Gå til innhold

Hvem håper du vinner demokrat kandidat valget i USA?

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 25.9.2019 den 21.18, Kågebruker skrev:

Sanders har ingen sjanse mot Trump. Det er krise hvis Sanders blir demokratenes kandidat. Demokratene trenger en moderat kandidat som Biden. Tenk på hva Republikanerne kommer til å si om Sanders  i en valgkamp. 

Sanders vinner mot Trump i alle spørreundersøkelser, men kanskje enda viktigere er at han er mer populær blant vanlige arbeidere, har flere donorer enn Trump, og en politikk som støttes av selv et flertall av republikanske velgere.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 timer siden, Example skrev:

Antall donorer behøver ikke bety bred folkelig appell. En relativt liten gruppe av befolkningen er entusiastiske. Det hjelper selvfølgelig veldig for han, og øker mulighetene hans med de pengene, men antall donorer behøver bety at han vinner. 

Sammenligner man antall donorer mellom kandidater så kan det si noe om hvor stor støtte hver kandidat har. Når Sanders har en større gruppe som er entusiastiske for ham enn de andre så er det et klart tegn.

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, Example skrev:

Og det er et problem. Et annet problem er at deler av USA har opplevd at industri har forsvunnet, og at de frykter mer forsvinner. Dette er vippestater som Trump vant valget på. 

Høyere lønninger vil ikke hjelpe de, om jobbene forsvinner. 

Det er også ikke nødvendigvis disse jobbene som har hatt de laveste lønningene, men spesielt mange serviceyrker du finner over hele landet son er ekstremt dårlig betalt. 

Mange av Trumps velgere henger igjen i fortida, og drømmer om en tid da byen deres var en boomtown med mange fine jobber. For dem er ytre venstre og Sanders blitt fienden, fordi mye av den industrien bryter med nyere klimaidealer.

Da får man den spesielle situasjonen hvor arbeidere på gulvet heller vil ha en rå kapitalist som Trump. Hvorfor vil de lokkes av høyere lønninger, dersom arbeidsplassen forsvinner?

Så bra at Sanders har planer om hvordan det skal skapes flere jobber da.

Skrevet
21 timer siden, GaiusMarius skrev:

Det er akkurat det motsatte av robot-teorien din som liberalismen er bygd på.

Nei, for du baserer deg på frie valgmuligheter, og for å kunne ta valg så må man tenke rasjonelt, og særlig hvis det ikke er noe system som beskytter mot utnytting osv.

Skrevet

Biden er veldig lik Clinton, de er moderate og har ingen annen plan enn å beholde status quo. Trump vant, mye fordi han sa at det er mange ting i USA som ikke funker, og ga et inntrykk av at han ville endre på mye. Drain the swamp, få tilbake jobber osv.

Vi så i 2016 at å være moderat og appelere til "vinglete" republikanere ikke fungerer når de ikke klarer å engasjere velgerne på venstresiden. Når det er lav valgdeltakelse går seieren som regel til republikanerne, fordi det er flere eldre som er pålitelige velgere. Men Sanders har vist at han klarer å skape engasjement og håp, noe som vil øke valgdeltakelsen og gjøre det mer sannsynlig at demokratene kan vinne med han.

Biden, lik Clinton, startet med et forsprang og en popularitet som gradvis reduseres jo mer folket faktisk hører dem snakke og finner ut hva de mener, hva de har stemt på og ting de har sagt tidligere. De moderate demokratenes visjon vant ikke over Trump i 2016, det er ingen grunn til å tro at den vil vinne i 2020 heller.

Bernie er gammel, men han er skarpere og uttaler seg klarere enn både Biden og Trump. Han har en solid historikk og troverdighet, og er poplulær i Rust Belt-statene der Clinton tapte mot Sanders i primary-valget. Hun tapte også der mot Trump, noe som var avgjørende for at han til slutt vant valget.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil si at Biden tvert imot er ganske ytterliggående. Status quo er jo en ekstrem situasjon der vanlige folk blir rævkjørt av de rike, som har kjøpt seg politikere til å gjøre som de vil.

• Liker 1
Skrevet

Republikanere har senatet og Trump vil dessverre vinne i 2020, men man må vel velge mellom pest og kolera hvor kolera er Trump, jeg hater å innrømme det men Obama ga landet stabilitet.

Skrevet
På 21.9.2019 den 16.45, Example skrev:

De blir det, av svært mange. Enkeltdonasjoner sier ikke noe om den samlede støtten i landet, bare at hans egne tilhengere er entusiastiske. Deres stemme er fortsatt ikke mer verdt. 

De fleste tilhengere av Sanders bor i stater som demokratene vinner uansett, og er velgere som uansett vil stemme på den demokraten som blir valgt. 

Sanders må overbevise både hjemmesittere og sentrumsvelgere i vippestater. Det er en vanskelig øvelse. 

1 million er laaangt over neste på listen vel å merke. Videre så leder Bernie over Trump i TEXAS!!
Helt klart Bernie. Hans forslag er også med klar margin de beste av kandidatene.

Skrevet (endret)

Jeg håper Bernie Sanders vinner valget, av mange grunner, men mest fordi det kanskje vil gi en oppvåkning blant amerikanere. For en stor del av amerikanere så likestilles "gratis" helse- og skolevesen med sosialisme, (eller snarere SOSIALISME, fordi det høres skumlere ut).

Endret av Larsern
Skrevet
På 29.9.2019 den 19.59, Slaskete Maskot skrev:

Republikanere har senatet og Trump vil dessverre vinne i 2020, men man må vel velge mellom pest og kolera hvor kolera er Trump, jeg hater å innrømme det men Obama ga landet stabilitet.

Bernie slår Trump lett som bare det.

Skrevet

Nå kommer det frem at Sanders akkurat har blitt operert for blodpropp, og at kommende valgkampsarrangementer har blitt avlyst. 

En påminnelse om at mannen er 78 år gammel. Løpet hans kan nå fort være kjørt. 

Skrevet
3 hours ago, jabx said:

Bernie slår Trump lett som bare det.

Lmao

Skrevet

Bernie Sanders er min favoritt, ikke bare når det kommer til politikken men også personlighet. Problemet er alderen, ikke fordi jeg har noe imot alderen i seg selv men fordi jeg er redd han ikke vil holde ut alle årene (men det er vel her visepresidenten kommer inn?).
Jeg har også veldig sansen for Elizabeth Warren og Beto O'Rourke, jeg ville likt Pete Buttigieg bedre om han ikke snakket om troen sin hele tiden.
Andrew Yang er interessant men jeg vet for lite om ham i skrivende stund.

Jeg tror Joe Biden vil vinne fordi det virker som at han er den folk flest tror vil slå Trump og vil derfor stemme på ham for å være på "den sikre siden". Jeg liker Biden som person men jeg føler ikke at han ville blitt en bra president.

Skrevet
19 timer siden, Example skrev:

Nå kommer det frem at Sanders akkurat har blitt operert for blodpropp, og at kommende valgkampsarrangementer har blitt avlyst. 

Det er en mindre operasjon, men en kan forvente en ukes hvile etter dette. Jeg vil også påpeke at alderen er høy på  de andre realistiske kandidatene også: Biden fyller 77, Warren 71,  og Trump 74. Sistnevnte vet vi også er veldig glad i fastfood. Så ikke vær altfor sikker :)

Gjest Geirfuglen
Skrevet (endret)

I utgangspunktet ville jeg tenkt at Biden var den mest sannsynlige kandidaten, men ved sist valg så man jo at folk ønsker noe helt annet enn den typiske kandidaten. Protestvelgere som ønsket å stemme Bernie Sanders stemte faktisk på Trump for å slippe Hillary Clinton. Det er ganske sykt, de har jo minimalt til felles, annet enn at de ikke legger noe imellom. Sanders er dessverre for gammel nå.

Jeg holder derfor en knapp på Elisabeth Warren. Tulsi Gabbard har jeg ikke troen på, men Kamala Harris og Pete Buttigeg (sikkert skrevet det feil), er også interessant kandidater. Egentlig håper jeg på en kvinne, men jeg tror sistnevnte kan bli en spennende kandidat framover og gjøre et bedre valg enn ventet. Hittil virker han som en kjernekar.

Endret av Geirfuglen
Gjest Geirfuglen
Skrevet
På 25.9.2019 den 21.25, MortenMinstelønn skrev:

Håper Donald vinner. Det er gøy. Ingen demokrat kan endre noe særlig uansett. Så hvorfor ikke la oss godta det som skjer og få oss en god latter imens vi totalt driter oss ut på klimamålene? Vesten skal først gjennom en generasjon med ekstreme forsøk fra islamister, før Islam velger å følge veien Kristedommen gikk. En sakte og flau bris nedover dalen. At Europa og USA ikke har opplevd flere voldsomme opplevelser med terror, skyldes de som kjemper hver dag for å forhindre det.

Det er litt som den flekken du fjernet før du fikk besøk. Ingen vil bry seg. Uansett hvor mye tid du brukte på å fjerne flekken.

Så la Donald holde på. La oss i det minste i kampen om å snu og stoppe en hel religion slik vi klarte med Kristedommen, få ha noen humoristiske innspill som motivasjon. Denne mannen går ikke til krig. Han tenker business. Og la han leke der. Han tør ikke krig. Eller han er kynisk nok til å forstå hva krig vil koste.  

WTF

Å si at han ikke går til krig er dumskap. Å gå til krig er ikke bare å trykke på knappen, men å over lang tid foreta endringer som fører til uro, som på sikt kan føre til krig. Bare se med Israel og Palestina. Det har definitivt ikke redusert spenningen i området at han blant annet flyttet ambassaden fra Tel Aviv til Jerusalem. Svigersønnen er vel praktiserende og svært religiøs jøde og i tillegg hans politiske rådgiver..

Skrevet
3 timer siden, Shantaram skrev:

Det er en mindre operasjon, men en kan forvente en ukes hvile etter dette. Jeg vil også påpeke at alderen er høy på  de andre realistiske kandidatene også: Biden fyller 77, Warren 71,  og Trump 74. Sistnevnte vet vi også er veldig glad i fastfood. Så ikke vær altfor sikker :)

Det er hovedgrunnen til at jeg mener hverken Trump, Warren, Biden eller Sanders bør være president. Spesielt Sanders og Biden er meget gamle. Sanders vil fylle 80 det året han eventuelt blir satt inn som president. 

Det er synd det ikke finnes yngre reelle aktører akkurat nå. Så får vi se når det drar seg til. 

Skrevet
1 time siden, Geirfuglen skrev:

WTF

Å si at han ikke går til krig er dumskap. Å gå til krig er ikke bare å trykke på knappen, men å over lang tid foreta endringer som fører til uro, som på sikt kan føre til krig. Bare se med Israel og Palestina. Det har definitivt ikke redusert spenningen i området at han blant annet flyttet ambassaden fra Tel Aviv til Jerusalem. Svigersønnen er vel praktiserende og svært religiøs jøde og i tillegg hans politiske rådgiver..

Har du fått med deg noe jeg ikke har? Har han gått til krig mot noen? Det han driver med er forhandlinger. Nei, jeg liker ikke fyren. Jeg liker artikulerte personer ikke overdriver. Men mitt innlegg som du siterer står ved lag. Det blir ingen krig. Han forhandler om økonomi. I mange forskjellige former. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Example skrev:

Det er hovedgrunnen til at jeg mener hverken Trump, Warren, Biden eller Sanders bør være president. Spesielt Sanders og Biden er meget gamle. Sanders vil fylle 80 det året han eventuelt blir satt inn som president. 

Det er synd det ikke finnes yngre reelle aktører akkurat nå. Så får vi se når det drar seg til. 

Sant nok at jeg gjerne ville hatt sanders 20 år yngre. Det kan jeg ikke gjøre noe med. Så da heier jeg på han med de beste ideene :) det blir sanders da

Skrevet
På 2.10.2019 den 19.18, Example skrev:

Nei, han gjennomgikk en rutineoperasjon og det er ikke noe dramatikk i dette.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...