Gå til innhold

Boligprisene vil synke med ca 10% 1. Januar


prt90

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AllahBallah skrev:

Unnskyld meg, men er det bare jeg som syntes det er ganske klin kokos å låne 5x sin egen inntekt i utgangspunktet?? Med mindre du har en: Meget godt betalt jobb, med trygge og stabile fremtidsutsikter?

Skjønner ikke at folk tør å låne så mye.. Tror de at rentene skal holde seg lave for evig og alltid? At det ikke kan komme noen ny boligkrise? 

Skjønner folk hvor jævla mye mer de må betale i renter, hvis renta bare øker med noen få prosentpoeng? Og hvor mye mindre man da vil få betalt ned på lånet? 

Og hva om verdien på boligen attpåtil faller med 10-20-30 %? Jævla surt lån å drive måtte betale renter på. 

Hehe morsomt nick, allahballa

Anonymkode: 54720...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AllahBallah skrev:

Unnskyld meg, men er det bare jeg som syntes det er ganske klin kokos å låne 5x sin egen inntekt i utgangspunktet?? Med mindre du har en: Meget godt betalt jobb, med trygge og stabile fremtidsutsikter?

Skjønner ikke at folk tør å låne så mye.. Tror de at rentene skal holde seg lave for evig og alltid? At det ikke kan komme noen ny boligkrise? 

Skjønner folk hvor jævla mye mer de må betale i renter, hvis renta bare øker med noen få prosentpoeng? Og hvor mye mindre man da vil få betalt ned på lånet? 

Og hva om verdien på boligen attpåtil faller med 10-20-30 %? Jævla surt lån å drive måtte betale renter på. 

Det er nok Finanstilsynet helt enig med deg i. Det er jo en grunn til at de strammer inn. Helst ville de nok ha satt den til 4, men det tør de nok ikke å gjøre enda ettersom et for raskt fall i boligprisene kan sette de med mye gjeld i en vanskelig situasjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AllahBallah skrev:

Unnskyld meg, men er det bare jeg som syntes det er ganske klin kokos å låne 5x sin egen inntekt i utgangspunktet?? Med mindre du har en: Meget godt betalt jobb, med trygge og stabile fremtidsutsikter?

Skjønner ikke at folk tør å låne så mye.. Tror de at rentene skal holde seg lave for evig og alltid? At det ikke kan komme noen ny boligkrise? 

Skjønner folk hvor jævla mye mer de må betale i renter, hvis renta bare øker med noen få prosentpoeng? Og hvor mye mindre man da vil få betalt ned på lånet? 

Og hva om verdien på boligen attpåtil faller med 10-20-30 %? Jævla surt lån å drive måtte betale renter på. 

Som nyutdannet førstegangskjøper i storbyene kommer en gjerne opp i 5 x inntekt. Mange vil imidlertid oppleve god lønnsutvikling i de påfølgende årene, og i mellomtiden er det mulig å inngå fastrenteavtale. 

Når det gjelder verdifall, er dette alltid en risiko. Det finnes ingen investeringer der dette fullstendig unngås. 

Anonymkode: 2198c...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk også at dette kun er et forslag. Finanstilsynet har tidligere foreslått innstramminger i boliglån forskriften, noe som da har blitt tilbakevist av finansministeren. 

Anonymkode: 2198c...f9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prt90 skrev:

Hvem er det som skal dra opp prisene da tenkte du? Når alle i en budrunde plutselig har 10% mindre å by, så vil prisene gå ned.

De som har råd.

Det som man rigger mot er at alle som ikke klarer å følge prisene , ender i leiemarkedet, og de som har kapital kjøper for utleie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, prt90 skrev:

I følge bankene er det ca 1/3 av kundene som vil bli truffet av dette. Jeg tror det er mer enn nok til å gi et ganske kraftig utslag i prisene (akkurat som forrige gang).

På toppen kommer selvsagt renteøkningen.

Interessant. Meg bekjent har vel ikke forrige forsøk hatt noen merkbar effekt. Har du en link til det?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, prt90 skrev:

I følge bankene er det ca 1/3 av kundene som vil bli truffet av dette. Jeg tror det er mer enn nok til å gi et ganske kraftig utslag i prisene (akkurat som forrige gang).

På toppen kommer selvsagt renteøkningen.

Det er vel kun obos som har sagt dette, og de spesialiserer seg på lån til unge førstegangskjøpere. Så de vil merke det mye mer enn vanlige banker. 

Anonymkode: e984e...c94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merk også at dette kun er et forslag. Finanstilsynet har tidligere foreslått innstramminger i boliglån forskriften, noe som da har blitt tilbakevist av finansministeren. 

Anonymkode: 2198c...f9d

Det spørs om Siv vil godkjenne forslaget mtp dårlig valgresultat. 

Det fins ikke noe som er mer hellig for nordmenn enn eie egen bolig. Og strammes muligheten for dette, er det vel bye-bye FRP om to år. 

Anonymkode: f30a8...8a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så "alle" i budrunden har 10% mindre uansett? Har du tenkt på at en god del er meget godt bemidlet, kan skaffe kausjonister, osv?

De er godt bemidlede og har kausjonister uavhengig av hva grensa er.

Anonymkode: d7ca6...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

Interessant. Meg bekjent har vel ikke forrige forsøk hatt noen merkbar effekt. Har du en link til det?

 

C284D910-2DF8-4977-A385-410398E8D3AD.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, prt90 skrev:

Veldig mange rare tolkninger av forslaget til ny boliglånforskrift. Bankene gråter over alle kundene sine som ikke vil komme inn på boligmarkedet hvis de får 10% lavere lån (fra   5 til 4.5 x inntekt)

Det kommer selvfølgelig ikke til å skje. Det vil være akkurat like mange boliger 1. Jan 2020, og  når alle får 10 % mindre penger å kjøpe for vil det «eneste» som skjer være at boligprisene går ned tilsvarende.

Win-Win for førstegangskjøpere

Det vil sannsynligvis bare være kortisiktg, eller stagge veksten noe, og vil i all hovedsak kun treffe førstegangskjøpere. Det er en del som har mye kapital selv, eller de får låne eller arve av foreldre eller andre familiemedlemmer, så at man får et langsiktig prisfall på 10% vil jeg nok gjerne se før jeg tror det. Det blir også da et marked for "hushaiene", de som kjøper primært for å leie ut. Alt i alt er det kun førstegangskjøperne som taper på dette. 

Dessuten vil det bli noe lavere interesse blant boligutbyggere hvis inntektspotensialet går ned, noe som da motvirker reduksjonen i boligprisene (færre nye boliger = prispress). 

Anonymkode: 09292...970

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, prt90 skrev:

Veldig mange rare tolkninger av forslaget til ny boliglånforskrift. Bankene gråter over alle kundene sine som ikke vil komme inn på boligmarkedet hvis de får 10% lavere lån (fra   5 til 4.5 x inntekt)

Det kommer selvfølgelig ikke til å skje. Det vil være akkurat like mange boliger 1. Jan 2020, og  når alle får 10 % mindre penger å kjøpe for vil det «eneste» som skjer være at boligprisene går ned tilsvarende.

Win-Win for førstegangskjøpere

Nei, fordi de unge som får foreldrene til å være kausjonister eller forskudd på arv vil kunne kjøpe boligene. En stor del av ungdom som er heldige sånn sett. 

Jeg fikk litt arv på forskudd, hadde jeg ikke fått det hadde tatt enda flere før jeg greide å spare opp til nok EK. Var på mange visninger der jeg skjønte at jeg ikke hadde sjanse. Unge med foreldre der det var tydelig at foreldrene hjalp. 

Boligprisene vil ikke gå ned før man har overskudd av nye boliger. slik som det er nå bygges det altfor lite. Resultatet av den nye boliglånsforskriften kommer til å bli at flere unge på leie og det antagelig til kjipe leilepriser.

Jeg synes det er bra at bankene ikke vil låne ut til 5 x inntekt, det er helt vilt spør du meg. Men du tar altså feil. 

Anonymkode: 5fb5b...af9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine venner rundt 30 år har fått flere hundretusen i hjelp. Enten som forskudd på arv eller privat lån. De har lånt 5 x inntekt minus studielån, og det har ikke vært nok til å kjøpe leilighet i Oslo. De har alle måttet ha hjelp, enda de tjener over 500.000, og har egen oppspart EK. 

Det er det som kommer til å skje nå, i enda større grad. Foreldre refinansierer sitt eget lån, stiller som medlåntakere, besteforeldre gir forskudd på arv, etc.

Dessverre er dette bare med på å fortsette å presse prisene oppover, og fører nok også til at enda flere i starten av 20-årene får solid hjelp til å kjøpe sin første bolig. 

Har ingen tro på et boligprisfall i Oslo i alle fall.

Anonymkode: 311a7...3e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
På 12.9.2019 den 11.53, AnonymBruker skrev:

Her i Bergen bygges det veldig mye nytt, og jeg har inntrykk av at det tar lang tid å få solgt. Jeg tror det handler om frykten for å kjøpe nå, for så å skulle selge i et nedadgående boligmarked. For brukte boliger i samme område, virker til å gå ganske greit unna, noe som tilsier at folk ønsker å kjøpe og selge i samme marked nå.

