Gå til innhold

Jeg er sukkeravhengig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter en registrering av matinntak (+holdninger og tanker ifm matinntaket) har jeg oppdaget at jeg ikke bare spiser litt sukker her og der iløpet av uken. Det er HVER eneste dag. Sjokolade, lakris, boller, muffins, drops, smågodt osv. Ut fra registreringen har det heller ikke spesielt mye sammenheng med følelser eller noe sånt, jeg bare "er jækla fysen på noe søtt", også gir jeg meg selv søtsaker. Noen dager har jeg prøvd å spise bær, banan, yoghurt, cottage cheese osv istedenfor. Men etter en stund har jeg likevell ikke klart å stilne dette "suget". Ut fra registreringen ser jeg også at jeg får i meg nok næring iløpet av dagen, slik at blodsukkeret ikke skal være så svingende. Men likevel, selv om jeg har spist godt med proteinrik frokost, lunsj og middag - så kommer cravingsene på ettermiddagen! Så, noe må jo selvsagt gjøres. For slik kan ikke kroppen min ha det. Er jeg nødt til å kutte all sukker en laaang periode kanskje? Eller holder det å kutte det til en dag i uken, vil det hjelpe sukkeravhengigheten? Eller vil det være på lik linje som å gi en alkoholiker som prøver å være avholds, en flaske øl hver lørdag? Burde jeg kutte all sukker og kanskje raske karbs som knekkebrød/brød en periode? 

Er det noen som er i samme situasjon? Altså, som ikke bare kjenner på "litt" cravings men at dette er en skikkelig avhengighet kroppen har? 

Det må nevnes at blodsukkeret mitt er helt i orden! Ikke noe galt med det.

Anonymkode: 22fff...15a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Hundedama skrev:

Velkommen i klubben 😇😇😇

Du spiser godteri HVER dag?? 😅 ts 

Anonymkode: 22fff...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen er avhenging av sukker..

Det er bare du som har null selvkontroll og disiplin, 

Du kan enkelt slutte på dagen  bare du gidder, alt er bare latskap hele greia

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Darkrobin27 skrev:

ingen er avhenging av sukker..

Det er bare du som har null selvkontroll og disiplin, 

Du kan enkelt slutte på dagen  bare du gidder, alt er bare latskap hele greia

Det er pisspreik. Klart sukker er avhengighetsskapende, akkurat som alkohol, piller og narkotika. 

Anonymkode: 73889...813

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er pisspreik. Klart sukker er avhengighetsskapende, akkurat som alkohol, piller og narkotika. 

Anonymkode: 73889...813

tull. Man kan slutte og spise sukker på dagen, etter 2-3 dager så er alt over. Det er bare du som trur du er avhenging, som skal ha en slaks gratulasjon fordi du trur du er avhenging i noe.

Det er ikke nikotin i sukker, sukker er heller ikke dop.

Du må være bra dum om du virkelig trur at det er avhenginghetsskapende.


Alt handler om hvor disiplinert og selv kontroll til det du spiser. Spiser du noe grovt, så vil du ikke ha sukker etterpå. 

Anonymkode: bb55f...a5d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

tull. Man kan slutte og spise sukker på dagen, etter 2-3 dager så er alt over. Det er bare du som trur du er avhenging, som skal ha en slaks gratulasjon fordi du trur du er avhenging i noe.

Det er ikke nikotin i sukker, sukker er heller ikke dop.

Du må være bra dum om du virkelig trur at det er avhenginghetsskapende.


Alt handler om hvor disiplinert og selv kontroll til det du spiser. Spiser du noe grovt, så vil du ikke ha sukker etterpå. 

Anonymkode: bb55f...a5d

Du har ikke peiling på hva du preiker om!

Anonymkode: 73889...813

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Darkrobin27 skrev:

ingen er avhenging av sukker..

Det er bare du som har null selvkontroll og disiplin, 

Du kan enkelt slutte på dagen  bare du gidder, alt er bare latskap hele greia

Så klart kan jeg slutte på dagen! Det kan en alkoholiker også gjøre om han/hun vil! Men kjære deg (om du ikke vet dette) så er kroppen laget slik at den vil gi vedkommende noen jævlige abstinenser. Om det er sukker, alkohol eller en eller annen form for rus. Sier IKKE at det er like ille å slutte med sukker som alkohol, men mekanismene bak det å slutte er noenlunde like i form av abstinenser. 

Anonymkode: 22fff...15a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

tull. Man kan slutte og spise sukker på dagen, etter 2-3 dager så er alt over. Det er bare du som trur du er avhenging, som skal ha en slaks gratulasjon fordi du trur du er avhenging i noe.

Det er ikke nikotin i sukker, sukker er heller ikke dop.

Du må være bra dum om du virkelig trur at det er avhenginghetsskapende.


Alt handler om hvor disiplinert og selv kontroll til det du spiser. Spiser du noe grovt, så vil du ikke ha sukker etterpå. 

