Gå til innhold

Avvist sykemlding av Nav


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har du lært ts

- Legen SKAL ha akuttimer, du skal be om

- Legen kan ikke tilbakedatere sykm

Anonymkode: 6a29b...86a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er så syk at du ikke kan gå på jobb på godt over en uke går du vel et annet sted om du blir avvist av fastlegen? Eller er du for syk til å dra på jobb, men har ikke behov for legehjelp? Skjønner godt at nav avviste sykemeldingen. Ville ringt nav og bedt om et møte med veileder. 

Anonymkode: e5502...00a

Jeg har opplevd akutt samlivsbrudd med barna i bilde. Bruker antidepressiver og har følt at det ble for mye og jevnlige angst anfall. Jeg virkelig trengte et par dager for å få ting på plass og er tilbake i full jobb. 

Ts

Anonymkode: e1267...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å få sykemelding for dagen og dager etter legebesøk ?

Ts

Anonymkode: e1267...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, GulSitron skrev:

Jeg fikk tilbake datert sykemeldingen min til den datoen jeg ringte og bestilte time. Ringte på tirsdag eller onsdag og fikk time mandagen etter. Det var null stress for legen 🤔

null stress fra legen ja men det er faktisk ikke lov. mange leger har mistet retten til å skrive ut sykemeldinger pga juks med dato. 

Anonymkode: a6b3f...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg gå til Nav og søke nødshjelp. Jeg har blitt alenemor til 2 gutter og nyetablert etter bruddet. Har ingen sjanse å klare meg på halv lønn. Jeg har lenge slitt med forholdet, familiesituasjon som har ført til moderat depresjon og angst. Har bestemt meg å avslutte alt og flytte ut. De 2 ukene har jeg brukt for å hente meg inn og starte det nye livet.

ts

Anonymkode: e1267...cf8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må jeg gå til Nav og søke nødshjelp. Jeg har blitt alenemor til 2 gutter og nyetablert etter bruddet. Har ingen sjanse å klare meg på halv lønn. Jeg har lenge slitt med forholdet, familiesituasjon som har ført til moderat depresjon og angst. Har bestemt meg å avslutte alt og flytte ut. De 2 ukene har jeg brukt for å hente meg inn og starte det nye livet.

ts

Anonymkode: e1267...cf8

At du trenger to uker for å hente deg inn og starte det nye livet er ikke grunnlag for å få sykepenger. 

Anonymkode: f59ac...90f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis noen risikerer lignende senere at legen har ventetid, avklar med legekontoret om legen kan tilbakedatere sykemeldingen. Hvis ikke legen gjør det, så bestill deg legetime gjennom appene Kry eller Eyr som kan skrive sykemelding de få dagene fram til legetimen. 

Anonymkode: 01ca4...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen risikerer lignende senere at legen har ventetid, avklar med legekontoret om legen kan tilbakedatere sykemeldingen. Hvis ikke legen gjør det, så bestill deg legetime gjennom appene Kry eller Eyr som kan skrive sykemelding de få dagene fram til legetimen

Anonymkode: 01ca4...815

Glem det, den praksisen er visst omstritt og sykemelding ikke mulig lenger. Men du kan motta en "fraværattest", som gjør at legen lettere kan tilbakedatere sykemeldingen (alt etter villighet og humør på legen). 

Anonymkode: 01ca4...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du trenger to uker for å hente deg inn og starte det nye livet er ikke grunnlag for å få sykepenger. 

Anonymkode: f59ac...90f

Enig. Også en god ide å ha litt sparepenger på konto. 

Anonymkode: 36dcd...9d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 19.9.2019 den 16.15, AnonymBruker skrev:

Jeg bestillte time hos legen og de de hadde ikke time før om 8 dager . Var hos lege og hun mente at det blir vanskelig p tilbakedatere sykemeldingen.

fikk beskjed at nav avviste sykemeldingen. 2 ganger har hun prøvd å skrive til de.

det er ikke min feil at de ikke hadde time før.

hva kan jeg gjøre ?

de skal trekke meg i lønn for 10 dager :(

Anonymkode: e1267...cf8

Tidligere var det ikkje uvanleg at legen tilbakedaterte en sykemelding.      Dersom ein blir syk og det kan påvises at det skyldes en allvorleg sykdom  eller andre årsaker som forhindret arbeidstaker å gå tilabake til jobb, så  har også ein lege lov å vise skjønn. 

Dersom din bedrift er I -A bedrift  så kan du bruke egenmelding opptil 8 dager,men ver oppmerksam på at lørdag og søndag inngår her. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må jeg gå til Nav og søke nødshjelp. Jeg har blitt alenemor til 2 gutter og nyetablert etter bruddet. Har ingen sjanse å klare meg på halv lønn. Jeg har lenge slitt med forholdet, familiesituasjon som har ført til moderat depresjon og angst. Har bestemt meg å avslutte alt og flytte ut. De 2 ukene har jeg brukt for å hente meg inn og starte det nye livet.

ts

Anonymkode: e1267...cf8

Tipper sykemeldingen (eller, kravet om sykepenger) har blitt avslått pga en kombinasjon av to ting:

1. Den ble forsøkt tilbakedatert for langt (et par dager går vel stort sett greit, så lenge det er en dokumentert kontakt på legekontoret fra den dagen sykemeldingen starter).

2. Tvil om retten til sykepenger er oppfylt. For å bli sykemeldt krever det en sykdom, skade eller lyte. Sosiale årsaker er som hovedregel IKKE sykemeldingsgrunn, MED MINDRE det er så ille at sykdomskriteriet er oppfylt. https://www.ostlendingen.no/debatt/helse/sykdom/dette-misforstar-folk-om-sykemelding/s/5-69-247084 Så hvis du har tatt en sykemelding for å "hente deg inn igjen" uten å være (så) syk at det fyller sykdomskriteriet, har du ikke rett på sykemelding/sykepenger. Da skulle du ha spurt om feks velferdspermisjon eller tatt ut noen feriedager.

Anonymkode: 8ef31...964

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd akutt samlivsbrudd med barna i bilde. Bruker antidepressiver og har følt at det ble for mye og jevnlige angst anfall. Jeg virkelig trengte et par dager for å få ting på plass og er tilbake i full jobb. 

Ts

Anonymkode: e1267...cf8

Æsj for en drittsituasjon. Ser jeg var litt krass i forrige innlegg, det var ikke intensjonen.

Har du snakket med arbeidsgiver? Nav skal jo uansett ikke betale deg sykepenger siden du har vært borte i arbeidsgiverperioden. Du kan jo alltids høre med legen om du kan få en kopi av sykemeldingen, så forklare arbeidsgiver at du ikke fikk time men beskjed om at sykemelding kunne tilbakedaters - for å så bli avvist av nav. 

Samlivsbrudd gir ikke rett til sykepenger, men sykdom som følger av samlivsbrudd gjør jo det. Her hadde jeg vært helt ærlig med arbeidsgiver og håpet på det beste. 

Lykke til! 

Anonymkode: e5502...00a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Samlivsbrudd gir ikke rett til sykepenger, men sykdom som følger av samlivsbrudd gjør jo det. Her hadde jeg vært helt ærlig med arbeidsgiver og håpet på det beste. 

Lykke til! 

Anonymkode: e5502...00a

Å hva mener du arbeidsgiver kan bidra med her? 

Anonymkode: 3c903...24d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å hva mener du arbeidsgiver kan bidra med her? 

Anonymkode: 3c903...24d

Velferdsperm.

Anonymkode: fc3a4...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Velferdsperm.

Anonymkode: fc3a4...7a9

Betalt av hvem? 

Anonymkode: 3c903...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betalt av hvem? 

Anonymkode: 3c903...24d

Arbeidsgiver 

Anonymkode: d4b9c...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver 

Anonymkode: d4b9c...1c9

Hvorfor?

Anonymkode: 7c8ea...851

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver 

Anonymkode: d4b9c...1c9

Så arbeidsgiver skal betale, ikke bare velferdspermisjonen, men også en vikar når de ansatte har hatt samlivsbrudd og føler for noen fridager? Hvilken planet er du på?

Anonymkode: 3c903...24d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så arbeidsgiver skal betale, ikke bare velferdspermisjonen, men også en vikar når de ansatte har hatt samlivsbrudd og føler for noen fridager? Hvilken planet er du på?

Anonymkode: 3c903...24d

I bedriften der jeg jobber, en helt vanlig privat bedrift, har vi ti betalte velferdspermisjonsdager per kalenderår som kan søkes om. De kan blant annet innvilges ved samlivsbrudd. En kollega fikk velferdspermisjon da hunden hennes døde, f.eks.

Dette gjør at vi alle føler en sterk lojalitet til arbeidsplassen, at vi føler oss sett og ivaretatt, og at vi er tilsvarende rause tilbake. Vinn vinn, for begge parter.

Arbeidsgiver ville jo ikke gjort det slik hvis de ikke mente det var for det beste.

At du ikke har tilsvarende goder på din arbeidsplass, betyr ikke at dette er helt unormalt.

Anonymkode: d4b9c...1c9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 16.15, AnonymBruker skrev:

Jeg bestillte time hos legen og de de hadde ikke time før om 8 dager . Var hos lege og hun mente at det blir vanskelig p tilbakedatere sykemeldingen.

fikk beskjed at nav avviste sykemeldingen. 2 ganger har hun prøvd å skrive til de.

det er ikke min feil at de ikke hadde time før.

hva kan jeg gjøre ?

de skal trekke meg i lønn for 10 dager :(

Anonymkode: e1267...cf8

Du har fått mengder av svar i denne tråden, uten at noen av svarene har verdi for deg. Grunnen til dette er at du ikke har gitt svar eller opplysninger om det viktigste her, nemlig om du er psykisk syk med manglende sykdomsinnsikt. Det er nemlig en av få grunner til at legen kan tilbakedatere en sykemelding. 

Når du vet at du trenger legetime for å få en sykemelding, så må du opplyse om dette når du prøver å få time. Ingen med sykemeldingsbehov skal vente i dagevis på legetime. Kommunikasjonssvikt fra din side gjør ikke at legen kan tilbakedatere sykemelding. 

Hadde legen din ikke hatt øhj timer, så hadde du fått beskjed om å oppsøke legevakt for å få sykem. Samme dag. 

Her får du ta på egen kappe at du ikke har gjort ditt for å få time, og dermed taper du pengene og får gjerne merknad hos arbeidsgiver om ugyldig fravær. 

At du ikke har penger og dermed må søke sosisalhjelp er en dårlig argumentasjon fra din side. At du ikke klarer å disponere pengene dine og å komme deg til lege i rett tid, det er ikke samfunnets problem men ditt problem. Du får selge noe da, og skaffe deg penger på den måten. Sutretråder,  som denne, er bare for dumme. Boksne folk er da ikke så uvitende og ansvarsløse uansett livssituasjon? 

Anonymkode: 21e7a...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...