyelig brød. Så hev brødbaksten din i 24 t + (den står bare der og gjærer, så det er ikke mye til bry) og du opplever å kunne spise mer. Med mindre konsekvenser. Noe som er digg. Anonymkode: b71e5...cb4
tirben Skrevet 1. oktober 2019 #34 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg spiser ikke brød eller noe som er laget av mel. Spiser ikke frokost, og spiser feks salat eller omelett til lunch. Spiser vanlig middag, dog uten stivelse (ris, pasta, poteter), men alltid masse grønnsaker.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #35 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg spiser lite vanlig brød. Delvis pga gjær og hvetemel som gir veldig mye luft i magen, ofte løs mage. Og delvis for å redusere mengde karbohydrater. Jeg liker smaken av godt brød. Men i det daglige legger jeg meg på magevennlig kost; som er havregryn med melk, knekkebrød Havre, Rugsprø. Til lunsj knekkebrød eller liten varmrett eller liten suppe eller liten salat. Middag. Spiser sjeldent kvelds. Iblandt lager jeg boller, rundstykker, pizzabunn. Anonymkode: 7dc88...7cd
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #36 Skrevet 2. oktober 2019 Det er så idiotisk med denne frykten for karbohydrater. Karbohydrater er bare en kalorikilde på akkurat samme måte som fett og protein. Det er kakene vi ikke trenger, det raffinerte sukkeret, det siktede hvetemelet, og glutenmel for alle som er sensitive for det. Alle andre karbohydrater er ok. Og noen trenger vi desperat, som frukt og bær. Om man ikke får det i seg så sprekker man bare på sjokolade uansett, fordi vi trenger glukose og karbohydrater, bare ikke fra de bearbeidede mat-lignende produktene. Anonymkode: 72a42...395 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #37 Skrevet 2. oktober 2019 "Jeg spiser ikke brød, jeg hater brød, har aldri spist brød, jeg spiser knekkebrød!" "Jeg spiser ikke frokost, jeg starter dagen med lunsj!" Og det er bare toppen av isfjellet. Er det mangel på informasjon, eller for mye informasjon, eller idioti, eller galskap, eller sprer dere ukunne med ond hensikt, eller er dere bare noen godmodige moroklumper? Eller? Eller? Anonymkode: e1f2f...0c6 1
Lill3My Skrevet 2. oktober 2019 #38 Skrevet 2. oktober 2019 Er ikke glad i brød, unntaket er helg ferskt, nybakt brød som fremdeles er lunket. Eventuelt nybakte rundstykker OL når jeg en sjelden gang er på hotell eller på ferie. Til hverdags spiser jeg enten egg eller kesam/yoghurt med frukt og bær til frokost. Til lunsj blir det ofte fisk eller kylling (middagsrester)+ fersk salat, gjerne med litt bønner eller kikerter eller liknende. Eller knekkebrød, som jeg liker smaken og konsistens av mye bedre enn brød.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2019 #39 Skrevet 2. oktober 2019 På 1.10.2019 den 11.10, AnonymBruker skrev: Ikke spre fakta! Du ødelegger for de som stolt går rundt og sier "jeg spiser ikke brød jeg!" Anonymkode: 1f434...5a3 Så du mener rundstykke er brød? Hvis jeg spiser 2 rundstykker så har jeg spist 2 brød? Anonymkode: 3aadb...ac0
Maleficenta Skrevet 2. oktober 2019 #40 Skrevet 2. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du mener rundstykke er brød? Hvis jeg spiser 2 rundstykker så har jeg spist 2 brød? Anonymkode: 3aadb...ac0 Rundstykker er laget av samme deigen, så det er brødmat... 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå