Gå til innhold

Parkett vs laminat


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Karianne80

Vi bygger nytt hus, og er blitt veldig i tvil om vi skal velge laminat eller parkett. Boligen består av 2 etasjer, stue og kjøkken er i 1. etasje. Vi vil ha varmekabler i stue og kjøkken. VI har hørt at laminat er mer slitesterkt enn parkett. Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordeler med laminat: Enkelt å vaske, lettstelt og rimelig. Mye morsomt å velge mellom.

Ulemper med laminat: Får du ført et hakk i laminaten er det der for godt. Litt kaldt /hardt å gå på. Bøyer seg lett hvis det blir fuktig i noen minutter.

Fordeler med parkett: Naturlig og "mykt". Kan pusses og slipes flere ganger.

Ulemper med parkett: Det blir fort hakk og riper i gulvet. Krever vedlikehold. Mer kostbart enn laminat (som regel).

I en stue ville jeg nok valgt parkett. Laminat fungerer greit på soverom o.l.

Det finnes flere kvaliteter på både laminat og parkett, og dette avgjør om gulvet tåler varmekabler.

Laminaten vil ikke bevege seg så mye som parketten ved temperaturforandringer og fukt/tørke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karianne80

Det er det vi også tenker, parkett på stue/kjøkken, og resten laminat. KOmmer vel ann på økonomien når den tid kommer :-? Takk skal du ha for gode tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminat føles kaldere å gå på enn parkett. Noen venner her la laminat på soverommet...og angret seg fort pga. det.

At det som ser ut som tremønster på laminaten kun er avfotografert tre vet du sikkert.

(Jeg ville aldri lagt laminat, men det er min oppfatning. Jeg hadde heller brukt filleryer på undergulv til jeg hadde fått råd til parkett eller heltregulv).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste med laminat i forhold til parkett er etter min mening at det tåler mye mer enn parkett. Et kvalitetsparkett skal man kunne miste tunge ting på uten at det blir hakk/riper, så det er kjempebra til bruk i rom hvor gulvet bør tåle en del (f.eks. kjøkken, barnerom, gang o.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt valgt parkett. Parkett er mye penere enn laminat. Parkett er naturlig, i motsetning til laminat som kan avgi gasser. Parkett er levende, laminat er dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har laminat i leiligheten, og den er iskald! Har kun lagt den for å få opp taksten ved salg i sommer, så jeg gadd ikke bruke masse penger. Skulle jeg bodd her videre, hadde jeg helt klart lagt parkett, det er mye varmere og mykere å gå på. Laminaten min har forresten fått flere hakk, og de kan man ikke fikse med strykejern...

Men er ikke både parkett og laminat litt på vei ut da? Trodde det var gammeldagse furugulv og skipsgulv som var in nå jeg. Det synes ihvertfall jeg er fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke både parkett og laminat litt på vei ut da? Trodde det var gammeldagse furugulv og skipsgulv som var in nå jeg. Det synes ihvertfall jeg er fint!

Man kan ikke akkurat tenke mote når det gjelder dyre ting som gulv. Det er da ingen som bytter gulv hvert 5. år. Om hun velger skipsgulv vil det være ute igjen om noen år likevel. Man bør heller velge det man selv synes ser pent ut og gi blanke i moten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest momo ikke innlogga

Vi skal inn i helt ny leilighet til høsten, der blir det vannbåren gulvvarme, og vi fikk den beskjeden at laminat kunne vi ikke ha på gulvet, for det ville sprekke opp.

De var og skeptiske til parkett, men det skulle gå hvis man var nøye med bruken av varmen.

Så vi har valgt fliser og tror vi kommer til og bli veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har selv diskutert dette frem og tilbake i lang tid nå og kommet frem tilcat vi skal ha parkett i stue og på tre soverom.

På kjøkkenet valgte vi laminat med flis mønster, men det er så kaldt og i tillegg veldig glatt.

Det er i tillegg blitt hakk i det etter at vi har mistet noe på det og dette kan ikke slipes slik som parketten kan.

Bikkja vil heller ikke gå på kjøkkengulvet fordi han sklir.

Så for bikkja sin del blir det parkett i stua :hoho:

I gangen skal vi ha fliser med varmekabler. Og på alle soverommene i 2.etg blir det parkett.

Nå er det tepper og kjempelunt, men når 2. etg skal totalrenoveres blir det parkett.

Et vennepar av oss la laminat på alle soverommene og de angret veldig. Så de la tepper nå i vinter.

Ang gode gamle tregulv....vi har hatt det i hele huset og mange mente vi burde slipe de og lakke de. Men det er store glipper mellom bordene og med bikkje og masse hundehår som legger seg nedi der, så er ikke det noe tema i huset her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For trådstarters vedkommende er det en nybygd enebolig som nå skal få gulv...jeg ville ikke en gang tenkt på laminat i den forbindelse.

Laminat er som respatex...og det vile fint få gå på vil jeg tro.

Laminat passer kun til å ligge innpakket i butikken. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karianne80

Takk for alle svar. Jeg tror det blir parkett i stuen i alle fall. Noen som har prøvd den nye typen laminat, som er en blanding mellom parkett og laminat? De er vel kanskje lunere enn vanlig laminat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Vi har laminatgulv i stua (husker ikke merket, men det var et relativt dyrt merke, Alloc?), og jeg ville IKKE hatt det i et hus, i hvertfall. Laminat skal visstnok tåle så mye, men da skjønner jeg ikke at det ble et hakk da en spisestuestol med polstret rygg veltet...I tillegg: Søler du vann på det, blir det lett merker, så du bør bruke veldig lite vann under vask.

Neste gang vil jeg ha parkett, uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er så mange nydelige parketter, som holder seg godt og får liv om det kommer litt riper og hakk i dem. Kommer det for mye riper og hakk, er det jo bare å pusse ned.

Laminat synes jeg ser kjipt ut, rett og slett. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke sett ett eneste laminatgulv som ikke så "fake" ut. Og jeg har sett svært mange gulv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så mange nydelige parketter, som holder seg godt og får liv om det kommer litt riper og hakk i dem. Kommer det for mye riper og hakk, er det jo bare å pusse ned.

Laminat synes jeg ser kjipt ut, rett og slett. :tunge1:

Helt enig...og hvis man er smart så lakker man minst tre strøk med en gang parketten er lagt (i tillegg til "fabrikklakken")...og da holder det i mange år. Blir ripene for mange...kan man da bare rubbe litt i overflaten med sandpapir og lakke en gang til for å få fylt riper og hakk.

Vi har 4 mm slitesjikt med treverk over nota. Det må være minimum 2,6 mm for å kunne kalles parkett...men jeg ville aldri lagt så lite i et hus.

Det kan fort bli kostbart å velge billig i et hus. Tenk bare på alt styret med å bytte laminaten om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I motsetning til mange andre, så synes jeg at laminat er et godt alternativ, jeg. Ville nok likke lagt det i oppholdsrommene, men det fungerer kjempefint på soverom og loftstue hos oss. Det er ikke gulvkaldt der og laminaten vi har valgt er ikke glatt. Den skal heller ikke se ut som ekte tre, derfor har vi valgt en litt morsom og røff variant.

Om noen år vet vi hvordan vi vil ha det i 2.etasjen vår og da skal vi vurdere å kjøpe parkett eller annet gulv som skal holde lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke akkurat tenke mote når det gjelder dyre ting som gulv. Det er da ingen som bytter gulv hvert 5. år. Om hun velger skipsgulv vil det være ute igjen om noen år likevel. Man bør heller velge det man selv synes ser pent ut og gi blanke i moten.

Ja, for all del! Jeg har bare observert at mange velger parkett fordi det er moderne, og velger bort andre typer gulv fordi det ikke er in i år. Men nå har jo trådstarter valgt fliser, så da skulle vel alt være i skjønneste orden. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begge deler i min leilighet, og jeg ønsker parketten på kjøkkenet dit hvor pepper'n gror. Kommer til å bytte den ut med laminat så frt lommeboka tillater. Er imidlertid fornøyd med parkett i stua og på soverom, da denne ikke er utsatt for så hard bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Faktisk tåler ikke laminat vannsøl bedre enn parkett, heller dårligere faktisk. Får du en skade i laminaten så den begynner å trekke vann, er den ødelagt. Den sveller opp, og den vil IKKE bli fin igjen av å tørke.

Har lenge vurdert selv hva jeg skal legge på kjøkkengulvet. Har parkett og skiferfliser i resten av huset, men har ikke lyst på noen av delene på kjøkkenet. Har endelig bestemt meg for marmoleum, som er linoleum på korkfliser (www.forbo.no). Nå må jeg bare bestemme meg for farge og mønster:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...