Gå til innhold

Kokkejævelen, ny nr 1 på blogg.no

Gjest Barberblad

Anbefalte innlegg

På 25.8.2020 den 11.23, CMarie skrev:

Anbefaler alle å lese @FruJohansen 

http://frujohansen.no/?p=6493

Fantastisk🙌👍👏 

Jeg begynte å lese det og tenkte hva i all verden har skjedd med @FruJohansen😢😳? Ble så skuffa, samtidig var det vanvittig ubehagelig å lese noe så personlig og intimt... Som alltid treffer hun spikeren på hodet! 

Jeg har aldri lest noe av kokkejævlen før og jeg tviler på at jeg klikker inn igjen. Det siste innlegget om barnevernet og den måten det er skrevet på? Wow! Det var galt på så mange måter, og så umodent! Enten er du enig med meg eller så får du melde til BV? Det hang jo virkelig ikke sammen med de kritiske kommentarene som kom angående utlevering. Og at man i det hele tatt kan komme til en annen konklusjon enn at dette er utlevering (grov i mine øyne) er jo totalt uforståelig! 

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hysh... vi som han takket for saklig kritikk for  noen dager siden, er plutselig blitt «saklig kritikk» i hermetegn..viser til siste innlegg. Hysh..Mener det seriøst, i solidaritet med barna. 

Endret av Yann
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg bestemt meg for å ikke legge mer brensel på Kokkejævel-bålet.

Det fordi jeg mener at kokken har såpass sterke likhetstrekk med AB, at han - som henne - nærer seg på kritikken. På “nettrollene”. Det er kritikken som fyrer ham opp. Som holder bloggen gående i disse dager. 

De grusomme meldingene som strømmer inn, de eksisterer ikke. Det er her på Kvinneguiden “meldingene” kommer, ikke på blogg eller messenger. Det er her han finner inspirasjon.

Dette har jeg sett en gang før, og det holder. Orker bare ikke reprise av Anne Brith😂

Takk for meg Kokkejævel. Og versågod for inspirasjon👍

Håper flere følger mitt eksempel, så beskytter vi kanskje en -og etterhvert to - uskyldige🙏

Endret av Finlay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Dere er nå en hærskare for dere selv - snakker om en person som om han er et forferdelig dårlig menneske, imens dere lirer av dere om å ta hensyn til barn. Jaggu. 

Og nei - jeg kjenner ikke Kokkejævel personlig. Ja, jeg leser bloggen hans. Men jeg, og helt sikkert mange med meg - klarer ikke identifisere meg med alt dere mener om de som liker det han skriver. Jeg er heller ikke middelaldrende. Er også godt skolert. Er kun et menneske med erfaringer  på godt og vondt, slik som han. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nordpia skrev:

Herregud. Dere er nå en hærskare for dere selv - snakker om en person som om han er et forferdelig dårlig menneske, imens dere lirer av dere om å ta hensyn til barn. Jaggu. 

Og nei - jeg kjenner ikke Kokkejævel personlig. Ja, jeg leser bloggen hans. Men jeg, og helt sikkert mange med meg - klarer ikke identifisere meg med alt dere mener om de som liker det han skriver. Jeg er heller ikke middelaldrende. Er også godt skolert. Er kun et menneske med erfaringer  på godt og vondt, slik som han. 

Å gjøre narr av følgerne hans har gått som en rød tråd gjennom alle sidene her. De er gamle damer, Gunda, fra livets harde skole etc. 
Men han følges med argusøyne her inne, så kritikerne blir også følgerne hans. 
😅

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nordpia skrev:

Kan du være så snill å vise til et eneste innlegg hvor noen skriver det du påstår???? Hvem har skrevet at han er et forferdelig dårlig menneske? Hvor står det?

Akkurat som kokkejævel sjøl: Han drar på så inn i helvete med påstånder om at det er skrevet at han er en elendig far, han må meldes til barnevernet, han er psyk osv osv -men HVOR er de meldingene? Som HAN selv sier han har fått? De er i hvertfall IKKE her på KG. De er IKKE i kommentarfeltet hans. Så da må de enten komme via FB hvor han vet hvem som er avsender (og kan ta det direkte med den det gjelder -eller så får han kanskje brev?? Eller kanskje han rett og slett gjør som Anne Brith og dikter opp trusler og kritikk som det passer han selv?

Hele den siste uken med diskusjoner og ekstremt angripende innlegg og kommentarer hit og dit -så blir DESSVERRE fortsatt ikke selve poenget diskutert på en saklig måte. Åpenhet og utlevering er to forskejllige ting -hvor sistnevnte kan få helt ekstreme følger for mindreårig -en sårbar tenåring uten mulighet for å stanse snakk, blikk, latter og sladder. Og ikke vite hvor mye av det private livet hun og familien har som andre på bussen, butikken, skolen etc har lest om. Hvorfor er det så vanskelig å fatte det?????

Poenget er også: SAKLIG konstruktiv kritikk bør leses og svares saklig tilbake. Men hva skjer? Jo det vanlige.. Bloggeren føler seg angrepet. Bloggeren blir mobbet, hetset, hatet, truet og kneblet av kjempesjalu nettroll som elsker janteloven og hater alle som stikker hodet sitt frem.

(Jeg tror ikke det er mulig å gjøre det mer klart -men dette blir nok også i beste fall sett på som personangrep av verste sort.)

Så da følger jeg bare rådet til blodfansen; "Jeg kan jo bare la være å lese bloggen da vel! Herregud lissom" Og det svaret synes jeg alle skal få hver gang man ser noe som man oppfatter som overtramp, overgrep, urettferdighet etc -   "Herregud -så se en annen vei da vel! Du trenger vel ikke bry deg når det ikke rammer deg selv lissom!!.."

Enkelt og greit: Både bloggeren selv og hans lesere er ekstremt farlige. De overdriver/bruker løgner for å få frem et poeng som ikke eksisterer. De mener seriøst at andre i samfunnet skal overse etiske overtramp og grove utleveringer.  Den dagen det går skikkelig galt -først da vil disse folka -inkludert deres opphøyde ufeilbarlige kokkehelt innse hva vi andre prøver å poengtere. Unødvendig å si det da vil være altfor sent.

Jeg leste aldri bloggen til kokkejævel fast uansett -var en sjelden gang innom og så tok det av siste ukene. Men som flere her skriver; er så lei taktikken hans, egoet hans, innholdet i bloggen hans og er egentlig bare så ferdig. Det skipet der går til bånn før vi aner det uansett. Håper bare mindreårig er langt, langt unna når det hele havarerer........

Endret av Cessa74
  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Cessa74 skrev:

Kan du være så snill å vise til et eneste innlegg hvor noen skriver det du påstår???? Hvem har skrevet at han er et forferdelig dårlig menneske? Hvor står det?

Akkurat som kokkejævel sjøl: Han drar på så inn i helvete med påstånder om at det er skrevet at han er en elendig far, han må meldes til barnevernet, han er psyk osv osv -men HVOR er de meldingene? Som HAN selv sier han har fått? De er i hvertfall IKKE her på KG. De er IKKE i kommentarfeltet hans. Så da må de enten komme via FB hvor han vet hvem som er avsender (og kan ta det direkte med den det gjelder -eller så får han kanskje brev?? Eller kanskje han rett og slett gjør som Anne Brith og dikter opp trusler og kritikk som det passer han selv?

Hele den siste uken med diskusjoner og ekstremt angripende innlegg og kommentarer hit og dit -så blir DESSVERRE fortsatt ikke selve poenget diskutert på en saklig måte. Åpenhet og utlevering er to forskejllige ting -hvor sistnevnte kan få helt ekstreme følger for mindreårig -en sårbar tenåring uten mulighet for å stanse snakk, blikk, latter og sladder. Og ikke vite hvor mye av det private livet hun og familien har som andre på bussen, butikken, skolen etc har lest om. Hvorfor er det så vanskelig å fatte det?????

