Gå til innhold

Voldsomt forstoppet. Trenger tips!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har erfaring med forstoppelse, hvor lenge varte den værste og hvordan kom du utav det?

Jeg gikk på toalettet kun 5-6 ganger på fire uker og ble derfor ekstremt forstoppet. Ble innlagt på sykehus for tømming - der ga de meg ett par klyster og laxoberal dråper. Det kom noe ut, men føler ikke at det var «mye». Ble deretter sendt hjem, uten noe videre undersøkelse. Dette er en uke siden og jeg har kun vært på toalettet 1 gang siden (bare litt kom ut). 

Har mye magesmerter, smerter oppover i brystet og føler meg generelt uvel (kvalm, trøtt osv). Og bekymrer meg liksom for om forstoppelse kan bli farlig på ett tidspunkt? Tar movicol og har forsøkt noen microlax/miniklyster. Spiser svisker, drikker mye vann, prøver å bevege meg litt mer. 

Sliter en del med angst, så er ganske anspent og stresset - noe som sikkert ikke hjelper på... 

Anonymkode: 0ea90...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mosjon. Massér magen med dra-bevegelser i tarmens retningen.

Smør anus med fett så glir det lettere ut. 

Kontakt lege dersom du ikke blir bedre. Forsøk å gjøre noe med innledende årsaken. 

Anonymkode: 15123...75e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis fiber - grovt brød og knekkebrød og masse grønnsaker. Avføringsmidler gjør bare vondt verre.

Anonymkode: 3011f...da4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er magen din spent/hard? Mosjon, 30 ml duphalac/lactulose med 8-10 dråper Laxoberal på kvelden. Evt 5 dråper morgen + kveld. Massér magen din, jogg deg gjerne en tur. Drikk mye vann. Spis svisker, drikk kaffe. Går du på medisiner? Hvis du får smerter så må du kontakte legevakt, ileus kan være farlig ja. Og fryktelig smertefullt. Synes de kan ta deg inn og tømme deg skikkelig før det kommer så langt. Husker en pasient kastet opp tarminnholdet pga ileus. 

Anonymkode: 8392f...156

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at en skikkelig tømming ville vært det beste. Jeg ville ha kontaktet legen eller sykehuset igjen. 

Anonymkode: 15e4a...9e7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble innlagt med forstoppelse. Jeg fikk 2 poser movicol, så måtte jeg drikke en kopp varm kaffe, raskt etterfulgt av et glass iskaldt vann. Det gjorde susen hos meg! 

Anonymkode: 13d38...8e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er magen din spent/hard? Mosjon, 30 ml duphalac/lactulose med 8-10 dråper Laxoberal på kvelden. Evt 5 dråper morgen + kveld. Massér magen din, jogg deg gjerne en tur. Drikk mye vann. Spis svisker, drikk kaffe. Går du på medisiner? Hvis du får smerter så må du kontakte legevakt, ileus kan være farlig ja. Og fryktelig smertefullt. Synes de kan ta deg inn og tømme deg skikkelig før det kommer så langt. Husker en pasient kastet opp tarminnholdet pga ileus. 

Anonymkode: 8392f...156

angående ileus? Kan det bare oppstå sånn uten videre? Føler det er svært sjelden. Og da vil vel kanskje ikke lurt kunne passere heller? 

Anonymkode: 0ea90...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

angående ileus? Kan det bare oppstå sånn uten videre? Føler det er svært sjelden. Og da vil vel kanskje ikke lurt kunne passere heller? 

Anonymkode: 0ea90...1f5

Mekanisk ileus er jo når tarminnholdet blokkerer, du sier du er kvalm? Det er jo fordøyelsessystemet som vil ha innholdet ut og siste utvei er jo via munnen (oppkast). Men du sier ingenting om magen din er spent, om det er smerter, hva slags smerter, så ingen her kan vite hvor langt unna du er til å få det. Hvis du har magesmerter og har spent mage bør du jo egentlig legges inn som ø-hjelp for tømming. 

Anonymkode: 8392f...156

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 tørkede  aprikos. Da sitter jeg på ramma resten av kvelden. Det er eksplosive greier 

unngå kaffe, det er vanndrivende og du trenger mye veske 

flytende parafin som di får på apoteket bløtlegger tarmen 

Anonymkode: e2f29...78c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 tørkede  aprikos. Da sitter jeg på ramma resten av kvelden. Det er eksplosive greier 

unngå kaffe, det er vanndrivende og du trenger mye veske 

flytende parafin som di får på apoteket bløtlegger tarmen 

Anonymkode: e2f29...78c

flytende parafin🤨følger denne tråden da jeg sliter med dette også. tror jeg skal revne når jeg endelig får gått på do. hemorider og rifter gjør det verre. får ofte stikkende smerter i magen og nedover i underlivet. er også kvalm, stort sett hver dag. sliter med matlysten og magen er veldig oppblåst

Anonymkode: 27e1d...4da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spis fiber - grovt brød og knekkebrød og masse grønnsaker. Avføringsmidler gjør bare vondt verre.

Anonymkode: 3011f...da4

Ikke når du er så forstoppet som TS er, så hjelper det ikke bare å spise mer fiber, det kan du gjøre forebyggende.

Anonymkode: 7becf...09a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enorme mengder C-vitaminpulver. Da skal jeg love deg at det eksploderer :)

Anonymkode: 8deb3...0f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne tømmevarianten ble brukt på jentungen med meget god effekt. Den tømmer ikke bare endetarmen, men hele systemet fra topp til bunn. 

Anonymkode: 14ce9...b0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos lege? Du må jo finne ut hvorfor du er så forstoppet. Om kostholdet og aktivitetsnivået ditt er riv ruskende galt, eller om du har en obstruksjon av noen art..Ellers har de jo midler på apoteket bak disken, som gastropasienter bruker for å tømme tarmen helt før operasjon, så er jo ikke umulig å tømme systemet, men er jo ikke noe som er bra i lengden. 

Anonymkode: 8065c...557

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du vært hos lege? Du må jo finne ut hvorfor du er så forstoppet. Om kostholdet og aktivitetsnivået ditt er riv ruskende galt, eller om du har en obstruksjon av noen art..Ellers har de jo midler på apoteket bak disken, som gastropasienter bruker for å tømme tarmen helt før operasjon, så er jo ikke umulig å tømme systemet, men er jo ikke noe som er bra i lengden. 

Anonymkode: 8065c...557

Ja! Var på sykehuset for tømming for en uke siden grunnet langvarig forstoppelse. Men sykehuset som jeg var på (lokalt, lite sykehus) har lite kunnskap om mage/tarm. Ja de kan jo selvfølgelig få tømt pasienter etc., men de sendte meg hjem etter ett par klyster når det var komt ut litt - uten å kjenne på magen/tarmen eller undersøke. Og når dette er en uke siden så lurer jeg jo bare på om «proppen(e)» ikke kom skikkelig ut.. 

Har operert en del i magen, og hatt utlagt tynntarm i 4 mnd grunnet en stor operasjon i magen. Dette er mange år siden da. Skal på noen undersøkelser fremover, men det er jo akkurat hvordan jeg skal løse dette i ventetiden da 😞

Tusen takk for mange gode tips!!!

ts

Anonymkode: 0ea90...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Var på sykehuset for tømming for en uke siden grunnet langvarig forstoppelse. Men sykehuset som jeg var på (lokalt, lite sykehus) har lite kunnskap om mage/tarm. Ja de kan jo selvfølgelig få tømt pasienter etc., men de sendte meg hjem etter ett par klyster når det var komt ut litt - uten å kjenne på magen/tarmen eller undersøke. Og når dette er en uke siden så lurer jeg jo bare på om «proppen(e)» ikke kom skikkelig ut.. 

Har operert en del i magen, og hatt utlagt tynntarm i 4 mnd grunnet en stor operasjon i magen. Dette er mange år siden da. Skal på noen undersøkelser fremover, men det er jo akkurat hvordan jeg skal løse dette i ventetiden da 😞

Tusen takk for mange gode tips!!!

ts

Anonymkode: 0ea90...1f5

Du, jeg har hatt utlagt tynntarm, ileostomi selv, og det skal ikke være noen "propp" inni tarmen. Jeg har også hatt obstruksjon, adheranseobstruksjon, der tarmen blir mekanisk stengt, og da fikk jeg ikke ut avføring. Merket i hovedsak at jeg ikke kunne spise fast mat uten sterke magesmerter, og tarmen begynner jo å jobbe med en gang man svelger litt mat, så smertene kom i bølger i forbindelse med fordøying. Du vet hvordan tarmen jobber og hviler, som har hatt utlagt tarm. Jeg levde på flytende føde da, supper og saft. Mekanisk obstruksjon krever akutt operasjon. Men jeg gikk med det lenge da legene ikke skjønte alvoret. For oss som har hatt mageoperasjoner, så er adheranseobstruksjon veldig aktuelt. Ta i allefall kontakt med legevakt hvis du får feber eller kaster opp, og si da at du er tidligere tarm-operert. 

Anonymkode: 8065c...557

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også legge til at gastro-kirurgen sa at de kan ikke se adheranseobstruksjon på CT, de måtte inn med kikkehullsoperasjon og lete etter obstruksjonen. Jeg fikk til slutt ileus, da stopper tarmen helt å jobbe, kommer ikke ut luft en gang. Men det farlige med mekanisk obstruksjon er at man kan få blodforgiftning.  Hva slags undersøkelser skal du ha? 

Anonymkode: 8065c...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

 tørkede  aprikos. Da sitter jeg på ramma resten av kvelden. Det er eksplosive greier 

unngå kaffe, det er vanndrivende og du trenger mye veske 

flytende parafin som di får på apoteket bløtlegger tarmen 

Anonymkode: e2f29...78c

Kaffe er ikke vanndrivende.

Anonymkode: f3008...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...