Gå til innhold

Islendinger og Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter å ser på første episode av beforeigners og ble plutselig nysgjerrig på en del ting:

-Stemmer det at islendinger har lett for å lære seg norsk, hvis ja; hvorfor når språkene norsk og islandsk er så ulike?

-Islendinger er "gamle nordmenn", anser de seg selv for nordmenn den dag i dag, eller er de fullt ut islendinger?

Anonymkode: de92a...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er enkelt for islendinger å lære seg norsk. For det første lærer islendinger «skandinavisk» på skolen; et blandingsspråk av de skandinaviske språkene. Sånn sett har islendinger i dag allerede noe kjennskap til norsk. For det andre er det enkelt for islendinger å lære norsk fordi språkene ikke er så ulike. Det verste for en norsktalende som skal lære seg islandsk er grammatikken. Uttale, syntaks og semantikk er mer nærliggende norsk. For en islending er norsk en «enkel versjon» av islandsk. 

Anonymkode: 5e7e8...1d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte sammen men islending. Og han bare: Hey,we’re both Vikings! 

Han skjønte mye dansk, men snakket helst engelsk Tror de lærer det på skolen. 

Anonymkode: 116a9...ce7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er islandsk og lærte meg norsk ganske kjapt eigentlig. Det er mykje likt, islandsk er meir komplekst. F.eks bøyer vi etter kjønn, ho er sulten og han er sulten blir forskjellig. Ég er svöng, han er svangur. Åtte kasus, samt enorme menger synnonymer.

Eg anser meg som gammal norsk, vi er det same folket. 

Anonymkode: 73634...c1e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eg er islandsk og lærte meg norsk ganske kjapt eigentlig. Det er mykje likt, islandsk er meir komplekst. F.eks bøyer vi etter kjønn, ho er sulten og han er sulten blir forskjellig. Ég er svöng, han er svangur. Åtte kasus, samt enorme menger synnonymer.

Eg anser meg som gammal norsk, vi er det same folket. 

Anonymkode: 73634...c1e

Islandsk har jo bare fire kasus!

Anonymkode: 7fa86...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min er islandsk, lærte språket ganske fort.. Synes i begynnelsen islandsk og norsk var ganske ulikt, men ikke nå lenger. Nå ser jeg mange likheter og skjønner mesteparten av det han sier når han prater med familie og venner på telefon. Mange like ord, det eneste jeg sliter med er bøyningen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lærer de dansk på skolen på Island?

Anonymkode: 2c5c5...6d3

Ja, det gjør de. Færøyene også slik jeg har forstått.

 

Men folk med nynorsk som morsmål, har vel bedre utsikter for å forstå islandsk? tanker?

Anonymkode: ef5b2...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 17.48, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør de. Færøyene også slik jeg har forstått.

 

Men folk med nynorsk som morsmål, har vel bedre utsikter for å forstå islandsk? tanker?

Anonymkode: ef5b2...e5b

Det er ingen som har nynorsk som morsmål 🙄

Anonymkode: 116a9...ce7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...