 

Anonymkode: 59e68...982

Du tar feil. Det tar ikke lang tid å få solgt. Tvert om selger de nye boligene i de riktige områdene som varmt hvetebrød. Gi meg et eksempel på et boligområde som ikke har solgt - unntatt Vågslien på Laksevåg som OBOS ga opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.9.2019 den 9.48, prt90 skrev:

Veldig mange rare tolkninger av forslaget til ny boliglånforskrift. Bankene gråter over alle kundene sine som ikke vil komme inn på boligmarkedet hvis de får 10% lavere lån (fra   5 til 4.5 x inntekt)

Det kommer selvfølgelig ikke til å skje. Det vil være akkurat like mange boliger 1. Jan 2020, og  når alle får 10 % mindre penger å kjøpe for vil det «eneste» som skjer være at boligprisene går ned tilsvarende.

Win-Win for førstegangskjøpere

Boligprisene kommer aldri til å synke 10 prosent i januar :P de kommer nok til å øke jevnt og trutt som de har gjort de siste 20 åra. Det har i alle fall de 10 siste årene vært snakk om at " nåå, kommer prisene til å gå ned..nei nååå begrunnet med blabla, nei nååååå begrunnet med blabla". Det er spes en økonom Jan Ludvig Andreassen som alltid er ute i avisene med det der - jeg syns i alle fall jeg alltid ser han bable om det - og han kommer selvsagt til å få rett en eller annen gang i løpet av 50 år.

Husker selv når jeg var førstegangskjøper og håpte på en nedgang i prisene, det var også snakk om det da, men boligprisene økte typ i snitt 10000 pr måned på en liten 50 kvm, så det var ikke mye å vinne på og sitte å vente/håpe.

Den innstrammingen der har nok mikroskopisk effekt - de fleste førstegangskjøpere kommer seg ikke inn uten foreldre sin hjelp uansett.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 11.54, AnonymBruker skrev:

Er dette informasjon dere har fått av banken som har gitt dere lånet dere skal betale de resterende 90% av kjøpesummen med?

Har dere ikke inngått en avtale med noen ennå?

Anonymkode: a1d91...abb

 

På 12.9.2019 den 12.09, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte prosjektert rett før 5x inntekt regelen kom, så vi kjøpte før regelen fantes, men tok over etter. Banken sa at tilbudet om lån var gitt før reglene kom, og gav oss derfor mer enn 5x inntekt i lån, selv om det på det tidspunktet vi betalte full sum for ny bolig fantes regler mot dette. Ta en prat med banken, så løser dette seg helt sikkert. 

Anonymkode: 2819c...a8e

Vi har en midlertidig avtale med banken. Der står det at vi må oppfylle alle krav til å få tatt opp lån på det tidspunktet vi overtar boligen, og ikke dagens krav. Det inngår en klausul om at banken kan bestemme at kontrakten må videreselges om vi ikke oppfyller kravene. 

Nå sier rådgiveren min at de i banken ikke har snakket om hvordan de vil gjøre det, siden det ikke er en realitet enda. Men vi overtar boligen ca 2 år etter den eventuelle regelen trer i kraft, så de kunne ikke gi de samme lovnadene som følger med et vanlig finansieringsbevis eller ved snar overtakelse av bolig. Krysser fingrene for at det ikke blir vedtatt, og blir det det vil sikkert en eller annen lokalbank ha oss. Evt. får jeg ta en ekstra jobb og si opp etter vi har betalt.

Anonymkode: e15d3...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og så dere, før man diskuterer dette med voldsomme gleder eller tårer: hva er det egentlig som er foreslått?

For min del, som har lånt 3,5 ganger inntekt og ikke vil ha mer i lån enn dette får dette liten betydning - selv når jeg skal selge. Dette fordi jeg selvsagt vil ta høyde for at jeg ikke får solgt til full pris. 

For de som skal ut i boligmarkedet og ikke har råd til å kjøpe i dag og sitter der og gleder seg over at prisene går nedover: har dere tenkt over at hvis dere ikke får lån til bolig i dag så blir det ikke lettere i fremtiden? For meningen med boliglånsforskriften er at bankene skal bli strengere. 

Jeg har større tro på at et aktivt gjeldsregister sammen med en nøktern innstramming av lånegrad kan dempe veksten. Foreløpig er gjeldsregisteret befengt med så mye feil fra banker som på tross av at man har skriftlig bevis på at kundeforholdet er sagt opp, fortsatt rapporterer gjeld til gjeldsregisteret at en kan lure på om gjeldsgraden til nordmenn faktisk er så høy som det påstås. Det er i alle fall et par banker som for alltid kommer til å være svartelistet fra meg fordi det har vist seg svært vanskelig å si opp kundeforholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...