Gå til innhold

Kjøpe opp kun med automatgir


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 hours ago, AnonymBruker said:

Driver og tar for automat nå. Egentlig vil jeg ta for manuell. Innerst inne vil også pappa (som jeg øvelseskjører med) det, i og med at mammas bil er greiere størrelsesmessig enn hans. Han har en Volvo V90, og den kan være skummelt lang for mange.

Jeg må ta lappen for automat fordi jeg ser dårlig. Nesten blind på ett øye og nedsatt syn på det andre øyet, det dårlige øyet kompenserer for det gode øyet og "gir bort" litt av synet for at det gode øyet skal se så godt som mulig. Har blitt godkjent på to utvidede førerkortsynstester, én med optikeren jeg har brukt hele livet og én med en optiker som ikke kjenner meg, og sliter ikke i trafikken. Men jeg hadde slitt om jeg måtte konsentrere meg om giring samtidig. Med automat går det kjempefint, for da kan jeg bruke konsentrasjon og energi på å se, gasse, bremse, styre og blinke. Å måtte rote med giring samtidig hadde blitt for mye, og da hadde jeg ikke klart å konsentrere meg om å se samtidig.

Jeg er også avhengig av å finne meg punkter, f.eks. på panseret. I og med at det er det høyre øyet jeg nesten er blind på, så må jeg bevege hodet litt ekstra for å se i høyrespeilet og også være nøye med å følge med langt frem og bevege blikket mye. Når jeg skal finne ytterkanten av veien, kikker jeg først to ganger kjapt i speilet og finner et punkt på panseret som jeg følger. Når ytterkanten av veien ligger ca. midt på panseret i pappas bil, så ligger jeg riktig. Dette punktet må kontrolleres på nytt når jeg kommer ut på et annet underlag eller veien endrer seg på andre måter, men punktet ligger så godt som alltid midt på panseret.  Når midtstripa ligger ca. midt på den lille kanten ytterst på panseret (hans "stuper" og har to lavere kanter på hver side), så ligger jeg riktig i forhold til den. Når jeg parkerer på oppmerket plass, kikker jeg mellom panseret og speilet for å finne ytterste merkekant/gress/opphøyd kant når jeg ikke lengre kan se den over panseret. Det samme når jeg skal stoppe foran en stopplinje, når jeg såvidt ser den mellom panseret og speilet så står jeg rikitg. (Jeg må selvfølgelig lage meg nye punkter når jeg kjører andre biler, men det var en forklaring.) Derfor blir det for mye å tenke på på en gang om jeg skal kjøre med manuell.

Anonymkode: ee0c7...4f8

Du skal ikke se på giret når du girer med manuel.

Man skal ALDRI se på gir spaka når man kjører.. Dette er noe man skal kunne automatisk når man trener med det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/15/2019 at 10:10 PM, AnonymBruker said:

90% av bilene som selges i dag er automat.

Tror du det er du som lever i din egen verden.

Anonymkode: 9c6a4...b6c

Er du helt dum?

Folk har sagt at det blir automat siden 2000 tallet, Manuel vil alltid selges, pågrunn av at de fleste elsker manuel, og faktisk kan føle at man KJØRER bilen selv en og føle at bilen kjører av seg selv.

 

Du skjønner, hva er vitsen med og ha en bil om man ikke skal kjøre den selv? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Darkrobin27 skrev:

Er du helt dum?

Folk har sagt at det blir automat siden 2000 tallet, Manuel vil alltid selges, pågrunn av at de fleste elsker manuel, og faktisk kan føle at man KJØRER bilen selv en og føle at bilen kjører av seg selv.

 

Du skjønner, hva er vitsen med og ha en bil om man ikke skal kjøre den selv? 

 

De ALLER fleste har bil for å komme seg fra A til B. Det er vitsen med bil.

Og nye utslippskrav vil som sagt snart sette stopp for alle rene bensin- og dieselbiler. Man må snart over på minimum hybrider for å klare kravene. Selv sportsbilprodusenter som Porsche og Ferrari er på vei over til hybrider nå, og disse er også de raskeste modellene de har i modellutvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, -jk- said:

De ALLER fleste har bil for å komme seg fra A til B. Det er vitsen med bil.

Og nye utslippskrav vil som sagt snart sette stopp for alle rene bensin- og dieselbiler. Man må snart over på minimum hybrider for å klare kravene. Selv sportsbilprodusenter som Porsche og Ferrari er på vei over til hybrider nå, og disse er også de raskeste modellene de har i modellutvalget.

elbiler er ikke akkuratt miljøvennelig, du vet hva som skjer når man slår på tenningen på en elbil? Det slipper ut livsfarlige gasser. Igjen, Elbil er ikke så miljøvennelig som folk tror

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2019 den 19.50, AnonymBruker skrev:

Jeg er godt voksen og vil nå ta lappen. Samboer og jeg har tenkt til å kjøpe elbil, og da er det den jeg har mulighet til å øvelseskjøre med. Vi kjenner faktisk ingen med bil med manuelt gir i nærheten av oss, så jeg har kun mulighet til å øvelseskjøre med denne elbilen vi tenker å kjøpe.

Derfor tenker jeg det er logisk å ta lappen med automatgir. Vi er begge enige om at vi kun ønsker elbil også i fremtiden. Det låser mulighetene for å kjøre andres biler med manuelt gir, men jeg ser ikke helt hvilke situasjoner jeg skal låne andres bil hvis jeg har min egen. 

Men jeg hører gjerne motargumenter før jeg bestemmer meg. Og hører gjerne fra dere som evt. kun har lært automatgir, har dere angret på det?

Anonymkode: fee4e...79b

Må du ha leiebil, så kan det være et problem. Husk og på at du med førerkort for automat ikke har lov til å flutte en bil med manuelt gir så mye som en cm. 

Å gå fra automat til manuell er betydelig vanskeligere enn å gå motsatt vei. 

På den annen side, biler med manuelt gir er på vei ut. Så med mindre du får en endrig i din livssituasjon der du må anskaffe en endre bil med manuelt gir, så er bilverdenen i endring fra manuell til automat. 

Anonymkode: 31919...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 13.16, Darkrobin27 skrev:

Du skal ikke se på giret når du girer med manuel.

Man skal ALDRI se på gir spaka når man kjører.. Dette er noe man skal kunne automatisk når man trener med det.

 

Det er ikke å SE PÅ girspaken jeg tenker på når jeg sier det blir for mye. Det blir for mange ting for meg å holde styr på samtidig, og da er det mange småting de med normalt syn hadde fått med seg som jeg ikke ville fått med meg, rett og slett fordi jeg blir så full i hodet at jeg ikke klarer å konsentrere meg om å se trafikken. :)

Anonymkode: ee0c7...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke å SE PÅ girspaken jeg tenker på når jeg sier det blir for mye. Det blir for mange ting for meg å holde styr på samtidig, og da er det mange småting de med normalt syn hadde fått med seg som jeg ikke ville fått med meg, rett og slett fordi jeg blir så full i hodet at jeg ikke klarer å konsentrere meg om å se trafikken. :)

Anonymkode: ee0c7...4f8

egentlig ikke.. Alle tror at man konsentrerer seg så mye mere når man ikke bruker manuel, det er bare tull.. Det går automatisk i hjernen din, du tenker ikke på det engang

Anonymkode: ad643...a09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å øvelseskjøre med automat hjemme går helt fint, da får du mer kapasitet til å se trafikken og få kjøreforståelse. Men jeg ville uansett ha spandert på meg noen kjøretimer på kjøreskole med manuell gir, og kjørt opp på manuell gir. Virkelig. Kan ikke telle hvor mange ganger jeg har måtte lånt en bil, flyttet en kompis sin bil i oppkjørselen, leid i utlandet, lånebil eller måtte bistå i en trafikkulykke med å kjøre en manuell bil 2 meter frem for å frigjør veien (liten ulykke altså, men jeg var den eneste som var til stede og den fulle sjoføren var rømt fra stedet mens passasjerene var under 18.)

Vil på det sterkeste anbefale deg å bruke 10 000 på kjøreskole om det betyr å få manuell gir med en gang. 

Anonymkode: b3055...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å øvelseskjøre med automat hjemme går helt fint, da får du mer kapasitet til å se trafikken og få kjøreforståelse. Men jeg ville uansett ha spandert på meg noen kjøretimer på kjøreskole med manuell gir, og kjørt opp på manuell gir. Virkelig. Kan ikke telle hvor mange ganger jeg har måtte lånt en bil, flyttet en kompis sin bil i oppkjørselen, leid i utlandet, lånebil eller måtte bistå i en trafikkulykke med å kjøre en manuell bil 2 meter frem for å frigjør veien (liten ulykke altså, men jeg var den eneste som var til stede og den fulle sjoføren var rømt fra stedet mens passasjerene var under 18.)

Vil på det sterkeste anbefale deg å bruke 10 000 på kjøreskole om det betyr å få manuell gir med en gang. 

Anonymkode: b3055...ed4

Så forskjellige opplevelser kan man altså ha. Jeg kjører oppunder 30.000km i året og trenger ikke telle på en hånd engang hvor mange ganger jeg har hatt behov for å kjøre manuelt gir de siste 15 årene.  Men jeg driver sjelden å låner eller leier biler heller da. Har ikke behovet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 10.08, AnonymBruker skrev:

Med automat går det kjempefint, for da kan jeg bruke konsentrasjon og energi på å se, gasse, bremse, styre og blinke. Å måtte rote med giring samtidig hadde blitt for mye, og da hadde jeg ikke klart å konsentrere meg om å se samtidig.

For det første så skal du aldri se på girspaken mens du kjører, så jeg forstår ikke hvordan å gire skal påvirke synet og konsentrasjonen din.

For det andre så er det fryktinngytende dersom noe så simpelt som å gire skal vippe deg helt av pinnen. Grunnen til at du blir stressa, er at du ikke mestrer giring enda. Hva betyr det da når du kommer opp i nye situasjoner, som fx meget krevende trafikk eller biler som gjør manøvre slik at en kollisjon er nær? Kollapser du da helt bak rattet fordi du har brukt all konsentrasjonen din på å se fra før av? Det høres ikke bra ut i det hele tatt.

Det høres ut som dette synet ditt hemmer deg altfor mye, så jeg kan ikke forstå at du har blitt godkjent av optiker, for du høres direkte trafikkfarlig ut. Kan ikke forstå hvordan noen som er nesten blind på et øye og nedsatt syn på det andre får lov til å ferdes i trafikken. Du utgjør en ekstrem risiko når du ikke kan se skikkelig, det forstår du vel selv?

Det høres heller ikke bra ut at du må sjekke punkter på bilen mot veibanen så ofte for i det hele tatt å greie å holde bilen på veien. Ja, en ting er å bli kjent med en bil, men å føre en bil på en vei skal ikke være så komplisert. Du bruker altfor mye kapasitet på å holde bilen på veien, og har intet overskudd til å gjøre det du faktisk skal bak rattet, nemlig lese trafikken.

Hva sier kjørelæreren din om dette?

Endret av NBA
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen kun på automat for 15 år siden. Har aldri hatt behovet for å kunne kjøre manuelt gir. Den ene gangen vi på ferie leide en bil med gir for å kjøre offroad var det mannen som kjørte. Jeg ville ikke ha kjørt offroad uansett om jeg kunne gire. Trenger ikke kjøre bil i arbeidstiden. 

Anonymkode: cb94c...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2019 den 13.18, Darkrobin27 skrev:

Er du helt dum?

Folk har sagt at det blir automat siden 2000 tallet, Manuel vil alltid selges, pågrunn av at de fleste elsker manuel, og faktisk kan føle at man KJØRER bilen selv en og føle at bilen kjører av seg selv.

 

Du skjønner, hva er vitsen med og ha en bil om man ikke skal kjøre den selv? 

 

Både mannen min, far og bror var skeptisk til automat. Så fikk vi automat alle sammen, og de er helt omvendt. Man kjører like mye på veien selv om man ikke må gire og clutche. 

Anonymkode: cb94c...8c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.9.2019 den 13.18, Darkrobin27 skrev:

Er du helt dum?

Folk har sagt at det blir automat siden 2000 tallet, Manuel vil alltid selges, pågrunn av at de fleste elsker manuel, og faktisk kan føle at man KJØRER bilen selv en og føle at bilen kjører av seg selv.

 

Du skjønner, hva er vitsen med og ha en bil om man ikke skal kjøre den selv? 

 

Den dummeste i denne tråden er deg der du påstår at "de fleste" elsker manuell. Hva faen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Ginavn said:

Den dummeste i denne tråden er deg der du påstår at "de fleste" elsker manuell. Hva faen?

De fleste som kjører automat er rundt 40-60, de andre kjører manuel, igjen, hva faen?

Anonymkode: ad643...a09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.9.2019 den 22.30, AnonymBruker skrev:

Hmm,  jeg prøver å veie opp behovet - i ferier og sånt vil jeg jo være sammen med kjæresten som kan kjøre manuelt. Og hvis vi skal låne en annen og større bil fordi vi må flytte noe f. eks så kan jo han kjøre. 

Jeg lure litt på hvis jeg tar lappen med manuelt, men så kjører jeg aldri manuelt etterpå, vil jeg i det hele tatt være en ok sjåfør den dagen jeg plutselig skal kjøre manuelt? Det er vel noe jeg lett glemmer etter oppkjøringen, hvis jeg kjører i flere år uten å ta i en girspak?

 

Kan jeg spørre hvorfor du gjør det i to omganger? Jeg ser ikke helt for meg at jeg skal ha motivasjonen til å ha en ny oppkjøring senere. Har heller aldri opplevd å ikke få tak i leiebil med automatgir de gangene jeg har vært med på å leie i utlandet. Den med verksted ser jeg, det er upraktisk, men jeg kan fint klare meg uten bil en ukes tid. Har klart meg fint i over 30 år nå. 😛

Anonymkode: fee4e...79b

Du legger opp til å være avhengig av en annen? Og husk nå at forhold veldig fort kan ta slutt også....

Hvis du ikke har motivasjon til å ta to ganger, nei da tar du for manuell. To fluer i en smekk der.

Anonymkode: f8f66...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som kjører automat er rundt 40-60, de andre kjører manuel, igjen, hva faen?

Anonymkode: ad643...a09

Tullball. Det er i stor grad de yngre som kjøper elbiler, det viser alle undersøkelser. De fleste jeg kjenner som fortsatt kjører manuell er godt over 60 (og gjerne over 70).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som kjører automat er rundt 40-60, de andre kjører manuel, igjen, hva faen?

Anonymkode: ad643...a09

Jeg kjører automat, broren min likeså, og vi er begge under 30. Tviler STERKT på at vi er de eneste under 40 I HELE NORGE som kjører automat

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2019 den 4.26, AnonymBruker skrev:

Jeg tar kjøretimer med automat. Rett og slett for å bli ferdig med det. Har vegret meg for å kjøre bil alltid, og i en alder av 27 år med 2 barn, kjenner jeg behovet er større for å kunne kjøre enn å ha muligheten for å låne bil.. 

Holder det for meg selv, da det alltid finnes en «besserwisser» som skal fortelle meg fordelene med manuell. 

Anonymkode: 457d6...00f

Har ikke tenkt å fortelle deg om fordelene men lurer seriøst på en ting.

Akkurat når ble plutselig clutch og gir så vanskelig.

På 80 tallet var automatførerkort = handicap lappen. Hadde du spurt en vilkårlig 17år gammel jente om hun skulle ta automat eller manuell ville hun ikke forstått spørsmålet. Selv bestemor på 75 kjørte sin gamle Opel kadett og giret uten noensinne å tenke over det.

Plutselig er manuelt gir et kjempe problem og folk argumenterer i det vide og brede over hvorfor automatisk er best.

Visste ikke at dette plutselig hadde blitt et issue før mine egne skulle begynne på førerkort. De tok manuell av åpenbare grunner. Kommunen og stat er arbeidsgiver og de kjøper billigst mulig og det er manuell. Den andre er yrkesfaglig lærling og yrkesbiler er ofte manuell. Er omtrent som å sykle, og det kan alle hvis de gidder å prøve. Ihvertfall frem til nå...

Anonymkode: fc51d...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...