Anonymkode: bb55f...a5d

Dukker er ikke avhengighetsskapende på lik linje med alkohol eller røyk,men vil tro det kan sammenlignes med kaffeavhengighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får sukker til og høres ut som det er et jævla kokain eller heroin..

Det er ikke abstinenser du får.. Du bare tenker på godteri og da får du et lite "kick", det er ikke abstinenser.

 

Gud folk på KG er jo helt koko, hvor var dere i skole timen?

Anonymkode: bb55f...a5d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det blir en uenighet når det kommer til bruk av begrepet "avhengighet". Det var ikke det jeg ville avklare i innlegget. Jeg lurer på om det er noen som har fått bort søtsug. Altså er jeg ikke ute etter en definisjon på sukkeravhengighet... 

Ts

Anonymkode: 22fff...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er pisspreik. Klart sukker er avhengighetsskapende, akkurat som alkohol, piller og narkotika. 

Anonymkode: 73889...813

De lærde strides om akkurat det. 

Anonymkode: 04f82...78a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at det smarteste vil være å kutte ut det meste av sukker helt. Merker hvert fall personlig at om jeg spiser bare litt så får jeg lyst på mer med en gang. Tar nok litt tid, men blir bedre og enklere etter en periode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det sånn i perioder. Da prøver jeg og gå "cold turkey" og unner meg nå bittelitt godis engang i uka. Er et helvete de første 2 ukene, men etter det går det myye bedre. Hvis jeg spiser mye godis i en "flink" periode blir jeg kvalm hvis jeg spiser mye og får skikkelig hjertebank. Og da kjenner jeg at kroppen virkelig ikke har godt av alt det sukkeret. 

Prøv å kompensere med kopp te med honning, litt rosiner & nøtter, frukt og bær etc. Etterhvert bli dette nok til å kompensere. Du må bare holde ut et par uker først 😂😂

Anonymkode: 8522f...d33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De lærde strides om akkurat det. 

Anonymkode: 04f82...78a

At sukker er avhengighetsskapende er ikke en myte. Det er forsket på. 

Har du hørt om dopamin?

Anonymkode: 73889...813

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sukker er lettomsettelig energi. Og kroppen er som oss, liker å gjøre ting enkelt, derfor suger man etter sukker når kroppen føler den vil ha litt energipåfyll. Men kutter man alt av sukker i en ukes tid, vil suget forsvinne. Da kan man igjen spise litt må å da uten at suget kommer.

Anonymkode: 8e742...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

tull. Man kan slutte og spise sukker på dagen, etter 2-3 dager så er alt over. Det er bare du som trur du er avhenging, som skal ha en slaks gratulasjon fordi du trur du er avhenging i noe.

Det er ikke nikotin i sukker, sukker er heller ikke dop.

Du må være bra dum om du virkelig trur at det er avhenginghetsskapende.


Alt handler om hvor disiplinert og selv kontroll til det du spiser. Spiser du noe grovt, så vil du ikke ha sukker etterpå. 

Anonymkode: bb55f...a5d

I munnen har vi sukkerreseptorer, og det skal bare noen sukkerkorn til før de reagerer og gir belønningssystemet i hjernen et kick, sier professoren.

Belønningssystemet ligger i urhjernen og er lystsenteret som styrer instinktene våre, som jakt og sex. Disse har vært viktige for menneskenes overlevelse gjennom tidene.

– I tillegg reagerer vi på sukker når vi spiser det, altså når vi får det i blodomløpet via fordøyelsen. Da går sukkeret direkte til opiatsystemet i ryggraden, kroppens eget smertestillende. Dette er et system som kan gjøre oss avhengig av morfin og heroin, sier Ravna.

Det samme systemet premierer deg for eksempel med lykkefølelse etter joggeturen og gjør deg avhengig av denne gode følelsen etter trening.

– Blir du avhengig av sukker, så er både belønningssystemet og opiatsystemet berørt. Forskning på rotter viser at de som ble fratatt et jevnlig sukkerinntak, fikk abstinenser som risting og skjelving.

Hentet fra forskning.no 

Anonymkode: ade8e...e69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt sånn sukkercravings som deg, men jeg gjorde meg likevel noen erfaringer med dette da jeg fikk svangerskapsdiabetes i mitt siste svangerskap. Jeg spiste ikke mye godteri og kaker før det, men litt innimellom og en god del fruktsukker. Jeg kuttet ut alt av tilsatt sukker, kuttet juice og frukt ned til veldig lite og det samme med alle mulige raske karbohydrater, dvs at jeg fulgte et diabeteskosthold. Og jeg merket at det jeg hadde av søtsug forsvant helt i samme slengen. Og når jeg etterpå har spist søte ting, syns jeg det har vært litt kvalmende. Så for meg hjalp det veldig å få sånt ut av systemet, selv om jeg langt fra spiste godteri og kaker hver dag. 

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...