AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #21 Skrevet 30. september 2019 2 timer siden, Guidet Kvinne skrev: Tips til kokebok/blogg: Spiselandslaget (bloggen) - mange vegetarretter (men også kjøtt og fisk). Hun har gitt ut en kokebok som heter Kjøttfri mandag (altså Maj Britt Aagard) som jeg synes er inspirerende. Jeg følger også Aishas mat og Et kjøkken i Istanbul (blogg pluss Insta) for inspirasjon. Ingen av disse er vegetarblogger, men har mange vegetariske retter. Og apropos ostegratinering, jeg skal lage blomkål- og brokkoligrateng i morgen. Godt og barnevennlig (for mange barn i allefall). Tusen takk for tips, skal sjekkes ut 😊 ts Anonymkode: a92e0...123
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #22 Skrevet 30. september 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Veldig, veldig enig. TS presiserer i tillegg at hun ønsker seg enkle retter uten spesielle ingredienser som er vanskelige å få tak i. Da er ikke næringsgjær, tofu og facon det hun er ute etter. Jeg spiser mye vegetarisk, og i blant også vegansk - tilfeldigvis. Men om jeg får lyst til å vende blomkålbiffen min i litt parmesan før den går i ovnen, eller ha litt honning i tahinisausen min for smakens skyld, så gjør jeg altså det. Da er den ikke vegansk mer - ikke engang vegetarisk om parmesanen har animalsk løpe. Men for meg som omnivor er den kjøttfri og en markert kontrast til en biffmiddag på alle vis. Det nyttige for ikke-vegetarianere som vil spise mer vegetarisk er å finne ut hvordan en best mulig kan lage skikkelig mat av alle råvarene som ikke er kjøtt og fisk, på en annen måte enn man pleier. Å bare erstatte kjøttbiten med en industriell soyabit er ikke så interessant eller nyttig. Og å sette seg inn i alle spesialingrediensene veganere bruker for å få nok protein og umami i maten sin er bare unødvendig når man har et så annerledes utgangspunkt. Anonymkode: 40e62...767 Takk 😊 Anonymkode: a92e0...123
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #23 Skrevet 30. september 2019 51 minutter siden, Guidet Kvinne skrev: Nå er jeg veldig enig. Til ts: det som gjør meg glad og inspirert når jeg lager vegetarisk er masse friske grønnsaker i mange farger på kjøkkenbenken. Gjerne friske urter også. Jeg vil ikke ha kjøtterstatning pluss potet pluss saus pluss brokkoli (det er jo uansett litt kjedelig). Så det ville vært mitt utgangspunkt. Jeg bruker mye grønnsaker til «vanlige» middager, uansett om det er til kjøtt eller fisk. Hittil har «kjøttfri» middag vært enten salat eller suppe. Og det blir litt kjedelig i lengden. Jeg er ikke interesser i erstatningsprodukt som soyapølse eller soyakylling, men komplette vegetarretter. Personlig synes jeg kikerter, bønner og linser er kjempegodt og lager det innimellom når jeg er alene. Men ungene er som sagt ikke veldig glade i det og derfor ønsker jeg å lage gode vegetarretter som de også liker. Det er ikke sånn at jeg presiserer at «nå skal vi ha vegetarmiddag», sier jo aldri det når jeg lager feks tomat- eller blomkålsuppe. Tenker at maten skal være så god at de ikke tenker over at det mangler kjøtt eller fisk. ts Anonymkode: a92e0...123 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #24 Skrevet 30. september 2019 Det er helt utrolig hvor mye grønnsaker og linser/bønner etc man kan gjemme i lasagne og pastasaus, og fremdeles få barn til å spise det. Spesielt om man har stavmikser! Anonymkode: 45d6a...247 1
Guidet Kvinne Skrevet 30. september 2019 #25 Skrevet 30. september 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker mye grønnsaker til «vanlige» middager, uansett om det er til kjøtt eller fisk. Hittil har «kjøttfri» middag vært enten salat eller suppe. Og det blir litt kjedelig i lengden. Jeg er ikke interesser i erstatningsprodukt som soyapølse eller soyakylling, men komplette vegetarretter. Personlig synes jeg kikerter, bønner og linser er kjempegodt og lager det innimellom når jeg er alene. Men ungene er som sagt ikke veldig glade i det og derfor ønsker jeg å lage gode vegetarretter som de også liker. Det er ikke sånn at jeg presiserer at «nå skal vi ha vegetarmiddag», sier jo aldri det når jeg lager feks tomat- eller blomkålsuppe. Tenker at maten skal være så god at de ikke tenker over at det mangler kjøtt eller fisk. ts Anonymkode: a92e0...123
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #26 Skrevet 30. september 2019 Nå har du fått en hel del gode tips her. Men en veldig enkel løsning kan være å bytte ut kjøttdeig med «meatish» type deig da kan man lage samme gamle greia, men uten kjøtt. Jeg er ganske enig i det som blir sagt her, orker ikke alle de all verdens erstatningene veganere skal ha. Men det finnes mange gode retter som tilfeldigvis er veganske da de ofte bruker kokosmelk og linser i indisk mat, er ofte slike oppskrifter veganske, men også super gode 😄 Men finnes mange gode andre vegetar retter. Jeg hadde selv her om dagen potetmos med løk og erter, servert med vegetar nuggets (matmesteren), de var sinnsykt gode 🙌🏻🙌🏻 Kunne lurt meg og sagt det var kylling, hadde ikke merka forskjellen 😅 Er ekstremt glad i potet og purre suppe. Pleier kanskje å ha noe bacon eller choritzo til da 😅 men suppen er såpass god i seg selv at det ikke er nødvendig noe godt brød til 🙌🏻 Anonymkode: 4d3b2...246
AnonymBruker Skrevet 30. september 2019 #27 Skrevet 30. september 2019 2 timer siden, Guidet Kvinne skrev: Nå er jeg veldig enig. Til ts: det som gjør meg glad og inspirert når jeg lager vegetarisk er masse friske grønnsaker i mange farger på kjøkkenbenken. Gjerne friske urter også. Jeg vil ikke ha kjøtterstatning pluss potet pluss saus pluss brokkoli (det er jo uansett litt kjedelig). Så det ville vært mitt utgangspunkt. Så du spiser aldri en kjøttbit med grønnsaker,potet og saus? Synes det er merkelig at vi veganere blir kritisert for å spise dette en gang i blant. Veganisme handler om dyrene og ikke noe sunnhets greier. Jeg er selv veganer og bruker mye grønnsaker og friske farger,men en gang i blant er det digg og enten gjøre det super enkelt eller spise skikkelig junk! Anonymkode: 9f53c...037
Brannslangen Skrevet 30. september 2019 #28 Skrevet 30. september 2019 Den beste vegetarianske maten er den du finner i hagen. Gress er godt og gratis.
