AnonymBruker Skrevet 31. mai 2021 #681 Del Skrevet 31. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen? Anonymkode: 0e654...c5f Bor i Vestland, ikke i innlandet, Men sendte inn søknad om ufør 08.april 2021. Ikke skjedd noe i saken min enda. Fikk opplyst 4 mnd behandlingstid, hvor det snart har gått 2 mnd uten at noe har skjedd. Anonymkode: 8458d...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2021 #682 Del Skrevet 1. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 31.5.2021 den 11.03): Ingen? Anonymkode: 0e654...c5f Sendte søknad 8. mars, ikke hørt eller sett noe enda. Venter i spenning og frykt. Anonymkode: 3bc28...fd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2021 #683 Del Skrevet 2. juni 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Sendte søknad 8. mars, ikke hørt eller sett noe enda. Venter i spenning og frykt. Anonymkode: 3bc28...fd0 Samme her. Jeg hadde egentlig håpet at jeg slapp å gå med denne vonde følelsen hele sommeren. Men er vel helst lite som skjer i fellesferien. Anonymkode: 0e654...c5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #684 Del Skrevet 4. juni 2021 Jeg søkte 25 mars. Fikk svar om innvilgelse idag :)) Anonymkode: 31eb0...e00 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #685 Del Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg søkte 25 mars. Fikk svar om innvilgelse idag :)) Anonymkode: 31eb0...e00 Gratulerer ❤️😊 Anonymkode: ca3b8...023 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2021 #686 Del Skrevet 4. juni 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Gratulerer ❤️😊 Anonymkode: ca3b8...023 Takk. Vet mange føler seg triste, men jeg er veldig glad. Jeg har fått en tung bør av skuldrene mine. Fikk innvilget 100% med ung ufør, uføretidspunktet ble satt til 2005. Virkningstidspunkt er fra 1 juli. Jeg har vært syk veldig veldig lenge og slitt med økonomien. Nå kan jeg kanskje drømme om å nedbetale gjeld og kanskje bidra i økonomien med samboeren min. Bryr meg ikke så mye om etterbetalingen nå, men er sjeleglad for å slippe aap. Anonymkode: 31eb0...e00 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #687 Del Skrevet 3. august 2021 Jeg ventet 7 måneder og fikk ikke noen informasjon fra NAV, så skrev jeg til dem selv og jeg fikk et svar fra NAV som de forlenger tiden for behandlingstid av uforesoknad med ytterligere 8 måneder. Så totalt 16 måneder. Er det lovlig at NAV ikke holder sine egne frister? Anonymkode: f6deb...ddf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #688 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg ventet 7 måneder og fikk ikke noen informasjon fra NAV, så skrev jeg til dem selv og jeg fikk et svar fra NAV som de forlenger tiden for behandlingstid av uforesoknad med ytterligere 8 måneder. Så totalt 16 måneder. Er det lovlig at NAV ikke holder sine egne frister? Anonymkode: f6deb...ddf Ja, så lenge du får beskjed så er det fult lovlig som meg bekjent. Anonymkode: 68d71...af5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 3. august 2021 #689 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (På 6.5.2021 den 18.18): Så klart kan man få nei fra sin egen saksbehandler, er det det du mener? Fastlege kan mene en ting, også kan saksbehandler hos NAV mene noe annet. Og får du da nei, så har du ingen rapport å sende inn for å starte prosessen. Så ja, man kan få nei av saksbehandler, før man starter prosessen med å søke. om det er det det du mener. Nei, det er ikke slik du beskriver det. Det er ikke bingo. Det er et team, uten at de nødvendigvis sitter i samme rom å diskuterer. Det er ikke tilfeldige saksbehandlere hos NAV som får søknaden. Alle som berører din søknad, er der av en grunn. Og jo, det er standard at en nav lege er i det teamet. Fordi det er snakk om helse, og saksbehandlere hos NAV har ingen helseutdannelse og ingen grunnlag til å bedømme en brukers helseutfordringer på det nivået. Det er derfor man må ha spesialisterklæring og legeerklæring. Det er også slik at disse medisinske erklæringene, skal leses og bli forstått av noen som kan faget, altså en uavhengig lege som går under ordet nav-lege. Du må husk at disse nav-legene er ikke spesialist i alle sykdommer og plager. Så om det da er tvil rundt helse og arbeidsevne, så må de finne en rådgivende lege som er spesialist på det feltet. Det er nok det som refereres til i ditt