AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #1 Del Skrevet 13. september 2019 Har fått en del elgkjøttdeig og lurer på hva jeg skal lage av det. Tips? Tenker i alle fall karbonader og kjøttkaker. Anonymkode: 5f405...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atomlynet Skrevet 13. september 2019 #2 Del Skrevet 13. september 2019 Elgtaco Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 13. september 2019 #3 Del Skrevet 13. september 2019 Pytt i panne med elgkjøttdeig, poteter (kokt først), løk og gulrøtter. Stekt i smør med salt og pepper😋 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #4 Del Skrevet 13. september 2019 Ikke brukanes til stort annet enn karbonader/ kjøttkaker evt gryte/ suppe, men da er kanskje småkjøring best. Anonymkode: 724e5...70c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pillarguri Skrevet 13. september 2019 #5 Del Skrevet 13. september 2019 Alt som du kan lage med vanlig kjøttdeig kan du også lage med elgkjøttdeig Du er heldig som har fått dette, for elgkjøttdeig er mye høyere kvalitet på enn vanlig kjøttdeig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotehodet Skrevet 13. september 2019 #6 Del Skrevet 13. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har fått en del elgkjøttdeig og lurer på hva jeg skal lage av det. Tips? Tenker i alle fall karbonader og kjøttkaker. Anonymkode: 5f405...b14 Elgkjøttdeig fungerer til alt. Vel, kanskje ikke til bløt-, eller marsipankake. Stalltips: Pizza - creme fraiche - ost - elgkjøttdeigboller (eller bare elgkjøtt) - fersk steinsopp - gul løk. Stash opp den hvite sausen med hvitkløk, einebær, timian, knust tørka kantareller eller steinsopp m.m. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotehodet Skrevet 13. september 2019 #7 Del Skrevet 13. september 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke brukanes til stort annet enn karbonader/ kjøttkaker evt gryte/ suppe, men da er kanskje småkjøring best. Anonymkode: 724e5...70c Og ost passer bare på brødskiva? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #8 Del Skrevet 13. september 2019 I tillegg til det som er nevnt, så foreslår jeg elghakk! Det er så godt! Anonymkode: 8d0bf...fd3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lauv Skrevet 13. september 2019 #9 Del Skrevet 13. september 2019 Dette er en av mine yndlingselgkjøttoppskrifter: 1 kg elgkjøttdeig Innholdet av en loff 2 egg Salt Pepper Hvitløk og chili. Individuelt etter hvor sterkt du vil ha det. Riv loffeinnholdet i småbiter og bland alt sammen. Hvis du føler at røren blir for fast kan du spe med kjøttkraft. Rull ut sigarformede pølser, tre-fire cm i diameter og ca 12 cm lange. Stek dem i ovnen på 180 c° til de er gjennomstekt. Serveres med hjemmelaget potetstappe, stekt skogsopp, løk og salat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baffen Skrevet 13. september 2019 #10 Del Skrevet 13. september 2019 Elghakk er helt nydelig og enkelt og lage Du finner oppskrift bla. på Matprat, eller bare ved å google elghakk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #11 Del Skrevet 13. september 2019 Da jeg hadde tilgang på elgkjøtt så lagde jeg: Lasagne, kålruletter, pasta med kjøttsaus, pizza og piroger. Anonymkode: d84be...7a7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2019 #12 Del Skrevet 13. september 2019 Hvis du synes viltsmaken blir for kraftig kan du blande elgkjøttdeigen med storfekjøttdeig Anonymkode: 73266...e65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 13. september 2019 #13 Del Skrevet 13. september 2019 Har aldri laget noe av elg sjøl, men elsker karbonader og kjøttkaker i en fyldig viltsaus. Med tilbehør f.eks. brokkoli, rosenkål, gulrøtter og mandelpoteter. Tyttebærsyltetøy eller rips- og/eller rognebærgelė. Til gryter foretrekker jeg nok skav eller biter framfor kjøttdeig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 13. september 2019 #14 Del Skrevet 13. september 2019 2 timer siden, Splittbinders skrev: Pytt i panne med elgkjøttdeig, poteter (kokt først), løk og gulrøtter. Stekt i smør med salt og pepper😋 Det høres fabelaktig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 14. september 2019 #15 Del Skrevet 14. september 2019 On 9/13/2019 at 2:38 PM, AnonymBruker said: Hvis du synes viltsmaken blir for kraftig kan du blande elgkjøttdeigen med storfekjøttdeig Anonymkode: 73266...e65 Elg smaker da ikke mye vilt?! Jeg bruker elgkjøttdeig akkurat som vanlig kjøttdeig, til karbonader, kjøttkaker, taco, lasagne, kjøttsaus... Det passer til alt fordi smaken er så nøytral som den er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 14. september 2019 #16 Del Skrevet 14. september 2019 Vi gidder ikke ta diskusjonen igjen om at magert elgkjøtt til kjøttdeig bør spes med spekk..... ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2019 #17 Del Skrevet 14. september 2019 På 13.9.2019 den 13.53, AnonymBruker skrev: Ikke brukanes til stort annet enn karbonader/ kjøttkaker evt gryte/ suppe, men da er kanskje småkjøring best. Anonymkode: 724e5...70c På 13.9.2019 den 14.04, Rotehodet skrev: Og ost passer bare på brødskiva? Nei, men elgkjøtt har en viltsmak som ikke er forenelig med tradisjonell taco, pizza, lasagne mm. Jeg har vokst opp på viltkjøtt i alle former (rein, hjort, rådyr, elg). Smaken er som kjent som baken. Jeg synes ikke det duger til annet en tradisjonell viltmat. Det er magert og miljøvennlig kjøtt for de som er opptatte av slikt. Ost er brukernes til mye, men ost er et mye videre begrep enn elgkjøttdeig 🤪 Anonymkode: 724e5...70c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 14. september 2019 #18 Del Skrevet 14. september 2019 2 minutter siden, Jerry Lee skrev: Vi gidder ikke ta diskusjonen igjen om at magert elgkjøtt til kjøttdeig bør spes med spekk..... ? Nei, det burde det ikke være noen grunn til! Kjøtt-/karbonadedeig av elg har som regel omtrent samme fettinnhold som karbonadedeig av storfe og jeg bruker det på samme måte. Viltsmaken er stort sett ubetydelig (Kan variere noe med hvor elgen har beitet og hva den har spist selvfølgelig), så den trenger man som regel ikke å tenke på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 14. september 2019 #19 Del Skrevet 14. september 2019 3 minutter siden, Leo skrev: Nei, det burde det ikke være noen grunn til! Kjøtt-/karbonadedeig av elg har som regel omtrent samme fettinnhold som karbonadedeig av storfe og jeg bruker det på samme måte. Viltsmaken er stort sett ubetydelig (Kan variere noe med hvor elgen har beitet og hva den har spist selvfølgelig), så den trenger man som regel ikke å tenke på. Ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 14. september 2019 #20 Del Skrevet 14. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, men elgkjøtt har en viltsmak som ikke er forenelig med tradisjonell taco, pizza, lasagne mm. Jeg har vokst opp på viltkjøtt i alle former (rein, hjort, rådyr, elg). Smaken er som kjent som baken. Jeg synes ikke det duger til annet en tradisjonell viltmat. Det er magert og miljøvennlig kjøtt for de som er opptatte av slikt. Ost er brukernes til mye, men ost er et mye videre begrep enn elgkjøttdeig 🤪 Anonymkode: 724e5...70c Det varierer nok veldig. Den elgen som for en stor del beiter på åkre og enger her på Østlandet har i hvert fall så og si ikke smak av vilt i det hele tatt så det kjøttet kan fint brukes på samme måte som storfe. Når det gjelder hjort og rådyr er jeg imidlertid enig med deg. Det gjør seg best i kjøttkaker, karbonader etc. hvor krydring og tilbehør er tilpasset viltsmaken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå