Gå til innhold

Jeg er sukkeravhengig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

de fleste som vet noe om nevrobiologi vet også at sukker fører til stor dopaminrespons som over tid er hvordan de mest potente avhengighetskapende midlene fungerer. Når denne prosessen etterhvert blir automatisert, så gir disse signalene i hjernen din store utslag ved noe som kan assoiserers med en gevinst (her sukker). Du kan si at du ikke er "avhengig", men når hjernen har gjort disse banene i hodet strømlinjeformet, så ligger minnet om hvordan de fungerer der i lang tid. Problemet er for de fleste at det er vanskelig å omprogrammere sin egen biologi og at det krever et meget sterkt ønske om endring, og selv da er det ofte ikke nok. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en kjempeenkel løsning på problemet - ikke kjøp godteri! Lag en handleliste når du skal på butikken, og ikke kjøp noe som ikke står på handlelista.

Hvis man ikke har søtsaker i huset, så spiser man det heller ikke.

Når blir man fysen og går å kikker i skapet etter noe godt, så er det rett og slett ingenting der. Så da blir det til at man tar seg brødskive, en yoghurt eller en banan i stedet.

..

Og å sammenligne sukker og alkohol/heroin er helt på trynet. Javel, kanskje noen av de grunnleggende mekanismene i hjernen er de samme, men i praksis er det noe helt, helt annet. Så å si at sukker"avhengighet" er som en mild versjon av heroin/alkoholavhengighet - det tyder på liten kunnskap om hvordan sterke rusmidler faktisk påvirker kroppen din.

Hilsen søtmons og tidligere sterkt rusavhengig.

Anonymkode: a9fb0...298

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At sukker er avhengighetsskapende er ikke en myte. Det er forsket på. 

Har du hørt om dopamin?

Anonymkode: 73889...813

Nå tok ikke jeg noe standpunkt, sa bare at de lærde strides. 

https://forskning.no/overvekt-ny-hjernen/forskerne-krangler-om-sukkeravhengighet/325153

Anonymkode: 04f82...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Folk får sukker til og høres ut som det er et jævla kokain eller heroin..

Det er ikke abstinenser du får.. Du bare tenker på godteri og da får du et lite "kick", det er ikke abstinenser.

 

Gud folk på KG er jo helt koko, hvor var dere i skole timen?

Anonymkode: bb55f...a5d

Skoletimen. Ett ord. ;)

Så, hvor var du i skoletimen?

Anonymkode: 8adc6...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Skoletimen. Ett ord. ;)

Så, hvor var du i skoletimen?

Anonymkode: 8adc6...7b5

Hva har rett skrivning noe med dette å gjøre? Jesus christ.

Anonymkode: bb55f...a5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Skjønner at det blir en uenighet når det kommer til bruk av begrepet "avhengighet". Det var ikke det jeg ville avklare i innlegget. Jeg lurer på om det er noen som har fått bort søtsug. Altså er jeg ikke ute etter en definisjon på sukkeravhengighet... 

Ts

Anonymkode: 22fff...15a

Det er ikke noe som tar bort søtsug annet enn å tåle ubehaget/uroen det til det går over. Trening, frisk luft, vann og sunn mat er det beste du kan gjøre. Hvis du finner erstatninger for sukkeret så flytter du bare "avhengigheten" over på noe annet. Det er derfor det er fullstendig meningsløst å begynne med med nikotintyggis når man skal slutte å røyke/snuse siden avhengigheten er på det mentale plan.

Anonymkode: 33733...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del så synes jeg det hjelper å kutte ut sukkerfri brus! Høres kanskje litt merkelig ut, men jeg synes sukkersuget kommer oftere når jeg drikker Pepsi max, enn hvis jeg holder meg til vann og saft. Ellers hjelper det å selvfølgelig unngå å ha søtsaker I hus, ikke dra på butikken sulten oh alt det der. Evt kan du prøve å ha druer I fryseren som du kan spise på når sukkersuget er verst, hjelper litt her 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...