Gå til innhold

Fryse ned alt av mat?


iluc

Anbefalte innlegg

Hei flotte dere,

Jeg er nysgjerrig på om man kan fryse ned alt av mat? Jeg har nå laget kålrotstappe og fryst ned, kjøpt krabbe og hummer som er fryst ned, bakverk som inneholder cottage cheese fryst ned. Har gamle bananer, div kaker i fryseren osv.

Er dette optimalt? Ødelegger jeg maten når jeg holder på sånn? Noen som har god peiling på slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det meste er innafor å fryse ned ja :) det du remser opp går helt fint!

Typisk ris og pasta ville jeg ikke fryst ned (lasagne og gryter er greit) Egg/omelett/røre er vel heller ikke optimalt, men det var egentlig kun det jeg kom på i farta😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supper/sauser/gryteretter etc. som inneholder melk/fløte kan fryses, men blir ofte veldig lite delikat fordi det skiller seg når det varmes opp igjen og får et utseende som kan minne om svært skittent oppvaskvann. Kaker med fløtekrem blir heller ikke noe særlig. Ellers er det viktig å tenke på at fisk og skalldyr har svært begrenset holdbarhet i fryser før det får sterkt forringet kvalitet. 

Ut over det kan du jo bare prøve deg frem og finne ut hva som fungerer for deg for det er jo ingenting som blir farlig å spise etter å ha vært frosset. Jeg ville for eksempel ikke ha funnet på å fryse bananer, men det kan jo helt sikkert fungere utmerket hvis man skreller dem først og bruker dem i bl.a. smoothie og bakverk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Leo skrev:

Supper/sauser/gryteretter etc. som inneholder melk/fløte kan fryses, men blir ofte veldig lite delikat fordi det skiller seg når det varmes opp igjen og får et utseende som kan minne om svært skittent oppvaskvann. 

Pussig.  Jeg har erfart at det er like bra.  Har til og med fryst fiskeboller i hvit saus.  Var litt spent på den, men den var like bra.

Det jeg derimot aldri fryser igjen er ost og fersk leverpostei.  Blir kornete og smuldrete. 

Endret av Jerry Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Pussig.  Jeg har erfart at det er like bra.  Har til og med fryst fiskeboller i hvit saus.  Var litt spent på den, men den var like bra.

Det jeg derimot aldri fryser igjen er ost og fersk leverpostei.  Blir kornete og smuldrete. 

Tror det kommer litt an på hva man har brukt av melkeprodukter og om man er flink til å varme det forsiktig opp. Jeg bruker ofte de magre variantene og det har en tendens til å gå litt for fort når jeg varmer det opp igjen :P

Ellers er jeg enig når det gjelder ost, så jeg river osterester før jeg fryser dem. Da fungerer det greit til hverdagspizza, omelett etc. Å fryse hele oster til tradisjonelt bruk som pålegg fungerer derimot altså ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo skrev:

Tror det kommer litt an på hva man har brukt av melkeprodukter og om man er flink til å varme det forsiktig opp. Jeg bruker ofte de magre variantene og det har en tendens til å gå litt for fort når jeg varmer det opp igjen :P

Ellers er jeg enig når det gjelder ost, så jeg river osterester før jeg fryser dem. Da fungerer det greit til hverdagspizza, omelett etc. Å fryse hele oster til tradisjonelt bruk som pålegg fungerer derimot altså ikke. 

Ja, enig.   Slikt må varmes sakte, ikke bråfreses opp.

Også enig i revet ost til pizza og småretter.   Men å fryse hele stykker man kjøpte 7 av på tilbud...nei.   😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Camillapb said:

Det meste er innafor å fryse ned ja :) det du remser opp går helt fint!

Typisk ris og pasta ville jeg ikke fryst ned (lasagne og gryter er greit) Egg/omelett/røre er vel heller ikke optimalt, men det var egentlig kun det jeg kom på i farta😅

Jeg koker gjerne opp en stor porsjon med ris, kjøler den ned raskt og fryser porsjonsvis. Da har jeg alltid ris om jeg skulle få lyst på det. Har best erfaring med å varme den i mikro.

Skalldyr fryser jeg aldri ned, men det er fordi det er noe av det beste jeg vet og det er best når det er ferskt.

Frukt? Mja, ser ikke helt hensikten, men jeg kan godt fryse rørte jordbær. Det samme med beingebærcoulis.

Har jeg osterester gjør jeg som @Leo, river den så jeg har til gratinering. Jeg kan godt fryse bakverk, men syns det også er best når det er helt ferskt,

Jeg ser ingen grunn til å fryse mest mulig, for meg er fryseboksen mer et middel til å unngå å kaste rester enn den er til å hamstre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...