Poenget er også: SAKLIG konstruktiv kritikk bør leses og svares saklig tilbake. Men hva skjer? Jo det vanlige.. Bloggeren føler seg angrepet. Bloggeren blir mobbet, hetset, hatet, truet og kneblet av kjempesjalu nettroll som elsker janteloven og hater alle som stikker hodet sitt frem.

(Jeg tror ikke det er mulig å gjøre det mer klart -men dette blir nok også i beste fall sett på som personangrep av verste sort.)

Så da følger jeg bare rådet til blodfansen; "Jeg kan jo bare la være å lese bloggen da vel! Herregud lissom" Og det svaret synes jeg alle skal få hver gang man ser noe som man oppfatter som overtramp, overgrep, urettferdighet etc -   "Herregud -så se en annen vei da vel! Du trenger vel ikke bry deg når det ikke rammer deg selv lissom!!.."

Enkelt og greit: Både bloggeren selv og hans lesere er ekstremt farlige. De overdriver/bruker løgner for å få frem et poeng som ikke eksisterer. De mener seriøst at andre i samfunnet skal overse etiske overtramp og grove utleveringer.  Den dagen det går skikkelig galt -først da vil disse folka -inkludert deres opphøyde ufeilbarlige kokkehelt innse hva vi andre prøver å poengtere. Unødvendig å si det da vil være altfor sent.

Jeg leste aldri bloggen til kokkejævel fast uansett -var en sjelden gang innom og så tok det av siste ukene. Men som flere her skriver; er så lei taktikken hans, egoet hans, innholdet i bloggen hans og er egentlig bare så ferdig. Det skipet der går til bånn før vi aner det uansett. Håper bare mindreårig er langt, langt unna når det hele havarerer........

Jeg synes innlegget ditt talte for seg selv. Du svarte på en slik måte at du underbygde poenget mitt. Gratulerer! 😂

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hedy Lamarr skrev:

Hun gjorde ikke det.

Men du reagerer akkurat som kokkejævelen på konstruktiv kritikk, ser jeg. 

Jeg kan finne bra mange eksempler i denne tråden på hvordan man ikke bør omtale andre mennesker. Ser dere det ikke selv? Og når jeg leser det mange skriver her, og også du nå setter meg i en «bås» dere har konstruert dere fram til, så sier det mye. 
Dere gjør jo akkurat det samme. Angriper straks noen mener noe annet enn dere. 
Bare fortsett slik. Og deretter si at slik dere holder på er bra for barn som (forhåpentligvis ikke) leser alt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Nordpia skrev:

Jeg kan finne bra mange eksempler i denne tråden på hvordan man ikke bør omtale andre mennesker. Ser dere det ikke selv? Og når jeg leser det mange skriver her, og også du nå setter meg i en «bås» dere har konstruert dere fram til, så sier det mye. 
Bare fortsett slik. Og deretter si at slik dere holder på er bra for barn som (forhåpentligvis ikke) leser alt. 

Så finn frem eksempler da? 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Leselusa skrev:

Så finn frem eksempler da? 

Det har jeg ikke tid til. Jeg har (ja tro det eller ei, jeg som leser Kokkejævel sin blogg har) faktisk et liv utenom.. 

Det er jo bare å LESE seg gjennom tråden. Du finner det nok om du har de rette brillene på. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Nordpia skrev:

Jeg ser du ikke er helt ny på KG, men jeg skal forklare regelverk og kutyme for deg like vel. Her inne er det regnet som god debattskikk å dokumentere det man skriver. Hvis en bruker har skrevet at Kokken er et forferdelig dårlig menneske, så må du sitere denne brukeren, for vi andre har ikke sett påstanden. Først da kan vi diskutere den saken. Men jeg minner om at brukerne her ikke er enkeltpersoner. Man kan ikke si "dere" eller "brukerne av tråden", for da skriver du at ALLE gjør dette. Inkludert deg selv.

