Gå til innhold

Voldsomt forstoppet. Trenger tips!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er viktig at du sier at du er gastro-operert, fordi gastropasienter har en større risiko for obstruksjon, også senere i tid. Når du sier gastro-pasient, så hører legene "risiko" på et annet vis. 

Anonymkode: 8065c...557

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Picoprep eller noe tilsvarende.. Dette brukes til tarmtømming i forbindelse med undersøkelser. Du driter vann, og når du ikke tror det er mulig å få ut mer må du på do sikkert sju ganger til. 

Les pakningsvedlegg og vær nøye med å drikke nok. 

https://www.apotek1.no/produkter/picoprep-pulver-til-mikstur-2stk-187768p

Anonymkode: ef5db...315

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp nonnete på helsekosten. Var ekstremt forstoppet pga morfinplaster, og det hjalp veldig. Men viktig at du er i nærheten av et toalett. Det kan ta noen timer før det virker, så det holder med en kopp!

Anonymkode: bf727...282

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt i bruk råd om harde laxativer, siden du er tidligere gastrooperert. Du har helt annet risikobilde, som tidligere mageoperert, enn det andre folk har. Det kan være skadelig i tilfelle mekanisk obstruksjon. 

Anonymkode: 8065c...557

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan også legge til at gastro-kirurgen sa at de kan ikke se adheranseobstruksjon på CT, de måtte inn med kikkehullsoperasjon og lete etter obstruksjonen. Jeg fikk til slutt ileus, da stopper tarmen helt å jobbe, kommer ikke ut luft en gang. Men det farlige med mekanisk obstruksjon er at man kan få blodforgiftning.  Hva slags undersøkelser skal du ha? 

Anonymkode: 8065c...557

Det hørtes absolutt ikke bra ut!!! Det er min store skrekk nå, at jeg skal få ileus, blodforgiftning, kaste opp avføring osv. Føler liksom man ikke blir tatt SÅÅ seriøst på legevakten når det «bare» er forstoppelse. 

Skal ha koloskopi, gastroskopi, og en sånn røntgen hvor du svelger markører for å se hvor lang tid de bruker gjennom systemet. 

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du, jeg har hatt utlagt tynntarm, ileostomi selv, og det skal ikke være noen "propp" inni tarmen. Jeg har også hatt obstruksjon, adheranseobstruksjon, der tarmen blir mekanisk stengt, og da fikk jeg ikke ut avføring. Merket i hovedsak at jeg ikke kunne spise fast mat uten sterke magesmerter, og tarmen begynner jo å jobbe med en gang man svelger litt mat, så smertene kom i bølger i forbindelse med fordøying. Du vet hvordan tarmen jobber og hviler, som har hatt utlagt tarm. Jeg levde på flytende føde da, supper og saft. Mekanisk obstruksjon krever akutt operasjon. Men jeg gikk med det lenge da legene ikke skjønte alvoret. For oss som har hatt mageoperasjoner, så er adheranseobstruksjon veldig aktuelt. Ta i allefall kontakt med legevakt hvis du får feber eller kaster opp, og si da at du er tidligere tarm-operert. 

Anonymkode: 8065c...557

Du har det ja, men du har fått den lagt inn igjen du også da forstår eg? Ja det er liksom noe med det at jeg er så operert i magen som gjør at jeg ikke tørr kjøre på med all mulig harde avføringsmidler, klyster osv. Har operert i endetarm da jeg var liten også! 

Hvordan går det med magen din nå?☺️

Ts

Anonymkode: 0ea90...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes absolutt ikke bra ut!!! Det er min store skrekk nå, at jeg skal få ileus, blodforgiftning, kaste opp avføring osv. Føler liksom man ikke blir tatt SÅÅ seriøst på legevakten når det «bare» er forstoppelse. 

Skal ha koloskopi, gastroskopi, og en sånn røntgen hvor du svelger markører for å se hvor lang tid de bruker gjennom systemet. 

Du har det ja, men du har fått den lagt inn igjen du også da forstår eg? Ja det er liksom noe med det at jeg er så operert i magen som gjør at jeg ikke tørr kjøre på med all mulig harde avføringsmidler, klyster osv. Har operert i endetarm da jeg var liten også! 

