Gå til innhold

Avvist sykemlding av Nav


Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bestillte time hos legen og de de hadde ikke time før om 8 dager . Var hos lege og hun mente at det blir vanskelig p tilbakedatere sykemeldingen.

fikk beskjed at nav avviste sykemeldingen. 2 ganger har hun prøvd å skrive til de.

det er ikke min feil at de ikke hadde time før.

hva kan jeg gjøre ?

de skal trekke meg i lønn for 10 dager :( 

Anonymkode: e1267...cf8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legekontoret skal ha akuttimer hver dag. Så du skulle krevd å fått det.  Legen har ikke lov å tilbakedatere sykemeldinger. Gjør han det systematisk kan han miste retten til å sykemelde. 

Regner med du har lært nå. Lykke til neste gang. 

Anonymkode: 1dfd2...601

  • Liker 18
Skrevet

Jeg fikk tilbake datert sykemeldingen min til den datoen jeg ringte og bestilte time. Ringte på tirsdag eller onsdag og fikk time mandagen etter. Det var null stress for legen 🤔

  • Liker 8
Skrevet

Det strammes voldsomt inn over hele linja nå, og det er på tide.

Anonymkode: e8b9b...995

  • Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, GulSitron said:

Jeg fikk tilbake datert sykemeldingen min til den datoen jeg ringte og bestilte time. Ringte på tirsdag eller onsdag og fikk time mandagen etter. Det var null stress for legen 🤔

Sykemeldinger skal ikke tilbakedateres. Det legen din gjør er å risikere egen rett til å sykmelde.

Anonymkode: c87a6...013

  • Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sykemeldinger skal ikke tilbakedateres. Det legen din gjør er å risikere egen rett til å sykmelde.

Anonymkode: c87a6...013

Jo, hvis man har vært i kontakt med lege/forsøkt å få time uten å få det, kan sykemelding tilbakedateres til den datoen.

Anonymkode: a6efd...a5c

  • Liker 35
Skrevet

Hva med å bruke egenmeldingsdagene dine? Dersom du har brukt opp disse er det vel grunn til å ha en samtale med legen siden sykefraværet er såpass høyt. 

Anonymkode: 96439...33f

  • Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykemeldinger skal ikke tilbakedateres. Det legen din gjør er å risikere egen rett til å sykmelde.

Anonymkode: c87a6...013

Sett deg inn i reglene først. 

Anonymkode: 36dcd...9d3

  • Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, hvis man har vært i kontakt med lege/forsøkt å få time uten å få det, kan sykemelding tilbakedateres til den datoen.

Anonymkode: a6efd...a5c

Ikke nødvendigvis, nei:

 

Sykmelderen skal bygge utstedelse av sykmeldingsattesten på en personlig undersøkelse av pasienten og datere attesten med virkning fra første konsultasjonsdato. Forutgående egenmelding regnes som brukte egenmeldingsdager og kan ikke erstattes av sykmelding.

Fra hovedregelen om at en sykmelding ikke kan godtas for tidsrom før pasienten ble undersøkt av sykmelder, finnes det en unntaksbestemmelse som praktiseres strengt.

To vilkår må være oppfylt:

  • Pasienten har vært forhindret fra å få kontakt med sykmelder, eksempelvis:
    • et par dagers ventetid
    • legestreik
    • psykiatriske pasienter som på grunn av manglende sykdomsinnsikt har unnlatt å søke lege
  • Det må kunne godtgjøres at pasienten har vært arbeidsufør fra en tidligere dato.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/tilbakedatere-sykmelding

Anonymkode: c87a6...013

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, hvis man har vært i kontakt med lege/forsøkt å få time uten å få det, kan sykemelding tilbakedateres til den datoen.

Anonymkode: a6efd...a5c

Mange leger har en praksis på det, men det er egentlig ikke lov. Så når legen ikke vil tilbakedatere er h*n i sin fulle rett til det. 

Anonymkode: f59ac...90f

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var det vanskelig å forstå dette her? Les nå selv hva du linker til! 

Pasienten har vært forhindret fra å få kontakt med sykmelder, eksempelvis:

  • et par dagers ventetid

Anonymkode: 36dcd...9d3

  • Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Var det vanskelig å forstå dette her? Les nå selv hva du linker til! 

Pasienten har vært forhindret fra å få kontakt med sykmelder, eksempelvis:

  • et par dagers ventetid

Anonymkode: 36dcd...9d3

Når ble et par dager til to uker?

Anonymkode: c87a6...013

  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Les hva du linker til da, det er ikke ulovlig, men visse vilkår må oppfylles, og de er ikke spesielt strenge spør du meg...

Anonymkode: 9a3fa...447

Strenge nok. NAV driver med innskjerping og det er bra.

Anonymkode: c87a6...013

  • Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når ble et par dager til to uker?

Anonymkode: c87a6...013

Og hvem har snakket om to uker?

Anonymkode: 36dcd...9d3

  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem har snakket om to uker?

Anonymkode: 36dcd...9d3

Ts skal trekkes i lønn for 10 dager (=2 arbeidsuker). Antar det er derfor. 

Anonymkode: 81c88...21a

  • Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts skal trekkes i lønn for 10 dager (=2 arbeidsuker). Antar det er derfor. 

Anonymkode: 81c88...21a

Nå var det ikke ts den personen siterte. H*n siterte en helt annen og begynte å komme med feile opplysninger. 

Anonymkode: 36dcd...9d3

  • Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det strammes voldsomt inn over hele linja nå, og det er på tide.

Anonymkode: e8b9b...995

På tide? Kan arbeidstakere med sykdom noe for at leger ikke har tid?

Dette har da vært et problem i mange år. Fastleger drukner i pasienter, dialogmøter, pålagte kurs, henvisninger og oppfølging. De tilbakedaterer sykmeldinger fordi de ikke har tid. Det er ikke pasienten sin feil. At systemet Nå pålegger leger å ta unna flere pasienter enn de har tid til vil være et problem som ikke vil slutte å eksistere, det blir bare flyttet til et nytt sted. 

1) arbeidstakere blir syke og mister lønn for de dagene.

2) legen må sette noe annet arbeid til side for å ordne dette og vi får enda dårligere oppfølging av dem. 

3) legene blir overarbeidet og selv blir sykmeldt. 

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bestillte time hos legen og de de hadde ikke time før om 8 dager . Var hos lege og hun mente at det blir vanskelig p tilbakedatere sykemeldingen.

fikk beskjed at nav avviste sykemeldingen. 2 ganger har hun prøvd å skrive til de.

det er ikke min feil at de ikke hadde time før.

hva kan jeg gjøre ?

de skal trekke meg i lønn for 10 dager :(

Anonymkode: e1267...cf8

Hvis du er så syk at du ikke kan gå på jobb på godt over en uke går du vel et annet sted om du blir avvist av fastlegen? Eller er du for syk til å dra på jobb, men har ikke behov for legehjelp? Skjønner godt at nav avviste sykemeldingen. Ville ringt nav og bedt om et møte med veileder. 

Anonymkode: e5502...00a

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...