Gå til innhold

Che Guevara var ikke en ond person

Shibu32

Anbefalte innlegg

Tror han burde bli sett opp til som en helt enn en skurk. Tror det er her høyre stemmer tenker han er ille

"Conversely, Jacobo Machover, an exiled opposition author, dismisses all praise of Guevara and portrays him as a callous executioner.[272] Exiled former Cuban prisoners have expressed similar opinions, among them Armando Valladares, who declared Guevara "a man full of hatred" who executed dozens without trial"

https://en.wikipedia.org/wiki/Che_Guevara#Legacy

Greia er, Genevekonvensjonen var ikke en ting før etter andreverdenskrig. Før og under andreverdenskrig så var krigsforbrytelser bare normalt bare. Så det faktumet at Kuba revolusjonen og slikt skjedde sent på 50 tallet og at dette er en litt kjip ting er tilgivelig etter min mening. Du har fiender så blir de drept. Tror ikke jeg vil ta bort det gode han gjorde med noe av det onde i etterkant.

Fyren var en kommunist sosialist. Men egentlig ikke. Greia var mer av å være fri ifra folk som vil utnytte befolkningen. Det er sympatisk nå og før i tiden. Folk i makta som vil utnytte befolkningen.. selge ut selskaper og slikt eller å ødelegge for andre hvis de kan ha kveletak på makten istedet for å hjelpe samfunnet der den rotne korrupsjonen ligger.

"Throughout the 1950s, Havana served as "a hedonistic playground for the world's elite", producing sizable gambling, prostitution and drug profits for the American mafia, corrupt law-enforcement officials, and their politically elected cronies.[52] In the assessment of the Cuban-American historian Louis Perez, "Havana was then what Las Vegas has become."[53] Relatedly, it is estimated that by the end of the 1950s the city of Havana had 270 brothels.[54] In addition, drugs, be it marijuana or cocaine, were so plentiful at the time that one American magazine in 1950 proclaimed "Narcotics are hardly more difficult to obtain in Cuba than a shot of rum. And only slightly more expensive."[52] As a result, the playwright Arthur Miller described Batista's Cuba in The Nation as "hopelessly corrupt, a Mafia playground, (and) a bordello for Americans and other foreigners."

https://en.wikipedia.org/wiki/Fulgencio_Batista#Relationship_with_organized_crime

Har mye respekt for personen fordi han ønsket ikke dette i Kuba kun men også andre land, derfor han kjempet i Afrika og andre plasser. Synes alle burde bli mer som ham. Jeg har også skrivebord bakgrunn av fyren

papers.co-ha79-wallpaper-che-guevara-fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Shibu32 skrev:

Greia er, Genevekonvensjonen var ikke en ting før etter andreverdenskrig.

Ikke helt riktig, 

Den første Genevekonvensjon ble vedtatt i 1864. Den andre i 1907, den tredje i 1929 og den siste i 1949

Så Genrekonvensjonen har faktisk eksistert siden 1864.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Ikke helt riktig, 

Den første Genevekonvensjon ble vedtatt i 1864. Den andre i 1907, den tredje i 1929 og den siste i 1949

Så Genrekonvensjonen har faktisk eksistert siden 1864.

https://en.wikipedia.org/wiki/Geneva_Conventions

" The Geneva Conventions comprise four treaties, and three additional protocols, that establish the standards of international law for humanitarian treatment in war. The singular term Geneva Convention usually denotes the agreements of 1949, negotiated in the aftermath of the Second World War (1939–1945), which updated the terms of the two 1929 treaties, and added two new conventions. "

Det står nevnt at den er gamlere ja, men får et intrykk at på et globalt standard så var dette ikke innført. Jeg mener... under andreverdenskrig til og med blant allierte så drev de mye herverk i nazi tyskland. Tror ikke de helt fulgte den hvis det var tilfelle siden den skal forsikre at minst krigsforbrytelser skjer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Shibu32 skrev:

https://en.wikipedia.org/wiki/Geneva_Conventions

" The Geneva Conventions comprise four treaties, and three additional protocols, that establish the standards of international law for humanitarian treatment in war. The singular term Geneva Convention usually denotes the agreements of 1949, negotiated in the aftermath of the Second World War (1939–1945), which updated the terms of the two 1929 treaties, and added two new conventions. "

Det står nevnt at den er gamlere ja, men får et intrykk at på et globalt standard så var dette ikke innført. Jeg mener... under andreverdenskrig til og med blant allierte så drev de mye herverk i nazi tyskland. Tror ikke de helt fulgte den hvis det var tilfelle siden den skal forsikre at minst krigsforbrytelser skjer osv.

Ja som jeg skrev, den første Genevekonvensjonen er fra 1864. Og det er 4 av dem og den fjerde og siste var i 1949.

Ingenting av det jeg skrev var feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at noen ser på han som en ond person. 

Synes tvert i mot at han får mer cred enn nødvendig. Med plakater og tatoveringer osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Ja som jeg skrev, den første Genevekonvensjonen er fra 1864. Og det er 4 av dem og den fjerde og siste var i 1949.

Du hadde ikke feil. Men spørsmålet er om det hele tatt ble innført ordntlig? Fordi hvorfor skjedde krigsforbrytelser enda på den tiden? Andreverdenskrig skjedde og ingen allierte oppholdt den regelen? Så det er det jeg mener at mye av det som bli innført når Hitler tapte og verdenstoppene formet den verden fra 50 tallet og utover. At da ble den faktisk implementert utifra NATO og slike militær styrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kan ikke særlig mye. Genevekonvensjonene er ikke sivilstridene som den 26 juli bevegelsen forpliktet å følge. Det er bare nasjonalstater og deres militære som det regelverket gjelder for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Atomlynet skrev:

Dere kan ikke særlig mye. Genevekonvensjonene er ikke sivilstridene som den 26 juli bevegelsen forpliktet å følge. Det er bare nasjonalstater og deres militære som det regelverket gjelder for. 

Ja jeg vet det, og jeg har heller ikke skrevet at det ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Ja jeg vet det, og jeg har heller ikke skrevet at det ikke gjør det.

Da hadde du påpekt det tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel

Motorsykkel dagbøkene er yndligs filmene min. De var ikke onde personer! :)

Skulle gjerne reist rundt i Latin-Amerika har aldri vært der, det er ett ønske å reise dit engang og surfe og spise Taco. Skulle ønske jeg snakket spansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2019 den 16.55, Shibu32 skrev:

Tror han burde bli sett opp til som en helt enn en skurk. Tror det er her høyre stemmer tenker han er ille

At man mener en pskopatisk massemorder som ville innføre en ideologi som drepte millioner av mennesker er da helt naturlig. Venezuela var svært velstående før kommunistene overtok, og det samme var Cuba, etter har de blitt lutfattige, de fattige lider og det begås overgrep mot befolkningen.

Anonymkode: 5f341...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
På 26.9.2019 den 19.30, Arwen Undómiel skrev:

Motorsykkel dagbøkene er yndligs filmene min. De var ikke onde personer! :)

Skulle gjerne reist rundt i Latin-Amerika har aldri vært der, det er ett ønske å reise dit engang og surfe og spise Taco. Skulle ønske jeg snakket spansk.

Du vet at taco er en tex med greier, sant? Fra USA?

Anonymkode: 58afa...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arwen Undómiel
På ‎26‎.‎09‎.‎2019 den 17.14, Aragorn ll Elessar skrev:

...

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Arwen Undómiel
På ‎16‎.‎10‎.‎2019 den 0.05, AnonymBruker skrev:

Du vet at taco er en tex med greier, sant? Fra USA?

Anonymkode: 58afa...a62

Det visste jeg ikke, men en dag skal jeg se saltsjøene i Bolivia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...