Gå til innhold

Er det mange her som har herpes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 29.9.2019 den 0.04, AnonymBruker skrev:

Ja, har alltid hatt munnherpes og fikk i underlivet som 17åring. Fikk bare utbrudd da, og et par ganger til utenom, nå har jeg gått 12 år uten. Er ikke farlig.

Anonymkode: f3cd1...ee8

Jo, det er farlig for noen! Noen (som f.eks. meg) blir faktisk skikkelig dårlige, får svære sår/blemmer og har sterke smerter. Slutt å bagatellisere herpes! Jeg blir så dårlig som det av herpes 1 i ansiktet - og hvis noen smitter meg med herpes 2 i underlivet vet jeg ikke hva jeg gjør!

Alle dere som sier dere ikke har det, har dere faktisk testet dere?

Anonymkode: 3e422...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er farlig for noen! Noen (som f.eks. meg) blir faktisk skikkelig dårlige, får svære sår/blemmer og har sterke smerter. Slutt å bagatellisere herpes! Jeg blir så dårlig som det av herpes 1 i ansiktet - og hvis noen smitter meg med herpes 2 i underlivet vet jeg ikke hva jeg gjør!

Alle dere som sier dere ikke har det, har dere faktisk testet dere?

Anonymkode: 3e422...994

Seff er det vondt og ubehagelig, men ikke farlig.

Jeg bagatelliserer herpes på samme måte som med forkjølelse, små sår og blåmerker. Er ikke en sånn som går rundt og syns synd på meg selv eller andre for helt menneskelige ting.  

Anonymkode: f3cd1...ee8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nope. Både sønnen min og jeg er testet på grunn av at min sønn fikk en sjelden øyensykdom de ikke helt klarte å finne ut av.  Og de gransket både for å sjekke alle mulige arvelige faktorer. Tok to år å finne ut av det. Viste seg at det var en meget sjeldent autoimmun sykdom. Og til legens forbauselse hadde ingen av oss herpes i blodet (som han kalte det). Noe som er uvanlig(?). Så her i gården har ingen av oss herpes. 

Anonymkode: 137d6...c22

I deres tilfelle ble dere testet for å avdekke årsaken til symptomer. Det blir noe litt annet enn å teste seg mellom partnere bare for å sjekke om man har det eller ikke.

 

Og ja, noen blir hardt angrepet. Ikke for å bagatellisere, jeg ble selv sykmeldt et par uker da jeg fikk mitt første utbrudd. Men det skjer ikke noe mer enn kraftige symptomer likevel, på en måte. Unntaket er vel å få det på øynene, som i verste fall kan føre til blindhet. Men klamydia kan føre til livmorbetennelse og derav sterilitet, for eksempel. 

Anonymkode: a6db7...d0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har herpes nedentil.

Synes det var helt krise da jeg fikk diagnosen, og tenkte det var det verste som kunne skjedd meg. Det var det ikke. Langt ifra. Herpes er egentlig ikke noe annet enn en hudtilstand/utslett. Jeg får det på kjønnsleppene, andre i ansiktet. Mitt første utbrudd var smertefullt og jeg fikk symptomer på en mild influensa. Dette gikk imidlertidig over etter en uke eller to. Jeg har hatt to utbrudd siden. Begge gangene har jeg fått en liten blemme på en av kjønnsleppene. Den svir når jeg kommer borti den - f.eks. når jeg tørker meg etter et toalettbesøk - og forsvinner så etter 3-4 dager. 

That's it! Null stress.

Joda, noen ytterst få kan oppleve å bli "hardt" rammet. Men det jeg beskriver er det vanlige. Alt i alt var jeg langt mer bekymret over å få herpes, enn jeg er nå som jeg har det. Dette er jo rett og slett ingen big deal. 

Anonymkode: 21bc5...e44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har dere som har hatt herpes er dere opplysningspliktige for å fortelle en partner? 

Anonymkode: 0d692...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere som har hatt herpes er dere opplysningspliktige for å fortelle en partner? 

Anonymkode: 0d692...d6c

Ikke meldeplikt for herpes. Men moralsk sett bør man jo si fra, om man vet man har det. Jeg har ikke informert min elsker, all den tid jeg har stålkontroll på om jeg har utbrudd. Har måttet avlyse en gang eller to. Mannen min som smittet meg før vi ble gift...

Anonymkode: d32a9...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/1/2019 at 1:46 AM, AnonymBruker said:

Seff er det vondt og ubehagelig, men ikke farlig.

Jeg bagatelliserer herpes på samme måte som med forkjølelse, små sår og blåmerker. Er ikke en sånn som går rundt og syns synd på meg selv eller andre for helt menneskelige ting.  

Anonymkode: f3cd1...ee8

Nåja, jeg har herpes og har vel hatt det siden tidlig tjueårene - og noen utbrudd opp igjennom har vært ganske drøye altså. Jeg har begge, men hadde vel bare noen få utbrudd nedentil - for mange år siden),  og i dag har jeg kanskje ett utbrudd i året på munnen. 

Det verste med å ha dette er jo at hele prosessen tar så lang tid, det er ikke bare et par dager med forkjølelse liksom. Det er smerter, et område så sårt, smittefarlig og rødt, at om en ikke er forsiktig så har man en synlig ekkel munn i flere uker etter det startet. Jeg hadde en periode med mye stress hvor jeg hadde mange utbrudd, og fikk til slutt et ekstra sensitivt punkt på leppa som er der nå og "alltid". Moro.. 

Nå har jeg ikke like mange utbrudd, men er også mindre stressa og tror det har stor betydning. 

Men herpes, det er noe herk! 

 

Anonymkode: 9c19d...d46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har herpes 2, i underlivet! Ikke farlig, og i hvert fall ikke verdens undergang om man blir smittet med herpes.

Det finnes gode antivirale medisiner, som man skal ta med en gang man kjenner at et utbrudd er på vei. Noen rammes hardere enn andre, men mange kan gå i årevis uten utbrudd.

Man lærer seg hva som trigger det, også er man flink til å bruke antivirale medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har det på munnen. Jeg vet ikke hvor jeg fikk det fra, men jeg hadde vel det første utbruddet mitt da jeg var rundt 18 år. Jeg har det sjeldent, men når jeg får det, så begynner huden og svi og jeg får små blemmer med veske, og så blir det en skorpe der. Ikke noe digg, men kommer ikke så ofte heldigvis. Det er noe jeg kan leve med, og jeg føler ikke at det ødelegger livskvaliteten min noe særlig. :P 

Anonymkode: d1c3c...086

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herpes, har man det hvis man er jomfru og kun har et vanlig munnsår på munnen, f.eks. en blemme på underleppa? Dette er herpes1, da ikke sant? Og herpes2 er det man får på kjønnsorganet? 

Mitt første munnsår fikk jeg som 14 åring, før jeg overhodet hadde kjæreste eller hadde prøvd sex. 

Jeg er over femti nå, men har ikke herpes, såvidt jeg vet. Har aldri hatt noen form for blemme etc på kjønnsorganet. 

Anonymkode: b0fcd...750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Munnherpes har jo de fleste, men kjønnsherpes er mye mindre vanlig. Kjenner noen damer som har det, men ingen menn. Skikkelig dritt å få, så bruk alltid kondom hvis du ikke kjenner partners sykdomsstatus.

Anonymkode: 672ff...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...