Gå til innhold

Slitsom kjøper


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg solgte nettopp en jakke på Tise til flere tusen kroner. Det var førstemann til mølla, siden jeg ikke orket budrunde.

En kjøper ville så gjerne ha jakken og tok kontakt med meg via Facebook og insta for å sikre seg den. Så jeg sa at jakken er hennes til den prisen. På annonsen informerte jeg om en løs knapp. Annonsen merket jeg som solgt og hun ba meg vente med å sende den til hun kom hjem fra ferie en uke senere.

Det gikk noen dager og hun prutet på prisen og jeg ga meg, siden jeg ikke orket maset. Hun var veldig fram og tilbake og ga henne tilslutt et ultimatum om at jakken går videre til nestemann som vil kjøpe den. Tilslutt ble vi enig om pris og jeg sendte jakken i posten. 

Pakken er mottatt og nå har hun visst oppdaget et lite hull i sømmen. Ut fra bildet hun sendte, er den knapt nok synlig og nå vil hun ha enda mer prisavslag. Hvis ikke, vil hun politianmelde meg for svindel. 

Hun har ringt og sendt meg en del meldinger og jeg sa at det hullet var vanskelig for meg å oppdage. Jeg har solgt mye klær og jeg har aldri opplevd dette før. 

Har jeg i det hele tatt noen rettigheter?

Anonymkode: 2ad2f...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Politianmeldelse er selvfølgelig latterlig. Si at hun kan velge mellom å beholde jakken til avtalt pris eller at kjøpet heves med den følgen at begge parter returnerer sin ytelse og frasier seg enhver rett utover dette. 

Endret av Brunello
Feil
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På profilen min på tise, står det ingen retur. Nettopp for å slippe å styre med dette. 

Må jeg likevel heve kjøpet?

-TS

Anonymkode: 2ad2f...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun bare prøver seg. En politianmeldelse vil bli henlagt. Jeg hadde bare gitt faen i dama.

Men surt, dét er det! Folk er så stygge mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, loveli skrev:

Hun bare prøver seg. En politianmeldelse vil bli henlagt. Jeg hadde bare gitt faen i dama.

Men surt, dét er det! Folk er så stygge mot hverandre.

Jeg tok bilder i alle mulige vinkler og jeg sjekket jakken nøye, men kunne ikke se dette hullet hun nevner. 

Den er på innsiden av jakken, så den er ikke en vesentlig mangel. Kan jeg bare drite i å svare henne?

-TS

Anonymkode: 2ad2f...170

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok bilder i alle mulige vinkler og jeg sjekket jakken nøye, men kunne ikke se dette hullet hun nevner. 

Den er på innsiden av jakken, så den er ikke en vesentlig mangel. Kan jeg bare drite i å svare henne?

-TS

Anonymkode: 2ad2f...170

Herregud, ja! Bare gi faen.

Si at hun får anmelde deg hvis hun vil, jakken er brukt og slike ting kan forekomme på brukte plagg. Men at du har tatt bilder av jakken og at du ikke kan ser hullet hun snakker om på bildene dine. Hvis du orker kan du jo også si at du tror hun har laget hullet selv for å få tilbake en del av pengene hun betalte deg og at du dermed vil anmelde henne tilbake for svindel.

Tror hun gir seg da.

Uansett, kjøpet er gjennomført og du kan bare gi faen i henne, saken vil garantert bli henlagt. Ingenting vil skje dersom du slutter å svare henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På profilen min på tise, står det ingen retur. Nettopp for å slippe å styre med dette. 

Må jeg likevel heve kjøpet?

-TS

Anonymkode: 2ad2f...170

Du må ingen ting. Du har opplyst på forhånd om at jakken var brukt Du har påpekt den lille bruks slitasjen du fant (den løse knappen).

Med en sånn kjøper så kan det kanskje være lurt å gjøre akkurat det unntaket som Vera nevner:

28 minutter siden, Vera skrev:

Si at kjøpet kan heves, og at hun kan sende jakken i retur? 

 

Anonymkode: b78cb...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er bare forferdelig ufine. Jeg hadde hevet kjøpet. 

Jeg skulle selge en pelskåpe på finn.no. Jeg sjekket den godt for feil før jeg la den ut, og da kjøper skulle hente gikk vi også over den sammen, på mitt initiativ. Hun ga meg penger og gikk. 