Hvordan går det med magen din nå?☺️

Ts

Anonymkode: 0ea90...1f5

Ja, har tilbakelagt ileostomi. Har også hatt mange gastro-operasjoner + adheranseobstruksjon. Det er jo adheranser kroppen lager, som kan kvele tarmen, også senere i tid for oss som har hatt mange mageoperasjoner.

Magen min er helt fin. Ingen forstoppelse, vi som tidligere har hatt ileostomi er jo mer kjent for litt løsere mage. Er du flink å drikke vann? 

Anonymkode: 8065c...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 tbl Toilax + picoprep to ganger er standard før mage/tarm operasjon. 

Ser det er skumle råd her inne med fiber og LINFRØ!!??

Ikke bare ikke følg rådet om linfrø. Tarmer kan sprekke av dette. 

ta toilax 

ett glass vann 

picoprep

to glass vann

Ikke farlig å drikke litt kaffe heller. 

 

Så samme prosedyre noen timer senere. 

Er du tarmoperert, så kontakter du lege. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastet heller ikke opp avføring ved ileus. Stoppet bare å komme noe ut, også luft. Tarmen går helt i sovemodus. Det skal ganske ekstreme tilstander til før det skjer at man kaster opp avføring. Og når man har så vondt i magen, som man gjerne får av obstruksjon, så klarer man ofte ikke spise så mye heller. Du som har hatt ileostomi ved jo at det som kommer på posen, fra tynntarmen, er likt det som vi vanligvis kaster opp til å begynne med. 

Anonymkode: 8065c...557

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kastet heller ikke opp avføring ved ileus. Stoppet bare å komme noe ut, også luft. Tarmen går helt i sovemodus. Det skal ganske ekstreme tilstander til før det skjer at man kaster opp avføring. Og når man har så vondt i magen, som man gjerne får av obstruksjon, så klarer man ofte ikke spise så mye heller. Du som har hatt ileostomi ved jo at det som kommer på posen, fra tynntarmen, er likt det som vi vanligvis kaster opp til å begynne med. 

Anonymkode: 8065c...557

Det var da godt å høre!! Ja skjønne den, at det sikkert bare ikke skjer noe som du sier. For min del nå så kommer det fortsatt litt luft, men ingenting ellers. Lager også noen sykt høye lyder i magen rett etter jeg har spist bare pittelitt... 

Ja husker det med posen, og det var jo stort sett nesten magesyrelignende som kom der! Må nok bare bestille meg en legetime igjen på mandag🥴

ts

Anonymkode: 0ea90...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp nonnete på helsekosten. Var ekstremt forstoppet pga morfinplaster, og det hjalp veldig. Men viktig at du er i nærheten av et toalett. Det kan ta noen timer før det virker, så det holder med en kopp!

Anonymkode: bf727...282

hvor ofte/mye må man drikke dette? har ingen effekt på meg(ikke ts) men har bare drukket en kopp for dagen et par uker

Anonymkode: 27e1d...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye trener du til vanlig? 

Dersom du ikke trener, kan det hjelpe på å løpe en tur/ gå raskt i minst en halvtime, samt drikke en kopp sterk kaffe med koffein, - vent gjerne til den er halvlunken og drikk den raskt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var da godt å høre!! Ja skjønne den, at det sikkert bare ikke skjer noe som du sier. For min del nå så kommer det fortsatt litt luft, men ingenting ellers. Lager også noen sykt høye lyder i magen rett etter jeg har spist bare pittelitt... 

Ja husker det med posen, og det var jo stort sett nesten magesyrelignende som kom der! Må nok bare bestille meg en legetime igjen på mandag🥴

ts

Anonymkode: 0ea90...1f5

Ved ileus ble magen helt stille. Lyder opphører. De lytter på magen med stetoskopet sitt for å høre på tarmlydene, om tarmene strever eller ikke. Min mage var unormalt stille hos legen som sendte med rett på sykehus. Men på sykehuset var lydene igjen normale, men lå til observasjon, og ingenting kom ut, så da ble det operasjon.

Spiser du som normalt? Fast eller flytende? Hvis du har obstruksjon kan det å skifte over til flytende føde hjelpe deg nå, og også indikere at du kanskje har en obstruksjon..hvis du har det. 

Anonymkode: 8065c...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...