Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har ringt Nav nå, å fikk beskjed om 6 - 6 1/2 mnd behandlingstid. Men hun skulle notere at jeg har ringt, så kanskje det skjer noe da.

Fikk også vite hvilket Nav kontor saken min ligger hos, å den ligger i Tønsberg. Noen som har erfaring derfra? Har sett tidligere at noen Nav kontor har lettere for å avslå søknader enn andre.

Anonymkode: e6cc8...3cc

Har ingen erfaring med Tønsberg og tviler på at det er større sjanse for avslag basert på sted. 

Tipper du får et brev innen 2-3 dager med vedtak om ny behandlingsfrist på 5-6 måneder siden hun noterte det ned. Jeg fikk estimert 5 nye måneder nemlig, men heldigvis tok det bare én 😅

Anonymkode: 7dd78...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ingen erfaring med Tønsberg og tviler på at det er større sjanse for avslag basert på sted. 

Tipper du får et brev innen 2-3 dager med vedtak om ny behandlingsfrist på 5-6 måneder siden hun noterte det ned. Jeg fikk estimert 5 nye måneder nemlig, men heldigvis tok det bare én 😅

5-6 NYE mnd? Det kan da umulig stemme at det er nesten 1 års behandlingstid på søknaden. Eller tolker jeg svaret ditt feil?

Hun jeg snakket med idag sa at jeg skulle ringe igjen hvis jeg ikke har hørt noe om 1 1/2 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

5-6 NYE mnd? Det kan da umulig stemme at det er nesten 1 års behandlingstid på søknaden. Eller tolker jeg svaret ditt feil?

Hun jeg snakket med idag sa at jeg skulle ringe igjen hvis jeg ikke har hørt noe om 1 1/2 mnd. 

Som jeg sa så ringte jeg, fikk deretter nytt vedtak (noe man har krav på om de går over tiden) hvor de estimerte opp mot nye 5 måneder. Søknaden min ble innvilget én måned senere. Det er nok for å sikre seg god tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som jeg sa så ringte jeg, fikk deretter nytt vedtak (noe man har krav på om de går over tiden) hvor de estimerte opp mot nye 5 måneder. Søknaden min ble innvilget én måned senere. Det er nok for å sikre seg god tid. 

Det er forferdelig dårlig 💞

Anonymkode: 4c226...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forferdelig dårlig 💞

Anonymkode: 4c226...a68

Hvis det er mye surr rundt behandlingstid, så kan du kreve renter på dette.

Anonymkode: 22851...287

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mye surr rundt behandlingstid, så kan du kreve renter på dette.

Anonymkode: 22851...287

Nav passer vel på å sette uføretidspunktet til den 1. i mnd etter innvilget ufør?

Hun jeg snakket med i går på Nav, sa at de jobber med å få Nav til å sette lenger behandlingstid på søknadene. Da har søkerne noe mer reelt å forholde seg til, også kan man heller bli positivt overrasket om man får svar tidligere enn satt dato. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nav passer vel på å sette uføretidspunktet til den 1. i mnd etter innvilget ufør?

Hun jeg snakket med i går på Nav, sa at de jobber med å få Nav til å sette lenger behandlingstid på søknadene. Da har søkerne noe mer reelt å forholde seg til, også kan man heller bli positivt overrasket om man får svar tidligere enn satt dato. 

Før var jo behandlingstiden på 8 måneder så det er godt mulig de går tilbake til det. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt i tråden her, så usikker om jeg har forstått det rett. Kanskje noen her kan oppklare? 

jeg er for tiden på AAP og ble ferdig på avklaring før ferien, og skal søke ufør når veilederen min kommer fra ferie. 

Jeg har ikke jobbet 100% siden 2014. Mye pga helsen. Siste årene før jeg ble sykemeldt hadde jeg en nattevaktstilling på 66%. 

Noen i tråden her skrev at de regner ufør utifra hva jeg hadde tjent om jeg hadde jobbet 100%? 

vet noen hvordan barnetillegget man får som ufør fungerer når man har flere barn? samboeren min er ikke far til barna.

Navveilderen min var sykemeldt før ferien så har ikke fått snakket med noen der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visla skrev (36 minutter siden):

Har lest litt i tråden her, så usikker om jeg har forstått det rett. Kanskje noen her kan oppklare? 

jeg er for tiden på AAP og ble ferdig på avklaring før ferien, og skal søke ufør når veilederen min kommer fra ferie. 

Jeg har ikke jobbet 100% siden 2014. Mye pga helsen. Siste årene før jeg ble sykemeldt hadde jeg en nattevaktstilling på 66%. 

Noen i tråden her skrev at de regner ufør utifra hva jeg hadde tjent om jeg hadde jobbet 100%? 

vet noen hvordan barnetillegget man får som ufør fungerer når man har flere barn? samboeren min er ikke far til barna.

Barnetillegget er per barn.

Anonymkode: 225a0...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visla skrev (5 timer siden):

Jeg hadde ca samme stillingsprosent som deg, ren nattevaktstilling. Jeg har også lest at ufør regnes ut ifra hva man ville tjent i 100%. Andre igjen sier at ufør regnes ut ifra hva man faktisk tjente, så veldig usikker på dette.

Jeg har en uføresøknad inne nå, å den skulle egentlig vært ferdig behandlet for ca 1 uke siden, men behandlingstiden har økt, så jeg må nok bare vente litt til. 

Når jeg søkte på uføretrygd, så måtte jeg oppgi hvilken stillingsprosent jeg hadde. Vet ikke hvorfor, om det var for at de skulle finne ut hva jeg ville tjent i 100% eller om det var noen andre grunner. Men skjønner egentlig ikke hvorfor de skulle vite min stillingsprosent hvis de kun regner med min faktiske inntekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde ca samme stillingsprosent som deg, ren nattevaktstilling. Jeg har også lest at ufør regnes ut ifra hva man ville tjent i 100%. Andre igjen sier at ufør regnes ut ifra hva man faktisk tjente, så veldig usikker på dette.

Jeg har en uføresøknad inne nå, å den skulle egentlig vært ferdig behandlet for ca 1 uke siden, men behandlingstiden har økt, så jeg må nok bare vente litt til. 

Når jeg søkte på uføretrygd, så måtte jeg oppgi hvilken stillingsprosent jeg hadde. Vet ikke hvorfor, om det var for at de skulle finne ut hva jeg ville tjent i 100% eller om det var noen andre grunner. Men skjønner egentlig ikke hvorfor de skulle vite min stillingsprosent hvis de kun regner med min faktiske inntekt. 

Vil du si ifra når du får svar? For jeg er veldig spent! Spesielt med kvelds/nattillegg, hvordan utregningene blir når man har hatt nattstilling om de regner om til 100%🤷‍♀️ 

å hvordan der blir med barnetillegg også. 

man blir jo litt bekymret for økonomien, og vanskelig å regne seg frem til hvordan det blir når man ikke vet om de regner om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble regnet utifra inntekt, ikke stillingsbrøk. Jeg jobbet 120% i en 80% stilling.

Anonymkode: ce1b4...b1d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visla skrev (1 minutt siden):

Vil du si ifra når du får svar? For jeg er veldig spent! Spesielt med kvelds/nattillegg, hvordan utregningene blir når man har hatt nattstilling om de regner om til 100%🤷‍♀️ 

man blir jo litt bekymret for økonomien, og vanskelig å regne seg frem til hvordan det blir når man ikke vet om de regner om

Skal si ifra. Jeg er også veldig spent på om tillegg regnes med. På nattevaktstilling så er det jo tillegg på nesten hele vakten. Håper bare jeg får innvilget da, så jeg slipper dette kjøret med AAP lenger.

Har bare voksent barn, så barnetillegget kjenner jeg ikke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visla skrev (1 time siden):

De regner utifra brutto inntekt et gjennomsnitt av de 3 beste av de 5 siste årene før du ble sykmeldt (oppjustert til dagens verdi). Det justeres ikke opp til 100% stilling. Du får 66% av ditt gjennomsnitt eller evt minsteytelse. Barnetillegg kan du lese om på nav.no. Du får 0,4G per barn, men det spørs hva du har i inntekt, du kan ha for høy uføretrygd til å få barnetillegg eller det kan bli avkortet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De regner utifra brutto inntekt et gjennomsnitt av de 3 beste av de 5 siste årene før du ble sykmeldt (oppjustert til dagens verdi). Det justeres ikke opp til 100% stilling. Du får 66% av ditt gjennomsnitt eller evt minsteytelse. Barnetillegg kan du lese om på nav.no. Du får 0,4G per barn, men det spørs hva du har i inntekt, du kan ha for høy uføretrygd til å få barnetillegg eller det kan bli avkortet. 

Men da lurer jeg på hvorfor man skal oppgi stillingsprosenten man hadde hvis det ikke spiller noen rolle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men da lurer jeg på hvorfor man skal oppgi stillingsprosenten man hadde hvis det ikke spiller noen rolle?

Pga inntekt før uførhet og inntekt etter uførhet. IFU og IEU

Anonymkode: 9a24c...a6b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Pga inntekt før uførhet og inntekt etter uførhet. IFU og IEU

Det stemmer. De regner ut kompensasjonsgrad som er individuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke mitt nav på.nettet istedet. Kryss av hvilken sykdom man har også får man svar og utbetaling på minuttet

Anonymkode: 8c960...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor ikke bruke mitt nav på.nettet istedet. Kryss av hvilken sykdom man har også får man svar og utbetaling på minuttet

Anonymkode: 8c960...4a5

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Hvis du tror at det bare er å krysse av hvilken sykdom man har å få svar + utbetaling på minutter, så tar du grundig feil. Prosessen mot ufør tar som oftest flere år. Å det er ikke diagnoser som gir ufør, men arbeids og inntektsevne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. Hvis du tror at det bare er å krysse av hvilken sykdom man har å få svar + utbetaling på minutter, så tar du grundig feil. Prosessen mot ufør tar som oftest flere år. Å det er ikke diagnoser som gir ufør, men arbeids og inntektsevne. 

Nei, det finnes en hurtigløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...