Gå til innhold

Dobbel mastektomi - BRCA-1

Fremhevede innlegg

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det standard mammografi som påviser disse genene? 

Anonymkode: ff255...d4f

Mammografi ser ikke på gener, det er et røntgenbilde av brystvev for å se etter kuler.

Anonymkode: 5c624...d25

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 24.9.2019 den 20.06, AnonymBruker skrev:

Jeg har fjernet eggstokkene og merker ingen forskjell på humør og psyke.

Anonymkode: 5835c...56a

Går du på noe hormoncocktail da som passer deg godt? 

Jeg er så skeptisk til å fjerne eggstokker. Risikerer jo å være muggen 24/7. Synes det er verre enn brystvev.

Skrevet
På 24.9.2019 den 19.15, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 🥰

Jeg er snart 27 og har fortsatt ikke tatt testen, har vært så redd.. er det mange i familien din med genet?

Anonymkode: 68e39...6b7

Ja , har veldig Mange i familien min som har genet.. ville tatt testen om jeg var deg (selv om jeg skjønner det er fryktelig skummelt). Man får god oppfølging :)

Anonymkode: c1b89...089

Skrevet
På 24.9.2019 den 19.23, AnonymBruker skrev:

Har du tatt eggstokkene også? Hvordan ble det med humøret isåfall?

Nei , det anbefales ikke før man er over 35 år . Men nå er det stadig vanligere å kun fjerne egglederne  i første omgang og deretter eggstokker når man blir eldre:) 

Skrevet
På 24.9.2019 den 19.21, AnonymBruker skrev:

Jeg driver å leser meg opp på temaet. Det virker som det ikke er konsensus mellom ulike sykehus hva de anbefaler? Og at de ikke gjør slik operasjon spesielt ofte?

Kan være verdt å sjekke hva som er rådende anbefaling på OUS, Haukeland, St Olavs for å sammenligne. Mener jeg så en artikkel om overlege på Haukeland som aldri anbefalte operasjon, men heller årlige kontroller.

I tillegg - med eller uten fjerning av brystvorte. Virker som det ikke er konsensus der heller.

Tror alle anbefaler operasjonen.  Med brca så er gjerne kreften mer aggressiv.. også handler det om livskvalitet med tanke på at mange går rundt med angst  før hver eneste mammografi.. 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Går du på noe hormoncocktail da som passer deg godt? 

Jeg er så skeptisk til å fjerne eggstokker. Risikerer jo å være muggen 24/7. Synes det er verre enn brystvev.

Nei, jeg kan ikke gå på hormoner fordi jeg allerede hadde utviklet eggstokkreft da jeg fjernet dem.

Vet at jeg er veldig heldig som verken har humørsvigninger eller hetetokter, men noe må man jo være heldig med også :P

Skrevet
På 24.9.2019 den 20.06, AnonymBruker skrev:

Jeg har fjernet eggstokkene og merker ingen forskjell på humør og psyke.

Hvor gammel var du da du utviklet kreft?

Skrevet
På 25.9.2019 den 22.18, AnonymBruker skrev:

Tror alle anbefaler operasjonen.  Med brca så er gjerne kreften mer aggressiv.. også handler det om livskvalitet med tanke på at mange går rundt med angst  før hver eneste mammografi.. 

Er det slik at man alltid utvikler en aggressiv type med den genfeilen?

Skrevet
På 25.9.2019 den 22.15, AnonymBruker skrev:

Ja , har veldig Mange i familien min som har genet.. ville tatt testen om jeg var deg (selv om jeg skjønner det er fryktelig skummelt). Man får god oppfølging :)

Skal gjøre det, selv om jeg har fryktelig lite lyst.. gruer meg syk allerede. Hjelper ikke at min mors søskenbarn døde før hun var 30 av brystkreft (hun fikk påvist mutasjon i gen). Heldig jeg som har den mutasjonen i familien! Er forøvrig kun hun som har utviklet brystkreft da.

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor gammel var du da du utviklet kreft?

Midten av tredveårene.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Midten av tredveårene.

oi, trodde ikke det var mulig å få det så tidlig..

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

oi, trodde ikke det var mulig å få det så tidlig..

Jo, det er det nok dessverre. Det er mulig å få det allerede i tenårene selv om de er veldig uvanlig

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg fikk nettopp påvist brca1 mutasjonen etter at moren min fikk brystkreft i fjor. 

Dere som har tatt preventiv kirurgi: hvor gamle var dere når dere tok det? Jeg er 30, og fikk beskjed om at de anbefaler å fjerne eggstokker og brystvev fra ca 35 års alder. Gruer meg veldig selv om det er noe jeg kommer til å gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2019 den 20.57):

Er det mulig? Er jo som å velge mellom pest eller kolera: kreft på eggstokkene eller oppspist hjerne liksom

70 % økt risiko, ikke 70 % risiko!!

Anonymkode: 6fb41...4ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...