sitat. Det er ikke nok at din fastlege har sin mening og tolkning, da hadde jo fastleger og andre helsepersonell vært de som bestemmer uføregrad. Det er en grunn til at nav bruker egne leger i teamet og at det i det hele tatt finnes et beslutningsteam. En nøytral part som kun ser på fakta. Det er 3 "ja" du må få for å bli ufør, og 3 trinn du må igjennom. Slik er prosessen for de aller fleste: 1: Saksbehandler, lege/spesialister må si at du bør søke uføretrygd, sier de nei til det så kommer du ingen vei. Du får ikke startet prosessen hvis de sier nei og i alle fall ikke hvis NAV sier nei. Det hjelper ikke at fastlege sier ja, når NAV sier nei. Og hvorfor man får nei, det er mange grunner til det. 2: Søknad for å søke uføretrygd, som er en rapport som skrives av din saksbehandler og som omfatter diverse erklæringer og dokumentasjon på din helse, din situasjon og din fremtid + de fleste får skrive en egen uttalelse som også blir med. Her er det også da uttalelse fra overlege hos NAV som konkluderer om du har arbeidsevne eller ei. Får du da avslag på denne søknaden, så er sjansen minimal på å få uføretrygd innvilget. Da må du enten få saksbehandler til å skrive bedre søknad, få tak i mer dokumentasjon og spesialisterklæringer, kanskje du får beskjed om å må prøve en uprøvd behandlingsmetode, omskolering, mer praksis etc. Det vil begrunnes i rapporten som din saksbehandler får i retur etter at teamet har gått igjennom den. Du kan trosse NAV og sende inn søknaden allikevel, men sjansen er minimal og så å si umulig å få godkjent. 3: Selve uførsøknaden som du selv sender inn, det er 5-6 standard spørsmål som ikke er i detalj. Det er ja/nei spørsmål nesten, husker ikke, tok sekunder å sende inn. Sjansen for å få avslag vet jeg ikke. Tante fikk avslag og måtte søke en gang til. Hentet en erklæring fra enda en spesialist som begrunnet hennes sak, og hun fikk det innvilget på andre forsøk. Så det skjer, men hvor ofte vet jeg ikke. Jeg mener at folk blir stoppet på 2, altså får avslag fra beslutningsteamet. Selve uføretrygdsøknaden, den du må vente 4+ måneder på er på trinn 3, ikke 2. 2 er "å søke om å få søke uføretrygd". Så klart, er mange som får nei på 1 også, at fastlege sier en ting og NAV noe annet, men da har du ikke startet prosessen enda og du er ikke en søker. Det mener nå jeg da, hva du mener vet jeg ikke. Anonymkode: 68d71...af5 Det 1 stemmer ikke. Jeg hadde en klin gæern saksbehandler ,som mente at det ikke var høvelig at jeg var dagpasient på sykehus , og at jeg isteden skulle gå på kurs ellers ville han stanse aap. Jeg svarte at da måtte jeg søke ufør. Da sa han at det skulle han sørge for at jeg ikke fikk. Sykehuset satte meg i kontakt med en trygdeadvokat som søkte ufør, 2 uker etter var den innvilget. En saksbehandler kan være helt idiot, og de har ikke den makten de tror de har. Det er sikkert en fordel og ha saksbehandler på sin side, men ufør avgjøres ikke av en makstsyk person , ofte ikke med mye kunnskap om helse, på det lokale NAV-kontoret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #690 Del Skrevet 7. august 2021 Jeg søkte uføre 8. mai, ikke fått svar å kan ikke se at saken min er åpnet annet enn motsatt. Stod 4 mnd behandlingstid så skal ha svar 10. september. Synes dette er så krevende å stå her i usikkerheten. Jeg har et barn jeg skal forsørge å oppdra. Håper på et positivt svar, men belager meg på negativt for å heller bli positivt overraska. Jeg er 25 år å fikk grønt lys for å søke i mai. Har spesialist vurdering fra dps, barnevernet, fastlege og kommune psykiater. Men ser folk har fått negativt svar for værre grunner enn meg. Får ikke behandling mer på dps da jeg er for syk. Håper på ung-uføre, siden jeg er 25 på søknads tidspunktet og at jeg ikke fungerer i dagliglivet. Diagnosene mine er vanskelig å skille om det er ME eller psykisk sykdom. Jeg sover 2/3 av livet mitt. Ser jeg må ta tålmodighet. Har innvilget aap frem til januar så om søknaden drøyer så er jeg «safe» sånn sett.. takk for en god tråd på både godt og vondt. Men hvordan ser dere hvilket nav kontor som behandler søknaden din om uføre? Anonymkode: 05cc8...917 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #691 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (På 12.6.2020 den 0.38): – Det er etablert et «fast track» til uføretrygd, tempoet er helt ute av kontroll. Norge har fått nesten en ny uføretrygdet i timen mens Erna har vært statsminister. Økningen bare det siste året har vært på 13 000, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo. Corona kommer på toppen av – ifølge Raymond – en urovekkende utvikling siden Erna Solberg (H) tok over som statsminister høsten 2013: 46 000 flere uføretrygdede siden 2013. 