9 timer siden, Nicoretta skrev:

Å gjøre narr av følgerne hans har gått som en rød tråd gjennom alle sidene her. De er gamle damer, Gunda, fra livets harde skole etc. 
Men han følges med argusøyne her inne, så kritikerne blir også følgerne hans. 
😅

Dette har du helt rett i. Det er mange som har gjort narr av følgerskarer hans, meg selv inkludert. Er det nødvendig å kommentere alder og utdanningsnivå? Kanskje ikke. Poenget er at blodfansen sender hjerter, forsikrer han om at han er en god pappa, og enkelte har til og med hevdet at de skulle ønske han var familie. Dette er Livets Harde Skole-oppførsel, og vi burde kanskje presisere det, framfor å bare hevde at de kommer fra nevnte utdanningsinstitusjon. Nordpia, for eksempel, hevder å være godt skolert, noe som understreker poenget mitt. Skal prøve å huske det.

Og det siste er et utmerket poeng; kokken får en del ekstra følgere fra denne tråden. I tillegg ser det ut som han henter all inspirasjon fra samme tråd om dagen, så Kokken burde være takknemlig. Jeg bare advarer mot å gå i samme felle som Anne Brith. Hvis alt innholdet etterhvert dreier seg om hatet han mottar, så går folk lei. De fleste vil nok helst lese om livet mellom måltidene, ikke kokkens personlige vendetta mot alle som er uenige med han.

Endret av Felis
  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Felis skrev:

Jeg ser du ikke er helt ny på KG, men jeg skal forklare regelverk og kutyme for deg like vel. Her inne er det regnet som god debattskikk å dokumentere det man skriver. Hvis en bruker har skrevet at Kokken er et forferdelig dårlig menneske, så må du sitere denne brukeren, for vi andre har ikke sett påstanden. Først da kan vi diskutere den saken. Men jeg minner om at brukerne her ikke er enkeltpersoner. Man kan ikke si "dere" eller "brukerne av tråden", for da skriver du at ALLE gjør dette. Inkludert deg selv.

Dette har du helt rett i. Det er mange som har gjort narr av følgerskarer hans, meg selv inkludert. Er det nødvendig å kommentere alder og utdanningsnivå? Kanskje ikke. Poenget er at blodfansen sender hjerter, forsikrer han om at han er en god pappa, og enkelte har til og med hevdet at de skulle ønske han var familie. Dette er Livets Harde Skole-oppførsel, og vi burde kanskje presisere det, framfor å bare hevde at de kommer fra nevnte utdanningsinstitusjon. Nordpia, for eksempel, hevder å være godt skolert, noe som understreker poenget mitt. Skal prøve å huske det.

Og det siste er et utmerket poeng; kokken får en del ekstra følgere fra denne tråden. I tillegg ser det ut som han henter all inspirasjon fra samme tråd om dagen, så Kokken burde være takknemlig. Jeg bare advarer mot å gå i samme felle som Anne Brith. Hvis alt innholdet etterhvert dreier seg om hatet han mottar, så går folk lei. De fleste vil nok helst lese om livet mellom måltidene, ikke kokkens personlige vendetta mot alle som er uenige med han.

Du har helt rett i at jeg ikke er helt ny, men du forklarer meg likevel «regelverk og kutyme». Hold deg for god for hersketeknikk, dersom jeg skal svare deg saklig tilbake. 

Dersom dere ikke har sett hva som skrives her, og bare svarer i vei uten å lese det som FAKTISK skrives i tråden, så skal jeg sette meg ned senere i dag og komme med alle eksemplene der flere av KG-brukere nedsnakker et menneske så til de grader. Først må jeg jobbe meg ferdig, i jobben jeg visstnok har ervervet fordi jeg har gått «livets harde skole». Man fornekter seg ikke, ser jeg. Her føler jeg meg ikke bare krenket på egne vegne, men også på de andre av følgerne hans som er godt skolerte, av skole eller livet - eller kanskje aller helst - begge deler - slik de fleste av oss er. 

