Gå til innhold

gjør jeg feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uansett hvor jeg kjører, så er det alltid folk bak meg som tar meg igjen uansett om jeg følger fartsgrensa presis.. 

Er det jeg som kjører for sakte eller er speedometeret et par under?

Anonymkode: 97c3e...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du gjør ikke feil. Opplever akkurat det samme, de har ingen skrupler over hodet for å bryte fartsgrensene. Og det selv som jeg ligger litt over fartsgrensen(har svært lite avvik på speedometer). Men, dette vet tydeligvis politiet om, leser om at det blir stoppet biler med rimelig høye hastigheter titt og ofte rundt her👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok førerkortet fikk jeg beskjed om å kjøre fartsgrense +10 km/t. For da kjører jeg som alle andre og blir ikke noe sinke. Farlig er det heller ikke fordi det a) er innenfor måleavviket til kontroll, b) innenfor speedometeravvik, c) innenfor sikkerhetsmarginen veien er bygd og skiltet for.

Men i dag bor jeg langs "Norges verste vei", ifølge NRK, NAF og andre forståsegpåere. Det er egentlig en super vei, med litt rasfare attåt. Det store problemet er dog ikke kurvatur, topografi eller selveste veien. Det er folk som kjører på den.

Et stort problem er at det er skiltet fartsgrense overalt. Og da vil folk kjøre fartsgrensen. Midtsommers fisetørr asfalt? 80! 120mm nedbør i døgnet? 80! Svartis? 80! Selvsagt går det ofte skeis. På mindre veier uten ørten skilt tenker folk litt selv, på E16? Nope.

Så er det de store fartsforskjellene. Du vil ikke tro hvor mange bobiler vi har her sommerstid. Alle med hver sin minst 1 km lange kø bak seg. Vanligvis er marsjfart i 80 et sted mellom 80 og 95 km/t. Turistene holder av og til 40, noen ganger 50, som regel ikke raskere enn 60. De er ikke vant med å slippe folk forbi.

Det som skjer da er at til og med ellers avslappa mødre i småbiler får frem rødglødende øyne og vil forbi. De skal tross alt rekke henting/middag/trening/kor. Når folk som aldri har kjørt bånn gass gjør dette på uoversiktlige strekninger og i sinne...går ikke så bra.

Jeg sier alt dette bare for å illustrere hvor forskjellige skjebner og folk som møtes på veien. Føler du at det er et problem at folk henter deg igjen? Da har du tre alternativ: a) Lær deg å takle det, eller b) Slipp dem forbi (f.eks. i en busslomme), eller c) Kjør litt fortere selv og se om det hjelper.

Lykke til! :)

Anonymkode: d03c9...3dd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste speedometre ligger en del under, så om speedometeret ditt sier du ligger i 60, ligger du nok litt under. De fleste kjører sånn at det står litt høyere fart på speedometeret, så farten er mer faktisk 60. 

Du kan få målt hvor stor feilmargin det er på speedometeret ditt. 

Det er forferdelig irriterende med folk som ligger i 75 når grensen er 80.. 

Anonymkode: cda4c...3d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri forstått hvorfor folk orker/gidder kjøre så sakte. Med forbehold om bar asfalt så ligger jeg i ca 80 i 60-sone, 90-100 i 70-sone, 100-110 i 80-sone, 110-120 i 90-sone, 120-130 i 100-sone og 130-140 i 110-sone. Har ikke en eneste prikk eller bod på 7 år med denne stilen, aldri vært i nærheten av å være innblandet i en ulykke heller.

Anonymkode: 11d85...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske vanlig at speedometeret viser 10% (ikke km) for lavt. Jeg tok tiden på 2 km da jeg lå i 110 med Leafen i 100-sone, og med å regne om, fant jeg at jeg egentlig kjørte i 101. Teslaen derimot viser omtrent det den kjører, så her kan jeg ikke ligge så langt over. 

Det vil alltid være noen som kjører fortere, men det jeg synes er mest behagelig i forhold til annen trafikk er å ligge 0-2 km over fartsgrensa (faktisk fart, ikke på speedometeret). Vi er mange som følger denne hastigheten og dermed færre å bytte plass med om det er mulighet for det. 

Det er enkelt å måle speedometeret ditt. Få en passasjer til å ta tiden det tar å kjøre en viss strekning. Jo lengre strekning, jo mer nøyaktig, men det er viktig å holde helt jevn fart. Ta 3600/antall sekunder kjørt. Multiplisér med antall km du kjørte. Tallet du da får, er faktisk fart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri forstått hvorfor folk orker/gidder kjøre så sakte. Med forbehold om bar asfalt så ligger jeg i ca 80 i 60-sone, 90-100 i 70-sone, 100-110 i 80-sone, 110-120 i 90-sone, 120-130 i 100-sone og 130-140 i 110-sone. Har ikke en eneste prikk eller bod på 7 år med denne stilen, aldri vært i nærheten av å være innblandet i en ulykke heller.

Anonymkode: 11d85...66a

I listen under ser du hva du må betale hvis du kjører for fort og fartsgrensen på stedet er 60 km/t eller lavere:

  • til og med 5 km/t kr 800
  • til og med 10 km/t kr 2 100
  • til og med 15 km/t kr 3 800
  • til og med 20 km/t kr 5 500
  • til og med 25 km/t kr 8 500

Når fartsgrensen på stedet er 70 km/t eller høyere, må du betale dette:

  • til og med 5 km/t kr 800
  • til og med 10 km/t kr 2 100
  • til og med 15 km/t kr 3 400
  • til og med 20 km/t kr 4 700
  • til og med 25 km/t kr 6 400
  • til og med 30 km/t kr 8 500
  • til og med 35 km/t kr 10 200

Når fartsgrense på en motorvei er 90 km/t eller høyere, må du betale dette: 

  • 36 km/t til og med 40 km/t kr 10 650 (politiet.no)

Anonymkode: f80da...158

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man merker jo ikke alle de som IKKE kjører forbi deg. Dem er det nok flest av tross alt. 

Men noen skal forbi, uansett. Fordi det fins noen foran dem. Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I listen under ser du hva du må betale hvis du kjører for fort og fartsgrensen på stedet er 60 km/t eller lavere:

  • til og med 5 km/t kr 800
  • til og med 10 km/t kr 2 100
  • til og med 15 km/t kr 3 800
  • til og med 20 km/t kr 5 500
  • til og med 25 km/t kr 8 500

Når fartsgrensen på stedet er 70 km/t eller høyere, må du betale dette:

  • til og med 5 km/t kr 800
  • til og med 10 km/t kr 2 100
  • til og med 15 km/t kr 3 400
  • til og med 20 km/t kr 4 700
  • til og med 25 km/t kr 6 400
  • til og med 30 km/t kr 8 500
  • til og med 35 km/t kr 10 200

Når fartsgrense på en motorvei er 90 km/t eller høyere, må du betale dette: 

  • 36 km/t til og med 40 km/t kr 10 650 (politiet.no)

Anonymkode: f80da...158

Og poenget ditt var? Vedkommende skrev jo at h*n aldri har fått bot.

Endret av NBA
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NBA skrev:

Og poenget ditt var? Vedkommende skrev jo at h*n aldri har fått bot.

Jeg synes bare det var dumt å så godt som anbefale å kjøre for fort uten å fortelle om mulige konsekvenser.

Anonymkode: f80da...158

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Aldri forstått hvorfor folk orker/gidder kjøre så sakte. Med forbehold om bar asfalt så ligger jeg i ca 80 i 60-sone, 90-100 i 70-sone, 100-110 i 80-sone, 110-120 i 90-sone, 120-130 i 100-sone og 130-140 i 110-sone. Har ikke en eneste prikk eller bod på 7 år med denne stilen, aldri vært i nærheten av å være innblandet i en ulykke heller.

Anonymkode: 11d85...66a

Håper du blir tatt as. Regner med du også vet hvor mye lenger bremselengde blir når farten øker.  

Anonymkode: 6e6ca...bd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes bare det var dumt å så godt som anbefale å kjøre for fort uten å fortelle om mulige konsekvenser.

Anonymkode: f80da...158

Alle vet jo om bøtesatsene i dette landet. Det er en kalkulert risiko man tar.

