Gå til innhold

Alenemor. Alltid alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alltid alene. Hver dag og kveld. Sizen jeg er alenemor får jeg heller ikke deltatt på sosiale ting uten barn. 

Det er så ensomt og trist 😭

Skal jeg noe er det alene med barnet. 

Anonymkode: 62be1...772

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da kan du gjøre  noe sosialt med andre med barn. Skjekk om DNT har trilleturer der du bor. Skjekk ut "Enestående foreldre".

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen som passe barnet? Bestemor, søsken? Går barnet i barnehage? Prøv å bli kjent med andre foreldre slik at de kanskje kan ha barnet på besøk i noen timer. 

Skjønner at  du har det ensomt og trist.

Anonymkode: 546a7...ba6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd i dette i årevis. Barselgrupper/aktivtetsgrupper etc. ble ikke til noe mer sosialt. Ungen bli eldre og du kommer til å få mer følelse av frihet etterhvert. Husker hvor tungt det føltes når man sto i det som verst. Det blir bedre!

Anonymkode: 683a6...91a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av organiserte aktiviteter for barn gir ikke meg noe bedre sosialliv. De andre foreldrene er to og nok med seg og sitt. Det er ikke plass til meg. 

Barnet er ingen baby heller. 

Leverer i barnehagen, jobb, henter i barnehagen og er hjemme resten av dagen sammen med barnet. Repeter dette hver dag. 

Det er ensomt og tungt å gjøre alt alene. Gråter hver kveld over å enda en kveld måtte sitte alene. 

Aktiviteter for barnet er det jeg alene. 

Anonymkode: 62be1...772

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg 💗Jeg føler med deg. Sjekk ut gruppen "Enestående foreldre" på Facebook og se om de har gruppe der du bor. 

Anonymkode: f62c7...157

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skaffa meg trillepike også brukte jeg henne etter hvert som barnevakt i helgene hvis jeg skulle noe f.eks en lørdagskveld.  Satte opp lapp med tlf på nærbutikken, tok ikke lang tid før det banka ei søt jente på døra. Hun hadde mye yngre søsken og var vant til små barn. Fungerte greit. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært mye, mye verre. Du kunne slitt med å få deg jobb. Du kunne vært ekstrahjelp, og jobbet turnus. Du er heldig sånn sett som har dag jobb! 

Med det sosiale, så er det greit å ta en tur i parken, ta en tur på torget. Mange alenemødre og fedre som gjør slikt for å være sosial. Mange treningssentre har «barnehage», og du kan be noen venner eller kollegaer til «spillekveld» eller noe? Fantasien setter grenser. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, -ikke greit. Ts ...

Noen til å passe på knøttet, -og ut å kose deg litt...

Ikke fått regning på unger jeg, men ser muligheter for dere på mitt lokale biblotek, -kirke m.m.

Skikkelig aktive miljøer her, vdr. mor+barn. Oslo øst her.  Søke muligheter der dere er. ... :vetikke:

Neste arrangementer i

                      Agder                     Akershus                     Buskerud                     Finnmark                     Hedmark                     Hordaland                     Møre og Romsdal                     Nordland                     Oppland                     Oslo                     Rogaland                     Sogn og Fjordane                     Telemark                     Troms                     Trøndelag                     Vestfold                     Østfold              Fylkesside for Oslo

Velg ditt fylke ...

http://hum.no/om/kontaktpersoner

Ikke ¨Gi deg¨, ...772 -ER Muligheter. 

a.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Summ skrev:

Kunne vært mye, mye verre. Du kunne slitt med å få deg jobb. Du kunne vært ekstrahjelp, og jobbet turnus. Du er heldig sånn sett som har dag jobb! 

Med det sosiale, så er det greit å ta en tur i parken, ta en tur på torget. Mange alenemødre og fedre som gjør slikt for å være sosial. Mange treningssentre har «barnehage», og du kan be noen venner eller kollegaer til «spillekveld» eller noe? Fantasien setter grenser. 

Man er heldig som har jobb, greit, men... poenget er ensomhet. Man er heldig som har hus også, liksom. En tur i parken eller på torget? Det forsterker vel bare følelsen av ensomhet, når man ser hvor mange andre som er par. 🤷🏼‍♀️

Spillekveld var et fint forslag da.

Anonymkode: cf273...eee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med foreldrene til det barnet som barnet ditt prater om, eventuelt de barnas foreldre. Få til en "play-date" i helgen el.lign...knytt kontakter med dem

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er alltid alene. Hver dag og kveld. Sizen jeg er alenemor får jeg heller ikke deltatt på sosiale ting uten barn. 

Det er så ensomt og trist 😭

Skal jeg noe er det alene med barnet. 

Anonymkode: 62be1...772

Jeg skjønner at det er trist og jeg føler med deg. 
Men, gjør du noe for å prøve å være mer sosial? Tar du initiativ til å finne på ting? Har du prøvd å bruke barnevakt? 

Anonymkode: aa14e...e98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen venner som og er alene med barn? Eller noen som bor i nærheten som du har sett og går mye alene? Er ikke så vanskelig å få kontakt med andre i samme situasjon hvis du går inn for det.

Har du sjekket om helsestasjonen eller noe lignende har grupper for alenemødre, en plass å treffe "likesinnede"? Det har de i hver bydel hvor jeg bor det kan jo kanskje være noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med vennene til barnet, er det noen av de som er alene og? Jeg har vært i samme situasjon som deg. Men her var jeg heldig med at moren til bestevennen til mitt barn, var og helt alene. Så vi startet å møtes med barna, så startet vi og passe barna til hverandre ved behov. Så startet barnet på skolen, og jeg ble kjent med 2 andre mødre som var alene med barn. Jeg var jo fortsatt alene i hverdagen. Men i helgene fant vi jo ofte på noe sammen med barna. 

Nå er mine tenåringer, og eldste 18 år, så nå kan jeg jo finne på noe uten de, problemet nå er vel at man har få venner. Men har da noen få jeg møter innimellom, så det er jo bedre.

Anonymkode: 268e5...fac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke være venner med andre alenemødre. 

Er kkke sann at gifte henger med andre gifte, single med single, samboere med samboere og aleneforeldre med andre aleneforeldre.

ta initiativ til spillkveld, vors, filmkveld, vinkveld og lignende, avhengig av om du har mulighet til barnevakt.

meld dere inn i barnas turlag. De arrangere alt fra kveldsmattur en tirsdag til overnattingsturer i telt eller hytte. Kjempe sosialt for både barn og voksne. 

Inviter ett barn fra barnehagen som barnet ditt leker med og moren/foreldrene på lunsj eller noe for å bli kjent. Det har jeg gjort mye av. Liker å treffe foreldrene før jeg eventuelt sender barnet mitt alene på besøk. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Inviter vennene dine på besøk til deg, da? 😊 Skravle med naboene på lekeplassen når du er ute med barnet. Ring en venn. Skaff deg tinder. Spør kolleger med barn om de vil være med på ting i helgene med ungene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på samme måte og føler med deg!❤️

Har vært alene mor i 7 år nå, det sosiale livet var på jobben frem til for to år siden, hvor jeg ble alvorlig syk, mistet jobben også, og enda ikke har klart å komme tilbake til arbeidslivet. Så dagene går, årene går, i total isolasjon, med unntak av de gangene jeg og mitt barn besøker andre foreldre,er med i idrett osv..

Umulig med sosialt liv når man må sitte hjemme etter kl 19 hver kveld og aldri har mulighet til å gjøre noe i helgene heller, ha hobby, gå ut etc..

Men jeg holder ut livet, for mitt barns skyld, han er min verden, mitt liv❤️

Lykke til Ts!

 

Anonymkode: 572f9...e97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemor, men er flink til å invitere folk hjem til meg og er en god vertinne. 

Venner får alltid vin og god mat, og jeg strekker meg langt for at det alltid er hyggelig å komme på besøk. 

Passer også på å aldri syte over noe, men holder en lett tone og er blid og glad. 😊 

Får besøk minst to dager i uken, og føler meg ikke ensom...

Anonymkode: 16472...b53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også alene, har ikke familie som bor her så jeg får ingen avlastning. Har heller ikke barnevakt som kan legge barnet siden det er for lite. Har i to år nå sittet alene hver kveld etter klokken 19. Føler at jeg er for ung til dette og at livet har så mye mer å by på...har begynt å date en mann som har mulighet til å møtes et par timer på dagtid i uka, når barnet er i barnehagen. Så vi får se hvor det bærer hen. 

Parallellt med dating søker jeg jobber til stedet hvor familien min bor. Så funker det ikke med han jeg dater, og jeg får meg en jobb der, så flytter jeg til familien, som gjerne vil passe barnet. For 10 år til med dette livet orker jeg ikke. Og barnet mitt har godt av å vokse opp med familie rundt seg.

Kjenner at de kveldene jeg opplever størst ensomhet, er de dagene hvor jeg ikke har fått nok sosialt påfyll på dagen. Kanskje har du det sånn også, TS? Forsøk å identifisere dette, og se om det er noen aktiviteter du kan fylle inn med på ettermiddagen. Aktiviteter du også lærer noe av, feks å spille et instrument.

Man er etter hvert nødt til å bli sett som noe mer enn bare mamma, og ha flere ting i livet sitt enn barnet og det som sirkler rundt det. Ellers blir man depressiv, man får ikke brukt seg selv som et helt menneske.  

Håper både du og jeg og andre ensomme mammaer der ute finner ut av det ❤️

Anonymkode: 0824b...2ba

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...