Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er nesten alltid sånn i starten. Kan love deg at du kommer til å rive deg i håret en del ganger når du starter på siv. ing., også...

Anonymkode: 47495...1bd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det dessverre slik at selvtilliten min får seg en knekk veldig fort, og da vil en karakter som jeg anser som dårlig dessverre påvirke meg en god del. Jeg trives aller best med realfag har jeg funnet ut nå, men jeg satt ikke pris på det før jeg tok en pause fra det. Jeg har imidlertid begynt å kjenne at jeg savner det en del

Anonymkode: e4e67...da8

Det er bare holdningen din som gjør at du tenker sånn. Du må rett og slett endre tankegangen din. Jeg fikk selv veldig gode karakterer på bachelorutdanningen min, men de sank på masterutdanningen. Jeg måtte helt slutte å tenke at karakterene definerte meg, ellers ville jeg gått på veggen av det. Karakterene har uansett hatt null å si for arbeidslivet, jobb får man uansett i de fleste tilfeller. 

Jeg vet hva jeg snakker om, fordi etter å ha blitt vant til å gjøre det bra i skolesammenheng fikk jeg også en knekk da jeg gjorde det dårligere. Men jeg har lært at det har NULL å si. Det som teller til syvende og sist er at jeg har det bra i den jobben jeg har og skal ha fremover. Karakterene blir en parantes i fremtiden, ingen ser på dem uansett. 

Endret av BeautyBox
  • Liker 1
Skrevet

Du skriver mye om viktigheten av karakterer og at du ønsker det likt som på videregående. Høyere utdanning er ikke som videregående. Det er ikke basert på at du skal få bekreftelser hele tiden. 

Men viktigst av alt, nemlig hva du ønsker å jobbe med, nevner du ikke med et ord. Det er der du må starte. Gi faen i karakterene dine og Finn et yrke du kunne tenkt deg å jobbe i de rundt 40/50 årene du vil ha i arbeidslivet. 

Anonymkode: 9364b...266

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver mye om viktigheten av karakterer og at du ønsker det likt som på videregående. Høyere utdanning er ikke som videregående. Det er ikke basert på at du skal få bekreftelser hele tiden. 

Men viktigst av alt, nemlig hva du ønsker å jobbe med, nevner du ikke med et ord. Det er der du må starte. Gi faen i karakterene dine og Finn et yrke du kunne tenkt deg å jobbe i de rundt 40/50 årene du vil ha i arbeidslivet. 

Anonymkode: 9364b...266

Jeg føler ikke at jeg skriver at jeg vil ha det slik som det er på videregående. Jeg skriver imidlertid at jeg liker bedre hvordan det er når man går realfag, og deg hadde jeg på videregående. Karakterene har veldig mye å si på jusstudiet dersom du har lyst til å bli advokat siden det er veldig få av de som går rettsvitenskap som faktisk blir advokater. Jeg tenker på hva jeg vil i fremtiden og som jeg har skrevet tidligere har jeg begynt å savne realfag og sette pris på det, som er noe jeg ikke gjorde før jeg valgte det bort for å prøve noe annet

• Liker 1
Skrevet

Skoleåret startet i slutten av august, og nå har vi bare kommet til slutten av september...

Det er helt vanlig å føle seg overveldet når man starter på høyere utdanning, alt blir større, mer upersonlig, mindre tilbakemeldinger/gode relasjoner med lærerene. Dette gjør at mange føler de har valgt feil, og det høres slik ut med deg. 

Jeg syns nok personlig at det er litt for tidlig å gi opp når vi bare har kommet til september (du har studert i fem uker!), men om du ikke vil mer, så slutt. (Om du allerede hadde bestemt deg for dette, så var det lite poeng i å lage denne tråden her). 

Bare vær obs på at du kan oppleve å føle deg like lost på NTNU som du gjør nå. Hva skal du gjøre i september neste år, om du føler det på samme måten som du gjør nå?

Anonymkode: fb750...50b

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skoleåret startet i slutten av august, og nå har vi bare kommet til slutten av september...

Det er helt vanlig å føle seg overveldet når man starter på høyere utdanning, alt blir større, mer upersonlig, mindre tilbakemeldinger/gode relasjoner med lærerene. Dette gjør at mange føler de har valgt feil, og det høres slik ut med deg. 

Jeg syns nok personlig at det er litt for tidlig å gi opp når vi bare har kommet til september (du har studert i fem uker!), men om du ikke vil mer, så slutt. (Om du allerede hadde bestemt deg for dette, så var det lite poeng i å lage denne tråden her). 

Bare vær obs på at du kan oppleve å føle deg like lost på NTNU som du gjør nå. Hva skal du gjøre i september neste år, om du føler det på samme måten som du gjør nå?

Anonymkode: fb750...50b

Det er derfor jeg sa at jeg da vil bruke tiden på å forberede meg til å begynne på NTNU ved å f.eks. prøve å finne ut hvilke bøker som brukes og begynne å jobbe med fagstoffet. Da vil jeg kunne se om det er dette som passer for meg og jeg vil kanskje ikke føle meg like overveldet

• 2 uker senere...
Skrevet

Selv går jeg på NTNU (2. året siving), og skal nok slutte etter dette semesteret fordi jeg ikke liker hvordan det struktureres. Man får mange ukentlige øvinger, som er greit nok, men ofte, etter min erfaring, så har de NADA med det man har hatt om i forelesning eller hva man kan forvente på eksamen. Så man må ofte bruke tid på å "koke" den, tid man kunne brukt på å heller lære nyttige ting. Samt at jeg har hatt kanskje 2 gode forelesere? Veldig umotiverende... Men det er nå bare mine meninger! Er jo mange som går her og trives   Jeg ville sluttet på juss og heller arbeidet som du sier, hvis du virkelig ikke liker det. Så kan du jo bruke fritiden til å forberede deg til NTNU! Ville jobbet med matten (liker selv Lindstrøms kalkulus bok, samt professor Leonards kalkulus-forelesninger på youtube, men er viktigere å ha et solid fundament i algebra og trigonometri enn å starte rett på det som er i matte1), og siden du skal gå biotek og kjemi er det sikkert ikke så dumt å arbeide litt med kjemien heller. lykke til med valg! Tror selv jeg skal ta et halvårs permisjon etter jul, arbeide (ikke ta lån, redd for å stryke, så mye mistrives jeg, kan ikke si opp leiligheten), kanskje ta ett fag eller to, og finne ut hvor jeg vil.

Skrevet

Jeg kan love deg at omtrent alle som studerer og har studert juss har tenkt at dette ikke er noe for de, og at de har lyst til å slutte. Overgangen fra vgs er hard, men du kommer inn i det etterhvert. 

Du sier du ikke aner hvordan du ligger an, men har ikke dere slike fakultetsoppgaver som du kan levere inn og få tilbakemelding på? Det har i alle fall vært det før. 

Jeg syns også jussen var litt overveldende i starten, særlig fordi det ikke lenger er nok å lese og forstår pensum og det som blir sagt på forelesning. Noe av det viktigste man gjør er å knekke koden for hvordan oppgaver skal skrives.

Hvis du er helt sikker på at du ikke vil studere juss, så greit nok, men hvis du fortsatt har en bitteliten gnist igjen, så anbefaler jeg deg å fortsette! Du aner ikke hvor mange ganger jeg selv tenkte at jeg var alt for dum til dette og at juss ikke var noe for meg bare i løpet av det første semesteret. 

Send meg gjerne en PM om det er noe du lurer på, vil ha tips om eller bare ønsker å prate litt.

Juss er gøy, selv om det kanskje ikke virker slik i starten.

• Liker 1
Skrevet
På 25.9.2019 den 23.12, AnonymBruker skrev:

Jeg er 19 år og begynte på rettsvitenskap i august direkte fra videregående. Jeg tok realfag på videregående og er vant til å få gode karakterer og legger i tillegg veldig stort press på meg selv. Da jeg skulle velge studie var jeg veldig usikker på om jeg skulle begynne på sivilingeniør i Trondheim eller på rettsvitenskap, men valgte rettsvitenskap til slutt. Jeg angrer allerede nå veldig mye på dette valget siden jeg føler at jeg ikke vet ordentlig hvordan jeg ligger ann siden det er vanskelig å få noen bekreftelse på dette og jeg er ganske sikker på at jeg derfor kommer til å bli misfornøyd med eksamenskarakteren min. Jeg har allerede bestemt meg for at jeg skal begynne på NTNU neste studieår, men jeg vurderer sterkt å slutte på rettsvitenskap allerede nå og heller jobbe dette året siden jeg har begynt å mistrives veldig på grunn av det at jeg ikke føler at jeg passer til studiet og at jeg kun tvinger meg selv til å lese, og dette er jeg ikke vant til. Burde jeg slutte på studiet allerede nå eller bør jeg ta eksamen dette semesteret? Jeg har allerede bestemt meg for at hvis jeg ender opp med å avslutte studiet vil jeg få tak i bøkene til det andre studiet og begynne å forberede meg til det og eventuelt ta noen enkeltemner neste semester. Jeg vet at jeg vil møte på utfordringer iløpet av studietiden og dette har jeg ikke noe problem med, men når jeg i tillegg ikke føler noen interesse overfor det jeg studerer føler jeg at det ikke blir verdt det

Merkelig at valget står mellom rettsvitenskap og sivilingeniør, som er to VIDT forskjellige ting og forskjellige måter å tenke på.

Er det noen spesiell grunn til at valget står mellom disse to? Har du interesser innenfor noen av feltene, eller har du bare valgt det mest prestisjefylte du kunne komme inn på med karaktersnittet ditt...?

• Liker 1
Skrevet
På 26.9.2019 den 1.11, BeautyBox skrev:

Karakterene har uansett hatt null å si for arbeidslivet, jobb får man uansett i de fleste tilfeller. 

Uhm nei, slik er det ikke for jurister. Der er karakterer ut av uni alfa omega.

Anonymkode: a3f3d...a3f

Skrevet
7 minutter siden, WCKD skrev:

Merkelig at valget står mellom rettsvitenskap og sivilingeniør, som er to VIDT forskjellige ting og forskjellige måter å tenke på.

Er det noen spesiell grunn til at valget står mellom disse to? Har du interesser innenfor noen av feltene, eller har du bare valgt det mest prestisjefylte du kunne komme inn på med karaktersnittet ditt...?

Jeg må innrømme at jeg begynner å bli lei av slike fordommer, men som sagt: nei, jeg har ikke bare valgt det mest prestisjefylte jeg kunne komme på. Da kunne jeg likeså valgt medisin. Jeg har interesse for begge deler, men har tatt realfag for gitt helt til jeg begynte på rettsvitenskap og innså hvor glad jeg er i realfag

Skrevet

Slutt. Angrer på at jeg ikke sluttet på studiet da jeg kunne. 

Anonymkode: 2d102...22d

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at jeg begynner å bli lei av slike fordommer, men som sagt: nei, jeg har ikke bare valgt det mest prestisjefylte jeg kunne komme på. Da kunne jeg likeså valgt medisin. Jeg har interesse for begge deler, men har tatt realfag for gitt helt til jeg begynte på rettsvitenskap og innså hvor glad jeg er i realfag

Vel, disse fordommene har en rot i virkeligheten, det er derfor jeg spør. Veldig mange velger et prestisjestudie fordi de føler de "må" pga karakterene sine. I tillegg synes jeg det er så stor forskjell på de to studiene det sto mellom, så jeg begynte å lure!

Skrevet
1 time siden, WCKD skrev:

Vel, disse fordommene har en rot i virkeligheten, det er derfor jeg spør. Veldig mange velger et prestisjestudie fordi de føler de "må" pga karakterene sine. I tillegg synes jeg det er så stor forskjell på de to studiene det sto mellom, så jeg begynte å lure!

Noe av det som gjerne kan kjennetegne de med jevnt over gode karakterer er vel at de syns de fleste fag er interessante og dermed kan de ende opp med to alternativer som er så ulike. Det er i alle fall min erfaring. 

Anonymkode: 1c4a4...17f

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe av det som gjerne kan kjennetegne de med jevnt over gode karakterer er vel at de syns de fleste fag er interessante og dermed kan de ende opp med to alternativer som er så ulike. Det er i alle fall min erfaring. 

Det er min erfaring også. De som har jevnt over gode karakterer må jo ha gode karakterer i alle fag, og dermed er det ikke nødvendigvis så merkelig at de finner dem fleste fag interessante

Skrevet

Da mener jeg man ikke har tenkt hva man faktisk vil drive med senere, bare hvilke fag som isolert sett er interessante.

Skrevet
4 timer siden, WCKD skrev:

Er sivilingeniør prestisjefullt?

Anonymkode: e3c1f...f25

Skrevet
26 minutter siden, WCKD skrev:

Da mener jeg man ikke har tenkt hva man faktisk vil drive med senere, bare hvilke fag som isolert sett er interessante.

Du klarer ikke å se at det å like ulike fag kan gjøre at man også kan tenke seg ulike jobber?  

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du klarer ikke å se at det å like ulike fag kan gjøre at man også kan tenke seg ulike jobber?  

Fag er meget langt fra jobb. Det kommer du til å lære når du får litt avstand fra å være 19.

Skrevet
1 minutt siden, WCKD skrev:

Fag er meget langt fra jobb. Det kommer du til å lære når du får litt avstand fra å være 19.

Ingen grunn til å bli spydig. 

Jeg prøver bare å få deg til å innse at man kan synes at to helt ulike fag/yrker/jobber/hverdager kan være like spennende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...