Gå til innhold

Kjøpe opp kun med automatgir


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er godt voksen og vil nå ta lappen. Samboer og jeg har tenkt til å kjøpe elbil, og da er det den jeg har mulighet til å øvelseskjøre med. Vi kjenner faktisk ingen med bil med manuelt gir i nærheten av oss, så jeg har kun mulighet til å øvelseskjøre med denne elbilen vi tenker å kjøpe.

Derfor tenker jeg det er logisk å ta lappen med automatgir. Vi er begge enige om at vi kun ønsker elbil også i fremtiden. Det låser mulighetene for å kjøre andres biler med manuelt gir, men jeg ser ikke helt hvilke situasjoner jeg skal låne andres bil hvis jeg har min egen. 

Men jeg hører gjerne motargumenter før jeg bestemmer meg. Og hører gjerne fra dere som evt. kun har lært automatgir, har dere angret på det?

Anonymkode: fee4e...79b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og lære automat tar deg 5 min. sånn seriøst.

Jeg prøvde pappa sin bil med automat for første gang, tok meg 5 min så kunne jeg alt med automat.

Jeg anbefaller på det sterkeste og ta opp med manuel. Og heller ta et par kjøretimer med manuelt.

Men det låser muligheten om du tar automat, da er det ikke lovligt og kjøre med manuel

men automat går jo helt fint

Anonymkode: ad643...a09

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar lappen med automat, og skal kjøre opp med automat. Derimot har jeg en plan om å kjøre opp med manuell senere. Nettopp fordi mange leiebiler i utlandet har manuell, samt en del "lånebiler" fra verksteder ol. Ser absolutt fordelen med å ha begge deler, men jeg gjør det i to omganger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Og lære automat tar deg 5 min. sånn seriøst.

Jeg prøvde pappa sin bil med automat for første gang, tok meg 5 min så kunne jeg alt med automat.

Jeg anbefaller på det sterkeste og ta opp med manuel. Og heller ta et par kjøretimer med manuelt.

Men det låser muligheten om du tar automat, da er det ikke lovligt og kjøre med manuel

men automat går jo helt fint

Anonymkode: ad643...a09

Hmm,  jeg prøver å veie opp behovet - i ferier og sånt vil jeg jo være sammen med kjæresten som kan kjøre manuelt. Og hvis vi skal låne en annen og større bil fordi vi må flytte noe f. eks så kan jo han kjøre. 

Jeg lure litt på hvis jeg tar lappen med manuelt, men så kjører jeg aldri manuelt etterpå, vil jeg i det hele tatt være en ok sjåfør den dagen jeg plutselig skal kjøre manuelt? Det er vel noe jeg lett glemmer etter oppkjøringen, hvis jeg kjører i flere år uten å ta i en girspak?

 

55 minutter siden, Jolene said:

Jeg tar lappen med automat, og skal kjøre opp med automat. Derimot har jeg en plan om å kjøre opp med manuell senere. Nettopp fordi mange leiebiler i utlandet har manuell, samt en del "lånebiler" fra verksteder ol. Ser absolutt fordelen med å ha begge deler, men jeg gjør det i to omganger.

Kan jeg spørre hvorfor du gjør det i to omganger? Jeg ser ikke helt for meg at jeg skal ha motivasjonen til å ha en ny oppkjøring senere. Har heller aldri opplevd å ikke få tak i leiebil med automatgir de gangene jeg har vært med på å leie i utlandet. Den med verksted ser jeg, det er upraktisk, men jeg kan fint klare meg uten bil en ukes tid. Har klart meg fint i over 30 år nå. 😛

Anonymkode: fee4e...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm,  jeg prøver å veie opp behovet - i ferier og sånt vil jeg jo være sammen med kjæresten som kan kjøre manuelt. Og hvis vi skal låne en annen og større bil fordi vi må flytte noe f. eks så kan jo han kjøre. 

Jeg lure litt på hvis jeg tar lappen med manuelt, men så kjører jeg aldri manuelt etterpå, vil jeg i det hele tatt være en ok sjåfør den dagen jeg plutselig skal kjøre manuelt? Det er vel noe jeg lett glemmer etter oppkjøringen, hvis jeg kjører i flere år uten å ta i en girspak?

 

Kan jeg spørre hvorfor du gjør det i to omganger? Jeg ser ikke helt for meg at jeg skal ha motivasjonen til å ha en ny oppkjøring senere. Har heller aldri opplevd å ikke få tak i leiebil med automatgir de gangene jeg har vært med på å leie i utlandet. Den med verksted ser jeg, det er upraktisk, men jeg kan fint klare meg uten bil en ukes tid. Har klart meg fint i over 30 år nå. 😛

Anonymkode: fee4e...79b

Jeg sliter med klaustrofobi og angst for å kjøre, derfor jeg ønsker å gjøre det på den måten. Som skrevet, jeg ser fordeler med å kunne kjøre begge deler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar kjøretimer med automat. Rett og slett for å bli ferdig med det. Har vegret meg for å kjøre bil alltid, og i en alder av 27 år med 2 barn, kjenner jeg behovet er større for å kunne kjøre enn å ha muligheten for å låne bil.. 

Holder det for meg selv, da det alltid finnes en «besserwisser» som skal fortelle meg fordelene med manuell. 

Anonymkode: 457d6...00f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Jolene skrev:

Jeg sliter med klaustrofobi og angst for å kjøre, derfor jeg ønsker å gjøre det på den måten. Som skrevet, jeg ser fordeler med å kunne kjøre begge deler.

❤️

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hubbie skrev:

❤️

Takk! Har vært en lang, utmattende og tøff prosess som snart ender med oppkjøring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har manuelllappen (valig lappen?) og mener at det er flest fordeler ved å kunne kjøre både automat og manuell. Hvor lang tid man bruker på å lære seg å kjøre med gir varierer fra person til person, og det er litt vanskelig å si ettersom det hovedsakelig er mengdetrening som er kluet.

Men. Om du bruker x-antall tid (og og penger) på å lære deg manuell, tar lappen, så begynner å kjøre automat... hvilken verdi har det da at du kjørtr opp med manuell? Det du ikke holder ved like glemmer du, og du er på ingen måte ferdig utlært bilist når du består oppkjøring.

Jeg kjenner faktisk flere som kjørte opp med manuell, men som kun har kjørt automat siden og i dag ikke vil ta i en manuellbil fordi de ikke føler de har kompetansen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell og automat er noe nytt tull de har funnet på etter min mening. Før var det en helt uaktuell problemstilling siden alle bare tok lappen og giring var en helt selvfølgelig del av det. Min erfaring er at hvis man først har lært seg å gire(man hører det på turtallet når man bør gire) så glemmer man det aldri og det går automatikk i det. På samme måte som man ikke glemmer hvordan man sykler eller svømmer.

Uansett, gjør det du synes er best selv TS. Hvis du ikke planlegger å kjøre bil med manuell giring så er det ikke noe poeng å kaste bort ekstra penger. Hvis det blir aktuelt å kjøre en manuell bil på fast basis i fremtiden så kan du jo vurdere det da?

Anonymkode: 95602...7a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen på automat. Men angrer. Overrasket over at utvalget av leiebiler med automatgir var mye dårligere og dyrere. Spesielt i Europa og i Asia. I USA er dette motsatt. Nesten kun leiebiler med automatgir. 

Anonymkode: 10a9d...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Jolene said:

Jeg sliter med klaustrofobi og angst for å kjøre, derfor jeg ønsker å gjøre det på den måten. Som skrevet, jeg ser fordeler med å kunne kjøre begge deler.

Skjønner! Jeg er ikke så gira (heh) selv på å lære å kjøre, så all medfølelse. Masse lykke til med oppkjøringen. :)

Jeg heller nok mer mot automatgir. Når det gjelder leiebil så tror jeg uansett at jeg ikke ønsker å kjøre i en del land, det får min samboer som har hatt lappen i 15 år ta seg av. Han elsker å kjøre, så det er greit. Det viktigste for meg er å kunne ha en bil til turer i hverdagen, og kunne kjøre hjem fra fest så han ikke alltid må være den som er edru.

Jeg vil jo uansett ha muligheten til å kjøre mye mer bil med lappen på automatgir, enn jeg har nå!

Anonymkode: fee4e...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lappen på manuell kasse men har vel knapt kjørt det på 20 år. Hadde ikke giddet å bry meg med det nå. 

Leiebil? Ja, kjørte en på Kypros på midten av 90-tallet engang. Den hadde automat faktisk. Har ikke kjørt leiebil siden, så for mange av oss er det en lite relevant problemstilling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke har tilgang på manuell bil, så kan det være lurt å gå for automat først, og så kjøre opp med manuelt gir senere. Da har du trafikkforståelsen, og trenger bare å lære deg det manuelle giret. 

Men syntes det er lurt å ha lappen for manuelt gir generelt. Selv om innslaget av biler med automat blir større og større, særlig med tanke på elbiler og hybridbiler, så er det fortsatt ganske mange biler med manuell girkasse. Alt fra lånebiler, leiebiler og biler man bruker i jobb har ofte ennå manuelt gir. 

Anonymkode: dc4e8...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er neppe noen vits i å ta lappen for manuell kasse senere, siden den garantert kommer til å forsvinne. Om få år er det ikke nye biler med manuell kasse å oppdrive for kjøreskolene, og da blir det nok som i USA: Du kjører opp på automatgiret bil men kan kjøre begge deler. Vil du kjøre manuell får du lære deg det på egenhånd.

Jeg tipper dette skjer om under 10 år, sannsynligvis innen 2025.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, -jk- skrev:

Det er neppe noen vits i å ta lappen for manuell kasse senere, siden den garantert kommer til å forsvinne. Om få år er det ikke nye biler med manuell kasse å oppdrive for kjøreskolene, og da blir det nok som i USA: Du kjører opp på automatgiret bil men kan kjøre begge deler. Vil du kjøre manuell får du lære deg det på egenhånd.

Jeg tipper dette skjer om under 10 år, sannsynligvis innen 2025.

Du lever i din egen verden, og alle oss andre vet at etter 2025 vil det fortsatt selges biler over hele verden, inkl lille Norge, biler med manuelle girkasser. Det har alltid vært, og vil fortsatt være, et tillegg i prisen på automat mot manuell. Og det er det ikke alle som har økonomi til å kjøpe. Det er bare nordmenn som hopper den trenden med å ”skal ha”, da får en igjen mer ved salg av den, men jaggu er det en høy pris å betale når den ikke får nødvendig vedlikehold!

Anonymkode: 2a98c...a73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lever i din egen verden, og alle oss andre vet at etter 2025 vil det fortsatt selges biler over hele verden, inkl lille Norge, biler med manuelle girkasser. Det har alltid vært, og vil fortsatt være, et tillegg i prisen på automat mot manuell. Og det er det ikke alle som har økonomi til å kjøpe. Det er bare nordmenn som hopper den trenden med å ”skal ha”, da får en igjen mer ved salg av den, men jaggu er det en høy pris å betale når den ikke får nødvendig vedlikehold!

 

90% av bilene som selges i dag er automat.

Tror du det er du som lever i din egen verden.

Anonymkode: 9c6a4...b6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du lever i din egen verden, og alle oss andre vet at etter 2025 vil det fortsatt selges biler over hele verden, inkl lille Norge, biler med manuelle girkasser. Det har alltid vært, og vil fortsatt være, et tillegg i prisen på automat mot manuell. Og det er det ikke alle som har økonomi til å kjøpe. Det er bare nordmenn som hopper den trenden med å ”skal ha”, da får en igjen mer ved salg av den, men jaggu er det en høy pris å betale når den ikke får nødvendig vedlikehold!

Anonymkode: 2a98c...a73

Om få år er det bare hybrider og elbiler å få kjøpt, ingen av de kommer med manuelle kasser. Nye utslippskrav setter stopp for vanlige diesel- og bensinbiler, i tillegg til at hybridene byr på flere fordeler (lavere forbruk, raskere akselerasjon osv.). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og tar for automat nå. Egentlig vil jeg ta for manuell. Innerst inne vil også pappa (som jeg øvelseskjører med) det, i og med at mammas bil er greiere størrelsesmessig enn hans. Han har en Volvo V90, og den kan være skummelt lang for mange.

Jeg må ta lappen for automat fordi jeg ser dårlig. Nesten blind på ett øye og nedsatt syn på det andre øyet, det dårlige øyet kompenserer for det gode øyet og "gir bort" litt av synet for at det gode øyet skal se så godt som mulig. Har blitt godkjent på to utvidede førerkortsynstester, én med optikeren jeg har brukt hele livet og én med en optiker som ikke kjenner meg, og sliter ikke i trafikken. Men jeg hadde slitt om jeg måtte konsentrere meg om giring samtidig. Med automat går det kjempefint, for da kan jeg bruke konsentrasjon og energi på å se, gasse, bremse, styre og blinke. Å måtte rote med giring samtidig hadde blitt for mye, og da hadde jeg ikke klart å konsentrere meg om å se samtidig.

Jeg er også avhengig av å finne meg punkter, f.eks. på panseret. I og med at det er det høyre øyet jeg nesten er blind på, så må jeg bevege hodet litt ekstra for å se i høyrespeilet og også være nøye med å følge med langt frem og bevege blikket mye. Når jeg skal finne ytterkanten av veien, kikker jeg først to ganger kjapt i speilet og finner et punkt på panseret som jeg følger. Når ytterkanten av veien ligger ca. midt på panseret i pappas bil, så ligger jeg riktig. Dette punktet må kontrolleres på nytt når jeg kommer ut på et annet underlag eller veien endrer seg på andre måter, men punktet ligger så godt som alltid midt på panseret.  Når midtstripa ligger ca. midt på den lille kanten ytterst på panseret (hans "stuper" og har to lavere kanter på hver side), så ligger jeg riktig i forhold til den. Når jeg parkerer på oppmerket plass, kikker jeg mellom panseret og speilet for å finne ytterste merkekant/gress/opphøyd kant når jeg ikke lengre kan se den over panseret. Det samme når jeg skal stoppe foran en stopplinje, når jeg såvidt ser den mellom panseret og speilet så står jeg rikitg. (Jeg må selvfølgelig lage meg nye punkter når jeg kjører andre biler, men det var en forklaring.) Derfor blir det for mye å tenke på på en gang om jeg skal kjøre med manuell.

Anonymkode: ee0c7...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...