Ser også at du skriver at fansen sender hjerter, og «forsikrer at han er en god far». Når ble det feil, å ikke bare være en god far, men også fortelle noen at de er det? Er det virkelig «livets harde skole»-oppførsel? Her føler jeg at jeg har noe å lære. Hva annet er det fansen gjør som er slik oppførsel? 

Det er en ting du har rett i, og det er at innhold som kun dreier seg om hat han mottar, ikke er lesestoff over lang tid. Det er også en utfordring å være på toppen og samtidig ikke få kritikk. Men det vet han.  Han har ligget på blogg-toppen i et år. Og det er ikke fordi han skriver dårlig eller har innhold som ikke rører ved mennesker. 

Det er også flere her som hevder de har sluttet å lese bloggen hans, men som likevel diskuterer som om de aldri gjør annet. Forunderlig... 🤷🏻‍♀️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Winther

Steiki, nu er han havna på 10 plass, ramla fra 5 plass med boka. Tru ka slags sprell han må finne på nu for å berge ræva 😂😂😂. Tru om han er like høy på pæra i dag. Han har nok sjekka lista kor han ligg an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nordpia skrev:

Du har helt rett i at jeg ikke er helt ny, men du forklarer meg likevel «regelverk og kutyme». Hold deg for god for hersketeknikk, dersom jeg skal svare deg saklig tilbake. 

Dersom dere ikke har sett hva som skrives her, og bare svarer i vei uten å lese det som FAKTISK skrives i tråden, så skal jeg sette meg ned senere i dag og komme med alle eksemplene der flere av KG-brukere nedsnakker et menneske så til de grader. Først må jeg jobbe meg ferdig, i jobben jeg visstnok har ervervet fordi jeg har gått «livets harde skole». Man fornekter seg ikke, ser jeg. Her føler jeg meg ikke bare krenket på egne vegne, men også på de andre av følgerne hans som er godt skolerte, av skole eller livet - eller kanskje aller helst - begge deler - slik de fleste av oss er. 

Ser også at du skriver at fansen sender hjerter, og «forsikrer at han er en god far». Når ble det feil, å ikke bare være en god far, men også fortelle noen at de er det? Er det virkelig «livets harde skole»-oppførsel? Her føler jeg at jeg har noe å lære. Hva annet er det fansen gjør som er slik oppførsel? 

Det er en ting du har rett i, og det er at innhold som kun dreier seg om hat han mottar, ikke er lesestoff over lang tid. Det er også en utfordring å være på toppen og samtidig ikke få kritikk. Men det vet han.  Han har ligget på blogg-toppen i et år. Og det er ikke fordi han skriver dårlig eller har innhold som ikke rører ved mennesker. 

Det er også flere her som hevder de har sluttet å lese bloggen hans, men som likevel diskuterer som om de aldri gjør annet. Forunderlig... 🤷🏻‍♀️

Hvordan i all verden vet du at han er en god far? Ingen av oss vet det! Ingen vet heller at han er en dårlig far, så derfor skriver jeg ikke det. Jeg skriver at han sannsynligvis er en god far, men når det kommer til utleveringen på bloggen bommer han stort. Selvfølgelig vil noen tolke det som kritikk av farsevnene, men det er kun hvis man legger vrangvilje til

Og jeg beklager at du følte at jeg drev med hersketeknikk, men uttalelser som "Det er jo bare å LESE seg gjennom tråden. Du finner det nok om du har de rette brillene på" ga inntrykk av at du ikke hadde fått med deg hva god debattskikk innebærer. Jeg tar til etterretning at du skjønner reglene, og likevel velger å slenge ut av deg påstander uten å dokumentere.

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nordpia Det hadde hevet nivået på argumentasjonen din, om du heller tok deg tid til å finne et innlegg eller to der noen her på KG påstår at A er uskikket som far. 

Er ellers enig i at det er unødvendig å latterliggjøre publikummet til A. Han har åpenbart klart å nyttiggjøre seg av et markedssegment de andre bloggerne (i den grad det er noen igjen) ikke har klart å profitere på. Han har enormt mye engasjement på Facebooksiden sin, tror aldri jeg har sett noe lignende noensinne faktisk. Han har lykkes 100% med leirbåltaktikken til Thomas Moen, og boksalget ser ut til å bevise at han også er i stand til å konvertere alle Facebookhjertene om til klingende mynt. Ikke verst, bedre enn sin forgjenger, så å si. 

Prisen for alt han deler, er at folk som ikke kjenner dem, mener noe om hvem han (og familien hans) er som mennesker. Man kan faktisk ikke regne med å gå på tvers av samfunnsutviklingen i den grad han gjør, uten å heve noen kritiske røster på veien. Håper det positive veier opp for det negative i det minste. 

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, FruJohansen skrev:

@Nordpia Det hadde hevet nivået på argumentasjonen din, om du heller tok deg tid til å finne et innlegg eller to der noen her på KG påstår at A er uskikket som far. 

Absolutt. Det har du rett i, og det skal jeg ta til etterretning. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Te-skje: Lykke til som forfatter og blogger, samt alt annet han driver med. Å gjøre det bra økonomisk er bare flott - for alle. Barne-eksponeringen og utleveringen er det jeg kritiserer og derfor får han ikke meg som kunde, men det bør bedriftseieren heve seg over siden han uansett ikke skjønner eller vil skjønne hvorfor barn skal skjermes. Jeg har uansett min rett til å kritisere det, det er fortsatt ytringsfrihet så vidt jeg vet, selv om mantraet for enkelte synes å være «har du ikke noe pent å si, hold kjeft». 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Jeg synes dette går veldig utforbakke nå. 

Han hadde et bra konsept, både i form av innhold knyttet til restaurantdrift og mat. I tillegg har han skriveferdigheter, på sitt beste var humoren veldig bra. Jeg synes også at deling av tragediene og følelsene rundt det var sterk lesning og det er flott med åpenhet fra en mann. 

Så hva skjedde? 

Jeg kunne vært en sporadisk leser, men slik han fremstår nå så er det uaktuelt. Han har blitt manneversjonen av AB. Klikkjakt, eksponering, offerinnlegg, fokus på hatere og null evne til selvkritikk. 

Jeg er oppriktig interessert i mekanismene som ligger bak. Er det personlighetstrekkene, eller er det blogg som yrke som slår ut? Eller kanskje en uheldig kombinasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er personlighetstypen; en som vil bli sett og lagt merke til og høste applaus. Da blomstrer han. 
Hver eneste overskrift er nok nøye gjennomtenkt; skuffelse på ultralyd, skjending av barnegrav osv skaper klikk, mange klikk.

Et fenomen jeg ikke skjønner meg på, er den såkalte blodfansen. Det er faktisk de som er den virkelige mobben, de halshugger alle som tar til motmæle mot innlegg og vrir det over så kritikerne blir de slemme. De får det til å høres ut som kritikerne ikke liker at menn viser følelser, ikke har forståelse for datterens ønske om å bo hos mor osv. Og at kokken er en mye bedre pappa enn de jævla surmagede nettrollene. Hva er egentlig fansens agenda?

De konkluderer med at han faktisk er den beste pappaen som finnes. Det vet ikke vi. Og det vet ikke de. Men med tanke på at han jobber, ifølge seg selv, 15-16 timer om dag, og har et ferskt kjæresteforhold og en graviditet på gang, så er det ikke mye tid igjen. Og det har kommet frem at kontakten med sønnene er liten. Det går ukesvis om ikke mnd mellom hver gang han ser dem eller har kontakt. Så forholdene er ikke perfekte. Skal ikke spekulere i hvorfor, alle har sine skjelett i skapet. Ingen er perfekte, heller ikke kokken. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...