Også artig at det er den økonomiske konsekvensen du ser som den farligste. Typisk norsk er du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

I listen under ser du hva du må betale hvis du kjører for fort og fartsgrensen på stedet er 60 km/t eller lavere:

  • til og med 5 km/t kr 800
  • til og med 10 km/t kr 2 100
  • til og med 15 km/t kr 3 800
  • til og med 20 km/t kr 5 500
  • til og med 25 km/t kr 8 500

Når fartsgrensen på stedet er 70 km/t eller høyere, må du betale dette:

  • til og med 5 km/t kr 800
  • til og med 10 km/t kr 2 100
  • til og med 15 km/t kr 3 400
  • til og med 20 km/t kr 4 700
  • til og med 25 km/t kr 6 400
  • til og med 30 km/t kr 8 500
  • til og med 35 km/t kr 10 200

Når fartsgrense på en motorvei er 90 km/t eller høyere, må du betale dette: 

  • 36 km/t til og med 40 km/t kr 10 650 (politiet.no)

Anonymkode: f80da...158

Som sagt, aldri fått en eneste prikk eller forenklet forelegg. Ei heller vært involvert i noen ulykke. At jeg kjører raskere enn fartsgrensen gjør personlig min kjøring mer "aktiv", og at jeg følger bedre med på trafikkbildet og forholdene enn om man bare cruiser i zombiemodus.

Anonymkode: 11d85...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, aldri fått en eneste prikk eller forenklet forelegg. Ei heller vært involvert i noen ulykke. At jeg kjører raskere enn fartsgrensen gjør personlig min kjøring mer "aktiv", og at jeg følger bedre med på trafikkbildet og forholdene enn om man bare cruiser i zombiemodus.

Anonymkode: 11d85...66a

Det at du er mer våken gjør kanskje reaksjonsevnen din en tidel raskere enn min, men om du kjører 20 km/t raskere vil avstanden du tilbakelegger likevel være lengre før du reagerer enn avstanden jeg tilbakelegger før jeg reagerer. Om farten din er 20% raskere enn min vil bremselengden din være ca 40% lengre enn min. Din våkenhet er ikke nok til å kompensere for alt dette heller. 7 år er heller ikke så lenge å kjøre skadefritt. Hvis folk hadde skadet seg selv og hverandre så ofte, hadde det vært mange flere ulykker her, men om skaden skjer, vil den være mye mer alvorlig enn om du hadde kjørt seinere. (7 år er riktignok ganske lenge for ikke å bli tatt.)

Når det er sagt må jeg innrømme at det er flere tilfeller der jeg hadde kjørt raskere hvis ikke det hadde vært for bøtesatsene. (Jeg har kjørt 19 år uten å bli tatt eller hatt en ulykke, og veien hjem har ikke gul midtstripe og blir ikke saltet om vinteren)

Anonymkode: f80da...158

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du kvinner: du gjør rett.

Spør du menn: Du burde kjøre litt fortere.

Anonymkode: a9f66...e7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør du kvinner: du gjør rett.

Spør du menn: Du burde kjøre litt fortere.

Anonymkode: a9f66...e7b

Kort og godt, +1.

Anonymkode: d03c9...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det at du er mer våken gjør kanskje reaksjonsevnen din en tidel raskere enn min, men om du kjører 20 km/t raskere vil avstanden du tilbakelegger likevel være lengre før du reagerer enn avstanden jeg tilbakelegger før jeg reagerer. Om farten din er 20% raskere enn min vil bremselengden din være ca 40% lengre enn min. Din våkenhet er ikke nok til å kompensere for alt dette heller. 7 år er heller ikke så lenge å kjøre skadefritt. Hvis folk hadde skadet seg selv og hverandre så ofte, hadde det vært mange flere ulykker her, men om skaden skjer, vil den være mye mer alvorlig enn om du hadde kjørt seinere. (7 år er riktignok ganske lenge for ikke å bli tatt.)

Når det er sagt må jeg innrømme at det er flere tilfeller der jeg hadde kjørt raskere hvis ikke det hadde vært for bøtesatsene. (Jeg har kjørt 19 år uten å bli tatt eller hatt en ulykke, og veien hjem har ikke gul midtstripe og blir ikke saltet om vinteren)

Anonymkode: f80da...158

Med logikken du presenterer så er det ikke forsvarlig for deg å kjøre i fartsgrensa engang, selv på tørr, bar asfalt.

Jeg blir ikke tatt fordi jeg følger med på skiltene så jeg vet når fotoboksene og gjendomsnittsmålerne kommer, og jeg "skanner" trafikken fortløpende for å se etter uniformerte og sivile politibiler. Jeg er generelt veldig var på måten andre biler beveger seg i trafikken, spesielt på høyhastighetsvei, og har blitt god på å lese hva biler kommer til å gjøre ut i fra små hint i bevegelsesmønsteret deres.  Forbikjøringer på tofeltsvei er jeg for eksempel meget forsiktig med, gjør det ikke før jeg er 100% sikker på at jeg kommer forbi på en trygg og forsvarlig måte.

Tror egentlig ikke du hadde merket hvor fort jeg kjørte om du satt på meg. Det kan dog ha litt med bilen jeg kjører også, den føles ut som den ligger i 100 km/t når den faktisk ligger i 150 km/t 😉 (2019 Audi A6 Avant)

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør du kvinner: du gjør rett.

Spør du menn: Du burde kjøre litt fortere.

Anonymkode: a9f66...e7b

Så sant, så sant.

Anonymkode: 11d85...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør du kvinner: du gjør rett.

Spør du menn: Du burde kjøre litt fortere.

Anonymkode: a9f66...e7b

Og det reflekteres også i statistikk for drepte og skadde i trafikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med logikken du presenterer så er det ikke forsvarlig for deg å kjøre i fartsgrensa engang, selv på tørr, bar asfalt.

Jeg blir ikke tatt fordi jeg følger med på skiltene så jeg vet når fotoboksene og gjendomsnittsmålerne kommer, og jeg "skanner" trafikken fortløpende for å se etter uniformerte og sivile politibiler. Jeg er generelt veldig var på måten andre biler beveger seg i trafikken, spesielt på høyhastighetsvei, og har blitt god på å lese hva biler kommer til å gjøre ut i fra små hint i bevegelsesmønsteret deres.  Forbikjøringer på tofeltsvei er jeg for eksempel meget forsiktig med, gjør det ikke før jeg er 100% sikker på at jeg kommer forbi på en trygg og forsvarlig måte.

Tror egentlig ikke du hadde merket hvor fort jeg kjørte om du satt på meg. Det kan dog ha litt med bilen jeg kjører også, den føles ut som den ligger i 100 km/t når den faktisk ligger i 150 km/t 😉 (2019 Audi A6 Avant)

Så sant, så sant.

Anonymkode: 11d85...66a

Som de fleste andre så mener også jeg at jeg er bedre til å kjøre enn gjennomsnittet, og blant annet det at jeg er blant de tryggeste til å komme meg opp glatte bakker på vinteren eller lukeparkerer raskere enn de fleste jeg kjenner, bekrefter for meg denne fordommen. Men du antyder at du er ganske mye bedre enn dette igjen. 

Jeg er helt enig i at det øker tryggheten å være ekstra oppmerksom slik du sier, og jeg bruker selv mange av disse teknikkene når jeg kjører raskt på smale landeveier selv om det er mindre trafikk, og jeg ser ikke etter politi. Men jeg synes ikke det veier opp for å kjøre 20-30 km/t over fartsgrensen. I de fleste svingene vil det ikke være mulig å stoppe om en bil kommer over i motsatt kjørefelt, det kjører ut en traktor fra en sidevei, det kommer et dyr ut i veien eller noen har mistet lasten til tilhengeren sin midt i veien. Men kanskje det ikke er svinger du ikke kan se rundt der du kjører? I Danmark føles det ofte tryggere å kjøre raskere enn fartsgrensa enn i Norge (sørlandet).

Dessuten virker det slitsomt å måtte se etter sivilt politi og kontroller hele tiden, og å måtte bremse opp så mange ganger som du sikkert må fordi trafikken ellers kjører saktere enn deg, så jeg synes det virker som mer ork enn å holde ca fartsgrense.

Anonymkode: f80da...158

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...