Gå til innhold

gjør jeg feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som de fleste andre så mener også jeg at jeg er bedre til å kjøre enn gjennomsnittet, og blant annet det at jeg er blant de tryggeste til å komme meg opp glatte bakker på vinteren eller lukeparkerer raskere enn de fleste jeg kjenner, bekrefter for meg denne fordommen. Men du antyder at du er ganske mye bedre enn dette igjen. 

Jeg er helt enig i at det øker tryggheten å være ekstra oppmerksom slik du sier, og jeg bruker selv mange av disse teknikkene når jeg kjører raskt på smale landeveier selv om det er mindre trafikk, og jeg ser ikke etter politi. Men jeg synes ikke det veier opp for å kjøre 20-30 km/t over fartsgrensen. I de fleste svingene vil det ikke være mulig å stoppe om en bil kommer over i motsatt kjørefelt, det kjører ut en traktor fra en sidevei, det kommer et dyr ut i veien eller noen har mistet lasten til tilhengeren sin midt i veien. Men kanskje det ikke er svinger du ikke kan se rundt der du kjører? I Danmark føles det ofte tryggere å kjøre raskere enn fartsgrensa enn i Norge (sørlandet).

Dessuten virker det slitsomt å måtte se etter sivilt politi og kontroller hele tiden, og å måtte bremse opp så mange ganger som du sikkert må fordi trafikken ellers kjører saktere enn deg, så jeg synes det virker som mer ork enn å holde ca fartsgrense.

Anonymkode: f80da...158

Jeg er på ingen måte en perfekt sjåfør, men jeg er nok endel bedre enn gjennomsnittet ja. Jeg har mange kilometer bak rattet i året, en moderne bil og er heldig med stor mental kapasitet.

Det er ikke slitsomt i det hele tatt, det er en vane. Jeg bruker særdeles lite mental kapasitet på det, for det er blitt en del av kjøreprosessen min. Det holder hjernen min i gang, og jeg har en jobb der jeg er vant til å analysere mye "data" fortløpende.

Hvordan tror du politiet ofte klarer å holde det dobbelte av fartsgrensa egentlig? Jeg bor i Oslo og ferdes hovedsakelig i Oslo og på Romerike, og på veiene jeg ferdes er 20-30 km/t over fartsgrensa stort sett uproblematisk. Jeg kan ikke uttale meg om elendige vestlandsveier, men jeg kjører heller ikke på samme måte på veier jeg ikke er kjent med. Jeg behøver egentlig ikke bremse opp noe særlig mer om jeg kjører aktivt enn passivt, for jeg har blikket langt forover for å planlegge kjøringen min.

Anonymkode: 11d85...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...