Gå til innhold

Norge og kreft...

Fremhevede innlegg

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korreksjon angående lungekreft: I følge denne rapporten fralungcancereurope.eu er det du skriver her helt feil, og jeg lurer på hvorfor du tror disse landene har mindre forekomst av lungekreft enn f.eks. Norge(som befinner seg på 13. plass)?

image.png.4cec71abaf2d8086e7222b4f1ef9bc3e.png

https://www.lungcancereurope.eu/wp-content/uploads/2017/10/LuCE-Report-final.pdf

Anonymkode: e6f3c...63b

Hæ??? Nå tror jeg vi misforstår hverandre eller så er det jeg som skriver fryktelig utydelig. Ungarn er på 3. Plass på lista over krefttilfeller for kvinner og 4. Plass for krefttilfeller til sammen altså både menn og kvinner. Lunge kreft er en av de krefttypene som forekommer hyppigst sammen med brystkreft, lymfekreft og tarmkreft i følge de statistikkene jeg har lest. Det jeg skrev var at røyking selvsagt kan forklare lungekreften da det er mange som røyker i Ungarn. Men at andre naboland og nærliggende østeuropeiske land også røyker mye (kanskje mer) men allikevel ligger mye lenger bak på listen enn Ungarn. Hva er det jeg skrev som du mener er feil? 

Anonymkode: 35e00...b09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekket nå linken du linket til og den sier jo det samme! Ungarn er ett av de hyppigste landene med lungekreft hvorfor? Det er det jeg lurer på. Hvorfor er det mer der enn Russland og Ukraina hvor «alle» røyker? Disse to landene finner jeg forresten ikke i en eneste kreftstatistikk!! Og hvorfor er Norge så høyt på listen når det er så få som røyker her i forhold til de landene nevnt over? Det er jo lunge , prostata og brystkreft som er en av de hyppigste årsakene til kreftdiagnose her til lands og.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sjekket nå linken du linket til og den sier jo det samme! Ungarn er ett av de hyppigste landene med lungekreft hvorfor? Det er det jeg lurer på. Hvorfor er det mer der enn Russland og Ukraina hvor «alle» røyker? Disse to landene finner jeg forresten ikke i en eneste kreftstatistikk!! Og hvorfor er Norge så høyt på listen når det er så få som røyker her i forhold til de landene nevnt over? Det er jo lunge , prostata og brystkreft som er en av de hyppigste årsakene til kreftdiagnose her til lands og.

Fordi mange røykte før. Og industriarbeidere som jobbet i masse skadelige stoffer den tiden arbeidslivet var gjennomsyret kynisk uten beskyttelse for arbeiderne. Brystkreft er høyt i Norge fordi vi har mammografi-programmet, prostata ble det fokusert masse på PSA-måling en periode, og sannsynligvis en del overdiagnostikk som gjør at statistikkene blir høye. 

At de ikke har statistikk sier nok mer om staten/helsevesenet/overvåkningssystemene enn at de ikke har det. 

Anonymkode: d2bcc...ccd

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi mange røykte før. Og industriarbeidere som jobbet i masse skadelige stoffer den tiden arbeidslivet var gjennomsyret kynisk uten beskyttelse for arbeiderne. Brystkreft er høyt i Norge fordi vi har mammografi-programmet, prostata ble det fokusert masse på PSA-måling en periode, og sannsynligvis en del overdiagnostikk som gjør at statistikkene blir høye. 

At de ikke har statistikk sier nok mer om staten/helsevesenet/overvåkningssystemene enn at de ikke har det. 

Anonymkode: d2bcc...ccd

Jeg er helt helt overbevist om at de har statistikk men at de velger å ikke dele den med resten av verden fordi det for Russland til å virke dårlig. Jeg tror nok det er veldig mange tilfeller der både av dårlig arbeidsmiljø, røyk, alkohol og generell leve måte. Det landet som står på toppen av listen er jo Australia og new Zealand. Australia forstår jeg er mye hudkreft men new zeeland stusser jeg litt på.

Skrevet

Anonymkode: db371...94f

Skrevet

lite sol, et kosthold med mye melkeprodukter, oppdrettsfisk og altfor lite frukt og grønnsaker.

Anonymkode: 1adf3...884

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...