Gå til innhold

Pendle


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg studerer i oslo på universitetet.

Jeg ønsker egt å bo i Porsgrunn, meen i så fall må jeg pendle et stykke! Jeg ønsker å bo her både av økonomiske grunner, men også fordi samboeren min bor her. 

det blir 10 min kjøring+2 timer og noen minutter på tog, og deretter 20 min på kollektiv transport. Det vil si omtrent 5 timer pendling tilsammen hver dag. Jeg har 1 til 4 skoledager i uken. 

Er det noen som har erfaring med dette? har sett på tidligere innlegg hvor det er snakk om 30 min til 1 time pendling, men når det går opp i 3-5 timer er jo dette litt annerledes? Jeg tror jeg klarer dette, men jeg vet ikke om noen andre har opplevd noe lignende?

Hva synes dere er for lang pendlevei? 

 

Anonymkode: 2ad4f...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hadde aldri taklet det, ihvertfall ikke mer enn en gang i uken over en periode

Anonymkode: 78a5b...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo selv se om det passer for deg. Er all undervisningen obligatorisk? Om ikke så trenger du ikke å være der hver gang. Kanskje du kjenner noen i Oslo som du kan leie et rom eller en sofa av en gang i uken? Tiden på toget kan du jo utnytte til å lese, så trenger du ikke å gjøre noe særlig hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pendle 20 timer i uka når du har 4 dager på skolen, det blir temmelig tungt i løpet av vinteren. Hadde det vært fast 1 dag i uka, så hadde jeg orket, men ikke 20 timer i uka.

Anonymkode: 9e7bf...915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

hadde aldri taklet det, ihvertfall ikke mer enn en gang i uken over en periode

Anonymkode: 78a5b...3de

Ja! jeg er klar over at det er et stykke

Anonymkode: 2ad4f...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Du må jo selv se om det passer for deg. Er all undervisningen obligatorisk? Om ikke så trenger du ikke å være der hver gang. Kanskje du kjenner noen i Oslo som du kan leie et rom eller en sofa av en gang i uken? Tiden på toget kan du jo utnytte til å lese, så trenger du ikke å gjøre noe særlig hjemme. 

Er det jeg tenker, at jeg bare leser på toget. Og ja det meste er ikke obligatorissk så da kan jeg jo bare lese meg opp selv. men har lest så mange som sier de synes det er grusomt med 1 time i pendlevei, så blir litt nervøs for at det er mye mer tungt en jeg tror.

Anonymkode: 2ad4f...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det jeg tenker, at jeg bare leser på toget. Og ja det meste er ikke obligatorissk så da kan jeg jo bare lese meg opp selv. men har lest så mange som sier de synes det er grusomt med 1 time i pendlevei, så blir litt nervøs for at det er mye mer tungt en jeg tror.

Anonymkode: 2ad4f...91f

Har ikke prøvd selv altså. Men om du reiser med tog så er det jo veldig greit å utnytte tiden. Det kan du jo ikke gjøre om du kjører selv. Og på buss er det mange som ikke klarer å lese (pga reisesyke). 

En venninne av meg pendlet 1,5 time hver vei hver dag i to år. Det var pga jobb da. Hun syntes det var slitsomt men hun utnyttet en del av tiden til å jobbe, slik at hun kunne ha litt kortere dager på jobben. Hun har nå fått jobb i hjembyen  og synes selvsagt det er det beste, men hun klarte seg fint med pendlingen også. 

Og du har muligheten til å ikke dra på alle forelesningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner said:

Har ikke prøvd selv altså. Men om du reiser med tog så er det jo veldig greit å utnytte tiden. Det kan du jo ikke gjøre om du kjører selv. Og på buss er det mange som ikke klarer å lese (pga reisesyke). 

En venninne av meg pendlet 1,5 time hver vei hver dag i to år. Det var pga jobb da. Hun syntes det var slitsomt men hun utnyttet en del av tiden til å jobbe, slik at hun kunne ha litt kortere dager på jobben. Hun har nå fått jobb i hjembyen  og synes selvsagt det er det beste, men hun klarte seg fint med pendlingen også. 

Og du har muligheten til å ikke dra på alle forelesningene. 

ja regner med at det blir litt tungt, men som du sier går jeg sannsynligvis ikke på alle forelsningene. Tusen takk for veldig nyttig svar!

Anonymkode: 2ad4f...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Togbiten er kanskje en etappe der du får gjort en del - både lesing og skriving. Kanskje hente igjen litt tapt søvn. :) Men husk nå at studiene også er viktig for å bygge nettverk. Jeg har fått faglig hjelp av gamle studiekamerater utallige ganger. Fikset jobb til en annen. Og så er det vennskapene, som er umulig å sette en pris på.

Det er kanskje ikke det du vil høre, men med tids- og økonomiske kostnader knytta til slik pendling i tillegg, høres det ikke ut som noe som frister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alt for langt, tar alt for mye tid, kommer til å føles alt for ulidelig slitsomt, utelukker deg fra alt for mye av studiemiljøet du bør være en del av og koster alt for mye penger.

Studietiden er mer enn å være på forelesning. Dere skal ha kollokvier, og helt sikkert gjøre oppgaver, både sammen og selvstendig. Du skal skaffe deg kontakter og i noen tilfeller venner for resten av livet. Hadde det vært et samlingsbasert studium ville jeg vært positiv, men her gjør du det bare vanskelig for deg selv.

Du sier i tillegg at du kanskje ikke vil være på alle forelesninger. Det burde du. Ingen ting er mer gratis lærdom enn å sitte på forelesning. Uansett hvor kjedelig forelesningen er, og hvor dårlig pedagog foreleseren er, har du mer igjen for å delta på forelesning enn å forsøke selvstudium i samme tidsrom. Tro meg, etter 7,5 år med universitets- og høyskoleutdanning har jeg prøvd det meste! 

 

Anonymkode: ea5cd...00f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Jeg studerer i oslo på universitetet.

Jeg ønsker egt å bo i Porsgrunn, meen i så fall må jeg pendle et stykke! Jeg ønsker å bo her både av økonomiske grunner, men også fordi samboeren min bor her. 

det blir 10 min kjøring+2 timer og noen minutter på tog, og deretter 20 min på kollektiv transport. Det vil si omtrent 5 timer pendling tilsammen hver dag. Jeg har 1 til 4 skoledager i uken. 

Er det noen som har erfaring med dette? har sett på tidligere innlegg hvor det er snakk om 30 min til 1 time pendling, men når det går opp i 3-5 timer er jo dette litt annerledes? Jeg tror jeg klarer dette, men jeg vet ikke om noen andre har opplevd noe lignende?

Hva synes dere er for lang pendlevei? 

 

Anonymkode: 2ad4f...91f

Høres helt latterlig ut. Du kommer til å møte veggen før jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ikke å pendle så langt om mye av undervisningen er obligatorisk. Dog, du kan jo lese på toget, men er det virkelig verdt det? Jeg pendlet omtrent 6 timer hver dag og det tappet meg for all energi. Jeg fikk ikke noe fritid. Tenk nøye igjennom dette. 

Anonymkode: ceb61...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pendlet omtrent 6 timer hver dag og det tappet meg for all energi

Hva fikk deg til å gjøre noe så dumt?

Anonymkode: cec33...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva fikk deg til å gjøre noe så dumt?

Anonymkode: cec33...a3c

Fikk jobb og hadde ikke bil. Derfor. Sånn er det å bo i Norge. Ikke noe vits å være frekk. Alle har sine ting. 

Anonymkode: ceb61...776

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må også ta med i beregningen hvor ofte det er buss for tog, forsinka tog, kansellerte tog og stappfulle tog hvor du må stå. Det er omtrent hele tiden. 

Anonymkode: 848f5...ce1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk jobb og hadde ikke bil. Derfor. Sånn er det å bo i Norge. Ikke noe vits å være frekk. Alle har sine ting. 

Anonymkode: ceb61...776

Frekk? Altså, når noen er i en situasjon der de ender med å pendle ¼ av døgnet, da må man spørre seg hvordan man havnet i en så håpløs situasjon.

Anonymkode: cec33...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frekk? Altså, når noen er i en situasjon der de ender med å pendle ¼ av døgnet, da må man spørre seg hvordan man havnet i en så håpløs situasjon.

Anonymkode: cec33...a3c

Hvis du ikke synes kommentaren din var frekk, bør du sette deg inn i betydningen av ordet "dumt". Du burde vært med i en av de nye reklamene til Telia :) 

 

You're welcome!

Anonymkode: ceb61...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke synes kommentaren din var frekk, bør du sette deg inn i betydningen av ordet "dumt". Du burde vært med i en av de nye reklamene til Telia :) 

 

You're welcome!

Anonymkode: ceb61...776

Du synes med andre ord det var smart å bruke en fjerdedel av døgnet ditt fem dager i uken på å pendle? 🙂 

Anonymkode: cec33...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du synes med andre ord det var smart å bruke en fjerdedel av døgnet ditt fem dager i uken på å pendle? 🙂 

Anonymkode: cec33...a3c

Det er smart dersom alternativet er å gå på trygd/miste trygdeytelser (Jeg har ikke peiling på NAV-systemet, men antar man kan miste rettigheter til stønader om man sier nei til en jobb man har fått tilbud om). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bttb skrev:

Det er smart dersom alternativet er å gå på trygd/miste trygdeytelser (Jeg har ikke peiling på NAV-systemet, men antar man kan miste rettigheter til stønader om man sier nei til en jobb man har fått tilbud om). 

Nei, det er på ingen måter smart. Du blir heller ikke forventet å ta en jobb som gir deg seks timer pendling fem dager i uken.

Det er rett og slett dumt, og alle kan på forhånd forstå at dette er helt krise, med mindre det er snakk om en kort midlertidig periode.

Anonymkode: cec33...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...