Gå til innhold

Slitsom kjøper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det sant?? Jeg har solgt plenty på Finn, aldri falt meg inn å ta varene i retur

Anonymkode: e6da7...404

Kjøpsloven gjelder ved brukt kjøp og salg.

https://www.dinside.no/okonomi/dine-rettigheter-ved-private-bruktkjop/61263937

Faktisk kan man ha opptil to års reklamasjonsrett også. 

Artikkelen beskriver dette. 

Anonymkode: ac6d9...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en grunn til at dette med kjøp og salg faktisk er et eget fag. Legger du opp strøm i boligen din selv også? 

Anonymkode: 00700...969

For en kommentar. Mener du at hun trenger en master fra NHH for å selge en brukt jakke? Eller pleier kanskje du å ansette folk for å selge brukte klær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpsloven gjelder ved brukt kjøp og salg.

https://www.dinside.no/okonomi/dine-rettigheter-ved-private-bruktkjop/61263937

Faktisk kan man ha opptil to års reklamasjonsrett også. 

Artikkelen beskriver dette. 

Anonymkode: ac6d9...9f1

Reklamasjonsretten gjelder såfremt gjenstanden har en mangel. Selger kan selvsagt nekte retur dersom varen ikke har en mangel. I dette tilfellet er det usikkert om gjenstanden har en mangel. Den påståtte mangelen kan like gjerne være slitasje det er naturlig at finnes på et brukt produkt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok bilder i alle mulige vinkler og jeg sjekket jakken nøye, men kunne ikke se dette hullet hun nevner. 

Den er på innsiden av jakken, så den er ikke en vesentlig mangel. Kan jeg bare drite i å svare henne?

-TS

Anonymkode: 2ad2f...170

Dersom den påståtte mangelen ikke har betydning for produktets kvalitet og heller ikke synes, ville jeg svart henne at du anser handelen for avsluttet. Hun må da eventuelt  klage deg inn for forliksrådet. Det er åpenbart ikke en sak for politiet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpsloven gjelder ved brukt kjøp og salg.

https://www.dinside.no/okonomi/dine-rettigheter-ved-private-bruktkjop/61263937

Faktisk kan man ha opptil to års reklamasjonsrett også. 

Artikkelen beskriver dette. 

Anonymkode: ac6d9...9f1

Kjøpsloven, ja, men ikke forbrukerkjøpsloven.

Det er ingen angrerett ved kjøp fra privatpersoner på Finn osv.

Anonymkode: fb11f...3f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Trolltunge skrev:

Ja det var åpenbart for meg, men ville blitt ord mot ord. Tror du hun hadde innrømmet det, etter å ha vært så frekk og freidig? 

Men ja, det var det som jeg i praksis lot skje. Pengene betydde mindre for meg enn at hun skulle få det som hun ønsket. 

Jeg lærte meg en lekse. Hun også, kanskje. Tviler dog. 

Hun hadde jo også lært om hun måtte betale full pris for en ødelagt kåpe...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Trolltunge skrev:

Noen er bare forferdelig ufine. Jeg hadde hevet kjøpet. 

Jeg skulle selge en pelskåpe på finn.no. Jeg sjekket den godt for feil før jeg la den ut, og da kjøper skulle hente gikk vi også over den sammen, på mitt initiativ. Hun ga meg penger og gikk. 

Et par minutter etter ringte hun på igjen, og hadde "oppdaget" et hull. Ikke et lite hull heller. Antagelig hadde hun tenkt å skape en liten skade /hull, men tatt litt for hardt i, så det ble stort. Like fullt er hun altså frekk og freidig nok til å ringe på og si at hun hadde "oppdaget" dette hullet da hun var på vei til bilen. Ute i mørke kvelden, etter at både jeg og vi ikke hadde sett dette hullet i godt opplyst rom. Et hull så stort og tydelig at det var umulig å overse. 

Jeg forsto selvfølgelig at hun hadde laget dette hullet selv, og skulle det vært det minste tvil om det (noe det ikke var), så fikk jeg også kjapt bekreftet hvorfor. Hun ville fremdeles ha kåpen, men til halv pris. Hullet skulle hun få fikset greit i sitt hjemland. 

Jeg fant frem pengene, ga dem tilbake, tok kåpen og lot henne gå tomhendt. 

Surt, men hadde vært enda surere å la henne lykkes med slik ufin oppførsel for å få betydelig avslag i prisen. 

Hun kjørte bomtur og fikk ikke varen. For lite straff for å gjøre slikt, men det beste alternativet iallefall. At svindelen, forsøk på svindel, allefall ikke medførte at hun vant noe på det. 

Tror det er vanskelig å sikre seg helt mot ufine kjøpere og at noen lager sport i å få ned pris, med ufine metoder, men jeg synes det da er bedre å heve kjøpet enn å la slike vinne frem. Bedre å tape noen kroner enn å gi etter for slikt. 

Jeg skulle ønske du hadde smelt døra i fjeset på dama og latt henne stå der med den ødelagte kåpa si. Evt. at du hadde ringt politiet for å anmelde henne for svindel. Antar hun hadde forsvunnet temmelig kjapt da.

Anonymkode: f4f1f...0cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...