13 000 nye i fjor. Andelen som kombinerer uføretrygd og jobb har gått ned. 2,4 prosent av dem mellom 18 og 29 år er uføre – en dobling under Erna Solberg. 10,7 prosent i arbeidsfør alder er uføretrygdet. Prisen bikker i år 100 milliarder kroner. https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-nav-alarm/72551657 Anonymkode: 380d6...080 Hver gang det er oppstyr over at det er for mange som går på en ytelse, så innfører politikerne en ny regel som gjør at menneskene ikke fordufter, men havner på en annen ytelse. Da kan man si at " vi greide det. Det er færre på ytelse A". Så feirer de seg selv, mens folka bare havnet et annet sted i systemet. I en overgangsperiode så vil det jo bli flere på trygd og sosialen. Folka på aap forsvinner jo ikke i løse luften. Hvor trodde DU de tok veien? Anonymkode: 98054...a54 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #692 Del Skrevet 30. august 2021 Har nå fått opp "klar til attestering" på min søknad om uføretrygd. Er så spent at jeg holder på å krepere. Et avslag vil innebære overgang til sosialstønad. Anonymkode: 8458d...488 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2021 #693 Del Skrevet 30. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har nå fått opp "klar til attestering" på min søknad om uføretrygd. Er så spent at jeg holder på å krepere. Et avslag vil innebære overgang til sosialstønad. Anonymkode: 8458d...488 Jeg fikk det opp om morningen. På ettermiddagen samme dag fikk jeg svar. Så det kan gå fort. Anonymkode: 68d71...af5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
6sierra Skrevet 30. august 2021 #694 Del Skrevet 30. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg fikk det opp om morningen. På ettermiddagen samme dag fikk jeg svar. Så det kan gå fort. Anonymkode: 68d71...af5 Endret 30. august 2021 av 6sierra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #695 Del Skrevet 1. september 2021 6sierra skrev (På 30.8.2021 den 20.55): Hvordan gikk det? Anonymkode: 05cc8...917 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #696 Del Skrevet 3. september 2021 Jeg fikk svar i dag at de måtte forlenge sakstiden da de venter på svar fra rådgivende lege, betyr det 4 nye mnd med venting for meg? Så irriterende at jeg får den beskjeden nå som jeg allerede har venta i 4 mnd.. men sånn er det jo bare. Føler bare ikke det er noe positivt at det tar sånn tid.. Anonymkode: 05cc8...917 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #697 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk svar i dag at de måtte forlenge sakstiden da de venter på svar fra rådgivende lege, betyr det 4 nye mnd med venting for meg? Så irriterende at jeg får den beskjeden nå som jeg allerede har venta i 4 mnd.. men sånn er det jo bare. Føler bare ikke det er noe positivt at det tar sånn tid.. Anonymkode: 05cc8...917 Behøver ikke å ta 4 måneder. Kan være snakk om en uke eller to lengre. Vanskelig å si. Anonymkode: 68d71...af5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #698 Del Skrevet 3. september 2021 Fikk innvilget fra 1.sept! Jeg er så lykkelig nå!! Anonymkode: 8458d...488 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #699 Del Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fikk innvilget fra 1.sept! Jeg er så lykkelig nå!! Anonymkode: 8458d...488m Lykkelig fordi du fikk innvilget uføretrygd? Blir jo ikke feit av trygd! Anonymkode: 69cb6...2e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #700 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Lykkelig fordi du fikk innvilget uføretrygd? Blir jo ikke feit av trygd! Anonymkode: 69cb6...2e2 🙄 Etter sannsynligvis flere år med ustabil og utrygg økonomi, mye utprøving, behandling, tester, møter osv. osv., er det helt greit å være lykkelig over en innvilget søknad som trygger ens økonomi! Nei, man blir ikke rik, men det er snakk om forutsigbarhet og trygghet, når man er syk er det uhyre viktig! Anonymkode: be236...d27 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå