Gå til innhold

Selvluftere


Chantielle

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om man skal le eller gråte,når samme hundeeier innkaller til leteaksjon etter hunden sin.... igjen,hunden er atter en gang  borte fordi eierne praktiserer selvlufting. Åpne døra,slipp ut hunden,regner med at den kommer tilbake.

Hundeloven sier :

Båndtvangen gjelder året rundt, for alle som ikke har kontroll på sin hund

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs:

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller
b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

*******************

Hva kan skje dersom hunder påtreffes løse?
Løse hunder i båndtvangstiden kan fanges inn av hvem som helst.
Utenfor båndtvangstiden kan løshunder (hunder som ikke føres på forsvarlig måte) fanges inn. Hunden som fanges inn skal stelles på forsvarlig måte og snarest leveres til politiet, som kontakter eier og tar vare på hunden på eiers regning til eieren henter den. Blir hunden ikke hentet, blir den i de fleste tilfeller forsøkt omplassert. I verste fall må hunden avlives.

********************************

Så hvilke tanker gjør du deg om selvlufting,er 'nabohunden' til stadighet på tur alene,hadde du levert den inn til politiet,slik at eier må betale ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kommer ann på hunden. Noen indivder gjør bare det, lufter seg selv, driter i alt rundt å går hjem. Men de er så klart sjeldene. Hatt 1 slik hund. Bæsjet kun på 1 flekk i hagen. Gikk seg en tur i skogen hver morgen mens jeg drakk morgenkaffen. Det var en meget spesiell hund, aldri møtt makan, ei aldri klart å få til maken. Men også oppvokst med en slik nabohund. Den brydde seg nada om oss, gikk seg en tur, så rett hjem, uansett hva vi lokket med.

en hund som flyr etter katter, skal hilse på alt og alle bør ikke få fly fritt. Så da hadde jeg nok ringt politiet og sagt det var en streifer rundt

Anonymkode: 9527d...6be

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd dette, om det skjedde ofte hadde jeg nok levert den til politiet ja.

Du kan eventuelt levere til dyreklinikk om du er usikker på eier. Da vil de sjekke chip og ringe eier, men om hunden ikke har chip ringer de politiet. 

Jobbet selv på kennel der hunder som ble levert av politiet havnet og det var noen gjengangere, og det blir fort veldig dyrt. Ikke alle som kom og hentet med en gang heller... 😕

Anonymkode: c74b3...179

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri opplevd dette, om det skjedde ofte hadde jeg nok levert den til politiet ja.

Du kan eventuelt levere til dyreklinikk om du er usikker på eier. Da vil de sjekke chip og ringe eier, men om hunden ikke har chip ringer de politiet. 

Jobbet selv på kennel der hunder som ble levert av politiet havnet og det var noen gjengangere, og det blir fort veldig dyrt. Ikke alle som kom og hentet med en gang heller... 😕

Anonymkode: c74b3...179

Den hunden jeg tenker på akkurat nå,bor i en by med litt grøntarealer,men med stor trafikk osv. Jeg forstår ikke at de tør å slippe den ut alene. Personlig tror jeg nok at jeg hadde levert den direkte til politiet,om ikke annet,så for at eierne må betale for hver gang de gir blaffen i hunden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i grunn det er hyggelig å møte hunder ute på tur jeg... Slipper ikke mine ut alene, men hender vi møter noen selvluftere her i bygda, bare koselig det. Går selvsagt ut i fra at folk som praktiserer dette har tvers igjennom sosialiserte og greie hunder. 

Selvsagt er det ikke uten risiko, men alle de møtene jeg har hatt med slike hunder har vært positive, så personlig har jeg ingen problemer med det. Og tenk så deilig og fritt liv de hundene lever!

Har vært i en del land hvor dette er normen, og hundene der er så fantastisk godt sosialiserte og oppdragne mot hverandre. Det skulle nesten vært mer av det her til lands... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som bare slapp hunden ut, tok et år og den ble påkjørt. kjempetragisk. Jeg tenker at man har et ansvar for hunden og alle rundt. Det må føles vanskelig å kjøre på en hund også.

Anonymkode: a1429...e57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er jævlig komisk at hundeeiere tar båndtvangen alvorlig når det gjelder sine egne beist. Ellers hører man ingenting.

Anonymkode: aa85f...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Chantielle said:

Den hunden jeg tenker på akkurat nå,bor i en by med litt grøntarealer,men med stor trafikk osv. Jeg forstår ikke at de tør å slippe den ut alene. Personlig tror jeg nok at jeg hadde levert den direkte til politiet,om ikke annet,så for at eierne må betale for hver gang de gir blaffen i hunden sin.

Dette er jo helt sykt, og når det er i tillegg til at hunden stadig blir borte, er det jo noe som er feil.

MEN jeg er ellers for mer frihet, jeg syns Norge har blitt veldig regulert. Vi hadde en fast løshund som kom til oss der jeg vokste opp, dette var på 70/80-tallet og vi brydde oss lite om det. Vi hadde også sau, og det var flere som hadde sauer rundt der men jeg hørte aldri om noe tap pga løshunder. Ene naboen hadde av og til besøk av tre store schæfere som kom gneldrende når jeg red forbi der, men hesten min brydde seg ikke.
Jeg var også på besøk i Irland for noen år siden, og der gikk alle hunder løse på landsbygda. Vi var og hentet en hest som de som jeg var på besøk hos hadde kjøpt, og når vi gikk den turen hjem så kom det flere hunder ned på veien og hilste på oss. Deres hund var også blitt mye mer omgjengelig av å møte på andre løse hunder. Her i Norge blir jo hundene stadig mer asosiale pga ingen går løse. En Ungarer jeg kjenner sier han har aldri sett så mye aggresjon mot andre hunder som hundene har her, han er hundetrener og drev hundebarnehage før.
Så ja, man bør jo passe på hunden sin, men jeg er generelt ikke noe for denne hysteriske båndtvangen over alt.

Anonymkode: 0d824...0ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde faktisk en "selvlufter" her også en stund, men den er død nå. En koselig finsk lapphund som hele tiden stakk av 😄 Han gjorde ingen noe og kom aldri til skade selv heller, det få er veier her, og han gikk stort sett over jordene.
Her kunne alle hunder gått løse for min del. Min egen holder jeg i bånd da, for hun liker ikke fremmede folk, selv om hun er helt ok med andre hunder.

Anonymkode: 0d824...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er jævlig komisk at hundeeiere tar båndtvangen alvorlig når det gjelder sine egne beist. Ellers hører man ingenting.

Anonymkode: aa85f...5a8

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal ta båndtvangen alvorlig på naboens vegne? Det er ikke opp til meg å passe på at andre privatpersoner jeg ikke kjenner følger loven? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Myrmica skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal ta båndtvangen alvorlig på naboens vegne? Det er ikke opp til meg å passe på at andre privatpersoner jeg ikke kjenner følger loven? 

Poenget er at NÅ kommer hundeeiere på banen om båndtvang. Nå er det alvorlig virker det som. Dette innlegget er en i mengden av hva jeg har sett. Få hundeeiere er så på som nå.

Anonymkode: aa85f...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Myrmica skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal ta båndtvangen alvorlig på naboens vegne? Det er ikke opp til meg å passe på at andre privatpersoner jeg ikke kjenner følger loven? 

Kan forklare mer. Du frykter for tap av ditt dyr, og derfor er båndtvang viktig for deg. Synes det er komisk at slike utsagn kommer nå.

Anonymkode: aa85f...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vitne til at en hund i nabolaget som var kjent for å få lufte seg selv gikk langs motorveien. Fikk senere vite at den ble påkjørt. Eier fikk en ny hund som også fikk lufte seg selv. 🙄

Anonymkode: 4154e...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^ Jeg fant den langt fra huset en gang og tok den med tilbake til eier, men fikk beskjed om at det går fint. Nå ser jeg den nye hunden fra vinduet en gang i blant og stresser hver gang det kjører bil forbi.

Anonymkode: 4154e...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

^ Jeg fant den langt fra huset en gang og tok den med tilbake til eier, men fikk beskjed om at det går fint. Nå ser jeg den nye hunden fra vinduet en gang i blant og stresser hver gang det kjører bil forbi.

Anonymkode: 4154e...4dc

Lever den til politiet neste gang eller kontakt Mattilsynet.

Anonymkode: 0d824...0ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder man ikke å gå tur med hunden, så bør man heller ikke ha hund. Da er katt et mer passende kjæledyr. Politiet vil nok neppe ta hånd om hunden, men de vet kanskje hvem som tar seg av hittehunder der du bor (typisk Falck). Fang hunden og lever den konsekvent dit. Eier må da cashe ut bikkja.

 

Uhell kan skje alle, men å konsekvent slippe ut bikkja på egen hånd for «selvlufting» er ansvarsfraskrivelse og bidrar til å gi oss hundeeiere et dårlig rykte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.9.2019 den 1.22, AnonymBruker skrev:

Poenget er at NÅ kommer hundeeiere på banen om båndtvang. Nå er det alvorlig virker det som. Dette innlegget er en i mengden av hva jeg har sett. Få hundeeiere er så på som nå.

Anonymkode: aa85f...5a8

Hva har dette med båndtvang å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noe om selvlufting i det hele tatt. Man tar ikke ansvar for hunden sin når man slipper den løs uten tilsyn. Man tar ikke hensyn til andre folk og dyr. Folk som er redde for hunder,man bør ha respekt for de også. For min egen del,så har jeg opplevd mer enn nok problemer med løshunder. Feks valpen min ble angrepet av løshund når den var 4 mnd,det samme gjentok seg når den var 5 mnd. Ingen eier i sikte,og det var kanskje like bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var vitne til at en hund i nabolaget som var kjent for å få lufte seg selv gikk langs motorveien. Fikk senere vite at den ble påkjørt. Eier fikk en ny hund som også fikk lufte seg selv. 🙄

Anonymkode: 4154e...4dc

Tragisk. Slike folk burde ikke hatt hund i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 0.26, Myrmica skrev:

Jeg synes i grunn det er hyggelig å møte hunder ute på tur jeg... Slipper ikke mine ut alene, men hender vi møter noen selvluftere her i bygda, bare koselig det. Går selvsagt ut i fra at folk som praktiserer dette har tvers igjennom sosialiserte og greie hunder. 

Selvsagt er det ikke uten risiko, men alle de møtene jeg har hatt med slike hunder har vært positive, så personlig har jeg ingen problemer med det. Og tenk så deilig og fritt liv de hundene lever!

Har vært i en del land hvor dette er normen, og hundene der er så fantastisk godt sosialiserte og oppdragne mot hverandre. Det skulle nesten vært mer av det her til lands... 

Ja,jeg synes også det er hyggelig,det gjør ikke hunden min. Hunden min skal også ha en mulighet til å ha det fint på tur,uten å bli plaget av løshunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...