Gå til innhold

Erfaringer med narkose?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal i narkose for første gang og jeg gruer meg enormt. Kan noen dele sine (forhåpentligvis ) gode erfaringer?

Anonymkode: 42e78...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elsker narkose. Skulle ønske jeg kunne legges i narkose hver kveld når det var sovetid. Ber alltid om narkose hvis det er noe jeg skal på sykehuset hvor noen på noe tidspunkt kan ha fått narkose for det. 

Skrevet

Narkose er digg! Og jeg var redd på forhånd altså. Men det er virkelig noe av det minst skremmende eller ubehagelige jeg har vært borti. Helt genialt.

Anonymkode: c45c0...1d0

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vært i narkose endel ganger. Er alltid meget desorientert når jeg våkner, så har vært hjelpsomt å ha noen jeg kjenner med meg. Har visst sagt veldig mye morsomt når jeg har våknet opp igjen, litt flaut i ettertid. Sett av resten av dagen til å slappe av hvis du skal hjem etter narkose, og det anbefales veldig å få noen til å kjøre deg hjem dersom det er mulighet for det :)

Anonymkode: e221a...a6e

• Liker 1
Skrevet

Kommer jo helt an på typen narkose. 

Innsovningen er helt grei, man flater rett ut. Og merker selvfølgelig ingenting underveis. 

Ved lett narkose er jeg bare litt groggy, og deilig avslappet 2-3 timer, før jeg er helt fin igjen. 

Ved tung narkose føles det ut som tidenes bakfyll/spysjuke i et døgns tid. 

Anonymkode: 20671...021

• Liker 6
Skrevet

Som sykepleier på kirurgisk avdeling på sykehus kan jeg berolige deg med at narkose går helt fint :) Har selv blitt operert og hatt full narkose for vare noen få år siden, og det kjennes bare ut som du blir veldig trøtt (og litt fnisete) og i neste øyeblikk våkner du opp og operasjonen er ferdig:) Sykepleierne som jobber på operasjonsavdelinger er ofte veldig flinke til å få pasientene til å føle seg trygge. Din viktigste jobb etter narkosen er å gi beskjed ved minste tegn til evt smerter eller kvalme, sånn at sykepleierne får hjulpet deg før det blir verre. Lykke til, dette kommer til å gå veldig fint :) 

Anonymkode: 890cc...fd9

• Liker 4
Skrevet

Narkose er ingenting å grue seg for! 

Skrevet

Det går fint!

Mange blir kvalme etter de våkner, så be om kvalmestillende med en gang du kjenner et snev av kvalme!

Jeg bestemte meg for å se det an litt første gangen, med det resultat at jeg spydde over hele meg 🤮

Operert flere ganger siden, og fått kvalmestillende i god tid! Da er det null problem 😊

PS. En anestesilege sa at dersom man er bilsyk, er det større sjanse for å bli kvalm etterpå. (Jeg blir veldig bilsyk!)

Anonymkode: 62084...031

Skrevet

Gruet meg sykt mye. Det var en narkosesykepleier(?) som satt ved hodet mitt hele tiden jeg var i narkose for å se om jeg pustet osv. Han var kjempesnill og telte ned når jeg skulle i narkose. Når jeg våknet følte jeg meg sykt bra og uthvilt, som om jeg hadde sovet i12 timer, men var egentlig bare 20 min 😊

Anonymkode: e521a...cc8

Skrevet

Du går inn og blir koblet opp her og der. Du sovner og er borte vekke. For så å våkne opp på et annet rom er litt groggy og +++ kan ikke gi deg et eksakt svar på hvordan du vil føle deg i ettertid. Noen blir kvalme i lang tid, kort tid og noen ingen tid. Noen blir svimmel, noen vil sove, noen er våkne, noen er oppe å går med en gang noen bruker noen timer på å komme seg på beina. Forskjellig fra gang til gang er det også, ikke bare person til person. 
Selve narkosen er ingenting. Og du husker ikke å ha sovnet eller sover. Du husker ikke hvilket tall du sovnet ved om du får beskjed om å telle ned fra 10. Det er tiden etter som betyr noe og den kan vi ikke hjelpe deg med. Fordi forskjellen er så himla stor og bredt at det er totalt unødvendig informasjon sånn egentlig. Smerter og kvalme får du medisiner for, alt etter behov. 

Opplevd narkose flere ganger i livet og alle gangene endte forskjellig. 
Så det går nok helt fint, de tar godt vare på deg. 

Anonymkode: 06432...dc0

Skrevet

Jeg elsker narkose. Verdens beste søvn.

Anonymkode: d374a...096

• Liker 3
Skrevet

De gangene jeg har vært i narkose har det gått veldig greit, jeg fikk først noe beroligende som gjorde meg lattermild, avslappet og trøtt. Deretter pustet jeg i en maske og rakk å telle til 2 før jeg var ute. Våknet opp og følte meg i fin form, litt trøtt de første 30 minuttene, deretter var jeg klar til å stå opp og gå ut derfra. Aldri blitt kvalm eller uggen heldigvis. 

Anonymkode: 42c75...276

Skrevet
2 timer siden, batcat skrev:

Elsker narkose. Skulle ønske jeg kunne legges i narkose hver kveld når det var sovetid. Ber alltid om narkose hvis det er noe jeg skal på sykehuset hvor noen på noe tidspunkt kan ha fått narkose for det. 

Samme her, elsker det 🙈 Har hatt narkose 12 ganger og det blir nok flere. 

Anonymkode: bc75e...fa0

• Liker 1
Skrevet

Ble lagt i narkose fem ganger over tre måneder. Hvis man ser bort fra det faktum at jeg var dødssyk, er narkose bare deilig. Den rusen man kjenner på før man sovner er ren luksus. Man merker uansett ikke at man blir «borte», fordi det går så fort.

Har vært i både lett og tung narkose, og har ikke hatt andre bivirkninger etterpå enn rus og «groggyhet». Jeg har hatt stive metallrør i hals, pluss slange til å puste med, så jeg har hatt problemer med hosting og mangel på svelgeevne den første timen etter oppvåkning, men dette gjelder jo ikke alle. Jeg ble operert i hode og hals.

Men narkose i seg selv - deilig! Aldri blitt kvalm.

Anonymkode: 69f44...e63

Skrevet

Narkose går greit. Blir alltid kvalm etterpå så får også forebyggende kvalmestillende. Flat søvn. Men merket at 3 narkoser på 5 dager var vel i overkant. Var sliten lenge etterpå, fysisk og psykisk.

Anonymkode: 67045...f30

Skrevet

Det å bli lagt i narkose på et norsk sykehus er veldig trygt. 

Anonymkode: 97e68...6d5

Skrevet

Det er ikke noe å Grue seg til, jeg skal inn neste uke for kirurgi og gleder meg bare for å nå få ting gjort!

Anonymkode: 9ba77...76e

• Liker 1
Skrevet

Har vært 3 ganger i narkose så langt. 

1. Gang gruet jeg meg enormt jeg også. Var ganske sikker på at jeg kom til å dø faktisk. Men så kom jeg på sykehuset og anestesilegen garanterte meg at jeg skulle våkne igjen, og jammen gjorde jeg det. 

2. Gang var jeg ikke nervøs på forhånd for selve narkosen, men da hadde jeg vært i en ganske alvorlig ulykke og det å operere var ikke noe jeg kunne velge bort, og jeg var nok mer spent på utfallet av selve operasjonen og skaden. Da var jeg så lenge i narkose at å våkne på intensiven etterpå var det jævligste jeg har opplevd noen gang. Lå og skalv ukontrollert og var enormt kvalm i flere timer.. 

3. Gang var dagkirurgi og null problem. Opererte i bare 2 timer så jeg var ganske fort i god form etterpå. 

Anonymkode: d0594...231

Skrevet

Har hatt narkose x antall ganger nå. Følelsen er bare deilig😂 for en med kroniske søvnproblemer er det nesten luksus å bare sovne fort og greit. Å når man våkner kjennes det knapt som man har vært borte i det hele tatt. Man er bare deilig trett og sløv. Siste gang jeg hadde narkose etter operasjon sov jeg non stop i 27 timer etterpå omtrent. Tror de tvang meg opp en gang på de timene. 

Anonymkode: f9a81...069

Skrevet

Ingen grunn til å hverken grue eller glede seg. 

Har vært i narkose i forbindelse med operasjoner 2 ganger de siste 10 årene.

Første gang var det gassanestesi (i alle fall innledningsvis). Det var kaldt i rommet husker jeg. Anestesilegen gav beskjed om "Tell ned fra 10". Ingen formening om hvor langt jeg kom :fnise: 

Våkner 5 timer senere på overvåkningen og opp å stå for å gå på toalettet (mildt press fra en hyggelig lege).

Neste gang var det via veneflon. Hyggelig student og anestesioverlege. Studenten får beskjed om å koble til. "Er alt ok?" Spør overlegen. Joda, alt greit :) "Flott!" sa han, - da kjører vi. Væsken strømmer inn. Det blir kaldt (væsken er kjølig). Og borte vekk er jeg.

Våkner 3 timer senere på overvåkningen.

Ikke kvalm noen av gangene, bare litt bomull i hodet innledningsvis.

Anonymkode: d7042...127

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...