Gå til innhold

I år reiser vi vekk i julen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har leid en flott hytte på Kvitfjell i julen i år. Oss to og barna. Orker ikke enda en masete familiejul med stress, en gavehaug som tar timevis å komme igjennom og huset fullt av folk og overnattingsgjester. I år vil vi bare være oss. Julen gjør oss begge utslitte. 

Men jeg vet det blir bråk når vi snart må si til familien at i år er vi ikke vertskap for dem. Noen tips til hvordan vi går frem?

Anonymkode: a8832...529

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si det som det er. I år har dere tenkt å prøve noe nytt. Derfor har dere leid ei hytta på fjellet og vil prøve ut hvordan det er å feire jul bare dere nærmeste. Gi gjerne beskjed allerede nå, i tilfelle dere er dem som pleier å være vertskap. Da kan de andre i god tid planlegge og ordne til jula slik de selv ønsker det.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg bare hadde sagt det du sier her, unntatt den negative biten. Si at "i år gleder jeg meg litt ekstra til jul. Vi har tenkt å gjøre det litt annerledes i år, derfor har vi leid oss en hytte slik at bare vi +antall barn (viktig å presisere at det bare er nærmeste familie) får kost oss litt ekstra sammen." Så kan du jo legge til litt generelt om at i julen og i førjulstiden skjer det så mye at i år vil dere roe helt ned. Om du legger til "det er ikke til å komme forbi at juletiden er litt stressende, syns du ikke?" Normalt vil du få nikking og at den andre er enig. 

Hvis det er slik at dere er mange som samles kan dette også være tidspunktet å foreslå at kanskje "dere" kunne tenke dere å ordne julen til neste år? "Det hadde jo vært greit å bytte på litt?" Det kan oppfattes frekt, men om de andre blir sure format dere skal på hytta i år kan de kanskje skjønne hvorfor. 

Anonymkode: aeb83...51e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har leid en flott hytte på Kvitfjell i julen i år. Oss to og barna. Orker ikke enda en masete familiejul med stress, en gavehaug som tar timevis å komme igjennom og huset fullt av folk og overnattingsgjester. I år vil vi bare være oss. Julen gjør oss begge utslitte. 

Men jeg vet det blir bråk når vi snart må si til familien at i år er vi ikke vertskap for dem. Noen tips til hvordan vi går frem?

Anonymkode: a8832...529

Unngå dem. Si det du skal si og så går du. For hva de mener om det skal du ikke bry deg om 

Anonymkode: aba1f...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske vi hadde en bråkete familie å feire jul med. 

Anonymkode: b6ca8...355

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kontorotta skrev:

Si det som det er. I år har dere tenkt å prøve noe nytt. Derfor har dere leid ei hytta på fjellet og vil prøve ut hvordan det er å feire jul bare dere nærmeste. Gi gjerne beskjed allerede nå, i tilfelle dere er dem som pleier å være vertskap. Da kan de andre i god tid planlegge og ordne til jula slik de selv ønsker det.

Dette, pluss å være tydelig på at de ikke er velkomne til å invitere seg selv.

Anonymkode: c2c98...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har leid en flott hytte på Kvitfjell i julen i år. Oss to og barna. Orker ikke enda en masete familiejul med stress, en gavehaug som tar timevis å komme igjennom og huset fullt av folk og overnattingsgjester. I år vil vi bare være oss. Julen gjør oss begge utslitte. 

Men jeg vet det blir bråk når vi snart må si til familien at i år er vi ikke vertskap for dem. Noen tips til hvordan vi går frem?

Anonymkode: a8832...529

Send julekort, skru av telefon, og kos dere på hytta.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du må ikke være så konfliktsky, bare si det som du sa det i hi. Og vær helt tydelig på at det IKKE er rom for at flere slenger seg med.

Anonymkode: 8d9ed...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sendte ut en hyggelig felles-SMS i helgen og helvettet er i gang. Svigermor forsøkte å lure barne til å si hvor vi skulle men vi har bare sagt at vi skal til fjells med masse snø men ikke hvor. 

ts

Anonymkode: a8832...529

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi sendte ut en hyggelig felles-SMS i helgen og helvettet er i gang. Svigermor forsøkte å lure barne til å si hvor vi skulle men vi har bare sagt at vi skal til fjells med masse snø men ikke hvor. 

ts

Anonymkode: a8832...529

Skal de prøve å presse seg med, mener du? Jeg blir sjokkert... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi sendte ut en hyggelig felles-SMS i helgen og helvettet er i gang. Svigermor forsøkte å lure barne til å si hvor vi skulle men vi har bare sagt at vi skal til fjells med masse snø men ikke hvor. 

ts

Anonymkode: a8832...529

å, gudbedre, her må dere holde kortene tett til brystet, tydeligvis. Kanskje dere også må være ekstra klinkende klare på at svigers ikke er invitert. Blir helt svett, jeg, skjønner godt at dere vil av karusellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2019 den 16.07, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske vi hadde en bråkete familie å feire jul med. 

Anonymkode: b6ca8...355

Enig. Enkelte er så bortskjemte at de ikke skjønner det selv en gang.

Anonymkode: 494e4...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ordna til en god søndagsmiddag og samla alle ein søndag i advent. SÅ hadde det blitt førjulaften. 

Jeg er ikke enig i at man ikke skal bry seg om hva andre mener. Men det går an å ha det hyggelig sammen FØR jul og. 

Og som flere sier; jeg skulle ønske meg en stor familie å feire jul med. Her er vi maks 3 julaften og alle er voksne. 

Anonymkode: 41e26...d60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er der ikke plass til flere der! Om de lager et helvete så er det jo desto bedre begrunnelse for at dere har gjort som dere har gjort. 

Ikke fortell hvor dere skal, bare gjenta i det kjedsommelige at dere skal være alene på en liten hytte. Det er bestemt, og slik blir det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 24.9.2019 den 11.18, Meadow skrev:

Skal de prøve å presse seg med, mener du? Jeg blir sjokkert... 

Ja det er nok tanken bak er jeg redd. De synes vi er egoistiske og dårlige foreldre som tar fra barna "familiejulen". 

TS

Anonymkode: a8832...529

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...