Gå til innhold

Over 90% av psykologistudenter er kvinner - et stort problem for menn

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du husker feil. Ved UIB var 76.5% kvinner med oppstart psykologistudie i 2019

Anonymkode: 80d14...a03

En mann som har problemer med logikk her? 😅h Det kvoteres inn, men det hjelper ikke når få menn søker på studiet! Samme som at i min jobb kvoteres det inn utlendinger, men flertallet er likevel etniske nordmenn. Fordi det er få utenlandske søkere. Kan ikke tvinge utlendinger til å søke jobb hos oss, på samme måte som man ikke kan tvinge menn til å søke et studie de ikke er interessert i. 

Anonymkode: 7698c...db0

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det spiller noen rolle hvis menn er i flertall. Spesielt i godt betalte jobber. Har ikke sett ei eneste dame henge bak på en søplebil, noensinne.

Men det er det ingen feminister som har klaget på....

Men da får du oppfordre sønnen din og kameratene dine til å studere psykologi da! Jeg klager ikke på at det er få kvinner i byggebransjen, det er ikke så mange kvinner som er interessert i det tydeligvis. Kvinner er frie til å søke jobber som søppelmenn, men det er en ganske fysisk tung jobb. 

Anonymkode: 7698c...db0

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

På samme som menn er flinkere til programmering.

Anonymkode: 69a98...075

Hvem hadde trodd at programmering skulle bli noe for menn?

FORSKEREN FORTELLER: Det finnes en historie som sjelden fortelles; den om kvinnene som var de første til å programmere datamaskiner. IT-fagets glemte opprinnelse viser oss at dagens mannsdominans slett ikke er naturgitt

https://forskning.no/data-forskeren-forteller-kjonn-og-samfunn/hvem-hadde-trodd-at-programmering-skulle-bli-noe-for-menn/263510

Anonymkode: 9b072...5e6

• Liker 4
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det spiller noen rolle hvis menn er i flertall. Spesielt i godt betalte jobber. Har ikke sett ei eneste dame henge bak på en søplebil, noensinne.

Søppelkjøreren trenger man ikke å kommunisere med, så hans kjønn er likegyldig. Gynekolog og fastlege er bedre eksempler. Jeg stod på venteliste i tre år for å få en kvinnelig fastlege, og da søkte jeg også i nabokommunene. Så mannsdominert er den bransjen! Jeg kan tenke meg at det er omtrent like vanskelig for meg å forholde meg til en mannlig gynekolog som det er for enkelte menn å forholde deg til en kvinnelig psykolog. Vi har utfordringer alle mann :) 

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Det gjør man. Det er likevel altfor få menn som vil bli psykolog. Synd!

De vil, men du må ha høye karakterer for å komme inn. Det får færre menn. 

Anonymkode: 9992a...8d5

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sant så sant. Jeg hadde ikke hatt noe mot å henge bakpå en sølpebil om jeg hadde vært arbeidsfør. Men usikker på om jeg hadde hatt fysikk til det da. Det er kanskje veldig tungt? Sikkert bra betalt. 

Anonymkode: 977f7...250

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De vil, men du må ha høye karakterer for å komme inn. Det får færre menn. 

Anonymkode: 9992a...8d5

Men de blir jo allerede kvotert inn og kommer derfor inn med dårligere karakterer enn de kvinnelige psykologistudentene må ha. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Sant så sant. Jeg hadde ikke hatt noe mot å henge bakpå en sølpebil om jeg hadde vært arbeidsfør. Men usikker på om jeg hadde hatt fysikk til det da. Det er kanskje veldig tungt? Sikkert bra betalt. 

Anonymkode: 977f7...250

420.000

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/gjenvinningsoperator

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det også likestilling når det er 90 - 10 i menns favør?

Nei det er kvinneundertrykking.

Anonymkode: 6dba9...0f9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man hos kvinnelig feminist-psykolog:

M: Jeg ble voldtatt av min mor.

K: Nei, det ble du ikke. Det er menn som voldtar.

Anonymkode: 6ac8b...9b0

Hun hadde nok anklaget han for å voldta sin mor.

Skrevet

Jeg er enig i at det er et problem. Men jeg er ikke komfortabel med å åpne meg til kvinnelig helsepersonell etter en meget ubehagelig opplevelse hos en kvinnelig lege i barndommen. Foretrekker generelt å snakke med mannlige venner også om private problemer. Opplever dem ofte som mindre dømmende.

Anonymkode: b4c36...31a

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun hadde nok anklaget han for å voldta sin mor.

Er dette reelle historier?

Skrevet
2 timer siden, Thyra skrev:

Om dette er lov?!? Man kan vel ikke lovregulere hvem som skal søke seg inn på hvilket studie!!! 

Men man kan jo kvotere inn folk.

Jeg vil foreslå guttedager på psykologi universitetene hvor alle landets ungdoms skole og videregående skole gutter får gratis 3 dagers opphold med hotell og morsomme aktiviteter for å rekruttere flere gutter. Også kan man gi 100 000 kr i stipend til hver gutt som begynner på et psykologi studie, og 10 kjønnspoeng på karakterkortet til gutter som søker seg til psykologi studier.

Anonymkode: ba22c...5f5

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil foreslå guttedager på psykologi universitetene hvor alle landets ungdoms skole og videregående skole gutter får gratis 3 dagers opphold med hotell og morsomme aktiviteter for å rekruttere flere gutter. Også kan man gi 100 000 kr i stipend til hver gutt som begynner på et psykologi studie, og 10 kjønnspoeng på karakterkortet til gutter som søker seg til psykologi studier.

Hva sier google??

Kvinnecamp 100.000 treff

Mannecamp 0 treff 

Eller noe sånt?

Tror likestilling dep. 81% hadde reagert kraftig på noe sånt gitt.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som et godt forslag.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Bruker du mye tid på å oppkonstruere scenarioer som aldri har skjedd for så å bli sint over det?

Anonymkode: 5f523...c29

• Liker 7
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Guttedag: for all del, kjør på. 10 kjønnspoeng virker i overkant mye, de fleste studier har vel maks to kjønnspoeng? Men gi i hvert fall ikke 100000 kroner i stipend til menn som begynner på et gitt studie. Da vil jo menn begynne der for å få pengene, og ikke fordi de er interessert i faget. Tviler på at det vil resultere i flinke psykologer på sikt.

Anonymkode: c5415...f85

• Liker 4
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kvoterer man ikke inn menn?

Man kan da ikke tvinge menn til å jobbe som psykologer. Da er det ikke bare å kvotere.

Skrevet
13 timer siden, Ichiko skrev:

Er dette reelle historier?

Selvsagt er det ikke det.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, OPIgirl said:

Selvsagt er det ikke det.

Det var et retorisk spørsmål...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...