Gå til innhold

Boligprisene vil synke med ca 10% 1. Januar


prt90

Anbefalte innlegg

Veldig mange rare tolkninger av forslaget til ny boliglånforskrift. Bankene gråter over alle kundene sine som ikke vil komme inn på boligmarkedet hvis de får 10% lavere lån (fra   5 til 4.5 x inntekt)

Det kommer selvfølgelig ikke til å skje. Det vil være akkurat like mange boliger 1. Jan 2020, og  når alle får 10 % mindre penger å kjøpe for vil det «eneste» som skjer være at boligprisene går ned tilsvarende.

Win-Win for førstegangskjøpere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og det kommer ikke til å skje. Igangsettelsen av nye boliger synker som en stein og bidrar til å dra prisene ytterligere opp.

Anonymkode: 1d51e...ee5

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært så deilig! Og ikke minst, sunt. Men ja, jeg tror ikke det kommer til å skje. Det er jo ikke nye boliger til å få kjøpt. De få nye boliger som bygges, i Oslo, er enten veldig små og kjipe eller større, men fortsatt kjipe og sinnsykt dyre. Når du ser at rekkehus fra 60-tallet, uten noen nevneverdige oppdateringer, selges nå til 9-11 millioner, da skjønner du at dette er en symptom på ekstrem boligmangel i en spesiell klasse (familieboliger). 0m disse går ned 10% i pris, vil det ikke engang gjøre noe stort utslag. Da boligene ble bygd, på 60-tallet, var de delt ut nærmest gratis til arbeidere. (var ikke det 100 tusen i engangs beløp eller noe sånn?)

Anonymkode: 96cfa...6e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ødelegger veldig mye for oss. Vi har kjøpt kontrakt på et rekkehus som skal tas over neste år. For å gjøre opp for de 500 000 som vi plutselig mangler må vi øke lønna vår med over 110 000 kr på 9 mnd. Hadde aldri i livet trodd at dette skulle skje da vi kjøpte prosjektert. 

Anonymkode: e15d3...3cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Bergen bygges det veldig mye nytt, og jeg har inntrykk av at det tar lang tid å få solgt. Jeg tror det handler om frykten for å kjøpe nå, for så å skulle selge i et nedadgående boligmarked. For brukte boliger i samme område, virker til å gå ganske greit unna, noe som tilsier at folk ønsker å kjøpe og selge i samme marked nå.

 

Anonymkode: 59e68...982

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ødelegger veldig mye for oss. Vi har kjøpt kontrakt på et rekkehus som skal tas over neste år. For å gjøre opp for de 500 000 som vi plutselig mangler må vi øke lønna vår med over 110 000 kr på 9 mnd. Hadde aldri i livet trodd at dette skulle skje da vi kjøpte prosjektert. 

Anonymkode: e15d3...3cb

Er dette informasjon dere har fått av banken som har gitt dere lånet dere skal betale de resterende 90% av kjøpesummen med?

Har dere ikke inngått en avtale med noen ennå?

Anonymkode: a1d91...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ødelegger veldig mye for oss. Vi har kjøpt kontrakt på et rekkehus som skal tas over neste år. For å gjøre opp for de 500 000 som vi plutselig mangler må vi øke lønna vår med over 110 000 kr på 9 mnd. Hadde aldri i livet trodd at dette skulle skje da vi kjøpte prosjektert. 

Anonymkode: e15d3...3cb

Vi kjøpte prosjektert rett før 5x inntekt regelen kom, så vi kjøpte før regelen fantes, men tok over etter. Banken sa at tilbudet om lån var gitt før reglene kom, og gav oss derfor mer enn 5x inntekt i lån, selv om det på det tidspunktet vi betalte full sum for ny bolig fantes regler mot dette. Ta en prat med banken, så løser dette seg helt sikkert. 

Anonymkode: 2819c...a8e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ødelegger veldig mye for oss. Vi har kjøpt kontrakt på et rekkehus som skal tas over neste år. For å gjøre opp for de 500 000 som vi plutselig mangler må vi øke lønna vår med over 110 000 kr på 9 mnd. Hadde aldri i livet trodd at dette skulle skje da vi kjøpte prosjektert. 

Anonymkode: e15d3...3cb

Det er visst bevisst poltikk å legge til rette så mye som mulig for at de rikeste skal få kjøpe seg bolig, og at vi som ikke er så privilegerte skal leie bolig hele livet. Det er stygt og ondskapsfullt.

Anonymkode: f6dc0...7c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og det kommer ikke til å skje. Igangsettelsen av nye boliger synker som en stein og bidrar til å dra prisene ytterligere opp.

Anonymkode: 1d51e...ee5

Hvem er det som skal dra opp prisene da tenkte du? Når alle i en budrunde plutselig har 10% mindre å by, så vil prisene gå ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, prt90 skrev:

Hvem er det som skal dra opp prisene da tenkte du? Når alle i en budrunde plutselig har 10% mindre å by, så vil prisene gå ned.

Så "alle" i budrunden har 10% mindre uansett? Har du tenkt på at en god del er meget godt bemidlet, kan skaffe kausjonister, osv?

Gikk prisene ned ved siste endring i boliglånsforskriften? Nei. Tvert imot.

Kommer prisene til å gå ned ved denne endringen i boliglånsforskriften? Nei. Tvert i mot.

Anonymkode: 1d51e...ee5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er såpass mange på markedet som uansett klarer kravet til 5*inntekt eller mer, at jeg ikke tror korreksjonen vil være på mer enn max 5%.

Uansett - for oss "fattige" så har ikke 5*inntekt vært realistisk i årene som gikk heller, jeg fikk tilbud om max 3* for 5 år siden. Fordi en så stor del av inntekten min forsvant til grunnleggende behov som mat og strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så "alle" i budrunden har 10% mindre uansett? Har du tenkt på at en god del er meget godt bemidlet, kan skaffe kausjonister, osv?

Gikk prisene ned ved siste endring i boliglånsforskriften? Nei. Tvert imot.

Kommer prisene til å gå ned ved denne endringen i boliglånsforskriften? Nei. Tvert i mot.

Anonymkode: 1d51e...ee5

Du kan ha så mange kausjonister du vil, du får uansett ikke låne mer enn 4.5x inntekt. Noen har selvfølgelig mye mer penger, og i pressområder er det kanskje nok av dem til å holde prisene oppe.

Og ja, boligprisene stupte etter forrige endring av boliglånsforskriften. Noen steder over 15% på et par måneder. I mange bydeler i Oslo er boligprisene fortsatt lavere nå enn det de var i første kvartal 2017. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke dette stemmer, siden jeg selv kjøpte for 2 år siden. Veldig drit å sitte som taper, og ønske at jeg hadde ventet.

Anonymkode: 03f3e...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, prt90 skrev:

Du kan ha så mange kausjonister du vil, du får uansett ikke låne mer enn 4.5x inntekt. Noen har selvfølgelig mye mer penger, og i pressområder er det kanskje nok av dem til å holde prisene oppe.

Og ja, boligprisene stupte etter forrige endring av boliglånsforskriften. Noen steder over 15% på et par måneder. I mange bydeler i Oslo er boligprisene fortsatt lavere nå enn det de var i første kvartal 2017. 

 

Du er veldig naiv.

Anonymkode: 1d51e...ee5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er veldig naiv.

Anonymkode: 1d51e...ee5

Ta en titt på boligpris statistikken til eiendom Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, prt90 skrev:

Ta en titt på boligpris statistikken til eiendom Norge..

Kan lete opp igjen tråden din etter 1 jan.

Anonymkode: 1d51e...ee5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ville vært så deilig! Og ikke minst, sunt. Men ja, jeg tror ikke det kommer til å skje. Det er jo ikke nye boliger til å få kjøpt. De få nye boliger som bygges, i Oslo, er enten veldig små og kjipe eller større, men fortsatt kjipe og sinnsykt dyre. Når du ser at rekkehus fra 60-tallet, uten noen nevneverdige oppdateringer, selges nå til 9-11 millioner, da skjønner du at dette er en symptom på ekstrem boligmangel i en spesiell klasse (familieboliger). 0m disse går ned 10% i pris, vil det ikke engang gjøre noe stort utslag. Da boligene ble bygd, på 60-tallet, var de delt ut nærmest gratis til arbeidere. (var ikke det 100 tusen i engangs beløp eller noe sånn?)

Anonymkode: 96cfa...6e0

Delt ut gratis og delt ut gratis. Mine besteforeldre bygde husbankhus på sekstitallet. De fikk såvidt lån på 35.000 kr. Det var MYE den gangen!

Det var 400 000 i dagens pengeverdi faktisk, og jeg vet ikke hva lønningene lå på da, men å si at de delte ut hus gratis er vel å ta i!

Anonymkode: cdab5...b1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, prt90 skrev:

Veldig mange rare tolkninger av forslaget til ny boliglånforskrift. Bankene gråter over alle kundene sine som ikke vil komme inn på boligmarkedet hvis de får 10% lavere lån (fra   5 til 4.5 x inntekt)

Det kommer selvfølgelig ikke til å skje. Det vil være akkurat like mange boliger 1. Jan 2020, og  når alle får 10 % mindre penger å kjøpe for vil det «eneste» som skjer være at boligprisene går ned tilsvarende.

Win-Win for førstegangskjøpere

Selvfølgelig kommer ikke boligprisene til å synke med 10%. Forutsetningen for regnestykket ditt er at alle som kjøper bolig låner 5x inntekten sin, noe som selvfølgelig ikke er tilfelle. Jeg er på min fjerde bolig nå og har aldri lånt i nærheten av 5x inntekt. Dette, sammen med en renteøkning, kan imidlertid stagge boligprisveksten noe, som i utgangspunktet er positivt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Jdz skrev:

Selvfølgelig kommer ikke boligprisene til å synke med 10%. Forutsetningen for regnestykket ditt er at alle som kjøper bolig låner 5x inntekten sin, noe som selvfølgelig ikke er tilfelle. Jeg er på min fjerde bolig nå og har aldri lånt i nærheten av 5x inntekt. Dette, sammen med en renteøkning, kan imidlertid stagge boligprisveksten noe, som i utgangspunktet er positivt.

I følge bankene er det ca 1/3 av kundene som vil bli truffet av dette. Jeg tror det er mer enn nok til å gi et ganske kraftig utslag i prisene (akkurat som forrige gang).

På toppen kommer selvsagt renteøkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men er det bare jeg som syntes det er ganske klin kokos å låne 5x sin egen inntekt i utgangspunktet?? Med mindre du har en: Meget godt betalt jobb, med trygge og stabile fremtidsutsikter?

Skjønner ikke at folk tør å låne så mye.. Tror de at rentene skal holde seg lave for evig og alltid? At det ikke kan komme noen ny boligkrise? 

Skjønner folk hvor jævla mye mer de må betale i renter, hvis renta bare øker med noen få prosentpoeng? Og hvor mye mindre man da vil få betalt ned på lånet? 

Og hva om verdien på boligen attpåtil faller med 10-20-30 %? Jævla surt lån å drive måtte betale renter på. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...