Guidet Kvinne Skrevet 1. oktober 2019 #29 Skrevet 1. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så du spiser aldri en kjøttbit med grønnsaker,potet og saus? Synes det er merkelig at vi veganere blir kritisert for å spise dette en gang i blant. Veganisme handler om dyrene og ikke noe sunnhets greier. Jeg er selv veganer og bruker mye grønnsaker og friske farger,men en gang i blant er det digg og enten gjøre det super enkelt eller spise skikkelig junk! Anonymkode: 9f53c...037 Du må lese tråden. Hele poenget, som tidligere nevnt, er at omnivore som vil lage en vegetarisk middag skal/bør/ønsker å lage en god og «selvstendig»vegetarrett basert på vanlige råvarer. Vi spiser kjøtt/fisk/protein, karbohydrat og grønnsak jevnlig. Vi trenger ikke og ønsker ikke tips til det. 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #30 Skrevet 1. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg utelukker ikke vegansk mat, men tenker det kanskje er enklere å forsøke vegetariansk siden både meieriprodukter og egg kan brukes. ts Anonymkode: a92e0...123 Jeg er så enig med deg, det er veldig mye lettere å være vegetarianer enn veganer Liker egentlig Veganmisjonen.no, men orker ikke alle erstatningsprodukter, og er for dårlig til å lage mat til at jeg "bare kan justere oppskriftene" selv. (er ikke vegetarianer heller, men prøver å spise mer vegetarisk likevel) Anonymkode: 00e5a...94f 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #31 Skrevet 1. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Så du spiser aldri en kjøttbit med grønnsaker,potet og saus? Synes det er merkelig at vi veganere blir kritisert for å spise dette en gang i blant. Veganisme handler om dyrene og ikke noe sunnhets greier. Jeg er selv veganer og bruker mye grønnsaker og friske farger,men en gang i blant er det digg og enten gjøre det super enkelt eller spise skikkelig junk! Anonymkode: 9f53c...037 Jeg er ikke den du spør, men den hun var veldig enig med. Men JO; selvsagt spiser vi kjøttbit med potet og saus. Det er jo DU som ikke gjør det! TS er hverken veganer eller vegetarianer, men omnivor som vil ha flere kjøttfrie middager inn i kostholdet sitt, UTEN erstatningsprodukter og uvanlige ingredienser. Hun trenger ikke soyaerstatninger for kjøttet sitt, for hun har the real thing til middag alle de andre dagene i uken. Og denne tråden handler for én gangs skyld om (slike som) henne, IKKE om veganisme. Jeg vet at veganisme handler om dyr, og at veganere stort sett er opptatt av alle andre ting enn mat når de velger kostholdet sitt. Det er liksom litt av problemet her. For denne tråden ligger på Mat og drikke, og den handler om MAT. Anonymkode: 40e62...767 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #32 Skrevet 1. oktober 2019 PS: Forresten er det jo helt åpenbart at veganere ikke er særlig opptatt av "sunnhetsgreier". Nei, de spiser jo de rareste tilsetningsprodukter og industrimatprodukter som tenkes kan. Når vi andre vil spise mer vegetarisk/kjøttfritt handler det ofte om nettopp sunnhet, eller mer generelt om å være opptatt av det en putter i munnen, dvs opptatt av hva det er, ikke av hva det ikke er. For så lenge veganere kan putte noe i munnen som ikke er animalsk, så kan det øyensynlig være hva som helst ellers, har jeg inntrykk av. Avsporing ferdig fra min side. Anonymkode: 40e62...767 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #33 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg støtter forsalget om boken Kjøttfri mandag, den er genial. Når jeg får spørsmål fra mine venner om tips til god vegetarmat bruker jeg å anbefale Trines vegetarlasagne. https://trinesmatblogg.no/recipe/vegetarlasagne-med-spinat-og-feta/ Den bruker være kjempe populær, selv blant kjøttspisere. Noe annet som er enkelt og greit er pai. Man kan alltids kjøpe ferdig paideig dersom man har dårlig tid. Fyll med grønnsaker man har for hånden(rester fra kjøleskapet med andre ord), eggeblandingen, strø litt ost på toppen. Voila! Anonymkode: eb68d...e98 1
^^Belle^^ Skrevet 1. oktober 2019 #34 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg er veldig glad i kokeboken til hun her, ''En skikkelig digg kokebok''. Ser faktisk ut som om de fleste oppskriftene ligger på bloggen.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #35 Skrevet 1. oktober 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har du fått en hel del gode tips her. Men en veldig enkel løsning kan være å bytte ut kjøttdeig med «meatish» type deig da kan man lage samme gamle greia, men uten kjøtt. Jeg er ganske enig i det som blir sagt her, orker ikke alle de all verdens erstatningene veganere skal ha. Men det finnes mange gode retter som tilfeldigvis er veganske da de ofte bruker kokosmelk og linser i indisk mat, er ofte slike oppskrifter veganske, men også super gode 😄 Men finnes mange gode andre vegetar retter. Jeg hadde selv her om dagen potetmos med løk og erter, servert med vegetar nuggets (matmesteren), de var sinnsykt gode 🙌🏻🙌🏻 Kunne lurt meg og sagt det var kylling, hadde ikke merka forskjellen 😅 Er ekstremt glad i potet og purre suppe. Pleier kanskje å ha noe bacon eller choritzo til da 😅 men suppen er såpass god i seg selv at det ikke er nødvendig noe godt brød til 🙌🏻 Anonymkode: 4d3b2...246 Takk for tips 😊 Jeg er glad i å lage mat og eksperimenterer mye på kjøkkenet, men da med kjøtt, kylling eller fisk. Synes det er vanskeligere å eksperimentere vegetarisk siden jeg er uvant med det og er usikker på om måltidet blir fullverdig i forhold til proteiner, fett etc ts Anonymkode: a92e0...123
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #36 Skrevet 1. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg støtter forsalget om boken Kjøttfri mandag, den er genial. Når jeg får spørsmål fra mine venner om tips til god vegetarmat bruker jeg å anbefale Trines vegetarlasagne. https://trinesmatblogg.no/recipe/vegetarlasagne-med-spinat-og-feta/ Den bruker være kjempe populær, selv blant kjøttspisere. Noe annet som er enkelt og greit er pai. Man kan alltids kjøpe ferdig paideig dersom man har dårlig tid. Fyll med grønnsaker man har for hånden(rester fra kjøleskapet med andre ord), eggeblandingen, strø litt ost på toppen. Voila! Anonymkode: eb68d...e98 Takk for tips 😊 Pai har jeg glemt litt, laget tidligere ofte pai og gjerne uten kjøtt. Ikke fordi jeg var så veldig bevisst på det, men fordi det er godt. ts Anonymkode: a92e0...123
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #37 Skrevet 1. oktober 2019 Spiser du aldri ferdiglagede kjøttkaker, pølser, fiskekaker osv? Det er ikke forskjell på de produktene og for eks vegetarburgere eller meatishproduktene. Ellers så lager jeg på slump. Har en rekke dyrefri produkter stående hjemme og bruker den kombinasjonen og krydrene jeg føler for. For eks kan jeg ta røde linser, utvalgte grønnsaker og krydre det. Ellers er falafel og hummus mat som er veldig godt. Mye med kokosmelk og curry smakker fantastisk. Man kan også bruke peanøttsmør til å lage sauser og annet. Har ikke oppskrifter, da jeg som sagt lager på slump. Men er ihvertfall ideer om smaker om du ønsker prøve noe nytt. 9 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tips 😊 Jeg er glad i å lage mat og eksperimenterer mye på kjøkkenet, men da med kjøtt, kylling eller fisk. Synes det er vanskeligere å eksperimentere vegetarisk siden jeg er uvant med det og er usikker på om måltidet blir fullverdig i forhold til proteiner, fett etc ts Anonymkode: a92e0...123 Kjøttmåltid er ikke automatisk fullverdige, fikk selv jernmangel da jeg spiste kjøtt hver dag. Det som er viktig er at man i løpet av en uke får i seg det man trenger. Man kan for eks spise 5g protein 1 dag i uken uten at man blir syk av det, så lenge man får nok proteiner de andre dagene. Samme med vitaminer, mineraler, fett osv. Så lenge helheten i kostholdet er bra nok, så trenger man ikke ha absolutt alle næringsstoffer i hver eneste middag. Hadde det vært sånn det funket, så hadde menneskene dødd ut for lenge siden Anonymkode: 81997...d97 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2019 #38 Skrevet 1. oktober 2019 Et lite tips: det mange savner med veggismat når de er vant med kjøtt og fisk, er smaken av umami. Hvis man bare dropper kjøtt, kan det fort bli litt tamt. Jeg bruker sopp (helst aroma, shitake eller kantareller), soltørkede tomater eller tomatpuré, parmesanost (eller annen smaksrik ost), miso/tang osv. for å erstatte "kjøttsmaken". Alternativt asiatisk mat med mye krydder og chili, som overdøver mangel på umami. Anonymkode: eb68d...e98
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå