Gå til innhold

Magesyreproblemer gir bunnløs sult


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i en lengre periode vært plaget med for mye magesyre og står på Nexium mot dette. Likevel er jeg så sulten hele tiden! Plagsomt sulten, som varer hele døgnet. Det eneste som demper sultfølelsen er å stappe i meg brødskriver eller havregrøt. Det hjelper ikke å spise gulrøtter, brokkoli, yoghurt og annet normal mellomåltidsmat, da er jeg like sulten etterpå (eller mer sulten!). Brødmat hjelper, men jeg blir likevel unormalt fort sulten igjen. Jeg har alltid pleid å spise nokså sakte, men nå hiver jeg meg over maten som en tenåringsgutt. Jeg har aldri vært særlig glad i hverken grovt brød uten pålegg eller enkel havregrøt laget på vann, så det er ikke fordi jeg synes det er så innmari godt at jeg stapper det i meg hele dagen lang. Spiser vanligvis normalt sunt. Drikker ikke alkohol, brus, kaffe, spiser ikke godteri. Bruker ikke tobakk. 

Dette har vart lenge og det er såpass plagsomt at det forringer livskvaliteten min. Selv når jeg stapper innpå med brødskiver og havregrøt rumler magen min så høyt at kolleger og kunder har påpekt det. Spiser normale porsjoner til middag (grønnsaker pluss fisk/kylling og litt fett. unngår å spise ris o.l. ettersom jeg spiser såpass mye karbohydrater gjennom dagen), men etter en drøy times tid gnager sulten i magen og jeg må spise grøt eller brød. Metthetsfølelsen varer lenger etter at jeg har spis brød/grøt enn etter å ha spist middag, men merker ikke forskjell på om det er loff eller fiberrikt grovbrød. Virker nesten som at brødet fungerer som en svamp og suger til seg magesyren, hvis det gir noen mening? 

Fastlegen bare trekker på skuldrene og sier at jeg skal fortsette å ta Nexium eller at jeg kan bytte tilbake til Somac som jeg har prøvd tidligere. Merket ingen forskjell på sultfølelsen på Somac vs. Nexium, men begge bedret den brennende og sviende følelsen jeg hadde før. Fastlegen er sikker på at jeg har overproduksjon av magesyre (i motsetning til underproduksjon). 

Er det andre som har opplevd lengre perioder med for mye magesyre og at det har gitt ekstrem sultfølelse? Hva hjalp deg? 

Anonymkode: 46d24...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fått tatt en gastroskopi og sett hva som faktisk er problemet siden du er så plaget med sure oppstøt? Om ikke er vel det veien å gå. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hormonene dine. Vet ikke om du er kvinne eller mann men det kan være ubalanse.

Anonymkode: bcf54...8db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym_30 skrev:

Har du fått tatt en gastroskopi og sett hva som faktisk er problemet siden du er så plaget med sure oppstøt? Om ikke er vel det veien å gå. 

Nei, fastlegen henviste men jeg fikk avslag. Vurderende lege mente det var tydelig at det er overproduksjon av magesyre som er problenet og at det er svært lite sannsynlig at det er andre årsaker til plagene og derfor undøvendig å ta gastroskopi. Fastlegen var forsåvidt enig i dette. 

Hva tenker du at en gastroskopi kan bidra med? Kan det være noe annet enn det legen tror, men da hadde jeg vel hatt andre symptomer? 

Anonymkode: 46d24...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk hormonene dine. Vet ikke om du er kvinne eller mann men det kan være ubalanse.

Anonymkode: bcf54...8db

Jeg er kvinne. Hvilke hormoner tenker du på?

Anonymkode: 46d24...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen opplever at gestagenprevensjon (for eksempel hormonspiral) kan gi refluksproblemer. Selv er jeg i overgangsalderen, og ser tydelig at jeg får økte problemer på progesteronsiden av syklus (etter eggløsning). Problemene startet for et par år siden, jeg har aldri hatt noe sånt før. Nå har jeg lavt østrogen, og kan plages mer jevnt gjennom syklus med refluks. Ser nå bare fram til at også progesteronet går nedover. 

Jeg gjorde et forsøk med naturlig progesteronkrem for et par år siden, da jeg hadde store mensblødninger på den tiden. Jeg fikk enorme refluksproblemer av det. Måtte bare slutte, det der holdt jeg ikke ut. Problemene ga seg raskt etterpå.

Gestagen er syntetisk progesteron, derfor gir de samme symptomer/virkninger. Hos meg, ihvertfall. Leger vil nok ikke helt gå med på dette, for jeg tror neppe det er gjort noe forskning her. Men min erfaring er tydelig. En annen ting som bekrefter det for min del er at jeg tok gastroskopi, men fikk ikke diagnosen reflukssykdom. Det kan bare bli sånn noen ganger, sa legen. Uten noen grunn. Alt så normalt ut der inne. Jeg heller nok til at det er en grunn. Hormoner.

Anonymkode: 9a7af...ede

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lege mente at jeg hadde for mye magesyre for noen år siden. Jeg prøvde nexium, men det hjalp ikke! Jeg fant til slutt ut på egenhånd at jeg hadde for lite magesyre, men hadde gått for lenge med for lite magesyre så endte opp med ibs. 

Så jeg ville undersøkt om det er mulig at du har for lite siden det du prøver ikke hjelper :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 20.08, AnonymBruker skrev:

Nei, fastlegen henviste men jeg fikk avslag. Vurderende lege mente det var tydelig at det er overproduksjon av magesyre som er problenet og at det er svært lite sannsynlig at det er andre årsaker til plagene og derfor undøvendig å ta gastroskopi. Fastlegen var forsåvidt enig i dette. 

Hva tenker du at en gastroskopi kan bidra med? Kan det være noe annet enn det legen tror, men da hadde jeg vel hatt andre symptomer? 

Anonymkode: 46d24...e98

Tenker når du er så pass plaget som du er kan det være greit å se hvordan ståa faktisk er i magen. I tillegg til at om det skulle være behov for livslang behandling med somac/nexium så får man det på blå resept om man er diagnostisert med gastroscopi. Man kan til og med være aktuell for operasjon om det er lukkemuskelen din som ikke lukker seg ordentlig slik at magesyren kommer opp i spiserøret ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 19.9.2019 den 22.55, Sporty92 skrev:

Min lege mente at jeg hadde for mye magesyre for noen år siden. Jeg prøvde nexium, men det hjalp ikke! Jeg fant til slutt ut på egenhånd at jeg hadde for lite magesyre, men hadde gått for lenge med for lite magesyre så endte opp med ibs. 

Så jeg ville undersøkt om det er mulig at du har for lite siden det du prøver ikke hjelper :) 

Takk for tips. Nexium og de andre syredempende medisinene jeg bruker hjelper meg, men ikke nok. Fastlegen er helt sikker på at problemet mitt er overproduksjon av magesyre ettersom plagene mine forverres hvis jeg spiser eddik eller annen sur mat. 

Anonymkode: 46d24...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2019 den 12.08, Anonym_30 skrev:

Tenker når du er så pass plaget som du er kan det være greit å se hvordan ståa faktisk er i magen. I tillegg til at om det skulle være behov for livslang behandling med somac/nexium så får man det på blå resept om man er diagnostisert med gastroscopi. Man kan til og med være aktuell for operasjon om det er lukkemuskelen din som ikke lukker seg ordentlig slik at magesyren kommer opp i spiserøret ditt. 

Ja, kanskje det hadde vært lurt med en gastroskopi sånn for sikkerhets skyld. Men hvordan får jeg overalt fastlegen til å henvise meg igjen? 

Anonymkode: 46d24...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urter hjelper mot magesyre, rotgrønnsaker, sitrus frukt (drikke sitonvann f.eks. Ja, det er basisk bittert, ikke surt) nøtter, frø, sopp. Jeg må også passe på PH verdien fordi jeg kan lett få sur meg, men det har bikka over til å bli for basisk iblant og. Tror jeg er ganske sensitiv fordi jeg er på en lavkarbodiett og ikke kan "dempe det" med karbohydrater. 

Anonymkode: 5dd8a...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du refluks etter mat? 

Vet ikke om det hjelper uten reflux, men ett gammelt kjerringråd er å spise reven gulrot ca 5 min før du skal spise vanlig mat... 

Har dessverre ingen andre råd å komme med.. 

Anonymkode: 14f8c...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også overproduksjon av magesyre. Gastroskopi viste ingenting galt. Jeg får Nexium på blå resept og den hjelper. 

Jeg kan også føle et slags sug om det er verre enn det pleier en dag. Og jeg synes også det hjelper å spise brød ol. Jeg har ikke funnet noen sammenheng med noe, dessverre.

Anonymkode: b3864...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde absolutt tatt en gastroskopi. Den kan du få utført privat uten henvisning i verste fall. Rart du får utskrevet de medisinene uten å ha tatt gastroskopi foresten, jeg har hørt at om du får de på resept over lang tid så skal det være begrunnet at du har utført utredning som ikke tilsier at det er noe annet som gir deg plagene. Gå tilbake til legen å be vedkommende rehenvise deg igjen ett annet sted, finnes private som også tar i mot henvisninger fra lege, de kommer ikke til å avvise henvisningen du får. 

Anonymkode: 38405...b5d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magesår gir også en falsk sultfølelse kort tid etter måltider. Prøv å les deg litt opp på det, derfor er det viktig æ få sjekket opp symptomene. Magesår må behandles med annet en syredempende medisiner.

Anonymkode: 38405...b5d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kan man utvikle ibs pga for lite magesyre? jeg er plaget med periodevis kvalme, forstoppelse og magesmerter. tok gastro og kolonskopi for noen år siden pga blod i avføring. viste ingenting. så for noen mnd siden prøvde jeg aciglucamin for å øke prod av magesyre. ble kvitt mye av luftsmertene og forstoppelsen, men sliter med kvalme ennå. er det egentlig poeng for meg å bli henvist til gastro? sorry for at jeg kupper tråden nå; ble bare så engasjert

Anonymkode: af407...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som tror de har for mye magesyre pga sure oppstøt osv som egentlig sliter med det motsatte. I så fall vil det være bedre å ta betain hcl.

Husk at leger kurerer symptomer, så de legemidlene som gis kurerer ikke problemet.

Dette er bare en gjetning, men er problemet for mye magesyre, så vil jeg tro st det hjelper mer å spise kjøtt og proteinrik mat enn karbohydrater. Magesyren bryter ned proteinene.

Hvis problemet er for lite magesyre, vil du bli værre av å spise mye proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, bodyhack_petter skrev:

Mange som tror de har for mye magesyre pga sure oppstøt osv som egentlig sliter med det motsatte. I så fall vil det være bedre å ta betain hcl.

Husk at leger kurerer symptomer, så de legemidlene som gis kurerer ikke problemet.

Dette er bare en gjetning, men er problemet for mye magesyre, så vil jeg tro st det hjelper mer å spise kjøtt og proteinrik mat enn karbohydrater. Magesyren bryter ned proteinene.

Hvis problemet er for lite magesyre, vil du bli værre av å spise mye proteiner.

Nei, nei. Det er mye syre i ting som kjøtt. Man kan søke opp hva som er surt og hva som er basisk på nettet. Korn og sånt er forsåvidt også mer surt enn det er basisk, men jeg tror det fortsatt er litt nøytraliserende. 

Jeg pleier å bruke noen dråper pepermynteolje i mat eller drikke. Kjøpte den på helsekosten, heter JHP Japansk perpermynteolje. Man kan også bruke natron (men helst ikke over tid fordi det fucker med egen produksjon) Men som jeg nevnte urter, sitrus, rotgrønnsaker, nøtter, sopp mm.. 

Anonymkode: 5dd8a...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 18.02, AnonymBruker skrev:

Har i en lengre periode vært plaget med for mye magesyre og står på Nexium mot dette. Likevel er jeg så sulten hele tiden! Plagsomt sulten, som varer hele døgnet. Det eneste som demper sultfølelsen er å stappe i meg brødskriver eller havregrøt. Det hjelper ikke å spise gulrøtter, brokkoli, yoghurt og annet normal mellomåltidsmat, da er jeg like sulten etterpå (eller mer sulten!). Brødmat hjelper, men jeg blir likevel unormalt fort sulten igjen. Jeg har alltid pleid å spise nokså sakte, men nå hiver jeg meg over maten som en tenåringsgutt. Jeg har aldri vært særlig glad i hverken grovt brød uten pålegg eller enkel havregrøt laget på vann, så det er ikke fordi jeg synes det er så innmari godt at jeg stapper det i meg hele dagen lang. Spiser vanligvis normalt sunt. Drikker ikke alkohol, brus, kaffe, spiser ikke godteri. Bruker ikke tobakk. 

Dette har vart lenge og det er såpass plagsomt at det forringer livskvaliteten min. Selv når jeg stapper innpå med brødskiver og havregrøt rumler magen min så høyt at kolleger og kunder har påpekt det. Spiser normale porsjoner til middag (grønnsaker pluss fisk/kylling og litt fett. unngår å spise ris o.l. ettersom jeg spiser såpass mye karbohydrater gjennom dagen), men etter en drøy times tid gnager sulten i magen og jeg må spise grøt eller brød. Metthetsfølelsen varer lenger etter at jeg har spis brød/grøt enn etter å ha spist middag, men merker ikke forskjell på om det er loff eller fiberrikt grovbrød. Virker nesten som at brødet fungerer som en svamp og suger til seg magesyren, hvis det gir noen mening? 

Fastlegen bare trekker på skuldrene og sier at jeg skal fortsette å ta Nexium eller at jeg kan bytte tilbake til Somac som jeg har prøvd tidligere. Merket ingen forskjell på sultfølelsen på Somac vs. Nexium, men begge bedret den brennende og sviende følelsen jeg hadde før. Fastlegen er sikker på at jeg har overproduksjon av magesyre (i motsetning til underproduksjon). 

Er det andre som har opplevd lengre perioder med for mye magesyre og at det har gitt ekstrem sultfølelse? Hva hjalp deg? 

Anonymkode: 46d24...e98

Det hjelper jo ikke, Ts, å fortsette med et medikament som demper symptomer om du ikke tar grep om problemet.

Så du må slutte å stresse (om nødvendig ved å finne en ny jobb, men sånn i starten ved å lære deg stressmestring).

Du må begynne å trene, og minst få inn en daglig økt på 15-20 min.

Du må godta å over en kortere tid her og nå sove med overkroppen høyere enn beina og på venstre side (å sove på siden med magesekken minker symptomene kraftig) 

Og så bør du gi nøytral diett et forsøk. Det betyr å kutte alkohol, koffein (te og kaffi), sure drikker (brus, juice og energidrikker), tomat, sitrus, kjøtt, melkeprodukt (inkludert smør og ost) kål, paprika, pepper, saltmat, chili og alle former for sjokolade.

En standard dag kan bestå av: frokost: havregrøt med banan og nøtter

snack: nøtter banan, kokosvann, frukt som ikke er sur (papaya, banan og mandarin kan funke)

lunsj: ris eller grøt med dampede grønnsaker og dampet fisk

middag: kopi av lunsj.

kvelds: kopi av frokost. 

Gi det noen måneder og du føler deg nok bedre, skal du se.

Anonymkode: 027c7...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...