Et par minutter etter ringte hun på igjen, og hadde "oppdaget" et hull. Ikke et lite hull heller. Antagelig hadde hun tenkt å skape en liten skade /hull, men tatt litt for hardt i, så det ble stort. Like fullt er hun altså frekk og freidig nok til å ringe på og si at hun hadde "oppdaget" dette hullet da hun var på vei til bilen. Ute i mørke kvelden, etter at både jeg og vi ikke hadde sett dette hullet i godt opplyst rom. Et hull så stort og tydelig at det var umulig å overse. 

Jeg forsto selvfølgelig at hun hadde laget dette hullet selv, og skulle det vært det minste tvil om det (noe det ikke var), så fikk jeg også kjapt bekreftet hvorfor. Hun ville fremdeles ha kåpen, men til halv pris. Hullet skulle hun få fikset greit i sitt hjemland. 

Jeg fant frem pengene, ga dem tilbake, tok kåpen og lot henne gå tomhendt. 

Surt, men hadde vært enda surere å la henne lykkes med slik ufin oppførsel for å få betydelig avslag i prisen. 

Hun kjørte bomtur og fikk ikke varen. For lite straff for å gjøre slikt, men det beste alternativet iallefall. At svindelen, forsøk på svindel, allefall ikke medførte at hun vant noe på det. 

Tror det er vanskelig å sikre seg helt mot ufine kjøpere og at noen lager sport i å få ned pris, med ufine metoder, men jeg synes det da er bedre å heve kjøpet enn å la slike vinne frem. Bedre å tape noen kroner enn å gi etter for slikt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, loveli skrev:

Herregud, ja! Bare gi faen.

Si at hun får anmelde deg hvis hun vil, jakken er brukt og slike ting kan forekomme på brukte plagg. Men at du har tatt bilder av jakken og at du ikke kan ser hullet hun snakker om på bildene dine. Hvis du orker kan du jo også si at du tror hun har laget hullet selv for å få tilbake en del av pengene hun betalte deg og at du dermed vil anmelde henne tilbake for svindel.

Tror hun gir seg da.

Uansett, kjøpet er gjennomført og du kan bare gi faen i henne, saken vil garantert bli henlagt. Ingenting vil skje dersom du slutter å svare henne.

Siste meldingen jeg fikk fra henne var at det sannsynligvis var umulig for meg å oppdaget hullet. Kanskje fordi hullet ikke var det da jeg sjekket jakken. Hun vil fortsatt ha den, men ønsker enda mer prisavslag. 

Mens jeg skriver denne, fikk jeg to nye meldinger fra henne. Hun vil heve kjøpet og deretter ombestemme seg og ha prisavslag. Slitsomt! 

Hun får ingen av delene. 

Anonymkode: 2ad2f...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel en grunn til at dette med kjøp og salg faktisk er et eget fag. Legger du opp strøm i boligen din selv også? 

Anonymkode: 00700...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trolltunge skrev:

Jeg fant frem pengene, ga dem tilbake, tok kåpen og lot henne gå tomhendt. 

I praksis lot du henne ødelegge kåpen din, da? Var det egentlig noen grunn til å endre på kjøpet i det hele tatt? Var jo åpenbar forsøk på svindel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Meldingstråden deres er skriftlig bevis på hva som har skjedd. Det er bare ord mot ord. Politiet har annet å drive med enn slikt vås, så anmeldelse blir det ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Derfor skriver man at den skal kjøpes som den er og at det ikke går an å reklamere på den. Hvis man lurer på noe så må det bekreftes på forhånd. Folk i dag lyger som det holder.

Anonymkode: a212d...4f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Hactar skrev:

I praksis lot du henne ødelegge kåpen din, da? Var det egentlig noen grunn til å endre på kjøpet i det hele tatt? Var jo åpenbar forsøk på svindel.

Ja det var åpenbart for meg, men ville blitt ord mot ord. Tror du hun hadde innrømmet det, etter å ha vært så frekk og freidig? 

Men ja, det var det som jeg i praksis lot skje. Pengene betydde mindre for meg enn at hun skulle få det som hun ønsket. 

Jeg lærte meg en lekse. Hun også, kanskje. Tviler dog. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På profilen min på tise, står det ingen retur. Nettopp for å slippe å styre med dette. 

Må jeg likevel heve kjøpet?

-TS

Anonymkode: 2ad2f...170

Du har ikke lov å nekte retur, angreretten gjelder og er lovfestet også ved brukthandel. Fryktelig useriøst du driver. 

Anonymkode: ac6d9...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke lov å nekte retur, angreretten gjelder og er lovfestet også ved brukthandel. Fryktelig useriøst du driver. 

Anonymkode: ac6d9...9f1

Er det sant?? Jeg har solgt plenty på Finn, aldri falt meg inn å ta varene i retur

Anonymkode: e6da7...404

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...