Gå til innhold

Nå kan de seile sin egen sjø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nemlig flyttet på "hybel".

For å gjøre en lang historie noe kortere, så er jeg drittlei både mann og stebarn. Konfliktnivået mellom foreldrene er skyhøyt og alt det bråket og dramaet skvulper over på meg. Mor kan finne på sende meldinger til meg om barna når hun er sur på far, og han klager konstant på mor. Jeg synes i grunnen begge er idioter, men når det har vært slik alle de fem årene jeg har vært med far, så går det neppe over. Jeg har bedt mor la være å melde meg, men det betyr ikke noe hva jeg sier. Jeg har også bedt henne la være å trø inn her når det passer henne, uten noe forvarsel, men alle i den familien gjør tydeligvis som de selv vil.

Stebarna må mases på for absolutt alt. Det skjer ikke at de rydder etter seg uten at noen sier noe, og søler de på gulvet så later de som at de ikke ser det. De enkleste ting, som "ikke plasser skoene midt i døra", eller "sekken skal ikke stå midt i døra" har blitt sagt hver dag i flere år. Det har ingen effekt. Man har tydeligvis rett til å slippe det man har i hendene der man står, og gå videre. Jeg er drittlei av å mase! For noen dager siden rente det over, da jeg vasket gulv og på tv-rommet var det sølt noe klissete (saft/brus) under sofaen. Såpass mye, og det har fått ligge såpass lenge, at laminatet er ødelagt (bulker/bobler).

Da jeg sa til mannen at dette får han ta tak i, både samtale med dem og å fikse gulvet, så fikk jeg beskjed om at alt ikke kunne være på min måte (fordi den rette måten er å søle og ikke tørke opp etter seg?), og at det ikke var rart eksen min hadde tatt livet av seg. Ja, jeg var irritert i stemmen da jeg snakket med ham, men det får da være grenser for hva man lirer av seg? I flere år har jeg gjort livet deres enklere, både med husstell og penger, og for hva?
Ingen respekt fra noen.

Vel - vi kjøpte huset vi har nå for to år siden og har pusset opp rom for rom. Kun ett rom sto igjen, og det var egentlig tenkt som soverom til eldste stebarn. Dette rommet er rundt 12 kvadrat, mens det hun har er rundt 8. Jeg hiv meg rundt, ringte min snekkerkyndige søster, og på to dager hadde vi malt, lagt gulv, og møblert med en seng i den ene delen, og en romdeler slik at den andre delen ser ut som en liten stue. Her har jeg både kontorpult slik at jeg kan jobbe, en komfortabel stol, en liten benk med vannkoker osv. og en TV. I romdeleren står det noen grønne planter også, så det er koselig. Jeg trenger i grunnen ikke gå ut herfra annet enn for å dusje og gå på do.

Så nå kan de søle og rote. Far og mor kan ha hissige telefonsamtaler (eller samtaler når hun dukker opp her) i fred. De kan spise middag i sofaen hvis de vil, og hvis noen har laget den.

Barnlig? 
Ja, sikkert. Lite konstruktivt er det nok også. Men jeg har prøvd "konstruktivt" i flere år, og resultatet er at jeg har svelget så mange kameler at jeg nok har tømt kamelbutikken, mens andre har fått feid vekk alle rusk under føttene deres. Konstruktivt nyttet ikke.

Men nå har jeg min "hybel", så få vi skje hva som skjer. Mannen har ikke snakket til meg i det hele tatt de to siste døgnene, men det gjør ingenting. Hvis han fortsatt ikke vil se sin egen rolle i at det her har blitt resultatet, så ok da.

Det ble langt dette, og jeg vet ikke helt hva jeg vil med det heller. Kanskje bar få en bekreftelse på at det er greit å flytte "på hybel".

Anonymkode: 6f9ec...413

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke hvorfor du ikke har flyttet ut. Slik du holder på nå er du faktisk bare ekstremt barnslig. 

Anonymkode: 08a8f...304

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller ha sagt at nå er det slutt, lagt boligen ut for salg og flyttet fra mann og stebarn.

Bo på "hybel" mens mann og stebarn griser til og ødelegger alt det dere har pusset opp gir ingen mening.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

JEG hadde flyttet UT av huset. Så kunne mannen kommet innom med (u)jevne mellomrom.

Selvsagt er det ikke OK at ditt og mannens felles hjem ikke blir vedlikeholdt og rengjort. Selvsagt er det ikke greit at sko og sekker plasseres slik at andre kan falle over dem. Men synes barnas far dette er ok da? Hvorfor ber han ikke barn rydde istedenfor at du må stå der som den sure kjerringen?

Barn må nok mases på, og tar lite initiativ til å rydde/bidra selv. Men hvordan er mannen? Går han foran med et godt eksempel?

Og når det gjelder barnas mor: Svar en gang - feil adresse, kontakt deres far. Vær konsekvent, ikke formidle beskjeden. Da blir det nok fred.

Din nye passiv aggressive tilværelse skjønner jeg ikke poenget med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor du ikke har flyttet ut. Slik du holder på nå er du faktisk bare ekstremt barnslig. 

Anonymkode: 08a8f...304

Fordi vi nettopp har kjøpt dette, og jeg eier 80%. Jeg skal ikke flytte, det er det i så fall de som skal. Og jeg vil ikke be dem flytte uten å ha prøvd dette siste, desperate grepet. Kanskje det får noen til å åpne øynene litt? På gløtt, i det minste?
Per nå har jeg ikke råd til å leie en leilighet i tillegg til utgiftene jeg allerede har.

Anonymkode: 6f9ec...413

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Mt3 skrev:

Ville heller ha sagt at nå er det slutt, lagt boligen ut for salg og flyttet fra mann og stebarn.

Bo på "hybel" mens mann og stebarn griser til og ødelegger alt det dere har pusset opp gir ingen mening.

Håpet er jo at de ser nytten i forandre seg selv.

Anonymkode: 6f9ec...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er toppen av passiv-aggressiv adferd. 

Hvis du ikke klarer å få ordnet opp i forholdet må du selvsagt flytte ut. Akkurat nå løser du absolutt ingenting. 

Anonymkode: 943c7...c7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Håpet er jo at de ser nytten i forandre seg selv.

Anonymkode: 6f9ec...413

Jeg har aldri, noensinne, opplevd at mennesker forandrer seg ut fra passiv-aggressiv oppførsel fra den forulempende. 

Anonymkode: 943c7...c7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Blondie65 skrev:

JEG hadde flyttet UT av huset. Så kunne mannen kommet innom med (u)jevne mellomrom.

Selvsagt er det ikke OK at ditt og mannens felles hjem ikke blir vedlikeholdt og rengjort. Selvsagt er det ikke greit at sko og sekker plasseres slik at andre kan falle over dem. Men synes barnas far dette er ok da? Hvorfor ber han ikke barn rydde istedenfor at du må stå der som den sure kjerringen?

Barn må nok mases på, og tar lite initiativ til å rydde/bidra selv. Men hvordan er mannen? Går han foran med et godt eksempel?

Og når det gjelder barnas mor: Svar en gang - feil adresse, kontakt deres far. Vær konsekvent, ikke formidle beskjeden. Da blir det nok fred.

Din nye passiv aggressive tilværelse skjønner jeg ikke poenget med.

Jeg føler ikke at den er passiv-aggressiv. Jeg føler det er nødvendig for å gi meg selv ro. Og samtidig får de sjansen til å gjøre noe med seg selv. Gjør de ikke det innen en viss tid, så får de flytte ut.

Barnas far maser han også, men jeg er mer hjemme enn han er. Han selv er et skippertaksmenneske som gjerne lar alt flyte over før han rydder alt på en gang.Så ja, de lærer det derfra.

Anonymkode: 6f9ec...413

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette gir ikke mening. Og det gir enda mindre mening når du eier 80%. Her er det bare tap i alle retninger. Du gir dem tak over hodet og har nå flyttet ut for at dem skal få ødelegge huset uten at du  slipper å se det. Og mannen er mest interessert i å bruke egnergi på eksen. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er toppen av passiv-aggressiv adferd. 

Hvis du ikke klarer å få ordnet opp i forholdet må du selvsagt flytte ut. Akkurat nå løser du absolutt ingenting. 

Anonymkode: 943c7...c7d

Jeg løser noe for MEG her og nå. Jeg får ro og et fristed (asyl, om du vil).

Og selvsagt kan de ikke være slik som dette så lenge, en måneds tid kanskje. Hvis ingenting skjer, så får de flytte ut.

Anonymkode: 6f9ec...413

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi vi nettopp har kjøpt dette, og jeg eier 80%. Jeg skal ikke flytte, det er det i så fall de som skal. Og jeg vil ikke be dem flytte uten å ha prøvd dette siste, desperate grepet. Kanskje det får noen til å åpne øynene litt? På gløtt, i det minste?
Per nå har jeg ikke råd til å leie en leilighet i tillegg til utgiftene jeg allerede har.

Anonymkode: 6f9ec...413

Så du synes det er helt OK at de søler til og ødelegger din bolig? Du kan si hva du vil, men handlingene dine viser det motsatte. Du har nettopp gitt klarsignal for at dette er OK.

Hvorfor i alle dager kjøpte du bolig med han når du visste hvordan ting var fra før av forresten?

Anonymkode: cf36d...135

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, juliet capulet skrev:

Nei dette gir ikke mening. Og det gir enda mindre mening når du eier 80%. Her er det bare tap i alle retninger. Du gir dem tak over hodet og har nå flyttet ut for at dem skal få ødelegge huset uten at du  slipper å se det. Og mannen er mest interessert i å bruke egnergi på eksen. 

Jeg har ikke flyttet ut. Bare på hybel i huset.

Jeg tror vel ikke de klarer å ødelegge huset heller. De er ikke fullstendig villmenn, selv om de klarte å ødelegge gulvet på TV-rommet (noe faren forøvrig fikset i går).

Anonymkode: 6f9ec...413

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da håper jeg i hvertfall at du har sagt det til de at du har flyttet på eget rom og tenker at de må lære å ta ansvar for eget rot og vise respekt. Om ikke så vil de måtte finne seg nytt bosted innen en gitt dato.

Send melding om at du blokkerer tlf nr til barnas mor, og så gjør du det. Da må kommunikasjon gå gjennom mannen. 

Om du ikke gir eksakte opplysninger om hva du ikke er fornøyd med, så skjønner de ikke hva de må endre. Det er bare du som vet hva du føler og mener, mann og stebarn har annen tenkemåte.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes det er helt OK at de søler til og ødelegger din bolig? Du kan si hva du vil, men handlingene dine viser det motsatte. Du har nettopp gitt klarsignal for at dette er OK.

Hvorfor i alle dager kjøpte du bolig med han når du visste hvordan ting var fra før av forresten?

Anonymkode: cf36d...135

Han er bare inne med 20%. Det er ikke noe problem å kjøpe ham ut. Boligen ble kjøpt fordi det var et røverkjøp.

Mulig jeg har gitt klarsignal, men da jeg kom fra jobb i går så sto det verken sko eller sekker i døra. Det har knappest skjedd før. Vi får se om de tar til en slags fornuft. Barna er ikke småbarn.

Anonymkode: 6f9ec...413

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mt3 skrev:

Da håper jeg i hvertfall at du har sagt det til de at du har flyttet på eget rom og tenker at de må lære å ta ansvar for eget rot og vise respekt. Om ikke så vil de måtte finne seg nytt bosted innen en gitt dato.

Send melding om at du blokkerer tlf nr til barnas mor, og så gjør du det. Da må kommunikasjon gå gjennom mannen. 

Om du ikke gir eksakte opplysninger om hva du ikke er fornøyd med, så skjønner de ikke hva de må endre. Det er bare du som vet hva du føler og mener, mann og stebarn har annen tenkemåte.

De vet godt hva de må endre. Og jeg har selvfølgelig sagt at jeg bor på hybel fordi jeg ikke gidder rydde og mase mer.

Anonymkode: 6f9ec...413

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes "hybel" hørtes fornuftig ut inntil jeg så det var hybel i eget hjem. Hadde du flyttet ut hadde jeg skjønt det. Når jeg ser du eier 80% så forstår jeg jo at du ikke vil det, så da burde du i grunnen flyttet gubbe og stebarn inn på hybelen i stedet så kan de søle på "hans" 20% :ler: . 

Alternativt  - kjøp ham ut, og hiv ut både rotekopp og rotekopper. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...