AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #1 Skrevet 17. september 2019 Kom innpå en sånn liste hvor det skriver hvilke land som har høyest forekomst kreft per innbygger eller noe... Dette var en liste med nesten alle land i verden... Norge var altså nr 3 på denne lista, langt foran Sverige og Nederland til og med. Kan noen forklare dette? Er det virkelig så høy forekomst av kreft her? Isåffal er jo det veldig urovekkende... hva kan forklaringen være? Er det noe med d-vitamin, noe i kostholdet våres (mye røkt kjøtt?), jeg bare skjønner ikke hvordan vi kan være så høyt oppe foran mange vestlige land. Og nå tenker jeg at jeg faktisk har grunn til bekymring når mange jeg kjenner har hatt kreft, at det er ikke noe som er ''sjeldent'' i det hele tatt. og ihvertfall ikke her! Anonymkode: a3333...6ec
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #2 Skrevet 17. september 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom innpå en sånn liste hvor det skriver hvilke land som har høyest forekomst kreft per innbygger eller noe... Dette var en liste med nesten alle land i verden... Norge var altså nr 3 på denne lista, langt foran Sverige og Nederland til og med. Kan noen forklare dette? Er det virkelig så høy forekomst av kreft her? Isåffal er jo det veldig urovekkende... hva kan forklaringen være? Er det noe med d-vitamin, noe i kostholdet våres (mye røkt kjøtt?), jeg bare skjønner ikke hvordan vi kan være så høyt oppe foran mange vestlige land. Og nå tenker jeg at jeg faktisk har grunn til bekymring når mange jeg kjenner har hatt kreft, at det er ikke noe som er ''sjeldent'' i det hele tatt. og ihvertfall ikke her! Anonymkode: a3333...6ec Kan du linke til denne? Jeg har også lurt på det faktisk. De statistikkene jeg har sett har pussig nok ikke hatt Russland på listen. Der er jeg nemlig nysgjerrig etter tsernobyl ulykken hvor mange som faktisk ble rammet Anonymkode: 35e00...b09 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #3 Skrevet 17. september 2019 En del av forklaringen kan være at vi har annerledes statistikk/rapportering, eller at registreringen av kreft er annerledes. I andre land hvor helsevesenet er annerledes kan det være det kodes annerledes, eller at kreft ikke oppdages (og dermed ikke synes på statistikkene). Dette finner du sikkert i kommentarene til statistikken/metodevurderingen. Anonymkode: d2bcc...ccd 3
Hurrapurr Skrevet 17. september 2019 #4 Skrevet 17. september 2019 Flere grunner. God helsevesen som diagnostiserer mange flere enn tidligere. Vi har også høy levealder og sannsynligheten for å få kreft øker mye med alderen. Mange lever også lenge med kreft pga gode behandlinger som kan forlenge levetiden med mange år 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #5 Skrevet 17. september 2019 Var det insidens, prevalens eller dødelighet statistikken rapporterte? Anonymkode: d2bcc...ccd
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #6 Skrevet 17. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du linke til denne? Jeg har også lurt på det faktisk. De statistikkene jeg har sett har pussig nok ikke hatt Russland på listen. Der er jeg nemlig nysgjerrig etter tsernobyl ulykken hvor mange som faktisk ble rammet Anonymkode: 35e00...b09 Ja, såklart kan jeg det! https://www.msn.com/nb-no/helse/health/se-hvilke-land-som-har-flest-krefttilfeller/ss-BBIIkDD Hvis du blar igjennom landene, så ser du at Norge til slutt havner på nr 3. Jeg har også tenkt på dette med Tsjernobyl, men mange land fikk jo mye mer radioaktiv stråling enn det vi gjorde? Såvidt jeg har lest så fikk vi den 'røykskyen' mot Skandinavia, men Sverige fikk jo mye høyere stråling enn oss? Likevel har de mindre kreft. Anonymkode: a3333...6ec
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #7 Skrevet 17. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En del av forklaringen kan være at vi har annerledes statistikk/rapportering, eller at registreringen av kreft er annerledes. I andre land hvor helsevesenet er annerledes kan det være det kodes annerledes, eller at kreft ikke oppdages (og dermed ikke synes på statistikkene). Dette finner du sikkert i kommentarene til statistikken/metodevurderingen. Anonymkode: d2bcc...ccd Ja, det kan være en del av forklaringen, men tror ikke Finland, Sverige eller Tyskland har dårligere rapportering på kreft enn det vi har. Det som var poenget var at Norge var foran mange vestlige land som disse. Det jeg reagerte på. Anonymkode: a3333...6ec
Hurrapurr Skrevet 17. september 2019 #8 Skrevet 17. september 2019 https://www.kreftforeningens-blogg.no/2015/03/hvorfor-er-norge-pa-verdenstoppen/ Stol heller på troverdige kilder som feks kreftforeningen! Og her får du sikkert svar. 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #9 Skrevet 17. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du linke til denne? Jeg har også lurt på det faktisk. De statistikkene jeg har sett har pussig nok ikke hatt Russland på listen. Der er jeg nemlig nysgjerrig etter tsernobyl ulykken hvor mange som faktisk ble rammet Anonymkode: 35e00...b09 Ja, det sies visst at Norge og Polen er de to landene som fikk mest radioaktivt nedfall utenom ulykkeslandene. Anonymkode: 0e18a...150 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #10 Skrevet 17. september 2019 Ops, Norge havner på nr 5 * Skrev feil. Men nr 5 er likevel ganske høyt. Ser at Danmark er nr 1 !! Men Finland og Sverige er mye lengre bak, de har mindre tilfeller av kreft. Anonymkode: a3333...6ec 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #11 Skrevet 17. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, det sies visst at Norge og Polen er de to landene som fikk mest radioaktivt nedfall utenom ulykkeslandene. Anonymkode: 0e18a...150 Har du link til dette? Jeg har ikke hørt at Norge fikk mer enn Sverige, det var jo der de først rapporterte funnet. Anonymkode: a3333...6ec
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #12 Skrevet 17. september 2019 Ja det er samme listen jeg har sett ja. Jeg er opprinnelig fra Ungarn som er høyere på listen enn Norge. Jeg vet at det er få jeg kjenner som er over 60 år som ikke har hatt kreft som er fra Ungarn. Der også tenker jeg Tsjernobyl med en gang. Da de som er mye eldre en det lever lenge og relativt sykdomsfritt ser bare på beste foreldrene mine som klarer seg helt topp topp hjemme i en alder av 87 år. Seneste for to uker siden fløy bestemoren min hit for å besøke oss helt alene! Det som er så spesielt at ser du på feks Australia som topper listen så Ungarn og så Norge så er det veldig ulike leve måter og helt ulikt kosthold i disse tre landene! Anonymkode: 35e00...b09
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #13 Skrevet 17. september 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja det er samme listen jeg har sett ja. Jeg er opprinnelig fra Ungarn som er høyere på listen enn Norge. Jeg vet at det er få jeg kjenner som er over 60 år som ikke har hatt kreft som er fra Ungarn. Der også tenker jeg Tsjernobyl med en gang. Da de som er mye eldre en det lever lenge og relativt sykdomsfritt ser bare på beste foreldrene mine som klarer seg helt topp topp hjemme i en alder av 87 år. Seneste for to uker siden fløy bestemoren min hit for å besøke oss helt alene! Det som er så spesielt at ser du på feks Australia som topper listen så Ungarn og så Norge så er det veldig ulike leve måter og helt ulikt kosthold i disse tre landene! Anonymkode: 35e00...b09 Ungarn er et flott land! liker godt kulturen. Uansett, hva tror du er forklaringen på at vi er så høyt oppe på lista? Har hørt at den høye forekomsten av lungekreft i Ungarn er pga røyking... Men du tror at Tsjernobyl kan forklare mye av dette? Anonymkode: a3333...6ec
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #14 Skrevet 17. september 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungarn er et flott land! liker godt kulturen. Uansett, hva tror du er forklaringen på at vi er så høyt oppe på lista? Har hørt at den høye forekomsten av lungekreft i Ungarn er pga røyking... Men du tror at Tsjernobyl kan forklare mye av dette? Anonymkode: a3333...6ec Det er mye lymfekreft og brystkreft blant annet. Det kan komme av det. Røyking kan selvsagt forklare lungekreft! Det er dessverre mange som røyker der ja. Men jeg kan tenke meg at land som Polen, Tsjekkia, Kroatia, Slovenia osv har like mange røykere men fortsatt mye mindre forekomst av kreft. Anonymkode: 35e00...b09
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #15 Skrevet 17. september 2019 Ja, Norge ligger høyt på forekomst av krefttilfeller, bl.a. fordi rapporteringen er svært nøyaktig og kreft ofte oppdages tidlig, men også p.g.a. livsstilrelatert kreft typisk for den moderne verden. Det er greit å huske at Norge ligger høyt når det gjelder å overleve kreft - vi har lavere dødelighet enn de fleste andre land. Anonymkode: e6f3c...63b 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #16 Skrevet 17. september 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er mye lymfekreft og brystkreft blant annet. Det kan komme av det. Røyking kan selvsagt forklare lungekreft! Det er dessverre mange som røyker der ja. Men jeg kan tenke meg at land som Polen, Tsjekkia, Kroatia, Slovenia osv har like mange røykere men fortsatt mye mindre forekomst av kreft. Anonymkode: 35e00...b09 Færre krefttilfeller totalt, men flere døde. Anonymkode: e6f3c...63b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #17 Skrevet 17. september 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Færre krefttilfeller totalt, men flere døde. Anonymkode: e6f3c...63b Snakker du nå om Norge? Det jeg skrev omhandlet Ungarn. Anonymkode: 35e00...b09
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #18 Skrevet 17. september 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er mye lymfekreft og brystkreft blant annet. Det kan komme av det. Røyking kan selvsagt forklare lungekreft! Det er dessverre mange som røyker der ja. Men jeg kan tenke meg at land som Polen, Tsjekkia, Kroatia, Slovenia osv har like mange røykere men fortsatt mye mindre forekomst av kreft. Anonymkode: 35e00...b09 Korreksjon angående lungekreft: I følge denne rapporten fralungcancereurope.eu er det du skriver her helt feil, og jeg lurer på hvorfor du tror disse landene har mindre forekomst av lungekreft enn f.eks. Norge(som befinner seg på 13. plass)? https://www.lungcancereurope.eu/wp-content/uploads/2017/10/LuCE-Report-final.pdf Anonymkode: e6f3c...63b
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #19 Skrevet 17. september 2019 31 minutter siden, Hurrapurr skrev: https://www.kreftforeningens-blogg.no/2015/03/hvorfor-er-norge-pa-verdenstoppen/ Stol heller på troverdige kilder som feks kreftforeningen! Og her får du sikkert svar. Hvorfor ødelegge en god diskusjon med gode kilder? 😛 Anonymkode: d2bcc...ccd
AnonymBruker Skrevet 17. september 2019 #20 Skrevet 17. september 2019 Vi lever veldig lenge og folk går faktisk til legen og har råd til å gå igjennom tester. Anonymkode: 57860...966 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå